Gå til innhold
Fiskersiden

Lierelva 2012


Holmen
 Share

Recommended Posts

Jeg har hatt 4 kvelder uten fisk på land. virket vanskelig nå før regnværet på lørdag. Jaktet på noe jeg trodde var en kjempe fisk, i en god stund, bare for å se at det var en bever...

Men i kveld løsnet det litt, og fikk endelig en over kiloen, 1,3 for å være nøyaktig. Ny pers :)

Så et par til, og hadde på en veldig sprek en, i litt strøm som jeg måtte jobbe veldig med, og med for kort hov, ble det tull til slutt.

Trodde jeg hadde den i hoven, ble lang i maska da alt jeg hadde hovet var spinneren.

Mye dyreliv langs elva, en flott rådyrbukk så jeg her om dagen, og i kveld tror jeg det var en skarv som fisket før meg nedover elva.

Endret av Sven S F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 150
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Etter en noe sein dag på jobb fredag og en lørdags tørste og festlyst som ble glatt overstyrt av en veeeldig trang til å fiske, satte jeg spaden i jorda bak heimen og spadde meg en god neve mark, fylte kaffedunken og satte kursen mot bekken. Destinasjonen blei sone 1 (tuverud).

Da jeg kom frem, var det stille... fryktelig stille. Like lite fisk som mennesker å se. Ikke en gang småfisk i overflata.

vel,vel tenkte jeg,.. får i allefall nyte kaffen i freden og roden.

Det var til syvende og sist ingenting og skrive hjem om , men jeg fikk trøste meg med litt bifangst.

Det blei jo da den velkjente flyndra som hadde slukt kroken så dypt at jeg vurderte å lete etter kroken i gatten. :lolu:

Var nok den lokale minken som var mest begeistret for litt "halv-operert" nattmat.

Det neste på tapeten var en blank en på 700gram....... eneste feilen var at den manglet prikker og het buk til etternavn :D

Da den siste marken blei tredd på kroken og siste kaffetår i koppen, begynte jeg å planlegge søndagen, ..og plutselig var den noe

som dro i snøret igjen........ Vips, opp kom det jaggu en ål også gitt. (svømmer den dag i dag) Og det blei med det.

Søndags morgen kom, fylte boksen og dunken igjen og med trua i god behold dro jeg tilbake.

Det viste seg og være like stille i vannet, men etter et par timer så satt det endelig noe som faktisk svømte raskt, og det

viste seg å være ei blank jente på 540gr som gjorde sitt beste for å surre sena rundt en masse røtter og drit,

men det var JEG som vant til slutt. (etter nesten å ha ramlet til vanns)

Dro etterhvert litt lenger opp mot motorveibrua og ikke lenge etter så dro jeg opp ei på 900gr. :thumbsup:

Tok deretter turen opp til grøttedammen bare for å ta en kikk før jeg dro hjem, men rart som det er når man ser ørreten hopper og spretter som gale så er det vanskelig å la vær. 15 min. og 2 brune var blitt taua inn. Den ene fikk forsåvidt leve videre.

Nå ser det ut som vi får en del regn fra Danmark i kveld (Frida, eller hva de kalte denne heksa) så det begynner å vibrere ganske kraftig i fiske nerva igjen, og med fri fra jobben i morgen så skal det evt. beinbrudd eller svartedauen til for at jeg blir hjemme!

Skitt fiske alle sammen!!

Endret av satdan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedbørsmengden styrte i store mengder unna Lierdalen(takk og lov, de målte 114mm oppe ved horgen tror jeg det var) så elva er sånn passe stor og det her setter nok fart i laksen og etternølerne med sjøørret som går i fjorden. Blir vel ut i morra og torsdagen gitt, 10 august er en hellig dato for andre ting så helga er satt av til rådyrbukken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blei jo helt suverent det her.

Hørte snakk om en som hadde mista en ganske så voksen rugg av en laks i tre`ern. Kjedelig det der..

Jeg for min del fikk jaggu meg ny pers på ørret, to ganger på rappen gitt.(i tre`ern det og)

Tidligere har det butta i mot på 1,2kg gang på gang, men uten at det ble det helt store spranget opp,

så må jeg si meg godt fornøyd med 1,3 og 1,55.

Litt skuffende var det jo med den største av de, for jeg hadde opplevelsen av noe litt større var på kroken. Neida, jeg skulle ikke være så heldig nei, det var bare den hersens wobbleren som selvølgelig hadde huka seg fast i heeelt feil ende av fisken :ass:

Kan jo nevne at den første ble tatt med en 12gr. Droppen spinner (messing med røde prikker) og den andre hadde dytta rompa si borti en

rød wobbler type Prey. som til min forergelse ligger igjen i bånn av hølen. Vel,vel, "you give some, you take some"

Skitt fiske alle sammen!!

Endret av satdan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei en ørretpinne på 0.8 i går på spinneren, mista 3 til hvorav den ene var et eller annet blankt noe på trolig godt over 3. Tok spinnern for så å bare slippe seg med strømmen mot meg så jeg trodde det var e brukbar trekjepp som satt på for det var 0 liv. Begynte å nærme seg så bare eksploderte faenskapet oppstrøms og gikk rett til værs etter en 10m og sena blei slakk. Stakk av med spinner og hele skiten, bremsen var heller ikke stram så lukter skade på multien lang vei.. Rett før jeg går tilbake til gode gamle monoen, hatt litt for mye rart med sufix'n i år. En kompis mista også en laks på rundt 5, samt fikk en på 1.5. Alt ihop på spinner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei en ørretpinne på 0.8 i går på spinneren, mista 3 til hvorav den ene var et eller annet blankt noe på trolig godt over 3. Tok spinnern for så å bare slippe seg med strømmen mot meg så jeg trodde det var e brukbar trekjepp som satt på for det var 0 liv. Begynte å nærme seg så bare eksploderte faenskapet oppstrøms og gikk rett til værs etter en 10m og sena blei slakk. Stakk av med spinner og hele skiten, bremsen var heller ikke stram så lukter skade på multien lang vei.. Rett før jeg går tilbake til gode gamle monoen, hatt litt for mye rart med sufix'n i år. En kompis mista også en laks på rundt 5, samt fikk en på 1.5. Alt ihop på spinner

Høres mistenkelig ut som en trekjepp ved navn Laks. Ser ikke helt for meg den oppførselen på en ørret.vel,vel "who knows"

Det går vist en del laks i elva nå,sies det. Det blei tatt en på over 8 og en på 6 i firern i går, veit jeg. (spinner det og) Hørte det blei tatt en på spinner ved demningen på grøtte også.

Jeg mista forresten en på ca. 2 i dag (på spinner).

Tok en ørret på 1170gr på wobbler i går. Elva begynner dessuten å bli ubehagelig klar.

Er nesten for jævlig å klage på finværet nå, men... hadde jaggu vært fint med litt regn.

Endret av satdan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever sin fluefisker for å fiske i Lierelva, men det er så definitivt mulig. Mange fine strekker bare man er villig til å svette litt og fore et par tusen mygg.

Elva er mer enn stor nok til å fiske på. 5.5 kubikk i skrivendes stund. Eneste som skjer når elva klarner er at ørreten slutter å bite, laksen tar like villig ;)

Erfarne folk hevder også det var typisk lakseoppførsel og ta spinneren for så bare følge etter. Hjelper jo ikke stort når det er 2 eller 3 laksen over 3kg jeg mister i elva i år.. I dag skal jeg ut med 0.35 stroft mono. Multi får være multi ei stund nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en liten laks. Og ikke spesielt stygg; heller ganske typisk for smålaks :)

Takk, og du har jo helt rett, ettermiddagsturen ble en sjøørret.

Litt dårlig forklart av meg, men tidligere på dagen fikk jeg det jeg tror er en laks da. Stygg var'n og full av lus.

Kanskje ikke så lett å se på bildet men gjellelokkene var også litt innsynket, nesten som et finger merke likt på begge sider.

295392_3922477132650_1921533054_n.jpg

Endret av morraflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan se ut som det blei årets siste tur i elva i ettermiddag/kveld for mitt vedkommende. Fikk 3 sjøørreter på spinnere som alle slapp fra det med skrekken. 2 brune, fæle hakar på halvkiloen hver seg, samt ei skikkelig stygg ferdiggytt (!) rogne. Rogna var nok 1kg+ i sin nåværende kondisjon, men ut ifra lengde hadde den potensiale til å være 1.5+ med normal god kondisjon. Blei forøvrig landa en laks på 9.3kg om onsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en liten laks. Og ikke spesielt stygg; heller ganske typisk for smålaks :)

Ja det var nok det. Men for en ørretfisker er nygått laks med litt deformeringer og masse lus uvannt i alle fall. Men jeg begynner å bli vant nå :shifty:

Neste fisken ble som jeg håpet en som fikk mindre plass i hoven, dvs. den kom ikke ned i hoven i det hele tatt. Skjønnte fort at en liten ørrethov ikke var rett verktøy. for første gang på en stund var jeg ute med marken, 2 store duggmark som fikk danse fritt nedover, og så smånapper det litt. Tilslag og ingen ting, småfisk tenker jeg. Neste kastet prøver jeg å følge litt mer med, samme skjer på nesten samme plass og jeg strammer til med en gang. Har litt mye slakk på snøret så det tar litt tid før jeg faktisk skjønner at jeg har på fisk. Det blir en bra kamp i ca 15 minutter før den gir seg. Så er det å få den opp da, her er det bare å hoppe uti. Neste problem er lang for myk stang og masse busker, må til slutt holde stanga midt på ved skjøten for å få svingt fisken ovenfor meg, to ganger tar jeg den så vidt på halen, bare for at den går ut igjen. Ny runde med å sveive inn, få stanga innunder buskene, holde midt på, og nå endelig får jeg tak i halen og svingt den på land. Og for en flott fisk, større enn jeg trodde.

284471_4108312218411_1020493350_n.jpg

Flott hannlaks som ble målt til 5,2 helt klart ny pers, og en god fiskeskrøne rikere.

Endret av Sven S F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var nok det. Men for en ørretfisker er nygått laks med litt deformeringer og masse lus uvannt i alle fall. Men jeg begynner å bli vant nå :shifty:

Neste fisken ble som jeg håpet en som fikk mindre plass i hoven, dvs. den kom ikke ned i hoven i det hele tatt. Skjønnte fort at en liten ørrethov ikke var rett verktøy. for første gang på en stund var jeg ute med marken, 2 store duggmark som fikk danse fritt nedover, og så smånapper det litt. Tilslag og ingen ting, småfisk tenker jeg. Neste kastet prøver jeg å følge litt mer med, samme skjer på nesten samme plass og jeg strammer til med en gang. Har litt mye slakk på snøret så det tar litt tid før jeg faktisk skjønner at jeg har på fisk. Det blir en bra kamp i ca 15 minutter før den gir seg. Så er det å få den opp da, her er det bare å hoppe uti. Neste problem er lang for myk stang og masse busker, må til slutt holde stanga midt på ved skjøten for å få svingt fisken ovenfor meg, to ganger tar jeg den så vidt på halen, bare for at den går ut igjen. Ny runde med å sveive inn, få stanga innunder buskene, holde midt på, og nå endelig får jeg tak i halen og svingt den på land. Og for en flott fisk, større enn jeg trodde.

284471_4108312218411_1020493350_n.jpg

Flott hannlaks som ble målt til 5,2 helt klart ny pers, og en god fiskeskrøne rikere.

Nice! Gratulerer :) Og den går rett til røyking? Har så lyst på en røykefisk selv.. argh..

Ja, da var det den tida av året igjen. Sesongstart nærmer seg med stormskritt. Kjenner presset på at utstyret må bli klart, sneller er kommet hjem igjen fra service, men ikke fylt på ny sene i avvente av hva som kommer. Satser i år på forbedre både lakse- og sjøørret pers. I 2011 fikk jeg 0 laks og største SØ var 1.8kg. Et lite tilbakeslag fra 2010, men kan ikke klage på fangstene, antallet var høyt nok og mista nesten ikke fisk.

Fikk også en gladnyhet fra formann i foreninga her da de offisielle tallene for samtlige elver i 2011 nå er klart.

Lierelva ble i 2011 nr 3 av samtlige elver som rapporterte inn fanget sjøørret, kun overgått av Alta og Målselv i oppfisket kvantum. Og med tanke på hvordan det så ut under stamfisket og beskjeden fra noen dorgere ute i fjorden etter sesongslutt er det ingen ting som tyder på at det ikke er potensiale for økning av fangstene. Det kom også store mengder mellomlaks på elva i slutten av sesongen. Det var dessverre stor vannmengde på tiden så de var vanskelige å fiske på med stang, men når stamfisket startet tok det 2 dager med garnfiske så hadde vi nok rogner til å legge inn drøye 30l befruktet rogn. Jeg kan ikke husket at stamfisket har gått så lett før. I hine, hårde dager har jeg sågar vært med på å slå isen av kulpen før vi fikk ned garna.

Informasjon om kortpriser, utsalgssteder osv vil komme etter hvert. Hjemmesiden til foreningen med forum og hele pakka er dessverre delvis ute av drift for tiden. Dette jobbes det med å få i stand god tid før sesongstart.

Skitt fiske i 2012!

Even-André

Vet du hva som skjer med hjemmesidene til Lierelva? Først funket ikke vannføringsrapportene, fangstrapporten og annet småtteri, nå er sidene nede for telling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel stamfiske i går fikk jeg beskjed om og blir vel stamfiske hver lørdag utover med oppmøte kl 10 på DOFA(ved fotballbanen på sjåstad). Skal sjekke opp med leder av stamfiskeutvalget om han kjører lørdag eller søndag, eventuelt begge dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamfiske hver lørdag framover til ønsket mengde laks er fanget inn. Avreise fra DOFA kl 10:00, altså bør man være der rundt 09:45 om man skal være helt sikker på å ikke bli kjørt ifra. Det er dog forbehold om vannstand, blir ikke arrangert ved for høy vannføring. Rapporten er mye laks på elva så stamfisket forventes å gå fort unna, det blir fisket med garn. Søndag 16/9 ble det tatt 13 sjøørret, hvorav flere skikkelig store rogner, og 13 laks med anslått snittvekt ca 4kg, ingen noe nevneverdig over 6kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.