Gå til innhold
Fiskersiden

"Dugnadsfiske" med ny pers.


FishingBUDDY
 Share

Recommended Posts

Det hadde gått nærmere 5 måneder siden eg sist hadde fisket så idag tok meg og svogeren turen til sævereid for å fiske litt fjøslaks tross kulden. Etter å ha kommet til plassen var "skuffelsen" stor siden det ikke var EN eneste fisk å observere og dette så ut som en bomtur tidlig men etter en stund ble det altså laks. Var en STOR laks som viste seg og på første kastet tok laksen min lille wobbler på 55mm.

Etter at fisken hadde kjørt seg bra i 15-20min var det bare å prøve å håve fisken men håven var aaltfor liten og svogeren måtte risikere helsen for å få tailet det store droget i svaberget med is på.

Dro til Bergen aktiv for å kjøpe litt og samtidig "skryte" av vinterlaksen som der ble veid til 13.7kg. :)

DSCF1979.jpg

DSCF1981.jpg

Etter dette var det ingen flere fisk å se utenom 1 hopp lenger ute i fjorden. :)

Deilig å få fisket igjen selvom det var en smule kaldt! :S

Endret av FishingBUDDY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

:) ...............

tenker alle det samme som meg.....?

Ser jo ut som en Gigant Sjøørret!....

her skal det bli hett!

kjør debatt! :)

Stussa på det samme, men slike fisker i gytedrakt osv er vanskelige og bedømme. Var ikke hodet og litt vel stort for å være SØ?

Fishinbuddy: Målte du lengden? Syk kondisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) ...............

tenker alle det samme som meg.....?

Ser jo ut som en Gigant Sjøørret!....

her skal det bli hett!

kjør debatt! :)

Kan være enig i det, men den ser noe rar ut hele fisken.

Det er jo tatt flere gigant SØ'er som desverre er laks alikevel.

Diskusjonen kommer nok, vær du sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stussa på det samme, men slike fisker i gytedrakt osv er vanskelige og bedømme. Var ikke hodet og litt vel stort for å være SØ?

Fishinbuddy: Målte du lengden? Syk kondisjon...

Hodet er det som får tvilen til å gnage her hos meg også, men om vi ser til Sverige og Emån på de DIGRE høst ørretene der så har jo de hoder digre som stuter....

edit: la inn eksempelbilde

070914_Ingo_Bramaeyer_ring_1036kg_pool4_1.jpg

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stussa på det samme, men slike fisker i gytedrakt osv er vanskelige og bedømme. Var ikke hodet og litt vel stort for å være SØ?

Fishinbuddy: Målte du lengden? Syk kondisjon...

:) Enig i at kondisjonen er sinnsjuk høg, og eg tenkte det samme som Asmund, bamseaure. Uansett ville eg tatt ein skjellprøve og fått den analysert. Det har synt seg tidlegare at det vanskeleg å artsbestemma fisk i den størrelsen utan skjellprøve. Om det er sø er det jo fantastisk! :) Grattis med megafisk uansett kva art det syner seg å vera, Buddy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike...

Når eg fikk opp dyret og så på kroppen dens tenkte eg SØ med engang men lo det vekk ettersom fisken er for stor og stygg og tenkte da på O-laks.

Den ligger fryst ned hos foreldrene til svogeren som fikk den av meg. Skal be dem ta noen skjell og få de analysert. :)

Tok ikke mål men kan fikse det før den går til røyking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ekstreme fettfinnen får jo fisken til å se nesten absurd ut, slike store fettfinner ser man ofte hos disse monster sjøørretene, men innerst inne så sier magefølelsen O-Laks, men den er MEGET spesiell denne her....

Fettfinne eksempel:

070916_Kaj_Rasmussen_ring_90kg_pool4_2.jpg

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk fisk å få. Pen var den jo ikke - men brutalt tøff på sin måte!

Området der er jo helt rått. Skogseidvannet (+ henanger bla.a) med bælfeite diiiigre regnbuer, røyer og ørreter og Eikelandsosen og Sævareid med rømt oppdrettsfisk i str xxxl.

Hvis dere får tatt skjellprøve av den er det jo også interessant å høre alderen dens.

Ellers mener jeg å huske at det sommerstid er fiskekort på oversiden av brua og fritt fiske nedenfor. Da er det masse vann i fossen og det hele ser ut som en elv. Hvordan er det nå om vinteren? Er det fritt fiske hele veien eller må man fortsatt ha kort i øvre del?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk fisk å få. Pen var den jo ikke - men brutalt tøff på sin måte!

Området der er jo helt rått. Skogseidvannet (+ henanger bla.a) med bælfeite diiiigre regnbuer, røyer og ørreter og Eikelandsosen og Sævareid med rømt oppdrettsfisk i str xxxl.

Hvis dere får tatt skjellprøve av den er det jo også interessant å høre aleren dens.

Ellers mener jeg å huske at det sommerstid er fiskekort på oversiden av brua og fritt fiske nedenfor. Da er det masse vann i fossen og det hele ser ut som en elv. Hvordan er det nå om vinteren? Er det fritt fiske hele veien eller må man fortsatt ha kort i øvre del?

:) Kort heile året, Gabbe, og det er heilt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hodet er så stort er det mulig det er en svært gammel fisk. Da er nok ikke skjellprøver tilstrekkelig for aldersbestemmelse. Har du mulighet til å sende inn hodet? Eventuelt ta ut ottolittene selv?

Hvis hodet fremdeles er intakt kan man vel potensielt ha en gullgruve av info i otolittene? Sikkert folk på UiB eller høyskolen som kan gi deg en hånd der. Grattis med heftig fisk, laks eller sjøørret, svær er den uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.