Gå til innhold
Fiskersiden

Espens Finnmarksrapporter (og bilder) del II


Espen Ørud
 Share

Recommended Posts

JA, fikk en mail som jeg svarte på så vidt jeg husker. Dersom du ikke fikk svaret så var svaret at det jeg vil ha i gjengjeld er at du tar noen fine lakser på de fluene ;-)

Skal gjøre mitt beste - men er du sikker på at det ikke er noe du trenger? Synes det var litt mye du sendte og det var jo ikke det "ertediskusjonen" gikk på. Det var to grønne fluer eller noe sånt.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre mitt beste - men er du sikker på at det ikke er noe du trenger? Synes det var litt mye du sendte og det var jo ikke det "ertediskusjonen" gikk på. Det var to grønne fluer eller noe sånt.....

JA, men tror det bare var ca to grønne fluer oppi der. Resten får du ta som bonus ;-)

Om du absolutt skal gjenyte, så ta noen fine bilder av laksene du får på de sammen med fluen de tok på og lag en flott rapport ;-)

Jøss for noen bilder - For mannen i gata (meg), virker slike fotos som ren magi...

Jeg har lite peiling, så jeg er sikkert for lett å imponere :)

Jøss, nå begynner det bli mange av dere. Jeg var nemlig helt sikker på at det var SMS som var mannen i gata. Og takk skal du ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjør god nytte av 5D'n ser jeg Espen. Fine bilder! Spennende med surikat og panda i Finnmark også, det må vel skyldes global oppvarming?

Jo, takk så meget! Kan jo ikke sitte på kamera i den prisklassen og ikke bruke det... Og angående eksotiske dyr i Finnmark: Jeg hadde deg faktisk på listen over de jeg mistenkte kunne lese og ikke bare så på bildene, men er nå litt usikker på om du må strykes derfra ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmas 100-300 f4 + 1,4 converter.

Vurderer å låne med meg en 7D neste gang jeg har mulighet til å reise innom der... Kommer enda hakket nærmere da. Ikke så viktig på flybildene, der kommer jeg nær nok, men hadde vært suverent til bildene av redet - der er det begrenset hvor nære jeg kommer. Ligger ikke akkurat tilgjengelig for å si det slik... Kommer nok noen bilder fra redet på Flickr snart, men håper å komme enda nærmere så jeg slipper croppe bildene såpass mye... Ikke mye tid å gå på dog - de pleier gjerne forlate redet ca 1. aug...

Og joda, jeg har sittet på den 100-300`en et par år, men det er ikke så mange situasjoner hvor den trengs - det er først når jeg er over på denne typen bilder at jeg som regel passerer 100mm. Til det aller meste annet fungerer gjerne et av de andree objektivene og å bruk bena så en kommer nær nok... Er litt krevende objektiv, men begynner nå bli såpass kjent med den at jeg får den til å fungere med fullformatet også, en må bare vite hvor man har det og hvordan man evt komnpenserer for dets små svakheter. Eksemplevis fant jeg etter første tur til våken på en overskyet dag at dersom en overlot lysmåling til automatikken så ble fuglen drygt mørk. På andre runde kjørte jeg derfor lysmåling rett mot himmelen og dro på med en eksponeringskompensasjon på +1 EV og tok en sjekk på et det ikke brant ut himmelen . Det gjorde det ikke og funket utmerket til å få kanoneksponeringer av pippipen. Så nå har jeg kastet alle bildene fra den første turen....

...og det var jo en liten fortelling i ord og bilder - må jo ikke hoppe over halvparten da ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger på et par bilder til da fra siste korte turen i elva. Av hensyn til Martins dropper jeg teksten og legger bare bilder:5978437216_4ea506f29e_b.jpg
Rough-legged Buzzard landing. (Buteo lagopus) by Espen Ørud, on Flickr

5981877259_df8ff16295_b.jpg
Coffee break by Espen Ørud, on Flickr

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

magiske bilder!

Takker, men det handler stort sett om å dokumentere stemninger og situasjoner. I motsetning til kunstnere som malere osv som skaper hele motivet selv er jo vi som fotograferer begrenset til å fotografere motiver som allerede er er ute... Det gjelder bare å plukke ut de som fenger fremfor de som kanskje ikke er så interessante...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, men det handler stort sett om å dokumentere stemninger og situasjoner. I motsetning til kunstnere som malere osv som skaper hele motivet selv er jo vi som fotograferer begrenset til å fotografere motiver som allerede er er ute... Det gjelder bare å plukke ut de som fenger fremfor de som kanskje ikke er så interessante...

Magisk dokumentasjon av stemninger og situasjoner! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til kunstnere som malere osv som skaper hele motivet selv er jo vi som fotograferer begrenset til å fotografere motiver som allerede er er ute..

Jeg anser både deg og Lars som kunstnere. Jeg har mange bilder med kaffebål som motiv, men det kan ikke måle seg mot det siste bildet i tråden din. Vakkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Som sikkert noen har fått med seg mens forumet var nede har jeg puslet litt med et prosjekt jeg har hatt i tenkeboksen i lang tid. Nuh var det endelig noen ledige timer til første forsøk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det gjelder bare å plukke ut de som fenger, fremfor de som ikke er så interessante". Ja det er jo BARE. Her har du vist oss veldig mye bra, og selv om man med digitalkameraer kan knipse i vei og kanskje få et blinkskudd i ny og ne er jeg sikker på at dine bilder er resultat av forberedelse, erfaring og en god porsjon kunstner. Vakkert..

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte i farten bildet av riggen som sikret meg min første fluekveite (jada, den var ikke allverden av størrelse, men det føltes godt å bryte barrieren)
6033124731_03efc37bb8_b.jpg
Ready for halibut... by Espen Ørud, on Flickr

Og tok meg selv i å ha hoppet over en event her også. Jeg fikk sneket meg en tur av gårde og sikret årets første laks på tørrflue og enhånds også.6047082947_df10f7812b_b.jpg
Salmon on dryfly (bomber) by Espen Ørud, on Flickr

Så selv om tiden ikke har strukket helt til de aller største innsatsene i det siste så har det i hvertfall vært et par tellende resultater. Og så sleiver vi jo avgårde et bilde eller to av ting som blir observert i forbifarten:
6027104182_906c6fce9f_b.jpg
Oxeye Daisy / Prestekrage (Leucanthemum vulgare) by Espen Ørud, on Flickr

6026799313_8c8586143a_b.jpg
Bilberry / Blåbær (Vaccinium myrtillus) by Espen Ørud, on Flickr
6028870602_a0f523ed35_b.jpg
Birch / Bjørk (Betula) by Espen Ørud, on Flickr

6030254703_1dd2fe5fea_b.jpg
Mute Swan / Knoppsvane (Cygnus olor) (Juvenile) by Espen Ørud, on Flickr6031328589_9ea98ae802_b.jpg
Oxeye Daisy / Prestekrage (Leucanthemum vulgare) II by Espen Ørud, on Flickr

6036433327_0ba0119f10_b.jpg
American alligator (Alligator mississippiensis) by Espen Ørud, on Flickr

Ok, kanskje ikke heeeeeelt i forbifarten den siste der, men etter turen i DP i Kristiansand tidligere i sommer hadde jeg ikke heeeelt kontroll påp alle bildene enda da jeg la ut et par utvalgt derfra lengre opp i tråden..


"Det gjelder bare å plukke ut de som fenger, fremfor de som ikke er så interessante". Ja det er jo BARE. Her har du vist oss veldig mye bra, og selv om man med digitalkameraer kan knipse i vei og kanskje få et blinkskudd i ny og ne er jeg sikker på at dine bilder er resultat av forberedelse, erfaring og en god porsjon kunstner. Vakkert..

Friluftsfjorden!!



Takker. De er vel kanskje mest resultat av å se uendelig mange bilder i løpet av året og bygge meg opp en forståelse av hva jeg liker og hvorfor jeg liker de bildene jeg liker. Ofte er det oppbygning, komposisjon og/eller belysning som gjør dette. Ved å være bevisst på hva jeg liker og hvordan oppnå bilder jeg liker bedre enn andre og forsøke kopiere dette på sett og vis når jeg selv fotograferer ser det ut til at jeg også kan treffe blink på hva en god del andre liker - og det er jo flaks i det minste ;-) Selv om det ikke er noe mål i seg selv at flest mulig skal like bildene man tar så er det jo hyggelig. Selv om de "store" forotgrafene opp gjennom tidene gjerne har masse bilder jeg ikke kunne falle for i det heletatt. Men som sagt så er jeg veldig bevisst på hva jeg selv liker og hvordan oppnå dette når jeg tar bilder. Samtidig ser jeg at bilden (for virkelig å være gode) egentlig må kunne stå helt alene uten noen videre forklaring rundt. Og DET vil egentlig si at bildet i seg selv enten vekker noen følelser hos betrakteren eller forteller en liten historie alene. Sånn sett er det jo en fryd å kunne legge ut fiskerelaterte bilder her da de aller fleste av dere har noen følelser rundt dette... Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite fiske, men fikk i det minste en trimtur til Tyven her en kveld. Der var det flott lys og utsikt over store deler av blant annet Sørøysundet.6057502450_e81b4674e7_b.jpg
From the top by Espen Ørud, on Flickr

Løypeprofil: http://www.everytrai...?trip_id=273353

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var noen fluer som surret rundt her en dag...6084359278_69bdefc724_b.jpg
Bzzzzz... by Espen Ørud, on Flickr

Og i år har det vært ekstremt mye lemen. I elve, ved elva, på veien osv. Tror de eneste gangene jeg ikke har sett lemen er når jeg har montert en 300mm på kameraet for å få tatt noen nærbilder av lemen!

Men på vei hjem etter en snartur i elva i går kveld dukket det opp noen lemen. Det ryktes at Kvalsund kommune skal ha dårlig råpd, men det kan ikke stemme for pels på veien skal de jammen ha:



Må nesten sees i litt større utgave og det kan du gjøre her: http://www.espenorud.no/index.php/fiskevideo?videoid=NGj-rGaZ0Vo eller gå på youtube og velge fullskjerm og 720p Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.