Sjøfalk Skrevet November 18, 2009 Rapporter Share Skrevet November 18, 2009 Hei Jeg tenkte dere kanskje var interessert i et tema på baatplassen.no om problemer med 4-takt'ere - spesielt ifm trolling på lave hastigheter i kaldt vann. Det ser ut til at mange 4-taktsmotorer får vannlekkasjer med store korrosjonsskader etter 8-10 år. Min 4-takt Mercury Four Stroke fikk 2 liter vann i oljen i høst etter 7 sesonger på vannet. I etterkant av dette har jeg sjekket ut litt, og jeg er tydligvis ikke den eneste som har problemer med 4-taktere. Jeg venter spent på at den skal åpne den opp for å finne årsaken til skaden. Ikke bra for en motor til nær 100.000,-. http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61338 Sjøfalk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Remy Skrevet November 18, 2009 Rapporter Share Skrevet November 18, 2009 Hei Jeg tenkte dere kanskje var interessert i et tema på baatplassen.no om problemer med 4-takt'ere - spesielt ifm trolling på lave hastigheter i kaldt vann. Det ser ut til at mange 4-taktsmotorer får vannlekkasjer med store korrosjonsskader etter 8-10 år. Min 4-takt Mercury Four Stroke fikk 2 liter vann i oljen i høst etter 7 sesonger på vannet. I etterkant av dette har jeg sjekket ut litt, og jeg er tydligvis ikke den eneste som har problemer med 4-taktere. Jeg venter spent på at den skal åpne den opp for å finne årsaken til skaden. Ikke bra for en motor til nær 100.000,-. http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=61338 Sjøfalk Spørs det hvor stort problemet er da. Hvilket omfang. Feks suzuki swift holder mer enn ti år, samme motoren i 90+ 4taktern, så da burde den holde også? (teoretisk) Kanskje litt tidlig å dra konklusjoner, er vel en del prosent 2 taktere som går fyken ila 10års periode? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøfalk Skrevet November 18, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2009 Spørs det hvor stort problemet er da. Hvilket omfang. Feks suzuki swift holder mer enn ti år, samme motoren i 90+ 4taktern, så da burde den holde også? (teoretisk) Kanskje litt tidlig å dra konklusjoner, er vel en del prosent 2 taktere som går fyken ila 10års periode? Ja det er selvsagt for tidlig å si om dette er et stort generelt problem. Men jeg har fått bekreftet at 50 og 60 Hkene til Mercury (Yamaha blokk) har hatt lekkasjer og korrosjonsproblemer med kort levetid som resultat. De kom på markedet tidligere enn de større motorene fra Yamaha/Mercury. Kanskje med unntak av Honda, så tok jo volumet av 4-taktere seg opp først for 8-10 år siden. Jeg håper jeg tar feil. Har aldri hatt problemer med motorer før - Service har de alltid fått hos forhandler/autorisert verksted. Sjøfalk Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansi Skrevet November 18, 2009 Rapporter Share Skrevet November 18, 2009 Vell litt problemer har det vært med 4 taktere fra mercury 65og opp, vet produsentene testet motorene i det de kaller ekstrem forhold, og det var i sjø temp ned til 18grader. Det er vell en god sommer temp her store deler av sommeren ikke så mye lenger En venn av meg har hatt sin 65 merc ut og inn på verksted i et halvt år nå, klarer ikke å få fikset prob.Kondens i olja og olje lekk, produsenten sier at motoren ikk er beregnet på tomgangs kjøring,dorging altså, spesielt i kaldt vann.Så han har fått beskjed om å slutte med slik kjøring, men han kan jo ikke slutte å fiske så da blir det vell verksted snart igjen. Jeg har en honda 15, 4takt fra 96, den har gått som ei klokke bare litt mer vrien å få startet når vannet synker til ca10grader Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohanM Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 Det er viktig og tenke på at for 8-10 år siden så var fortsatt 4 takts utenbordsmotorer forholdsvis nytt, så svakheter har jo blitt forbedret etterhvert, så jeg tviler på at nyere firetaktere holder like dårlig... de første 4 takterene til Yamaha f.eks var det mye tull og problemer med, mens i dag er de stabile og holdbare. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pero Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 (endret) Min første honda 90hk 2000 modell svev som ei klokke og hadde aldri tull med denne før for 2 år siden. Da "røyk" toppakninga m vann i olja +++. Skiftet., slipte og hele greia kom på ca 12-14 lapper. De mente det var korrosjon som hadde forårsaket dette. Har en ny 90 hk etter dette med elektronisk innsprøyting, og ikke hatt noe tull til nå. Men: jeg ble gjort opps på noe sært av en mekaniker der. Han ba meg være opps på å ikke drive å starte og stoppe mortoren for kjapt når jeg er ute i kaldt vær. Fisker jo hele vinteren. Dette da han mente hondaen kastet kjølevannet og at jeg dersom jeg startet den for kjapt fikk kaldt vann rett inn noe han mente kunne skade blokka. Har ikke peil selv, men fant jo en viss logikk i det han sa. Så nå lar jeg om vinteren ofte motoren stå og svive når jeg fisker av kortere strekk. Endret November 19, 2009 av Pero Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansi Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 Den jeg beskrev over er ikke mer 3 år, og han har hatt prob fra 2året, det er jo litt drøyt av en produsent og si at en må slutte å kjøre på tomgang å fiske, det går ikke. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 Moralen må vel være å sjekke olja ofte. Samt skifte den om høsten. Fantastisk utsagn: slutt å dorge på tomgang Sier litt om forhandleren. 1 Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 1. Det er ikke noen hemmelighet at det meste som prduseres i dag har kortere forventet (problemfri) levetid enn eldre (enklere) mekanikk. 2. Båtmotorer er i utgangspunktet designet for å brukes under helt andre forhold enn det de fleste av oss her driver med. Tomgangskjøring har, over tid, aldri vært bra for en motor og når du legger til at motoren er designet for "varmt" kjølevann er konsekvensen at en dorgemotor her i nord jobber med for mye kjøling. Resultatet er kort levetid. Så kan man selvfølgelig rive seg i håret over at ingen lager en motor som passer til dorgefiske i Norge, men slik er det bare. For meg har konsekvensen av dette vært at jeg bytter motor med 5-6 års mellomrom. Sure penger, men resultatet har vært (tilnærmet) problemfri drift..... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansi_199 Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 vær gang jeg har vært ute går motoren i 2sek med smøring igjennom seg!! har en falske som jeg kobler på med ca 0,5liter blandet av vann og sas! det er bare og ta vare på tingene og forbygge tinga det så går det bra!! Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansi Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 Nå kjenner ikke jeg til hva man skal gjøre med motoren etter håndboka til motorene men er det vanlig å kjøre igjennom saker å ting etter tur ,står det i instruksen til motoren eller er det et triks? Det kalde vannet er nok et stort problem for motorene i norge, 2takterene da, har jo hatt mange eldre motorer av dem sviver på tomgang ved dorging i 20 år dem, anderledes smøre system og motor men alikevel da.. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 Den jeg beskrev over er ikke mer 3 år, og han har hatt prob fra 2året, det er jo litt drøyt av en produsent og si at en må slutte å kjøre på tomgang å fiske, det går ikke. Kjøpsloven tilsier at en påhenger skal vare i 5 år eller mer. Ved mindre det står tydelig i bruksanvisningen at motoren ikke skal brukes til dorging (og det gjør det ikke), har han all rett til å heve kjøpet siden dette virker som et problem selger ikke klarer å utbedre. (Forutsatt at han har fulgt serviceintervallene.) Det som blir dyrt, er problemer som dukker opp etter 5 år. I bruksanvisningen til påhengeren står også hva som skal gjøres, til hvilke intervaller. Skulle det ikke gjøre det, er det selgers problem, siden det ikke kan sies at vedlikehold av en motor er "allmennkunnskap". Jeg mener uansett at bytte av gir- og motorolje samt oljefilter bør gjøres minst en gang i året. Motoren bør helst også ferskvannskjøres hver gang den har vært i saltvann, selv om dette ikke alltid er like praktisk. Motoren bør i hvertfall ferskvannskjøres når den skal stå ubrukt i lengre perioder. I forbindelse med at man bytter olje, er det også naturlig å presse inn nytt fett i alle fettnipler, samt ta av propellen og gjøre ren propell/aksling og sette inn med fett. Jeg sprayer over motoren innvendig med oljeholdig spray noen ganger i sesongen, det hjelper mot korrosjon. Er oljen beksvart når du skifter den, bør du bytte oftere. Er oljen melkehvit, har du en vannlekkasje, noe som bør følges opp. Når du starter motoren er det viktig at den får gå ett minutt eller to på tomgang før du gir bånn pine, slik at motoren når en brukelig arbeidstemperatur før den presses. På samme måte bør den få gå på tomgang etter at du har kjørt på høyt turtall, før du stenger tenningen, slik at motoren ikke mister kjølevannet når den er kokvarm. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vaskerelva Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 Har drevet i bransjen i 6 år, nærmest kun solgt 4 taktere. Dette er i alt vesentlighet Suzuki og Mercury. Vi har mange motorer inne for service og reparasjon vært år og hvis vi ser på statestikken er der nogen modeller som har tildens til ikke å holde (Suzuki DF9,9/15 Versting, Suzuki DF40 og 50, Mercury/Mariner 50 og 60 og Yamaha av eldre årgang) Det er riktig at dorging i våre kalde farvand sliter og ødeligger væsentlig mer enn i 18 til 20 grader varmt vann, men kjører man maskinen 5 til 10 minutter på lavt turtal etter start og etter bruk, samt følger service minst 1 gang i året skal de aller fleste motorer holde mer enn 10 år. Jeg har en kunde (oppdretter) som kjøpte to stykk Suzuki DF 90 for ca 6 år siden, den ene har kjørt 2400 timer nå, den andre 2100 timer uten et eneste feilslag. Disse motorer kjører hele dagen hver dag - både på tom gang og i fart. Tror vel ikke en 2 takter ville klare dette. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hansi Skrevet November 19, 2009 Rapporter Share Skrevet November 19, 2009 Har drevet i bransjen i 6 år, nærmest kun solgt 4 taktere. Dette er i alt vesentlighet Suzuki og Mercury. Vi har mange motorer inne for service og reparasjon vært år og hvis vi ser på statestikken er der nogen modeller som har tildens til ikke å holde (Suzuki DF9,9/15 Versting, Suzuki DF40 og 50, Mercury/Mariner 50 og 60 og Yamaha av eldre årgang) Det er riktig at dorging i våre kalde farvand sliter og ødeligger væsentlig mer enn i 18 til 20 grader varmt vann, men kjører man maskinen 5 til 10 minutter på lavt turtal etter start og etter bruk, samt følger service minst 1 gang i året skal de aller fleste motorer holde mer enn 10 år. Jeg har en kunde (oppdretter) som kjøpte to stykk Suzuki DF 90 for ca 6 år siden, den ene har kjørt 2400 timer nå, den andre 2100 timer uten et eneste feilslag. Disse motorer kjører hele dagen hver dag - både på tom gang og i fart. Tror vel ikke en 2 takter ville klare dette. Det er bra noen virker da vet ikke hvordan store 2 takt motorene er, men det finnes veldig mange små motorer 9,9-50hk, som nærmer seg 30 år her på sørlandet som sviver fint enda, jeg hadde en 20hk evinrude 92mod, den sveiv som ei klokke(høylytt klokke) sommer som vinter den hadde mange timer på ryggen, angrer på at jeg solgte den Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjøfalk Skrevet November 20, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2009 Har drevet i bransjen i 6 år, nærmest kun solgt 4 taktere. Dette er i alt vesentlighet Suzuki og Mercury. Vi har mange motorer inne for service og reparasjon vært år og hvis vi ser på statestikken er der nogen modeller som har tildens til ikke å holde (Suzuki DF9,9/15 Versting, Suzuki DF40 og 50, Mercury/Mariner 50 og 60 og Yamaha av eldre årgang) Det er riktig at dorging i våre kalde farvand sliter og ødeligger væsentlig mer enn i 18 til 20 grader varmt vann, men kjører man maskinen 5 til 10 minutter på lavt turtal etter start og etter bruk, samt følger service minst 1 gang i året skal de aller fleste motorer holde mer enn 10 år. Jeg har en kunde (oppdretter) som kjøpte to stykk Suzuki DF 90 for ca 6 år siden, den ene har kjørt 2400 timer nå, den andre 2100 timer uten et eneste feilslag. Disse motorer kjører hele dagen hver dag - både på tom gang og i fart. Tror vel ikke en 2 takter ville klare dette. Takk for nyttig informasjon. Når det gjelder Mercury 50/60 HK så er disse eldre enn 75/90/115 Hkene four stroke, som kom på markedet i 2000/2001. Googler man litt på nettet, ser man at det er en god del som har hatt problemer med disse også feks her: http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/001581.html Jeg pleier alltid å la motoren gå på tomgang/lavt turtall i 10-15 minutter før jeg tar den i plan - spesielt i kalde årstider. Etter timer med trolling, pleier jeg alltid å dra den opp i marsfart for å få den skikkelig varm. Før opptak går den gjerne noen minutter på tomgang. Er det denne prosedyren du sikter til? Et spørsmål om servicer: Har du inntrykk av at autoriserte verksteder slurver med sjekk/skifte av anoder på årlig service? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet November 20, 2009 Rapporter Share Skrevet November 20, 2009 Har drevet i bransjen i 6 år, nærmest kun solgt 4 taktere. Dette er i alt vesentlighet Suzuki og Mercury. Vi har mange motorer inne for service og reparasjon vært år og hvis vi ser på statestikken er der nogen modeller som har tildens til ikke å holde (Suzuki DF9,9/15 Versting, Suzuki DF40 og 50, Mercury/Mariner 50 og 60 og Yamaha av eldre årgang) Hei, hva regnes som Yamaha av eldre årgang? Har en 2000 modell selv, som forsåvidt har vært veldig trofast..... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vaskerelva Skrevet November 20, 2009 Rapporter Share Skrevet November 20, 2009 Takk for nyttig informasjon. Når det gjelder Mercury 50/60 HK så er disse eldre enn 75/90/115 Hkene four stroke, som kom på markedet i 2000/2001. Googler man litt på nettet, ser man at det er en god del som har hatt problemer med disse også feks her: http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/001581.html Jeg pleier alltid å la motoren gå på tomgang/lavt turtall i 10-15 minutter før jeg tar den i plan - spesielt i kalde årstider. Etter timer med trolling, pleier jeg alltid å dra den opp i marsfart for å få den skikkelig varm. Før opptak går den gjerne noen minutter på tomgang. Er det denne prosedyren du sikter til? Et spørsmål om servicer: Har du inntrykk av at autoriserte verksteder slurver med sjekk/skifte av anoder på årlig service? Ja, og nei - det er sjeldent at man troller helt til havn, så motoren er som regel altid varm når den kommer inn. Jeg bruker å la maskinen kjøre sig ned etter den kommer i havn. Vi har en bøtte med Askeladden båter her på Os, mange av disse er utstyrt med Mercury/Mariner motorene som du omtaler, vi har ikke registrert mer problemer enn elders med disse maskiner. Det siste spørsmål er meget vanskelig å svare på - der står på alle service intervaller at dette skal sjekkes - men skal være den første til å inrømme vi har sett mye slurv med anoder om det er verksted eller eier ved ikke jeg Hei, hva regnes som Yamaha av eldre årgang? Har en 2000 modell selv, som forsåvidt har vært veldig trofast..... Der er stor forskjell på de forskellige modeller, men fra 2000 har der vert litt tull. Dette er også et spørsmål hvordan maskinen er behandlet, mange av de eldre 4 taktere erstattet 2 takt og er blitt kjørt og servisert som disse.... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet November 20, 2009 Rapporter Share Skrevet November 20, 2009 (endret) Der er stor forskjell på de forskellige modeller, men fra 2000 har der vert litt tull. Dette er også et spørsmål hvordan maskinen er behandlet, mange av de eldre 4 taktere erstattet 2 takt og er blitt kjørt og servisert som disse.... Veldig interessant tråd Sånn i forhold til levetid så er det vel i bunn og grunn bare oljeskift og filter som skiller mellom 4T og 2T, er det ikke? Blir jo så klart viktig å bruke fogging oil ved vinterlaging også, siden det er mer bevelige deler innvendig. I tillegg til selvsagte ting som kamreim og ventil-klaring.... Hva er det evt. som skiller seg ut tekniske problemer på disse motorene da? (de som det er mer tull med enn andre) Kan legge til at det er en 2000 modell 50hk jeg har... Endret November 20, 2009 av palkr Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vaskerelva Skrevet November 20, 2009 Rapporter Share Skrevet November 20, 2009 Veldig interessant tråd Sånn i forhold til levetid så er det vel i bunn og grunn bare oljeskift og filter som skiller mellom 4T og 2T, er det ikke? Blir jo så klart viktig å bruke fogging oil ved vinterlaging også, siden det er mer bevelige deler innvendig. I tillegg til selvsagte ting som kamreim og ventil-klaring.... Hva er det evt. som skiller seg ut tekniske problemer på disse motorene da? (de som det er mer tull med enn andre) Kan legge til at det er en 2000 modell 50hk jeg har... Er egentlig ikke så fantastisk god på Yamaha, men kikket en rask tur gjennom rep. logen det ser ut til a de største problemer er på større motorer en din. De største problemer (les dyrest) ser ut som er lekasjer i bunn av motoren og ganske stor tærring i kjøle kanaler rundt syllendre. av en eller annen grunn har der vert tull med en del startere også. Ser også av de ca 350 større Suzuki motorer vi har solgt på 6 år, har den kun vært en motor som har hatt alvorlig feil (DF140) denne blev skiftet hele blokken å etter 4,5 år (dekket 100% av Erling Sande), av rep opjekter finner vi 5 stk DF40 og DF50 fra 2001 med vann i oljen. Lidt artig å læse her, skal lage en liten statestik på de motorer som har vert innom verksted med alvorlig problemer de siste år Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet November 20, 2009 Rapporter Share Skrevet November 20, 2009 Er egentlig ikke så fantastisk god på Yamaha, men kikket en rask tur gjennom rep. logen det ser ut til a de største problemer er på større motorer en din. De største problemer (les dyrest) ser ut som er lekasjer i bunn av motoren og ganske stor tærring i kjøle kanaler rundt syllendre. Takk for svar! Det er vel en grunn til at Yamaha rundt 2004-5 kom med tilkobling til vannslange direkte på blokka. Neppe for utseendets skyld... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sjarkarn Skrevet November 22, 2009 Rapporter Share Skrevet November 22, 2009 hold deg til en god gammel og bunn solid 2 takter...finnes ikke noe bedre Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pero Skrevet November 23, 2009 Rapporter Share Skrevet November 23, 2009 Noen som har et tips på en konkret oljeholdig spray som egner seg godt til å bruke under motorlokket sånn av og til for oss saltvannskjørere:)?? Og hva bør en/bør en ikke sette inn med denne olja:)? Ønsker jo ikke den samme korrosjonen som jeg fikk på min forrige...... Bruker som sagt min hele året, og er dette noe som en kan bruke selv om det ikke dreier seg om vinterkonservering? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet November 30, 2009 Rapporter Share Skrevet November 30, 2009 Noen som har et tips på en konkret oljeholdig spray som egner seg godt til å bruke under motorlokket sånn av og til for oss saltvannskjørere:)?? Og hva bør en/bør en ikke sette inn med denne olja:)? Ønsker jo ikke den samme korrosjonen som jeg fikk på min forrige...... Bruker som sagt min hele året, og er dette noe som en kan bruke selv om det ikke dreier seg om vinterkonservering? Jeg synes CRC sin "marine verktøykasse på boks", 6-66, er ganske fin. CRC 5-56 dunster bort litt for kjapt (mens 6-66 legger igjen en beskyttende oljefilm som varer en god stund). Min personlige mening, mange går for 5-56. CRC 3-36 brukes en god del i industrien, som en ren korrosjonsbeskyttelse (har ikke testet denne selv, men den får godt skussmål også til båtbruk). http://www.panvulk.no/crcindpro/crc336.htm http://www.panvulk.no/crcautopro/crc556.htm http://www.panvulk.no/crc_marine.htm Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pero Skrevet November 30, 2009 Rapporter Share Skrevet November 30, 2009 Takker:) Har brukt 5-56 mye, men synes ikke akkurat den smører så mye og har vært litt skeptisk til om den fjerner mer enn sunt er:) Skal prøve ut 6-66. Du bruker denne på motoren også når den er under aktiv bruk? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
palkr Skrevet November 30, 2009 Rapporter Share Skrevet November 30, 2009 Takker:) Har brukt 5-56 mye, men synes ikke akkurat den smører så mye og har vært litt skeptisk til om den fjerner mer enn sunt er:) Skal prøve ut 6-66. Du bruker denne på motoren også når den er under aktiv bruk? Ja, 5-56 skal man være forsiktig med, nettopp pga det du nevner der. Men til sitt bruk er den grei. Har sluttet å bruke den til båt etter at jeg oppdaget 6-66. Dusjer ikke 6-66 veldig ofte (kanskje 2. hver måned), da filmen den legger igjen varer en god stund (intervallene må nok tilpasses bruken). Holder boksen en 30-40cm unna og lager en fin dusj-tåke som sprer seg over og rundt motoren. Funker best når det er vindstille Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.