Gå til innhold
Fiskersiden

4-taktere - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Det er nå 2 1/2 uke siden de åpnet og plukket fra hverandre hele motoren.

De har ikke funnet lekkasjer eller korrosjon - hverken på blokk, bunnpanne, pakninger eller adapterplate.

Anodene på blokken er bra.

De har bestilt nye pakninger - må skifte når de åpner opp. Jeg har ikke spurt om de har trykktestet blokken. Noen (ikke verkstedet) nevner muligheten for "Hairline Cracks" i blokken som ikke er lette å oppdage visuelt.

Forhandleren finner ingen annen årsak til vannet (2 liter pluss) enn kondens. Dette stemmer ikke overens med hva som ble sagt fra Brunswick tidligere i høst (Maks en kaffekopp kunne være kondens).

Det er kjent at disse motorene har en feil-konstruksjon som skaper kondensproblemer. Denne gangen har det ikke skjedd korrosjonsskader.

Er det slik at jeg må kvitte meg med motoren fordi den ikke tåler fiske (sakte fart) i kaldt vann?

Er også nye Mercury-motorer beheftet med denne konstruksjonsfeilen? Fra fiskemiljøet (trolling) er det flere motorer som er vesentlige nyere som er returnert pga kondensproblemer.

Brunswick Norway har ennå ikke sett på motoren eller uttalt seg. Forhandleren purret opp igjen i dag. Jeg er spent på hva Brunswick sier og hva de kommer fram til av løsning.

Jeg kan ikke benytte denne Mercury motoren til fiske i kaldt vann, høst og vår med fare for 2 liter kondensvann som kan føre til at hele motoren skjærer seg.

Håper på svar i morgen Brunswick! De burde stille opp.

Sjøfalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sammenligning:

Jeg er aktiv hobbyfotograf og kjøper fotoutstyr på nettet - mest fra USA. En av de største nettbutikkene der er bhphotovideo. Ledelsen der benytter internasjonale internett-forum til å fange opp hva kundene er opptatt av. Hvis det er noen som har et problem med et produkt kjøpt hos dem eller med services fra dem, så tar de tak i det on-line på de største forumene for foto.

Så bra reklame for dem! Nettet er en markedsføringskanal som er ekstremt viktig. Fora som fiskersiden eller baatplassen er viktige kanaler for forhandlere og importører. Hvis produkter ikke holder mål eller servicenivået hos importør eller forhandler ikke er bra nok - ja da er det negativ reklame som virker rett inn på salget og bunnlinjen. Det er det ingen tvil om. Tilsvarende vil de som håndterer ting på en proff og forbrukervennlig måte få mange nye kunder. God og nesten gratis reklame.

Jeg diskuterte dette med ledelsen i Rønsdal og de er enig i det og sier at de har fått flere kunder via nettet og omtaler der.

Så venter vi spent på spesielt Brunswick som importør av Mercury......

Jeg synes dette tar for lang tid. Det er tross alt 6 måneder siden motoren ble skrudd av og jeg har ikke hørt noe siden tidlig i høst da jeg ringte og fulgte opp med et brev/email.

Vi lever i et moderne nett-samfunn der forbrukere snakker sammen og utveksler erfaring.

Sjøfalk

Endret av Sjøfalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt mye rart i mitt syndige liv, men 2 liter vann i olja er ikke kondens. Heller ikke en kaffekopp. Det er termostater på disse 4-takterne som skal sørge for noenlunde normal arbeidstemperatur. Selv om den er adskillig lavere enn på en bilmotor.

Dette kan ikke være annet enn en feil på motor, der det er koblet en slange feil, tett et sted i kjølesystemet, slik at trykket blir for høyt og med sprekk, korrusjon, eller en defekt toppakning. (om ikke Bin Laden har vært på ferde)

Har hørt om motorer som har løse sylinderforinger har et slik problem med vann i olja, som forvinner etter varmkjøring, men det gjelder store dieselmotorer.

En 4-takter holder bra med rett vedlikehold, som oljebytte, helst på høst, vasking og stell ellers. Sjekk av termostat, og ha jevne serviceintervaller sesongen igjennom. Og for ikke å nevne vinterlagring.. Ut med plugger og smøre sylindrene. Kjøre inn litt frostvæske i systemet før kaldlagring etc. (for å beskytte nakne aluminumsflater vinteren igjennom. Kontaktflatene for toppakning spesiellt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg hadde satt utrolig pris på en oppskrift på hvordan man helt konkret gjennomfører disse tipsene ift vinterlagring, steg for steg, om noen kunne tenkt seg å lage noe slikt? Ikke min sterke side:)

Har hatt et par uker utpå nå med min 90 hk honda, som det så plutselig var umulig å få start på. Startet som en drøm den ene dagen, og neste dag kinnet den kun. Snakket med verkstedet i går, og de hadde funnet ut at det var en eller annen sprekk i topplokket/toppen av termostaten, lekkasje som så hadde medført at en sikring hadde røket. Er dette sånn som skal skje med en 3 år gammel motor?? Bare godt det ikke sjedde langt til havs eller i uvær......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd dette her. Har ikke fått den med meg før nå, men kan jo dele min lille historie.

Kjøpte nytt i 2002 en Uttern s52 med 60 hk mariner 4 takt. Den skulle brukes til båtturer med familien og masse fiske. Den gikk veldig fint de første årene, helt til sommeren 2007. Da var seff motoren litt over 5 år gammel. Jeg hadde da brukt båten hele året, og mye dorging. Det begynte med at den begynte å pipe grunnet for høy temeratur. Leverete den inn, og hele eskosen innvednig var tæret bort, samt at den ene veggen i stammen var hardt tæra. Dette ble fikset, og båten virka fint. to år etter så stoppa den, da var adapterplata samt den andre veggen i stammen tæra bort. Kosta meg 25 000,- å fikse... Surt som f... bør legge til at jeg har fulgt serveicer, samt at jeg hyppig har skifta olje og filter..

Trodde jeg hadde fått meg en mandagsmotor.. men da er det flere enn meg som har opplevd det samme.

Verkstedet hadde på samme tid en lik motor med samme problem. Jeg fikk nye oppgraderte pakninger samt noe annat nytt... Kan jeg vente at det skjer snart igjen????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd dette her. Har ikke fått den med meg før nå, men kan jo dele min lille historie.

Kjøpte nytt i 2002 en Uttern s52 med 60 hk mariner 4 takt. Den skulle brukes til båtturer med familien og masse fiske. Den gikk veldig fint de første årene, helt til sommeren 2007. Da var seff motoren litt over 5 år gammel. Jeg hadde da brukt båten hele året, og mye dorging. Det begynte med at den begynte å pipe grunnet for høy temeratur. Leverete den inn, og hele eskosen innvednig var tæret bort, samt at den ene veggen i stammen var hardt tæra. Dette ble fikset, og båten virka fint. to år etter så stoppa den, da var adapterplata samt den andre veggen i stammen tæra bort. Kosta meg 25 000,- å fikse... Surt som f... bør legge til at jeg har fulgt serveicer, samt at jeg hyppig har skifta olje og filter..

Trodde jeg hadde fått meg en mandagsmotor.. men da er det flere enn meg som har opplevd det samme.

Verkstedet hadde på samme tid en lik motor med samme problem. Jeg fikk nye oppgraderte pakninger samt noe annat nytt... Kan jeg vente at det skjer snart igjen????

min sviger far har samme pakka som deg, båt og motor, den motoren har vært inn og ut av verksted 4 ganger, det går ca mnd med fiske å bruk så begynner den å gå varm, vann i olja osv, får se denne sesongen om den holder, jeg tror ikke, har de ikke klart å fikse den på 4 ganger, tror jeg ikke de klarer det heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd dette her. Har ikke fått den med meg før nå, men kan jo dele min lille historie.

Kjøpte nytt i 2002 en Uttern s52 med 60 hk mariner 4 takt. Den skulle brukes til båtturer med familien og masse fiske. Den gikk veldig fint de første årene, helt til sommeren 2007. Da var seff motoren litt over 5 år gammel. Jeg hadde da brukt båten hele året, og mye dorging. Det begynte med at den begynte å pipe grunnet for høy temeratur. Leverete den inn, og hele eskosen innvednig var tæret bort, samt at den ene veggen i stammen var hardt tæra. Dette ble fikset, og båten virka fint. to år etter så stoppa den, da var adapterplata samt den andre veggen i stammen tæra bort. Kosta meg 25 000,- å fikse... Surt som f... bør legge til at jeg har fulgt serveicer, samt at jeg hyppig har skifta olje og filter..

Trodde jeg hadde fått meg en mandagsmotor.. men da er det flere enn meg som har opplevd det samme.

Verkstedet hadde på samme tid en lik motor med samme problem. Jeg fikk nye oppgraderte pakninger samt noe annat nytt... Kan jeg vente at det skjer snart igjen????

Hei

Trist å høre din historie. Du er ikke alene. Fakta er - dessverre - at Mercury/Mariner (Samme motor) fra den tiden- har en konstruksjonsfeil som gjør at de tærer i stykker. Importøren og forhandlere over hele landet kjenner til at 40/50/60 HK 4-takt motorer fra før ca 2003 har store problemer med dette. De korroderer i stykker som du beskriver - nesten alle sammen etter 6-9 år. Det er utallige motorer som har blitt kassert pga dette. Når kostnadene for reparasjon blir så store som du beskriver, er det et regnestykke om dette er lønnsomt.

Om din motor nå varer ennå noen år etter dyre reparasjoner, vet jeg ikke. Ta kontakt med et større verksted og forhør deg. Prøv feks Rawns Garage 69 82 45 00 og snakk med dem eller Rønsdal 66986085. De har hatt mange motorer fra Mercury og Mariner med dette problemet.

b

75-90-115 HKene fra Mercury fra denne perioden (og kanskje nyere?, har ikke samme konstruksjonsfeil som gir disse korrosjonsproblemene, men har en konstruksjonsfeil/mangel som gjør at de generer kondens ved tomgansgkjøring (fiske) i kaldt vann. Dette har vært mitt problem. Min motor har ikke hatt korrosjon (åpnet, skrudd helt fra hverandre og sjekket), men den genererer kondensvann ved denne type bruk.

Motoren min er nå skrudd samme og montert på båten igjen. (Se tråd på baatplassen). Jeg beholder den inntil videre.

Problemet Mercury/Mariner har for de som benytter båtene mye til fiske sent om høsten og tidlig vår, er kondens pga dårligere isolasjon enn andremerker. TEmperaturforskjellen fra bunnplaten til motorblokken blir stor ved sakte kjøring.

Bruker du motoren til blandet, variert kjøring er ikke dette noe problem.

Sjøfalk

Så den nevnte kondensen vil ikke være tilstrekkelig til å farge olja?

Jo - oljen blir farget hvis mengden kondensvann blir for stort. Ved lite kondens, vil den normalt legge seg i bunnen av bunnpannen som klart vann. Dette kommer ut først når du tapper oljen.

Sjøfalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Er egentlig ikke så fantastisk god på Yamaha, men kikket en rask tur gjennom rep. logen det ser ut til a de største problemer er på større motorer en din. De største problemer (les dyrest) ser ut som er lekasjer i bunn av motoren og ganske stor tærring i kjøle kanaler rundt syllendre. av en eller annen grunn har der vert tull med en del startere også.

Ser også av de ca 350 større Suzuki motorer vi har solgt på 6 år, har den kun vært en motor som har hatt alvorlig feil (DF140) denne blev skiftet hele blokken å etter 4,5 år (dekket 100% av Erling Sande), av rep opjekter finner vi 5 stk DF40 og DF50 fra 2001 med vann i oljen.

Lidt artig å læse her, skal lage en liten statestik på de motorer som har vert innom verksted med alvorlig problemer de siste år :D

ser at du har hatt inne suzuki df 40 og 50 med med vann i oljen. jeg har akkurat samme problemet på min df 40

hva er det som regel som må skiftes og som er årsaken til vann i oljen i følge loggen din. min motor går som en klokke og har lik kompresjon på alle sylyndrer (130 psi)så jeg ser for meg at det ikke er toppakningen. hadde vert supert om du kunne skreve noe om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det skrives om større motorer, men hvordan er de små i forhold til de gamle? Byttet for tre år siden ut en 1995 ("ny" i 2003)Yamaha 4hk med en 2005 ("ny" 2007). På fem års ganske omfattende bruk var totakteren helt utrolig trofast. Aldri et feilslag, aldri vond å starte. Ganske enkelt perfekt. Firetakteren ser ut som om den er produsert i en bakgård i Manila. Den ser billig ut, den bråker mer, den går ujevnt, den er forferdelig tungstartet i blant, den stopper når som helst (fryktelig moro når man dorger over grunner...). I det hele tatt er jeg særdeles misfornøyd med firetakteren.Den er overhodet ikke til å stole på så uforutsigbar som den er. Det er rett og slett en møkkamotor...

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ser det skrives om større motorer, men hvordan er de små i forhold til de gamle? Byttet for tre år siden ut en 1995 ("ny" i 2003)Yamaha 4hk med en 2005 ("ny" 2007). På fem års ganske omfattende bruk var totakteren helt utrolig trofast. Aldri et feilslag, aldri vond å starte. Ganske enkelt perfekt. Firetakteren ser ut som om den er produsert i en bakgård i Manila. Den ser billig ut, den bråker mer, den går ujevnt, den er forferdelig tungstartet i blant, den stopper når som helst (fryktelig moro når man dorger over grunner...). I det hele tatt er jeg særdeles misfornøyd med firetakteren.Den er overhodet ikke til å stole på så uforutsigbar som den er. Det er rett og slett en møkkamotor...

4 -taktere - trass i problemer har sin fordel på større motorer mht forbruk - støy. Ulempen er høyere driftskostnader mht service og vann i oljen er et problem som man må passe på, samt antatt kortere levetid og dermed avskrivning. I praksis bør du bytte olje oftere ved bruk som trollingmotor.

Jeg vil aldri aldri bytte ut min gamle 2 takter 4 hk mot en 4 takter. Den starter og starter og går som en klokke i alle temperaturer uten service annet enn oljeskift hvert 2-3 år og sjekk av tennplugger (har byttet 1 gang på 14 år) samt litt smørefett. En fryd rett og slett. Ingen 4 takter kan vise til samme driftsøkonomi og stabilitet. Bytte fra 2 takt til 4 takt på stor motor (les 50-90 HK) var tilsvarende veldig positiv - bortsett fra det problemet som jeg har opplevd. Til Trolling må de store skifte olje ofte (sjekkes) - kanskje flere ganger på en sesong - og de må kjøres på høyt turtall med gjevne mellomrom (hver tur) slik at kondens fordamper. Serviceprisen er vesentlig dyrere enn 2-takt. STøy og forbruk er veldig bra.

Synd at det lages få større 4-taktere som egner seg bedre for nordiske kalde forhold og til trolling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

4takt er konge når det gjelder en motor som skal brukes mye, ifjor kjørte jeg 2500-3000 timer med en suzuki 9,9 som blei bytta forgasser på så det blei 15hk.. dette gjorde vi etter ca 1000timer.. dette var en motor som var kjøpt uten garranti pga: hvis garrantien skulle være gyldig så måtte jeg ha service som kosta 3000kr hver 100time og det er jo ganske ofte når motoren går 60-80timer i uka

2500-3000timer på 1 sommer, men da sjekka jeg olje peilepinnen ca 1 gang i uka og jeg bytta olje på blokk og girhus ca 1 hver mnd, jeg tok båten opp fra vannet i februar.. det var noe spess og kjøre båten oppå isflakene så sto jeg og hoppet i båten for og få den til og dette ned mellom isen, for og komme inn til brygga :D motoren var i dageligt bruk fra 13mai til midten av februar og enkelte dager så tok det opp til 20min før all isen i stammen og blokka tina sånn atte motoren pissa kjølevann

ALDRI mer 2takt på bruksbåter, men ALDRI verden om jeg vil ha noe annet enn 2takt på båter som skal gå fort :hug:

edit: det skal legges til atte motoren lever err hardt liv, den står bakpå en 17foter med 400L fiskekum midt i båten og den har gått ca 1/3 av livet på tomgang og 2/3 på full gass

men jeg har også en 4hk yamaha fra 80tallet, den har varmskjært seg 2 ganger sålangt pga: brune slimalger som har satt seg i vanninntaket og sperra impeller, men 1tank med 5% så går den som en kule igjen

4hk yamaha går like fint selv etter ett par skjæringer, så jeg trur faktisk eneste måten og drepe en 4hk yamaha på er og skyte den... men den suzuki'n har overaska noe helt sykt, 2500-3000 problemfrie timer fra mai til februar og motoren sto i vannet selv om det var -30 på nettene :P kaldeste båtturen jeg hadde var i -23, 10SM nordavind og jeg fikk helt sykt mye vannsprut på hele meg og det var ca 3mm tjukkt islag på hele varmedressen min

Endret av Eika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Kjøpte i fjor en splitter ny Mercury 4T 80HK (115) Denne brukes 95% av tiden til dorging. Byttet olje og filter etter 25 timer. Synes da at ojen var litt "grumsete" Men tenkte kansje det var fylt på noen addetiver (Break in oil) fra leverandør. Båten ble så lagt på vannet og brukt til November måned i ferskvann. Heldigvis pleier jeg og bytte olje før vinteropplag. Fikk meg en overaskelse da jeg skrudde ut pluggen, Da kom det ca 1,5 L rent vann ut før det i det hele tatt kom olje. Kjørte da båt og henger rett til dem jeg kjøpte den av. De trodde ikke helt på det jeg sa, Men vi ble enige om og flushe og bytte olje en gang til. Og så legge båten på vannet igjen, for at den kunne ligge på tomgang en 5-6 timer. Båten ble tatt på land om kvelden . Men når forhandler skulle tappe olja dagen etter fikk de en overraskelse. Det hadde vært kuldegrader om natten så oljen hadde frosset. De måtte ta den inn få varmtlager for og tine den. Når de endelig fikk tappet, så var de ca 0,5L vann i olja. Ble da tilbudt og få reparert motoren. Men siden jeg er mekaniker selv. Avslo jeg dette.jeg forlangte ny powerhead, Dette for de jeg ikke vil ha en motor som har gått med vann/olje blanding. Hvem vet om det blir senskader på lager/kam etc. etter at garantien har gått ut ??. Uansett blir det spennende og bytte olje denne sesongen også. Hadde Suzuki 4 Takt i 6 år før denne. Og den hadde jeg ikke ett feilslag på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Er ny på forumet, og synes denne tråden var interressant. Jeg vurderer å kjøpe en Suzuki DF90. Kommer til å bruke den både til dorging, og normalt bruk. Dorger så mye jeg har tid til, men med tre små barn blir det bare noen turer hver uke. Er det noen som har erfaringer med denne motoren? Den jeg vurderer er en 2001 modell, alle servicer er tatt hos verksted - > med unntak av olje og filterskift som er utført av eieren. Siden mange beskriver problemer med vann/kondens i oljen begynner jeg å lure på om firetakter er lurt? Jeg må uansett kjøre 10 - 15 minutter til og fra gode dorgeplasser på høyt turtall, så da hjelper det kanskje på?

<:P)><

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Vossingen.

Jeg kjenner ikke Zuki av den årsmodellen, så det får noen andre svare på. Men det første som slår meg er at du bør vurdere en egen dorgemotor, med andre ord en mindre påhenger montert på egen brakett ved siden av hovedmotoren. Dette har flere fordeler:

- Langt lavere drivstoffkostnad

- Mindre timer på hovedmotoren

- Sikkerhet, selv om en motor streiker kommer du deg hjem

- Bedre arbeidstemperatur for begge motorer. (Den lille må ha litt turtall for å dorge med, den store brukes da også kun når den får gå med høyere turtall)

Bortsett fra at dette nødvendigvis koster litt mer i innkjøp, er det bare en ulempe og det er noe høyere vekt på totalpakken. Montering av en slik brakett er ikke noe "hokus-pokus" og du kan fint ordne dette selv så lenge du kommer til akterspeilet fra innsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suzuki er det mest brukte motormerket blandt trollerene i Norge. DF90 og DF115 som er samme motor er noe av det mest pålitlige som finnes til trolling, kjenner til motorer som har gått mange tusen timer uten problemer. Har hatt DF115 i 5 år selv.

En DF90 eller 115 i trollinghastighet bruker rundt literen i timen så bensinforbruket gir ingen grunn til å vurdere en ekstra motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger.

Positivt å høre om erfaringer fra tilsvarende motor. Det blir nok uaktuellt å ha en ekstra motor med det første. Ikke p.g.a. kostnad, men p.g.a. bruken. Får som nevnt tidligere maksimalt noen få turer pr. uke, og ellers vil båten bli brukt til A - til - B kjøring. Men... regner jo med at ungene kommer til å stortrives med dorging om noen år (Yeah Right...). Det er jo lov å håpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok uaktuellt å ha en ekstra motor med det første. Ikke p.g.a. kostnad, men p.g.a. bruken. Får som nevnt tidligere maksimalt noen få turer pr. uke, og ellers vil båten bli brukt til A - til - B kjøring.

Er småbarnsfar selv, og hadde vært sjeleglad om jeg kunne ta EN tur per uke, blir mer en tur per tredje uke her i gården. Så du bør i hvert fall kjøpe blomster til fruen :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:cigar: HÅper på det !

Har kjøpt båt og motor nå, så nå er det bare å få stangholderene montert, så satser jeg på en dorgetur om ikke så lenge ;)

... litt utenfor tråden, men nå er firetakteren prøvd til dorging, og jeg syns det fungerte utmerket. Resultatet ble en laks på 1,1 kg og mye sei (sluttet å telle på 12 etter at vi kom inn i en stim). Var ikke negativt å dorge i tre timer innover fjorden, for så å bruke 8 minutter tilbake. Slapp da å snu etter 1,5 timer for å dorge tilbake slik jeg har måttet med når jeg har hatt båter med mindre motor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.