Gå til innhold
Fiskersiden

Fortøyning


Sjarkarn
 Share

Recommended Posts

Rakk ikke å redde den gamle fortøyningen i fjor så er desverre nødt til og lage ny. Vi har hatt dykker på stedet får og se etter den gamle tråldøren som var loddet men uten hell.. men til en annen sak. Hvor stor blåse er nødvendig for større båter. Må ha en som værtfall takler 20-25 fot. Har sett litt på denne http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=73293432 men vet ikke om 34kg oppdrift blir mye. Og eventuelt hvor mye kjetting/dim. blir jeg nødt til og ha.

Prøvde meg på og få råd fra gammel karan men "man høre så steikanes mye rart når man sett inne me skinn hua" så jeg bestemte meg for og høre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har setta ut noen sjarkfortøyninge og regel nummer 1 er: Ikke bruke kjetting, sjakkel, kauser eller fortøyningsblåser eller jern av noe slag. Ta en 90 liters balje (fås kjøpt på Biltema) og kjøp 5-6 sekker med ferdigmørtel. Så får du utrangert fortøyningstau hos Aurora - dem bruker å legge det ut inne i Hessfjorden. Dette er 36mm nylontau. Så fester du tauet i et solid kamstål og legger dette i botn av baljen. Fyll opp med mørtel. Du kan godt armere med diverse hønsenetting osv. Når mørtelen begynner å herde lager du en rund kant mot tauet (der tauet kommer opp av baljen) slik at det ikke blir gnag der.

Avhengig av botnforhold bør du også vurdere landtau.

Jeg har ei sånn fortøyning utfor støa hjemme og den har holdt en båt på 15 tonn i sørvestkuling. Og den ligger på 12. året no.

Hvis du vil kan jeg komme utover å hjelpe deg med fortøyninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har setta ut noen sjarkfortøyninge og regel nummer 1 er: Ikke bruke kjetting, sjakkel, kauser eller fortøyningsblåser eller jern av noe slag. Ta en 90 liters balje (fås kjøpt på Biltema) og kjøp 5-6 sekker med ferdigmørtel. Så får du utrangert fortøyningstau hos Aurora - dem bruker å legge det ut inne i Hessfjorden. Dette er 36mm nylontau. Så fester du tauet i et solid kamstål og legger dette i botn av baljen. Fyll opp med mørtel. Du kan godt armere med diverse hønsenetting osv. Når mørtelen begynner å herde lager du en rund kant mot tauet (der tauet kommer opp av baljen) slik at det ikke blir gnag der.

Avhengig av botnforhold bør du også vurdere landtau.

Jeg har ei sånn fortøyning utfor støa hjemme og den har holdt en båt på 15 tonn i sørvestkuling. Og den ligger på 12. året no.

Hvis du vil kan jeg komme utover å hjelpe deg med fortøyninga.

ok, ja må se hva vi gjør. Vet du hvem man skal kontakte for og få hente hos aurora?

Hehe blir en kraftig lodd, hvordan fikk du den ut da? vi tenkte bare å evt. støype ned på fjæra, la det tørke for og så ta tau fra den og rundt båten og prøve å trekke den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, ja må se hva vi gjør. Vet du hvem man skal kontakte for og få hente hos aurora?

Hehe blir en kraftig lodd, hvordan fikk du den ut da? vi tenkte bare å evt. støype ned på fjæra, la det tørke for og så ta tau fra den og rundt båten og prøve å trekke den ut.

Skal se om jeg finner tlf nummeret til områdesjefen.

Loddet blir rundt 200kg. Jeg bruker å støpe det i flomålet. Når det er herdet drar vi det ned til laveste lavvann (full fjære). Når det da blir full flo legger jeg båten over loddet og får det "på lett". Så er det bare å plassere det der man ønsker. Helst på lysbotn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjetting nederst?

blir til og gå for kjetting neders, 5m. 13mm.

Kan vel tenkes at man er redd for rust. Har snakket litt med gammel karan dær ute og de annbefale kjetting neders.

Blir til og gå for ei 34kgs(oppdrift) med jern igjennom, skal prøve og finne ut hvem som styrer inne i hessfjorden der inne(tips?) å få tak i 30m tau. Har ordnet med dykker, så skal finne tråldøra som ligger der og bare koble meg til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden.

Hvor tung forankring trenger jeg til en åpen glassfiberbåt på 16-17 fot?

Ser for meg at jeg må bryte på dette selv, så håper å slippe litt lettere unna.

Går det forresten å bruke saltvann til å blande ut mørtelen?

hmm skal vel ikke mye til? 100-150kg holder vel i massevis. Pluss at dette gror seg fast med årene

Nei ikke bruk saltvann i betongen. Bare en liten oppretting, man bruker betong=) Mørtel brukes for og feste lettklinkerblokker/tegl og lignende=)

Endret av Sjarkarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke kjetting nederst?

Det går an å bruke kjetting nederst. Spesielt hvis det er leire - da ruster det ikke. Problemet er å koble kjettingen til opphalern. Det gjøres som regel med sjakkel og kause. Sjakkelet har en tendense til å skru seg ut hvis man ikke juler enden på bolten godt nok. Og hvis kausa ruster så mye at den knekker så skjærer den av tauet. Videre må man passe på at opphaleren er lang nok. Hvis opphaleren er for kort vil kjettingen løfte seg fra botn på full flo. Og med det samme du kommer opp fra botn blir vannet veldig oksygenrikt og da ruster kjettingen på notime.

Det enkleste er det beste - kun nylontau, støpt igjennom loddet :huh:

Slenger meg på denne tråden.

Hvor tung forankring trenger jeg til en åpen glassfiberbåt på 16-17 fot?

Ser for meg at jeg må bryte på dette selv, så håper å slippe litt lettere unna.

Går det forresten å bruke saltvann til å blande ut mørtelen?

Det holder nok med et lodd på rundt 100 kg, Dvs ca 40 liter betong. Etter ei stund vil loddet aures igjen på botn og sitte bom fast. Vet ikke hvorvidt man kan blande med saltvann. Tror ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal slå bunt på sjakkelen, burde funke. Ja er ca 20 meter dypt hvor jeg setter, så skal ha 25m tau å 5m kjetting. Har nr. til lerøy aurora av.d karlsøy, vet du om disse blir de riktige å ringe Frank? eller vet du om en person eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal slå bunt på sjakkelen, burde funke. Ja er ca 20 meter dypt hvor jeg setter, så skal ha 25m tau å 5m kjetting. Har nr. til lerøy aurora av.d karlsøy, vet du om disse blir de riktige å ringe Frank? eller vet du om en person eller?

Ja. Sender pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden.

Hvor tung forankring trenger jeg til en åpen glassfiberbåt på 16-17 fot?

Ser for meg at jeg må bryte på dette selv, så håper å slippe litt lettere unna.

Går det forresten å bruke saltvann til å blande ut mørtelen?

Satt en gjennomgangsbolt i en 40-50kg stein til min båt(15fot) og tau rett i øyet på bolten. Men nu har jeg en ganske rolig havn uten strøm og store bølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden.

Hvor tung forankring trenger jeg til en åpen glassfiberbåt på 16-17 fot?

Ser for meg at jeg må bryte på dette selv, så håper å slippe litt lettere unna.

Går det forresten å bruke saltvann til å blande ut mørtelen?

Jeg har ei forstilling til en liten traktor til min 16 foter, henger som heia i gjørma, bruker det man finner :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei forstilling til en liten traktor til min 16 foter, henger som heia i gjørma, bruker det man finner :huh:

Var noe sånt som var min plan også, men må kødde med hele greia alene, og det er gode 100 meter i kupert terreng ned til båtstøa.

Kanskje sette en balje på tofta, og støype mens hele greia står klar til å dumpes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noe sånt som var min plan også, men må kødde med hele greia alene, og det er gode 100 meter i kupert terreng ned til båtstøa.

Kanskje sette en balje på tofta, og støype mens hele greia står klar til å dumpes...

ja det blir verre, vi var to og hadde bare 2m fra bil til båt, så det gikk veldig greit. ja kunne vært en ide og støype i båten, ei av de store murer bøttene må jo være fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legge to planker på tvers av båten, støype oppå, og så bare løfte tilstrekkelig til at hele greia dumper utti.

Baljen driter jeg i, kan kjøpe ny...

når du støyper betong i en balje og lar det tørke, skal du ha deg en god fight for og få den baljen tilbake uansett=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.