Gå til innhold
Fiskersiden

Popperfiske i Panama


blogz
 Share

Recommended Posts

Okok... okok. man er jo en ivrig leser av div fiskelektyre. Der er det ofte på aller siste side en reklame fra en eller annen turopperatør som lokker med

spinnvillt fiske etter rare fisker i utlandet.

banner%20stor.jpg

Bakdelen er at det koster dritmye. Men i desember i fjor når det var 16 minusgrader og en fullstendig hvileløs vind fra nord. Hvor jeg og min fiskekammerat Tor egget hverandre opp og blei enige om at til nesteår skulle vi korte inn vinteren med en tur til ett sted hvor det ikke blir 16minusgrader. Først var Guinea Bissau på blokka, men turopperatøren turte ikke reise dit

220px-Afrimil-ethiopiansoldier.jpg

(med rette) så da ble vi anbefalt Panama. Vi hadde bare ett kriterie og det var at fisket skulle være med poppers og at vi skulle kaste og denge selv og ikke bare frese rundt å trolle etter

de aller største fiskene som finns. Vi bestilte tur og begynte så smått å forske på hva slags utstyr som behøvs i tropene. Vi fikk tak i noe iløpet av året og når desember nærmet seg, begynte vi å pakke ned Stella sneller og fiskestenger som minnet om lyktestolper. Kroker og poppere var også kjøpt inn og pakket ned. Og vi hadde fått med oss en mann til nemlig Glenn-Patrick eller "GP" som også var gira på å korte inn ventetiden selv om han egentlig ikke er så fanatisk opptatt av fiske med store tunge baits som megselv og Tor.

Reisen var lang. Begynte klokken 24:00 på torsdag lokal tid i norge og var framme klokken 17:00på dagen i panama et par dager etterpå. I amsterdam møtte vi svenskene, og reiseledren Micke. Svenskene besto av en som jobbet som guide for getaway på en annen destinasjon og Adar som var baker og relativt vandt med fiske i tropene. Claes som kunne ALLE språk og stockholmarna. To unge karer som hadde sett en film som ligger på youtube kalt panamaniacs 2010 og ringt til getaway rett etterpå.

Flyturen til Panama fra amst var brutal. Tresmak i stussen ja. Men når man omsider kunne reise seg og spasere ut i friluft i panama. Kjente man at man på rett sted til rett tid. Pene 30 grader og mørkt som i en sekk. Hender og hud generelt var helt vått av luftfuktighet. På en kort liten busstur fra flyplasssen og bort til ett hotel for natta, så vi la policia stå å vifte med ei pumpehagle mitt i veien. Men vår sjåfør blunket ikke en gang så da gikk vi ut ifra at det skulle være sånn. Sov særs godt på dette hotellet. Klokken 09:00 dagen etter stroppes stangrør på taket på en huyndai H1

GPpanama022-1.jpg

og "carlos" kjører oss 7 timer sørvestover fra panama city til fiskelodgen som ligger litt uttafor Pedasi. På kvelden ser begynner vi å legge merke til alle lydene. Det virrer flaggermus rundt poolen og gekkoer driver å jakter rundt taklampene.

GPpanama037.jpg

Gutta får slått i seg litt cerveza men Tor driver å jogger i sirkler klokka 4 neste morgen. Jeg begynner dagen med ett bad i poolen, før vi får i oss frokost og rigger utstyr.

GPpanama040.jpg

Så blir stengene stroppet på taket på en toyota tundra

GPpanama045.jpg

Før vi freser ned til stranda. Ganske lang strand forøvrig.

panama016.jpg

panama018.jpg

Der laster vi opp en lettbåt med utstyr og folk og sparker i fra.

panama021.jpg

Så er vi her. I panama klare til å begynne fisket.

panama031.jpg

Guiden finner en plass han synes er passe og det går vel en time før vi har første fisk i båten. En liten bonito.

panama090.jpg

Jeg får en amberjack, Tor får amberjack.

panama041.jpg

panama047.jpg

Dette er på såkalt speedjigging. Går ut på å bruke en relativt kort stang på 5-6 fot og ei haspelsnelle og en tynn lang pilk som man sveiver opp helt sjukt fort. Dette tar på kroppen da det har en tendens til å produsere noe melkesyre både i sveive armen og i armen som jigger. Tor mister en litt fin dorado som tar like under båten. Man er ikke helt forberedt på noe sånt på dag 1.

Vi går over til å bruke lettere utstyr og kjører inn til stranda og steinene. Her kaster vi med små poppere (10-15cm) mot steiner og skjær. Gp får en fin Sierra macrel.

panama051.jpg

panama053.jpg

Mens Tor får en needlefish, og huker en planktonspiser i ryggen. Rund og flat stor rar fisk.

panama060.jpg

Får servert amberjack til middag den dagen. Som sashimi... ganske digg. Samt grillet amber.

sashimi.jpg

Vi måtte reparere en stang som hadde knekt for stockholmarana.

Dagen etter prøvde vi oss på ei stor slette litt lenger vest. Alle fikk føling med broomtail grouper først, men det var bare Tor og GP som fikk dem opp.

panama076.jpg

Prøvde med store poppere etter cubera snapper, men fikk ikke det. Tor fikk en flott roosterfish på popper mot land og

jeg mistet en rooster der. Fikk en bonito til og en sierra macrel.

panama115.jpg

Svenskene hadde fått en tunfisk og en dorado den dagen så det var det som blei servert til middag.

Samt grillspyd av svin.

Rommet vårt hadde fått besøk idag av ett tusenbein

panama093.jpg

og en gekko som vi ikke lyktes med å få ut av rommet, men vi hørte han kvekka, og fant ut at han var det minst farlige i rommet.

På dag 3 fikk Tor 4 amberjacks og GP fikk 2 på speedjig. Mens jeg fikk kun et par bonitas. Gutta blei helt utkjørt av dette og endte opp med å sove litt på båten.

En av svenskene hadde hatt på en cubera idag som han ikke evnet å stoppe.

På veien hjem så vi et par krokodiller som lå i grøfta. Pascal som eide fiskelodgen hadde brukt å ta med no bonitas til dem helt til den ene hadde begynt å løpe etter Pascal. Siden det hadde han ikke foret dem.

panama123.jpg

Etter noen dagers fiske nå begynte det å gå opp for oss hva slags utstyr som måtte til får å få opp disse fiskene. I rapporten her står det jo bare kort hva vi fikk for noe i kronologisk rekkefølge, men får å prøve å få folk til å forstå hvor gæærnt det er så kan jeg jo si at så å si INGEN orginale kroker kunne brukes. De ble bøyd og rettet ut om hverandre og det av relativt liten fisk. Og guiden insisterte på at hvis vi kom borti «big fish» ville det låte «ping» og så demonstrerte han med tengspråk at stanga knakk. Og dette var mot gjeddeusttyret vårt. Med kastevekter på 100 gram og til nå absolutt godkjent kvalitet. Så vi ikke helt hvordan dette skulle gå til, men vi hadde noen stenger som var gode nok i følge guiden så vi fortsatte å fiske med gjeddestengene.

Vi endte også opp med å vikle snørene inn i diverse fugler. Jeg fikk en måke og Tor og GP landet hver sin fregatt fugl. Og det er ganske komisk å se på en mann ligger på knærna i båten og driller en fregattfugl på ganske grom snellebrems.

På dag 4 var det planlagt en hviledag som gutta benytta seg av ved å reise til iguana island

strandaipanama.jpg

iguan.jpg

Jeg derimot var ikke i panama for å se på dumme øgler så jeg sneik meg med reiseleder Mikael og Claes på en ekstra fiskedag. Og vi fikk ett sykt fiske etter roosters inne ved stranda.

panama134.jpg

panama129.jpg

Det var texas og ville tilstander. Man ser etter flokker med fregattfugler som jakter på vannoverflata. Og guidene har en eller annen ederkoppsans på hvordan man skal finne slike steder. Jeg tuller ikke, dem kan se det på mange kilometers avstand. Roosters jakter på en meget spektakulær måte i tillegg til at dem ser sjukt kule ut. De følger først etter agnet i en bølge før dem rett før dem har tenkt til å ta agnet spenner opp den noe slitne ryggfinnen sin og javser i seg poppere eller hva nå enn man serverer dem. Dette fisket kunne minne tildels mye om popperfiske etter abbor. Mange individer som jakter men aldri helt sikkert hvor dem befinnerseg. Du KAN greie å jage opp fisk fra steder som det ikke hopper, men rundt de stedene som det er mest aktivitet hogger det nesten alltid fisk. Jeg og Claes greide i ett svakt øyeblikk å få krysset snørene våres med hver vår rooster i andre enden. Men Claes sin fisk var klar for landing så det ble gjort fort. Men rett etter den fisken var over ripa bestemte min fisk seg for å kjøre på med ett skikkelig utras. Noe som resulterte i linebrudd for Claes som kjørte 0,20 flettesnøre. Litt etter lunch prøvde vi oss på ett lite speedjigpass som resulterte i noe som ikke skal skje.

panama137.jpg

En dorado som jakter helt i overflaten tok speedjiggen min rett under båten. I tillegg til at dem smaker godt er det som sikkert fler har sett på videoer at dem er pent sakt akrobatiske i fighten. Min var intet unntak. Den var liten, men duverden så frisk i frasparket.

Litt senre kjørte vi inntil noen skjær for å prøve oss litt med litt poppere. Her fikk jeg låne en Kaibutsu stang av Claes fordi jeg klagde over mitt som var så tungt. Han var såpass storsinnet at han ville la meg prøve hans stang som var noe mer fornuftig tilpasset det fisket vi drev med. Dette skulle han komme til å angre på. Jeg får til et meget presist kast like ved ett lite skjær som stikker opp av stillehavet og får poppet 2 ganger før noe med til nå uante krefter hiver seg over den relativt store popperen. Jeg blir stående apatisk å høre på bremsen til snella i ca 7 sekunder før fisken har svømt bak en stein og ryki snøret. Dette var første gangen jeg kjente meg helt utilpass og tilkortkommen. Uten evne til å fåreta meg noe som helst konstruktivt annet enn å prøve å ikke miste hele stanga. Denne fisken svømmer da altså videre med popperen til Claes.

Når vi kommer hjem og får i oss litt middag ligger Tor å slækker på senga si før han skal legge seg. Damene på lodgen legger på nytt sengetøy annehverdag og når han røsker av «dyna» noe som vi ville kalt ett laken her i landet. Så ser han noe smått å svart flakse igjennom lufta. Han røsker fram senga og får øye på en skorpion. Han viser stort mot og stor akademisk styrke ved å ta den opp og si at det er en skorpion i familien Buthoidea..... jeg mener han opphever tyngdeloven og skriker som en 4år gammel jente mens han svever 15 cm over senga.

luringen.jpg

GP kom til unnsetting med en sko og dundret løs på dyret ca 200 ganger før han tittet litt under skoen for å se om det rørte seg før han slo 200 ganger til litt hardere. Får håpe det ikke er en truet art.

Dagen etter kjører vi ett godt stykke vestover. Bort til der Stochholmarna har hatt sitt popperfiske. Her syder havet av havslanger. Jeg peker på en og prøver meg på latin ved å si så spørrende jeg kan til guiden: «Toxina?» Hvorpå han svarer: «Toxina si! Toxina mortale!»

En havskilpadde trekker ett skikkelig magadrag før han svømmer ned igjen og delfiner svømmer rundt oss stadig vekk.

panama102.jpg

Denne plassen skal vise seg å være en god plass. GP opplever noe av det samme som jeg gjorde med popperen til Claes. Bare at vi bruker speedjigs her. Det er 50 meter dypt her ca og når fisken biter på ca 25-30 meter så har man ikke så mange sekundene på seg på å stoppe fisken som stuper ned mot steinene. Tor har akkurat samme opplevelse to ganger, men står med en stakkars Shimano twinpower som ganske enkelt ikke har nok brems. Jeg får også min kjangs her....

panama143.jpg

I det det hogg, og jeg kjente den var en hel del mer bestemt i takta ned mot steinene og friheten, skrudde jeg til bremsen på stellan så jeg nesten var på vei over ripa. Og holdt igjen det adrenalin og kropp maktet. Under fighten kjente jeg at det dirret i snøre flere ganger akkurat som når man slår på en gitarstreng.... inte okej.. Men den kom opp. Det jeg kjente i snøre kan ha vært steinura som fila på snøret eller det kan ha vært andre fisker som var borti snøret. Ingen vil vite det for sikkert.

Guiden tippet vekt mellom 25 og 30 kg. Mine armer var ikke i stand til å løfte den etter fighten så det er mulig det stemmer ganske bra. Min største fisk noen sinne.

panama139.jpg

Med den er jo hele turen redda.

Siste dagen satset vi på 250grams speedjigs på 70 meter og fikk to ambers. Roet ned med litt småpopping mot stranda og steinene rundt isla iguana og fikk en sierra og en jack. Tor kroket en needlfish helt intill båten som gikk helt bananas og ristet vekk kroken etter noen skikkelige basketak i baugen. Så kjører vi ett pass over ei 15m dyp grunne med store poppers. Her har jeg en diger rooster som følger etter, men den er ikke helt sikker på poppren min og snur når den ser båten.

Svenskene har også hatt ett artig fiske etter disse store roosterfish, men forskjellen var at jack crevalle som er bittelittegranne raskere enn rooster kommer å snapper popperen rett forran trynet på roosterfish. Noe som resulterer i et ganske saftig antiklimaks. Når man er ganske sikker på at man har 40kg illsint havabbor på kroken og finner ut at man har en 5kgs jack creavalle i stedet. For all del! Jack crecalle er sprek som bare juling, men den veier jo ikke 40 kg og har ikke de kule ryggfinnegreiene. Og når dette skjer flere ganger på en tur så smeller det så flott på svensk:Jo men DET är INTE okej altså!

Resultatet etter turen er 13 arter fisk. Og 2 arter fugl landet i den norske båten.

Men vi mangler altså cubera snapper som vi er nødt til å komme tilbake til en annen gang.

Liten artsliste over hva som kan påregnes utenfor Tuna Coast panama

Bonito: Normalt på under en kilo. Omtrent som småsei å fiske etter.

Sierra Macrel: Omtrent som vår egen makrell, bare att den lett blir dobbelt så stor. Jakter ofte rundt odder og skjær.

Broomtail Grouper: Kan vel bli over 20kg og jakter stort sett ved bunnen i forbindelse med steiner og rev.

Whitefin Tuna: Alvorlig utras. Jakter pelagisk. Jeg veit ikke hvor store dem kan bli, men den jeg fikk var vel 4-5kg

Needlefish: Minner veldig om horngjel... når den blir født. Så ingen under en halv meter. Svenskene fikk en på ca halvannen meter. Blir fint over 2 meter. Svært akrobatisk og energisk. Skarpe tenner så fortommen må sjekkes etter både landet fisk og napp.

Bluefin Jack: En rev på å knabbe poppere rett forran tryne på store roosterfish

Jack Crevalle: Friskt utras og så er det som å dra opp en låvedør.

Amber Jack: Tunge utras. Jakter på pelagiske stimer undenifra.

Salmon (på spansk): jaktet rundt strender og steiner. Litt mer futt enn en bonito

Planktonspiser (aner ikke hva den heter) : Kan jakte helt i toppen av vannlaget og er da utsatt får å få en popper i ryggen. Lignet en rooster litt på finner og sånn, men den var veldig smal og høy.

Roosterfish: Blir 35-40 kg i allefall. Jakter i flokk omtrent som abboren her hjemme. En opplevelse å få på kroken.

Cubera Snapper. Jeg tror den blir over 40kg tung. Intens jeger og fighter. Har som superkraft å rase ned til bunnen og låse seg fast i en stein. Kan lokkes opp til overflaten med poppere fra 15-20 meters dyp. Vil være neste turs overordnede mål.

I tillegg kommer grå måke, fregattfugl og pelikan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flotte fiker, ikke minst roosteren på 25-30.

Takk for rapporten, skal dit sjøl om 6mnd.

Kan du si noe omstyret som ble brukt?

Helt utrolig plass.

Det som funka var stellasneller og saragossa. Savagegear sine MPpro stenger knakk ikke takket være at vi ikke fikk kjempestor fisk på dem og pga gode råd fra guidene om hvordan man unngår å knekke stenger. Og Okuma cedros speedjig stenger.. de fikk godkjent karakter av guidene.

Av agn brukte vi abyss speedjigger. Noen på 120gram og noen på 250. andre jigger funker sikkert også. Poppere er vanskelig å gi tips på. Men du må ha noen som tåler fart, store kroker og dem må være mekanisk sterke. Bare kastinga gnagde nesten hull i typiske gjeddepoppere på 6 dagers fiske.

Du må også ha bra kroker.... DRITBRA kroker! Owner kroker. For saltvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.