Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er deres favoritt klump til laksfiske.


s-e-sten
 Share

Recommended Posts

Airflo Forty Plus ble kjapt en favoritt til laksefiske med enhånds i sommer. I grenseland til å nevnes som klump all den tid det er helsveiset overgang til skyteline, men synes den fungerte suverent til både speying og også de tilfellene det var aktuelt å dra på med overhodekast. .Finnes i et utvalg av synkegrader.

Ellers går det normalt mest i flyt eller intermediateklumper. Hovedsaklig fordi elvene jeg fisker i i Finnmark er forholdsvis grunne slik at dette er fornuftige liner mesteparten av sesongen. Type Flyt/S3 osv er jeg ikke så glad i da jeg mener de ofte dreper svingen på fluen i siste del av utfiskingen ettersom den tyngre ytterenden ofte blir hengende etter slik at "flytet" dør ut. Synes det fungerer bedre med synk av typen f.eks S2/S4 der problemet ikke blir like markant da denne typen likevel benyttes på større tung elv eller til stor kald elv. der jeg likevel ikke mener det er behov for å avfiske med samme hastighet som der normalen mesteparten av sommeren.

Av merker har jeg testet en del og det meste fungerer bra kastemessig og holder meg derfor til liner med moderat pris. Lengde/tyngde på klumpene testkaster og klipper jeg uansett selv så de passer best mulig til mitt bruk og mine stenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet så mange forskjellige klumper. Men jeg bruker Powertaper s1/s2 på tohåndsstanga - ei B&W Norway spey - og det er en drøm og kaste med. Selv i sterk vind.

På enhåndsstanga bruker jeg også et Guideline snøre. Det er egentlig et todelt wf snøre med bakre del flyte og fremre del intermediate. Speyer fint det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke testet så mange forskjellige klumper. Men jeg bruker Powertaper s1/s2 på tohåndsstanga - ei B&W Norway spey - og det er en drøm og kaste med. Selv i sterk vind.

På enhåndsstanga bruker jeg også et Guideline snøre. Det er egentlig et todelt wf snøre med bakre del flyte og fremre del intermediate. Speyer fint det også.

Enig med deg der s1/s2 er en god klump,kaster som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Snowbee XS Nordic.

Går som en drøm..

Bruker også Snwbee XS nordic snørene, synes de er kjempe gode!

har også en del Gl PT s1/s2 og noen av 3D snører fra gl.

synes alle funger ganske bra så lenge man velger rett snøre til riktig forhold:D

I starten opplevde jeg at jeg synes noen snører var dårlige, det kom da frem i ettertid at det var kasteteknikken for tunge synkeliner som ikke var på topp.

Dette er ikke et problem nå!

Men selvsagt det finnes snører som rett og slett er helt ubrukelige!

Mvh

Martin bang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Power taper Flyt/synk1 er et gromsnøre å kaste med, men ulempen er at det fisker for grunt. Da er alternativet fort et Flyt/Synk 3, men på lita elv (dvs. elva er dyp nok, men dårlig drag) så blir det for lite fart på flua. Ikke lett... Jeg vil gjerne fiske dypere, men snører med større synkegrad "ankrer" på en måte opp snøret på lita elv. En måte å løse det på er en 5 fots poly leader i hurtigsynk. ***** vet... Til sommeren blir jeg å pørve et Treaple D, Flyt/hover/intermediate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Triple D er en av mine favorittklumper, har den IS2S4 og det går fort og langt. Får sy mye fisk med det snøret.

Ellers har jeg en Snowbee I som kaster så behagelig, flott tapering gjør at jeg virkelig føler jeg kaster pene underhåndskast. Anbefales til dere som er litt lei "hakkete og brå klumper" og savner den gode kastefølelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er deres favoritt klump til laksefiske.Det finnes jo mye å velge i der ute.Sjøl synes jeg power taper flyt/synk3 er en fantastisk klump.Hva er deres?

Som fiskesnøre er PT stram dip F/S5 suverent blandt de som er ferdige fra produsent. Om det ikke er allverdens kaste potensiale, men du verden det fisker bra. I hovedsak fisker jeg egen tilpassede sinktip snører med utskiftbare tupper i forsjellig synkegrad, lengde og vekt. Disse er selvfølgelig de beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så har jeg nettopp bestilt meg Airflo Braid Sleeve: http://www.sportfish.co.uk/product/airflo-braid-sleeve

Aldri prøvd det, men det skal være en tettsiddende plasthylse til å tre over snøreskjøter. Har alltid irritert meg over skjøter som smeller gjennom stangringene. Blir spennende å prøve :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Selv om jeg har sagt min mening så gir jeg en liten en til. men en kraftig to hånds ser jeg ikke noe grunn til å ha en klump som kaster en eller to meter mer, og som slår hardt over. Det spiller ofte liten rolle. Jeg liker liner som er god eå kontrollere, og spesielt på letter liner liker jeg at det lander rolig og behersket. Nettopp for de jeg fisker lett. men smak og behag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snowbee xs snørene er overlegne. Før sverget jeg til Vision, syns guideline var for uanøykatige fra pakke til pakke. Men når Ola på Seeberg fikk meg til å prøve Snowbee xs snørene har jeg ikke vurdert noe annet. Fantastiske snører!

https://www.fiskersiden.no/index.php/test-a-omtale-mainmenu-92/961-perfeksjon-ut-av-boksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guideline 3d s1/3/5 Det snøret som gav meg desidert mest fisk siste sesong. Utrolig godt fiskesnøre sammen med shortcut ready to go intermidiate/synk1.

Kastemessig så presenterer guideline flyt/hoover/intermidiate meget delikat og er lettkastet, men er jo fiske man skal er det ikke :P

Har selv kjøpt 4 stk 3d snører til Guideline. Har prøvd noen av de. Og de overbeviser veldig. Ellers er jeg enig med deg på at ready to go int/s1 er et kjempesnøre. Det snøret som var mest i vann til meg i fjor. Foretrekker distance utgaven selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en Scientific Anglers klump på min 2 hånds. Denne har jeg hatt i 6 år. Ikke tegn til slitasje og kaster som en drøm. Har tidligere hatt powertaperklumper og de har vært greie, men denne er hakket bedre. Håndterer dog ikke de tyngste fluene noe særlig, det gjorde powertapersnørene bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.