Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdatering av isforhold i Sauda. Nå MED is. :)


Vidar-Alexander
 Share

Recommended Posts

bumper denne tråden jeg :)

Lurer da på om isen legger seg fort innover fjordene nå som sprengkulden skal komme.

Ser at yr melder om under 10 kalde i Sauda i overskuelig fremtid.

Noen som har vil legge ut oppdatering når isen begynner og nærme seg trygg.

På forhånd takk

:D Eg tester ikkje ut isen for deg, Øystein, men om du går utpå fyrst, så fylgjer eg lett etter i dine fotspor. :P

Eg trur at ein gjere klokt i å venta endå ei god stund med å testa sjøisen. Sjølv etter ein god kuldeperiode er det lommer med varmare vatn som "bobler" opp og gjev svak is, eit stykke ut på nyåret vert dette mindre farleg. Fjordtemperaturen er ikkje så låg at det vil verta lik tjukna over større område ved fyrste kuldeperiode, det er bedre med is i magen enn is over hovudet. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Er sykt sugen på noe sjøisfiske, så når isen omsider når våres fjorder skal jeg forhåpentligvis være på plass. Håper de lokale inni fjordene vil oppdatere når noe skjer :)

Men hvis yr slår til så skal det være opp mot 15 minus på siste værvarsel, og særdeles lite vind. så noe må uansett skje....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper på det.. Da blir det "N-rekord gutsing" her... :P

Åååå eg o, den skal vi sloss om, he he :)

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint dere dro fram denne, så slipper jeg å starte ny tråd. :lol:

Isen er kommet, forhåpentlig for å bli en stund.

Har ikke sjekket, da det kun er snakk om en ishinne foreløpig.

Skal prøve å ta en update her mer eller mindre daglig fremover nå, men kona har termin 28 desember. Tror nok forøvrig at det blir fødsel før det. Men håper at det skjer nå før julaften, så jeg får forsvare "stor pigghå tittelen" i romjula. :wub:

Om værmeldingen stemmer (noe den ellers aldri gjør) så tenker jeg vi har "gangbar" is i romjula.

Så forsiktig med julematen folkens, så vi ikke får for stor "aksellast" utpå isen.... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært litt vind siste dagene, så fjorden har vært 99% isfri. Nå ser det ut for at isen får feste og begynner å legge seg over hele fjorden. Isen her inne er veldig lett påvirkelig av vind og båttrafikk til smelteverket. Så vi får håpe på en rolig tid nå en stund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får gå rundt på isen med bellyboat da, så er man nok trygg, om man går gjennom..... :P

Ca -7 grader her i dag, det er kommet ca 20 cm lett puddersnø. Dette er bare en fordel, da dette øker ferskvannsinnholdet på overflaten. Det blir dessuten litt snøsørpe, som fryser fort som fa..... ;)

Dette var årsaken til at vi i fjor hadde nesten 50 cm tykk is.

Og siden snøen bare er forbigående (ifølge "meterolygene") og det skal bli kaldere igjen, så ser dette bra ut... :)

Nå skal jeg "riste kjerriga" litt, for å få gang på noe fødsel her før jul... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen is i sikte.....

Tempen ligger rundt 12-15 minus her inne nå, men på grunn av vind, er hele fjorden åpen. Bare noe issørpe i noen små viker. Så tviler på at det blir trygg is før tidligst nyttår.

Endret av Vidar-Alexander
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grrr typisk.

Nå er jeg rimelig gira på isfiske, noen andre fjorder i samme område som ligger i le av vinden som det er is på?

Isfiske SKAL prioriteres i år, håper den legger seg i Sauda jeg :D

VIDAR ALEXANDER, fixs IS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig i Etne, men komme vinden fra sør/aust så har du samma probleme der også.

:glare: Du får svinga ein tur innom Sundfør før du tar på deg nissedrakten, Ola, der bruker det å legga seg is tidleg. Det er vell ein av plassane her i distriktet det fyrst legg seg is, og med St. Petersfisk og havbrasme fanga tidlegare vintrer burde dette vera ein interessant stad. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:glare: Du får svinga ein tur innom Sundfør før du tar på deg nissedrakten, Ola, der bruker det å legga seg is tidleg. Det er vell ein av plassane her i distriktet det fyrst legg seg is, og med St. Petersfisk og havbrasme fanga tidlegare vintrer burde dette vera ein interessant stad. ;)

Greit på Sundfør, men det er jo lett gå igjennom også der, det fikk vel du også med deg når jeg traff deg der inne for noen år siden.

Så lenge du ikke prøver deg i selve sundet går det meste greit der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en "hemmelig" avkrok, litt lenger ute i fjordsystemet her, der det alltid er is om vinteren, om det er is der nå, vet jeg ikke.

Det er ca 45 minutters kjøring fra Sauda. Ståle G, har vært med der for lenge siden. :glare:

Ble tatt torsk på 28 kilo på isen der for noen år siden, og jeg har også fått fin torsk der, også en del flate og til og med sild og SØ på isen. Her overvintrer det også vanligvis en del makrell, som ofte er frempå.

Men det er et relativt grunt område, og pigghå o.l. har jeg aldri hørt om der. Der pleier det å være fiskbart på isen til ut i februar hvertfall, i en normal vinter.

Men om kulden holder seg, så får vi nok is i Sauda også, bare vinden gir fa.... snart... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt isfritt.

Så romjula er ikke aktuell, men om det holder seg slik som nå, er det jo muligheter fra land.

Kommer med nytt når det er noe nytt å melde om.

God Jul folkens... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.