Gå til innhold
Fiskersiden

koking av fortom?


matsmet
 Share

Recommended Posts

Klargjør meg for kveitefiske. Og kjenner til at det kan være et godt grep å koke stiv og tykk nylon. Den blir klart mykere, og lettere å jobbe med. Men, spørsmålet er hva den gjør med bruddstyrke og slitestyrke? Noen som har noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir også drøyt mye mer stretchy. Litt usikker på dette jeg også. Har dog info fra yrkesfiskere om at dette skal funke. Forsøkt det nå med 1mm mono. I morgen er det imidlertid gode sjanser for de virkelig store, så det gjenstår å se om jeg tør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg , det funker, især på veldig stive nylon typer. Nå som vi hovedsakelig bruker line, gir en lett kok lit elastisitet og får fortomen til å fungere som demper. Jeg hadde allikevel ikke brukt akkurat kokevann. 75-80 grader burde holde til å treke snøret litt- vel og merke stive - I dag finnes det også flere typer som er litt mer elastiske- Jeg liker Sufix Superior til mine takler.

Om man har behov , og ved knyting kan man dyppe ett par sekunder i kokende vann før man strammer. Detter gjelder snøre som er over 1,0mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Pleier å la vannkokeren stå og hvile noen minutter før jeg tar fortommen (i en rull) innpå en skrutrekker eller lignende, så heller jeg vannet kjapt over til hele rullen er godt dekket. Et par runder frem og tilbake, og så er fortommet mye enklere å jobbe med. Bruker dette på fortommer over 1mm; for å få solide knuter til å skli lettere, samt gjøre fortommen mykere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker or tips. Har forsøkt sena idag. Og jeg må si jeg er fornøyd. Har som andre også har erfart opplevd idag at dette var behagelig å fiske med. Knutene gikk som en drøm. Og jeg har et inntrykk av at bruddstyrken er meget god. Det ble desverre ingen store kveiter idag. Men, alle fire vi fikk opp i båten (gjenutsatte 3) ga ikke fortommen nevneverdig juling. Bløtgjøring kommer jeg til å fortsette med! Desverre ble området rundt godplassen vår i Nord-Troms godt befolket av utenlandske turistfiskere. Og det er alltid litt kjipt at noen oppdager markjordbærstedene som er møysommelig funnet frem til.. Det må nevnes at jeg snakket med en finne inne på brygga som lå i området. Han fikk en på 182 cm. Var visst også en kraftig plugg. Og ble gjenutsatt. Estimert av dem til å være 85 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.