Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til nytt utstyr


Troll Kongen
 Share

Recommended Posts

Hei har akkurat registrert meg som ny bruker siden jeg har vært passiv leser av forumet en tid nå.

Blei bitt av trolling for ca 1 år siden og kjøpte meg da en GH 14 og brukte det jeg hadde av stenger til dette. 2 stk havstenger til bly paravaner og 2 stk berkley lightningrod til flatliner

Ville ha en båt som var litt bedre rusta for dårlig vær så jeg kjøpte meg en askeladden 4400 (16 fot) sist uke. har ingen bilder av den enda men legger med en link fra finn så dere kan se hvordan båttypen ser ut.

http://www.finn.no/f...nnkode=33927443

båten min ser veldig lik ut med hardtop å hele greia

Tanken er å montere en mast i fronten og 1 eller 2 dyprigger trenger også en del stangholdere.

starter med planerboard masta, har tenkt på enten bios power tower eller big jon.

bios er en del høyere enn big jon og ettersom jeg har forstått er høyere bedre, men bios sin er også et par lapper dyrere.

big jon er vel 155cm høy, mens bios er 180cm til 230cm eller noe sånt. hva anbefaler dere?

av dyprigger har jeg sett litt på cannon uni troll 10 og virker som de fleste ikke har noe dårlig og si om disse.

da det kommer til stangholdere trenger jeg litt mer hjelp, hvordan ville dere rigget dette.

vil ha mulighet til å ha 3 stenger ute på hver side til planerboardsa.

sett litt på big jon sine stangholdere http://www.fortune3....688&product=784 , men tror ikke jeg får festet de på noen logisk måte på siden. (kalesjen vil vel komme i veien)

er et stangorgel det jeg må ha? noen bra steder å kjøpe dette eller er det noe som folk pleier å lage selv?

vil ikke ha de plast greiene fra berkley

skal gå til innkjøp av nye stenger å sneller også

valget har falt på savage gear sine nye trolling stenger

http://jagtogfiskeri...yhed-2012!.html

valgte dem siden de var hvite og kanskje litt synligere under nattfiske, noen som har testa disse?

tenkte å kjøpe de i 8.6 fot, men burde jeg ha forskjellige lengder for planerboard og dyprigg?

snella blir de nye ambassadør 7000i LC trolling siden den har telleverk i meter

http://jagtogfiskeri...ing-Nyhed!.html

er litt opptatt av prisen så derfor jeg linker til den danske siden, sparer 500 per snelle og 300 per stang så tenkte å ta meg en tur over dammen og kjøpe utstyret der.

dyprigger tenker jeg blir kjøpt over nettet hvor de koster rundt 300$

utstyret blir brukt til ørret og gjeddefiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sats på Daiwa SG47LCA i stedet for de derre kinesiske Ambassadeurgreiene. Er ikke stort mer enn navnet som er felles med skikkelige svenske Ambassadeursneller. Jeg har sikkert 50-60 Ambassadeursneller, men til trolling bruker jeg SG47LCA. Har 8 slike Daiwasneller, suverene trollingsneller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en sånnn type båt der det ikke er så mye å gå på eller holde seg i ville jeg ikke valgt mast i det heletatt. Heller bruke en stang og planersnelle på hver side på tradisjonellt vis, og feste det hele sammen med et stangorgel i rustfritt stål. Er du heldig og kjenner noen som sveiser, så trenger det ikke koste skjorta.

Man kan normalt nå stengene ved å skyve kalosjen fremover.

Man trenger ikke forskjellige lengder på stengene, jeg bruker kun 8`6" både på dypriggen og på planerboardene. (også på sideparavaner) Syntes forøvrig litt myke fullaksjon-stenger er artigst å kjøre fisk på og best å spenne skikkelig opp på riggen.

Om snellene bør du nok høre på mr.abbor. Jeg har ikke peiling på ambassadeur, men har 8 daiwaer jeg også.

Cannon unitroll 10. Skuddsikre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et bilde av oppsettet på en rigga båt som kan funke for deg også, men jeg tror det blir knotete å håndtere i praksis.

Er også veldig usikker på om du har nok plass og om dette blir håndterbart. Frontluka i HT og andre ting på fordekk dikterer jo hvor eller om du i det hele tatt kan montere masta der.

Båtens størrelse og konstruksjon gjør at du har svært liten plass å bevege deg på.

Vet ikke hvor solid HT er, men i forhold til å montere stangorgel der bør du teste om et ferdig stangorgel lar seg montere og praktisk bruke der.

Om du insisterer så ville jeg ihvertfall ha gått for avstivere til masta og avstivende underlag til stangorgel slik at du får spredd belastningen.

Ellers hadde jeg også gått for Daiwa SG47LCA og eksempelvis Shimano Catana Downrigger 240 som du får kjøpt for 299/399 her hjemme.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gelt klar tilheneger av mast da du får mere fall på klypene på tur utover strengen og bedre plass bak lina. Bios er den klart beste og jeg flytter snellene til sida av hardtoppen for å slippe balansering langs skutesida i grov sjø.

Har forøvrig 10 LCA sneller. Dette er knallsneller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar. har testa om det er plass til å få opp luka i fronten om jeg monterer mast og det er det (så vidt). som avstiving regner jeg med å monterer 3 vaiere med vaierstrammere også stiver jeg opp med ei finnerplate i bunn.

HT er ikke veldig solid så det ser ut som jeg må lage et stangorgel selv og feste det på siden på en eller annen måte.

sant at det ikke er verdens beste plass i båten, men fikk den for 20 lapper så måtte nesten slå til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøkte nye stenger nå i helgen, og Ron Thompson sine Seaboss stenger er virkelig noen jeg kan anbefale. En annen ting når det kommer til stenger er jo kortere jo bedre, 7 fot er ideelt til trolling. Enklere å håve fisken, og med en 14' båt bør du unngå lange stenger, blir fort trøblete. Å argumentere mot LCA klanen oppover her begir jeg meg ikke utpå, selv om jeg er av en oppfatning av at det finnes bedre sneller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Flash. Jeg mener også at en 7 foter vil være greiere å håndtere. Shimano Catana ble varmt anbefalt når jeg kjøpte mine første dorgestenger og jeg er godt fornøyd med de.

Åpenbart at det finnes bedre sneller en Daiwa SG47LCA, men i samme prisklasse?

Legger ved link til Trolling.no som har mange kurante stenger, blandt annet RT som Flash refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Sats på Daiwa SG47LCA i stedet for de derre kinesiske Ambassadeurgreiene. Er ikke stort mer enn navnet som er felles med skikkelige svenske Ambassadeursneller. Jeg har sikkert 50-60 Ambassadeursneller, men til trolling bruker jeg SG47LCA. Har 8 slike Daiwasneller, suverene trollingsneller.

Du har ikke 50-60 amb.sneller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til trådstarter med ny båt! Legg gjerne ut noen bilder etterhvert som du rigger, det er alltid artig å se andres løsninger.

Abbor har garantert sine ord i behold. :)

Ellers henger jeg meg på SG47LCA og Catana 240 (mh) som en meget bra kombinasjon i sin prisklasse. Catana er det blitt rund baut hos meg, etter at diverse andre varianter stod mer i båthuset enn i stangholderne. Snellefavoritten min er fortsatt Shimano Tekota LC, men de er ikke egentlig verdt pengene.....

Angående rigging, så har jeg selv Big Jon-masten og er happy med den. Men jeg hadde nok også gått for stangorgel med spreder og linehjul på hver side på din båt. Hvis du er bekymret for manglende fallhøyde til planerboardsene, kan du alltids forlenge røret opp og avstive dette i steden.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ser det er mange som liker disse sg47lca snellene, men jeg valgte å teste ut de nye trolling snellene til ambassadør likevel.

Nå er båten nesten ferdig rigga og klar for sesongen.

Har noen bilder som ble tatt veldig tidlig i byggestadiet, kommer med flere ganske snart.

iphone008.jpg

Her har jeg bygd litt videre på blydonkern sitt konsept med en overligger bakerst i båten. siden jeg har kalesje blei det umulig for meg å feste stangholdere innafor den, og det ville blitt kronglete å ha stengene i stangorgelet og kalesjen nede. derfor kom jeg på ideen om å lage en stangholder som ligger utenfor kalesjen og som blir festet i overliggeren. hadde 2 viktige kriterier til løsningen og det var at de skulle være lette å ta av og holde minst 3 stenger. stangholderne blei lagd av 2*4" og overliggern er 2*6"

iphone010.jpg

hadde flere løsninger på hvordan jeg skulle løse stangholder konseptet, men det enkleste er som regel også det beste. dørhengsel og skåte fra bilteme kosta meg 120kr, skåten er der for å låse stangholdern på plass da den er i bruk.

iphone013.jpg

montert en lysdiode list i taket så jeg fikk litt lys.

etter disse bildene har jeg montert mast, stangorgel, lyskaster og et nytt ekkolodd med kartplotter.

skal prøve å få montert overliggeren til helga så da kommer jeg tilbake med flere bilder av ferdig rigget båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått tatt noen flere bilder, eneste som står igjen nå er å montere noen dyprigger.

iphone027.jpg

brukte ei plate av eik under masta for å stive opp.

Hadde planer om å stive av masta med noen waiere, men under test turen virka det som det funka veldig bra uten.

Det bakerste røret på stangorgelet står ca 6cm lenger ut så her lagde jeg bare til en liten bit av eik å putta i mellom.

iphone028.jpg

Overligger og stangholderne er malt med en slags møbel lakk før jeg hadde på flere lag med klar lakk.

beina til overliggeren brukte jeg noen bjelkesko fra biltema til 10 og 15kr

iphone025.jpg

ikke noe problem å få opp luka selv om masta er montert.

iphone026.jpg

Stangorgelet ble kjøpt brukt og han som hadde det før meg festa det hele i rails, her har jeg brukt de gamle festene og noe avkapp for å lage feste til lyskastern.

iphone024.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøssenavn...... :rock: Her snakke vi om gubben som ikke ligger på latsia!

Jeg syns det ser veldig bra ut så langt. Hvordan er masta festa til skroget? Har du ei større avstivingsplate på undersia? Hvis ikke bør du kanskje vurdere å sette på avstivere. Nå har du jo siderøra på stangorgelet som mulig festepunkt.

Hva med bein på stangholdervangene? Ytterst eller mellom stang 1 og 2.

Å si at det ser spinkelt ut blir helt feil, men jeg ville ønsket ett forsterkende punkt ned på ripa. Håper også du har gjort et skikkelig pussearbeid inni selve stangholderene slik at du slipper at disse "spiser" håntaket på stengene.

Alt i allt flott arbeid! gleder meg til fortsettelsen....... :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Takk har gått med noen timers arbeid her ja, men måtte til hvis jeg skulle rekke å bli med på konkuransene på Eikern og Mjøsa

sikkert en del jeg har glemt å nevne, men ja er festa en plate under masta. brukte eik siden det var det jeg hadde liggende og målet på denne er vel ca 30*30cm.

på baug bildet kan du se den ene av to skruer jeg har brukt for å stive opp plate enda litt mer. brukte litt store skiver mellom skruen og glassfiberen for at det skulle bli enda stivere.

Ja jeg har bynt å tenke ut hvordan jeg skal få lagd noen bein eller hvordan jeg skal få stiva den opp på best mulig måte. Den upussa patenten var en del stivere enn det ferdige produktet, så har ikke tenkt noe særlig på det før nå etter at jeg fikk montert alt sammen.

Har pussa inni stangholderne også, men tia vil vise om arbeidet er bra nok her=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Knallbra. Hvordan er det å dorge med motorn - bensinforbuk? Den går ikke sur? Alternativt kan du jo vurdere en 4-hester på brakett som dorgemotor.

Selv bruker jeg en 4hk Mercury 4-takt på en 16 foter. Går i ca 4 timer i 2-3 knop på den innbygde tanken. Tror du kan påregne det samme med din båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren er helt grei blir ikke sur etter 4-5 timer i dorge fart, men bruker en del drivstoff. fikk med en mercury 4.5hk da jeg kjøpte båten så tenkte jeg skulle montere den idag. litt usikker på hvordan det blir å styre gassen på dorge motoren uten at jeg må sitte baki båten med en hånd på gassen hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.