Gå til innhold
Fiskersiden

Støpeformer til søkker


Vikane
 Share

Recommended Posts

:mellow: Sikker på at det finnes i de størrelsene. Ser på Ebay at det er en som selger bøtter og spann av støpeformer fra Østerike. Samme som du har + mange andre. Men de og spretter opp til 850 fra samme size du har på bilde. Men du har jo ett søkke "av rett vekt" liggende på bilde så det bør vel være mulig å få tak i. Kanskje en ide å sende en henvendelse via Ebay til han som selger dette: http://cgi.ebay.com/US-Lead-Casting-Mold-Trawler-200-300-400g-Sinker-/110612747067?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19c108933b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:mellow: Sikker på at det finnes i de størrelsene. Ser på Ebay at det er en som selger bøtter og spann av støpeformer fra Østerike. Samme som du har + mange andre. Men de og spretter opp til 850 fra samme size du har på bilde.

He he, er av akkurat han jeg har handlet disse andre jeg har, men han kan ikke hjelpe meg med de størrelsene i mellom.

Har jo handlet disse 500 og 650 gram søkkene av en her på forumet, men han holder kortene tett til brystet når det gjelder støpeformene.....

Skulle gjerne hatt tak i disse formene, så om noen har noe tips, kom med dem, gjerne på pm om ønskelig :thumbsup:

Endret av Vikane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, er av akkurat han jeg har handlet disse andre jeg har, men han kan ikke hjelpe meg med de størrelsene i mellom.

Skulle gjerne hatt tak i disse, så om noen har noe tips, kom med dem, gjerne på pm om ønskelig :thumbsup:

:mellow: Da var det ikke mye hjelp å få alikevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat den forma det spørres om jeg, men hyvem var det nå som solgte slike da....? ;)

For å si det sånn....du skal heller få ok pris på lodd av meg hehe.

Vet du har den ja, i og med alle formene forsvant fra disse traktene tenkte jeg i hvertfall sørge for produksjon til eget forbruk, og muligens også de i klubben her som kunne trenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte jeg i hvertfall sørge for produksjon til eget forbruk, og muligens også de i klubben her som kunne trenge.

Om du tar ett steg videre og lar deg friste av dette , kan du faktisk bli hovedleverandør til hele østlandet. Selvfølgelig om du satser på vrakbly , "hobbybasis"og direkte levering til klubbene. Da kan du også lage formene du selv ønsker B) og slipper å være avhenged av formleverandører.

48_248047901.jpg

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi jo bare om "lommerusk" hehe.

Jeg kommer nok ikke til å by på de greiene på finn, selv om det bildet du la inn gjør meg meget nyskjerrig.

:) Det er faktisk "lommerusk " for en eller flere arbeidsplasser og den "lave" prisen er begrunnet det å treffe rette håndverkere til formålet, noe jeg hittil ikke har gjort blandt alle interesserte. Dessverre er det få idag som ønsker å bringe faget videre og det å bruke hendene, da det blir for "tung" arbeid for nyere generasjoner ( de samme som også betaler tusenvis av kroner i året for å løfte dobbelt så mye på Sats)

Formene i overstående bilde gjør det "unødvendig" å ty til Østen for å få produsert til overkommelig priser. Kan nevne at disse formene med små vekter gir 7 500 emner i arbeidsdøgnet :) men, men..Jeg tilbyr verktøyet, derfra er det en lang vei frem til jeg kan forme håndverkeren....

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må nok tenke litt større enn bare til eget bruk ja, ingen tvil om det.

Dersom man satser stort er nok ikke denne investeringen så dyr, men for oss småstøpere er det litt i overkant hehe.

Ser ut til at finishen blir veldig bra med dette utstyret forresten :thumbsup: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De første rundene på den forma lopez er nok leie . Må for varme hele forma om man skal få ett bra resultat tror jeg merklig og bly har en tendens til og bli kaldt i forma de første rundene:)

Dette er ett fag med en haug med parameter som skal stemme. Rett bly legering, rett arbeidstemperatur i forhold til emne størrelse man støper,hastighet, trykk, luftfuktighet osv. osv. osv. og ikke minst personen som holder øsa, er noen av parameter som må stemme.

Formen ovenfor gir meg riktig emner med rett finish fra 1. støp, også med tanke på at disse ikke har metall deler som stjeler varmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er eyelets? Jeg vil ha en gjennomgående tråd slik at jeg kan bruke den ene enden til å stikke i shaden for feste.

Ta en kikk på hvordan RonZ har løst dette, jeg liker denne patenten. Dette er for de værste tenkelige fiskene, så det holder til kveita.

http://www.ronzmfg.com/

Det er et par potensielle fordeler med denne riggingen:

- Mindre brekkstangeffekt siden kroken er leddet i forhold til hodet

- Mindre varmeoverføring til kroken under støpingen på denne måten, noe som antagelig er en fordel for styrken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg går det bare i syrefastfjærtråd som blir "annløpt" med varmen under støping. Det er mitt valg, men til hjemmestøping kan man til og med bruke binders ( forniklede). Disse brukte jeg i gamledager når jeg va en glad hjemmestøper. Ellers og som det nevnes her, er rustfritrå fra biltema en grei og fornuftig valg. Ellers ikke noe i veien for å bruke rustfri splittnagel ( husk å bøye minst en av endene)med tønnesvivels (tre på svivels 1.) til formålet. Ikke noe i veien heller å bruke tønnesvivels om man ønsker det.

deler%20til%20oppgradertkirurg-%20brettet.jpg

Det å støpe kroken rett i blyet er en uting ( har nevnt det før) og går veldig utover krokens kvalitet, samt at redskapen ikke er verdt en dritt når kroken slites.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xporer kan du ikke fortelle litt hva vi kan lage selve forma av å hvor vi får det vi trenger til det? jeg har prøvd med gips men det holder ikke..

Som nevnt før, så skal jeg skrive artikler relatert til formålet og selvlagging. Derfor ønsker jeg ikke å avsløre noe ennå...kan friste dere med å si at denne skal deles med mine FS "venner" om noen av redaksjongutta tar seg av tekstredigeringen :) . Jeg har notert meg en god del emner jeg skal skrive om, med bilder, materiall, verktøy, leverandører osv.

Ønsker om emner kan skrives på denne siden i tilfelle jeg har glemt noe . Kommer med mye fra shads, min måte å lage wobler og jerk på , mormyskaer....sluker osv. Jeg deler med glede selv om mine konkurrenter mener jeg skytter meg selv i foten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har støpt bittelitt selv, men slutta fort når jeg leste litt mer om blydamp.. det bør absolutt ikke innåndes..

på innendørs skytebaner for .22 er det avtrekk for å fjerne blystøv fra skytinga.

Blyforgiftning: the main symptoms in adults are headache, abdominal pain, memory loss, kidney failure, male reproductive problems, and weakness, pain, or tingling in the extremities.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.