Gå til innhold
Fiskersiden

Påspoling av sene


Kjetil L
 Share

Recommended Posts

Det beste er om du får en til å hjelpe deg, både til å bremse spolen såpass hardt at du ikke kan klemme inn snøret etterpå. Han kan da også hjelpe til å styre (regner med det er uten snørefører), slik at det legges opp jevnt. Et par viktige ting: Enten en god del runder tape rundt spolen eller en del meter med mono innerst. Grunnen til dette er at Fireline er såpass glatt at du kan risikere at den sklir rundt på spolen ved hard belastning. Innerst mot spolen bruker jeg da vanlig spoleknute på monoen - får du bruk for den knuten neon gang er det antakelig for sent å redde fisken allerede!! Jeg bruker dobbel Uniknute for så å skjøte monoen med firelinen. Pass på å bruk flere runder på firelinedelen av knuten (7-8 +). Kompisen som skal bremse kan godt ha på seg hansker, for det er mulig han blir varm på fingrene av å bremse!! OG lykke til, det vil ta litt tid... det går ikke på så mye pr runde til å begynne med.... Var faktisk i går og spolte opp en havfiskesnelle med 1068m av Leidlands multiline i går - snek meg til å låne spolemaskinene i en butikk og anbefaler deg det om du har mulighet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet for å kaste spolen på sjøen for så å spole inn multisnøret på snella samtidig som du går med båten er det en grei metode. Hvis du ikke ønsker å kvitte deg med tomspolen på den måten så går det bra å feste en svivel i enden av snøret for så å sleppe ut bak båten.

Har gjort dette med 750 m snøre og da bør det ikke vere båter på kryssende kurs da snøret er helt oppe i sjøoverflaten.

Hvis du spoler på hjemme kan du legge multisnørespolen i vann en stund før du spoler på snellen. Vått snøre legger seg mye bedre på snellen en et knusktørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, muligheten til å bruke spolemasking er delvis tilstede. Kan ta turen til Helge R. Myhre....men de har ikke akkurat gunstige åpningstider for en som jobber overtid titt og ofte.

Spoler på litt monosen først, så får samboeren finne frem hanskene!! Så får vi sveive oss gjennom England-Frankrike!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sena er påspolt. Hadde mono sen i bunn og brukte uniknuten til å sjøte med.

Med god hjelp av dama, gikk det relativt raskt. Hele andre omgang ( England-Frankriket ) pluss tilleggstid!

Du kan sette en "hengelås" på denne posten nå espen. ( Ihvertfall for mitt vedkommende! )

PS. Takk for gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.