Gå til innhold
Fiskersiden

Makrell med parasitter


MBF
 Share

Recommended Posts

Jeg har så langt i år fått tre makrell, og alle har vært fulle av kveis! men ikke nok med det, to av dem hadde også noen gulorange striper i kjøttet som jeg aldri har sett før..

I fjor så fant jeg bare kveis i en av makrellene jeg fikk. Derfor lurte jeg på om det er andre som har fått mye "kveisinfisert" makrell i år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjaaa mulig det er et varierende fenomen? Husker at for mange herrens år siden så fikk foreldrene mine makrell utenfor Sørlandet som var så parasittinfisert at lokalavisa fikk nyss om det til og med. :D Overskriften ble da (selvsagt) noe i dur av "Ma®krellen er kommet!" eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.wikipedia.org/wiki/Kveis

"Mennesker som spiser kveis-infisert fisk kan bli syke av parasitten. Denne tilstanden kalles anisakinose[1] eller anisakidose.[2]"

og

"I et menneske vil kveis henge seg fast i magesekken eller i tarmen og på den måten forårsake sykdom. Moderne behandlingsmetoder for fisk kan være et problem med hensyn til kveis. Når fisken ises ned uten å blir renset først, vil kveis få muligheten til å flytte seg fra tarmen til fiskekjøttet. Dette gjelder spesielt makrell og sild."

Jeg ville nå holdt meg langt unna fisk med kveis i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.wikipedia.org/wiki/Kveis

"Mennesker som spiser kveis-infisert fisk kan bli syke av parasitten. Denne tilstanden kalles anisakinose[1] eller anisakidose.[2]"

og

"I et menneske vil kveis henge seg fast i magesekken eller i tarmen og på den måten forårsake sykdom. Moderne behandlingsmetoder for fisk kan være et problem med hensyn til kveis. Når fisken ises ned uten å blir renset først, vil kveis få muligheten til å flytte seg fra tarmen til fiskekjøttet. Dette gjelder spesielt makrell og sild."

Jeg ville nå holdt meg langt unna fisk med kveis i hvert fall.

Man kan få i seg kveis uten å være klar over det også. Utifra hva jeg har lest på nettet så er det mest vanlig å finne kveisen (foruten i innvoldene og bukhulen) i kjøttet som ligger nærmest bukhulen. Men det hender også at man kan finne dem lenger inne i fileeten. Det skal derimot ikke være noen grunn til bekymring får å få den tilstanden det refereres til over her, så lenge kjøttet er gjennom stekt/kokt eller har vært fryst på forhånd.

Å spise sushi derimot kan være litt "risikosport" ;)

Får du ofte fisk med kveis MBF?

Ja, det har jeg også lurt på! Har funnet kveis i én torsk og fire makrell til sammen. Var derfor jeg startet tråden, får å se om det var en tendens til mye kveis i makrell i år. Alle makrellene er forøvrig tatt i Karlsvika, men kan ikke skjønne at det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois fiskefolks. Lengre tids snikleser her, men det var vel på tide å vise ansikt.

Var en tur i Sandebukta i dag for å tilfredstille iveren på en ellers laber søndag.

Resultatet blei 7 makrell av grei størrelse og må dermed meddele at 4 av dem inneholdt kveis-svineriet.

Uansett så bekymrer jeg meg ikke for mye av den grunn, da jeg sløyde fisken på stedet og alt så ellers ut til å være helt greit.

Dessuten så vet jeg at mine forfedre fra nord-trøndelagen stadig vekk opplevde den slags i fisken, og det ble aldri no panikk av den grunn. Fisken er blitt spist i generasjoner og så langt jeg veit, så er det ingen i slekta som har "stryki med" på grunn av kveis i buken..tydeligvis ganske vanlig at dette forekommer enkelte sesonger mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første blir jeg kvalm når jeg ser kveis i fisken, så det spiser jeg aldrig! Ved hytta mi i Trondheimsleia er det veldig lite kveis å se. eneste jeg har sett var i en liten torsk tatt i en sidefjord som ligger nerme opdrettsanlegg. Makrellen her kommer lit senere enn på østlandet, men den har jeg aldrig sett noe kveis eller parasitter på. Makrell er konge på grillen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallois fiskefolks. Lengre tids snikleser her, men det var vel på tide å vise ansikt.

Hei og velkommen! :)

... I går ble heldigvis forbannelsen brutt. Jeg fikk tre flotte makrell ( med unntak av den ene fileten som hadde noe missfarging inne ved buken).

Jeg la merke til at disse fiskene ikke var "gytefisk" i motsettning til de tre med parasitter. Det kan jo være helt tilfeldig selfølgelig. Syns også gårdsdagens fangst så "friskere" ut og at de var sprekere, enda de var noe mindre enn gytefisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen! :)

... I går ble heldigvis forbannelsen brutt. Jeg fikk tre flotte makrell ( med unntak av den ene fileten som hadde noe missfarging inne ved buken).

Jeg la merke til at disse fiskene ikke var "gytefisk" i motsettning til de tre med parasitter. Det kan jo være helt tilfeldig selfølgelig. Syns også gårdsdagens fangst så "friskere" ut og at de var sprekere, enda de var noe mindre enn gytefisken.

Enda godt det finnes noe "kveislaus" fisk der ute,hehe.

Med tanke på det du sier om gytefisk, så mener jeg å minnes det var stort sett det samme jeg opplevde, bortsett fra at jeg ikke kunne se noe misfarging eller sånt. Det var vel heller ikke det at dem var stappa fulle av kveis, bare par-tre stykker inni mellom tarm og\eller levra, ingenting å se i nærheten av kjøttet.. Kun en av makrellene som hadde noe mere ..kanskje 5-6 stykker sånn grovt sett.(blir nok lagt unna til agn).

Men på en annen side så tror jeg faktisk denne "kveis-greia" er mere eller mindre blåst litt opp i hysteri.

Kan aldri tenke meg at Industri-fisket tar noen hensyn til dette og studerer hver og en fisks innvoller opp og ned.

Der blir det nok bare kappa opp i hui og hast, sendt fram og tilbake til Kina, kasta ned i butikkhyllene uten at folk

i det hele tatt trenger å vite hvordan en fisk ser ut.

Så lenge man kan plukke laminert frossen fisk og hermetiske makreller på kiwi,

så skal dette liksom være trygt og en sikkerhet på det er kveis fritt og sterilt??

Ikke det at jeg spiser kveis i den forstand,...men begynner vi ikke å bli litt vel pysete folkens..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare prate for meg selv.

Jeg er superpysete når det gjelder slike ting.

Ser jeg noe galt med det jeg selv har fått blir det ikke spist. Mye av grunnen til dette er at jeg ikke vet hva som er farlig og ikke.

Personlig mener jeg at det i slike spørsmål er riktig å ta hensyn til egen mangel på kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men det er tross alt makrellsiden og ifht kvaliteten.

Jeg fileterer alltid makrellene (før de enten grilles eller røykes) og det er utrolig stor forskjell på fastheten i kjøttet. Noen er kjempefaste og fine, andre går nesten i oppløsning og er veldig løse. Det er ingen annen art jeg mener er tilsvarende, selv om sjøørreten har tendenser av det samme. Noen som vet hva dette skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden, men det er tross alt makrellsiden og ifht kvaliteten.

Jeg fileterer alltid makrellene (før de enten grilles eller røykes) og det er utrolig stor forskjell på fastheten i kjøttet. Noen er kjempefaste og fine, andre går nesten i oppløsning og er veldig løse. Det er ingen annen art jeg mener er tilsvarende, selv om sjøørreten har tendenser av det samme. Noen som vet hva dette skyldes?

Det kan skylles en parasitt, og da er du ikke på siden i det hele tatt.. he he

Kom over dette når jeg søkte rundt for å finne ut av "egene" parasitter :P :

http://www.fhl.no/bo...-parasitter.pdf

http://www.nifes.no/...article_id=2756

Det med at stor makrell er særlig utsatt, kan være en pekepinn får å finne ut av om det kan skylles denne parasitten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan skylles en parasitt, og da er du ikke på siden i det hele tatt.. he he

Kom over dette når jeg søkte rundt for å finne ut av "egene" parasitter :P :

http://www.fhl.no/bo...-parasitter.pdf

http://www.nifes.no/...article_id=2756

Det med at stor makrell er særlig utsatt, kan være en pekepinn får å finne ut av om det kan skylles denne parasitten.

interresant lesing det der. Det så rimelig delikat ut det derre soft flesh greiene...., kunne minne litt om lutefisk i grunn :D

...mmmmmm, gleder meg til jul.

Men på en annen side så stod det jo også skrevet at kveisen ikke var farlig dersom den var dau, så i de tilfeller man ikke har uv-lysings redskap tilgjengelig i heimen, så er det vel ingen grunn til panikk med tanke på det man evt. ikke ser i fisken, bare man tilbereder maten skikkelig, med samme forhånds regler som med bakterier og annet dritt.

Uansett så er det vel et instinkt som sier de fleste at skulle man komme over de mengder som vist på de bildene,

så går vel automatisk den fisken i søpla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bra med storsei (5 +) I Trondheimsfjorden før og i løpet av helga. Dessverre var det kveisangrep i en av den, mens en annen hadde noe som kunne se ut som fettansamlinger eller noe geleaktig gørr i fremre og øvre del av magehulen, nesten fremme ved gjellene. Noen som vet hva dette er? Er det fettansamlinger, eller kan det være noe betennelse/svulst aktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser makrell 2-3 ganger i året og da kun liten pir(200-300gr). Bløgg fisken og legg den kaldt, da holder kjøtte seg fast. Marinert i litt soyasaus og lime, så rett på grillen :bbq: Agurksalat, rømme, løkskiver og litt stekte poteter :turkey:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.