Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Vindafjord/Yrkesfjorden


Brosmebeistet
 Share

Recommended Posts

Ja da har vi vært ute en tur igjen. Ble fem fisker, to som var brukende. Brosme på 3,4 og brosme på 6,9 som er ny pers ;) Største brosma fisket på ca. 350 meter dybde. Videoen er fra når "støggen" kom opp fra dypet ;) Fantastisk dag i fjorden

http://www.youfish.no/video/Brosme_kommer_opp

426d284dc1.jpg

4278a9fcaf.jpg

Igjen er det problemer med bildestørrelsen ser jeg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei.

Jeg har prøvd litt i nærheten av de områdene du beskriver, sist så det ble det en lyr på 1,5 kg og 3 lusuer. , Fikk et lokalt tips om linefiske 30 + 50 krok ble satt ut, resultat 1 Svarthå på 30 krok, og 2 lyr og 6 svarthå på 50 krok. Da satt linen på 250-350 meters dyp. Hvor holder du til ? Jeg camper på Vikedal camping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har prøvd litt i nærheten av de områdene du beskriver, sist så det ble det en lyr på 1,5 kg og 3 lusuer. , Fikk et lokalt tips om linefiske 30 + 50 krok ble satt ut, resultat 1 Svarthå på 30 krok, og 2 lyr og 6 svarthå på 50 krok. Da satt linen på 250-350 meters dyp. Hvor holder du til ? Jeg camper på Vikedal camping.

Holder til på ett sted i Vats.

Var ute i dag igjen og prøvde langa. Det gikk fullstendig til Helv****....Reiste ut i 11.30 tiden og kom nettopp i land. I løpet av turen fikk jeg pekefingen i kjeften på en lange i fritt fall mot båten. Får hørre med konemor som er lege om dette må sys sammen. Deretter fikk jeg nok en lange. Trodde egentlig uflaksen var over, men neida. Det hogg plutselig til igjen og i det jeg gjorde tilslaget knakk fae...meg hele stanga. PP ble selvfølgelig skåret rett av i det stangringen løsnet pga. presset. Dermed for hele driten til bunns med splitter ny esca, helt nybygd tackle og 230 meter PP 80lb. Stanga var en Penn Overseas Pro 50 lb. Skal ikke nevne hvor jeg kjøpte den før reklamasjonsspørmålet er avgjort.

Så det lå en båt rett ut av Katrev, de lå sikkert på en 300-400 meter. Aner ikke om de fikk noe.

Jeg har satt ut en fast dregg nå på favoritt stedet, den er bare å bruke om man ønsker det. ca. 200 meter under kjølen på det stedet. Blåsa er ikke merket. Det er 30 meter flytetau over dreggen, så 200 meter synk over der igjen. Her er stedet på kartet:

http://kart.gulesider.no/m/96yY4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med noen yrkesfiskere for noen dager siden, de fortalte om en stim med størje i bunn av Yrkesfjorden i mai/juni i år, to stk var også gått i makrell noten deres. Dessverre kom de seg ut. Størjene ble anslått til 5-6 kg. Kanskje dette bør være målet for 2013 på stang ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spennande, eg er med!

Kva fiskar ein slik fisk med?

Det kan man bruke resten av 2012 og godt inn i 2013 å finne ut av....Det er også observert større størjer her inne for 6-7 år siden. Den stimen som gikk i Yrke var på ganske mange individer, de jaktet makrell på en bred linje. Det var vist litt av ett syn.

Får se om vi får til noe om de observeres til neste år. Nå er de nok gått til havs igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur i dag med kidsa på slep. Ble en fin lange. Ukjent vekt, men, den var like lang som eldstejenta som er over en meter. Dybden var ca. 200 meter og stedet er her :http://kart.gulesider.no/m/9woAw

421425bb05.jpg

422v1.jpg

Kunne blitt en fisk til, men treblekroken nedenfor hovedkroken røyk under opphalingen. Tror det var en brukbar fisk. Sena var 1,2 mm, filt rett av....what to do, what to do....

Havålen skal varmrøykes i morgen. Det blir spennende ;) Btw, det er tatt flere havåler opp gjennom årene her inne. Helst i ruser og havteiner. Blir som regel sluppet rett ut igjen. I Haugesunds Avis stod det i dag om en kjempe tatt i Sveio. 25 kg :http://www.h-avis.no...-kilo-1.7491490

Dessverre ble den avlivet med ett øsekar...

Havålen er røykt og fortært. Conge måltid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi vert ute igjen, i ett skikkelig ruskevær.

Med dregg går ting mye bedre. 3 langer i dag på 7,2-3,6-2,2+en glassvar på 600-700 gram. Alle tok på ca. 200 meter dybde. Glassvaren ble aldri veid skikkelig da den sånn sett ikke er så spesiell. Btw, det er min første på stang.

7956748180_2395feaa97_m.jpg

7956750342_79ed89e59d_m.jpg

7956751630_3d8d395935_m.jpg

Blir nok en liten tur i morgen også, med ungene på slep ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi vært ute en tur.

Det ble ny pers på blålange. Med 102 cm og 4,2 kg er jeg meget fornøyd. Blålangen gikk på kroken på ca. 250 meter under drift for å feste ankeret. Fisket ca. i 3 timer totalt i dag. Kun ett lite napp utenom denne. Brosmene synes å ha forsvunnet totalt fra der jeg fisker nå.

7964126134_f659c5b48f_m.jpg

Legges i salt i kveld og serveres lettsaltet i morgen. Fantastisk matfisk dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi vært ute en tur.

Det ble ny pers på blålange. Med 102 cm og 4,2 kg er jeg meget fornøyd. Blålangen gikk på kroken på ca. 250 meter under drift for å feste ankeret. Fisket ca. i 3 timer totalt i dag. Kun ett lite napp utenom denne. Brosmene synes å ha forsvunnet totalt fra der jeg fisker nå.

7964126134_f659c5b48f_m.jpg

Legges i salt i kveld og serveres lettsaltet i morgen. Fantastisk matfisk dette.

Gratulerer med pen fisk, misunner deg middagen i mårra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med pen fisk, misunner deg middagen i mårra!

Det ble en fantastisk kulinarisk opplevelse ;) Hele familien storfornøyd. Neste gang skal det toppes med litt røyk også. Skal ut en av dagene nå og teste en ny plass hvor jeg har stor tro på blålange. Er det forresten noen som vet om det er forbudt å fiske målrettet etter blålange?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en fantastisk kulinarisk opplevelse ;) Hele familien storfornøyd. Neste gang skal det toppes med litt røyk også. Skal ut en av dagene nå og teste en ny plass hvor jeg har stor tro på blålange. Er det forresten noen som vet om det er forbudt å fiske målrettet etter blålange?

Er jeg sikker på! Spiste nydelig blålange på Island i sommer :)

Røyk kan være knall, men vær forsiktig, det er en relativt mager fisk med delikat smak, som lett kan overdøves av røyk, men det skjønner du nok, ref; "toppes med litt røyk også".

Så vidt jeg vet er det forbudt med målrettet fiske etter Håbrann, pigghå og "vanlig ål". Tror ikke dette gjelder sportsfiske etter Blålange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg sikker på! Spiste nydelig blålange på Island i sommer :)

Røyk kan være knall, men vær forsiktig, det er en relativt mager fisk med delikat smak, som lett kan overdøves av røyk, men det skjønner du nok, ref; "toppes med litt røyk også".

Så vidt jeg vet er det forbudt med målrettet fiske etter Håbrann, pigghå og "vanlig ål". Tror ikke dette gjelder sportsfiske etter Blålange.

Ja jeg vil tro at en ca. 45 minutt i røyken er akkurat passe. Brosme og lange pleier jeg å røyke i 1,5 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg snakket med en yrkesfisker som fisker i fjordene her inne. Han påsto at han hadde fått blålange på over 20 kg i vinter. Det kan være vanskelig å tro på dette, men han har pekt ut noen steder på kartet hvor det skal være mulig å få meget stor blålange. Stedet han har pekt ut holder jeg hemmelig inntil videre. Han kunne også legge til at fangsten av blålange/vanlig lange på dette stedet er ca. 50/50. Med andre ord er det mye blålange der. Så får man se når tid det passer å dra til dette stedet som ligger i Vindafjorden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går på ettermiddagen....bestemte vi oss for å ta en tur på havet. I dag tidlig stod jeg og mine to unge, små, håpefulle på 3 og 5 år opp i åttetiden for å sjekke værforholdene. Da det var litt mye regn bestemte vi oss for å vente til i ellevetiden. Så sagt så gjort eller noe sånt, ut bar det på bøljan blå. Jeg hadde på forhånd tenkt ut ett sted for stor lange, der skrenten går utover en ca. 350 meter eller så. Vi kom ut til stedet ca. halvtolv og dreggen fikk feste umiddelbart på ca. 300 meter. Til å begynne med spant vi litt ut på 350 meter, der var litt for bløt bunn så jeg festet tauet fra dreggen på andre siden av båten sånn at vi ville drive i en bue inn mot grunnere skrenter. Første timen skjedde lite og intet. Plutselig begynte det å rykke kraftig i andre enden. Jeg antar det var ca. 330 meter line ute på dette tidspunktet. Fisken fikk bortimot 20-30 sekund på å nyte friheten før jeg gjorde ett godt tilslag. Fisken satt som den skulle og gjorde god motstand de første minuttene. Deretter ble det ganske rolig og jeg lurte av og til på om fisken var av...Det var den heldigvis ikke og fangsten kom velberget opp ;)

Med sine 10 200 gram ble det ny pers for lange.

7991718046_6673f69344_m.jpg

7991702801_ef258b9f3b_m.jpg

7991706468_ceff7c04a5_m.jpg

7991703020_5bd17b9448_m.jpg

Fisken ble tatt ca. her :http://kart.gulesider.no/m/9HmNO

Da jeg sjekket tacklet etterpå viste det seg at fisken hadde klippet 10mm silikonslange med 3 mm tykkelse på sillikonveggen rett av. Nå må det repareres ;) Uansett en flott dag på sjøen!

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny fisketur unnagjort. Det ble en liten blålange på ca. 2,3 kg. Ellers var det fine forhold i går med frisk bris fra nord. Utenom blålanga var det dødt utenom ett skikkelig hugg midt i en bergvegg på 250 meter. Blålanga tok på ca. 300 meter.

Det kan forresten se ut som om alt makrellen som stod inne i fjorden her er forsvunnet over praktisk talt natten. Nå blir det vel ett Helv******...å få tak i agn fremover. Rart hvordan sånt skjer så brått. Må kanskje gå over til sild eller sei.....

8011402971_29be4c6df0_m.jpg

Her er stedet:

http://kart.gulesider.no/m/9kQfh

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tur nå på ettermiddagen ga 7 lyr og 2 hvittinger på ett nes. Vekten varierte fra 0,4 til 1,4 kg. På dypet var det kun ett eneste napp. Den fisken glapp etter ett par meter. Ellers fikk jeg noen makreller. Trodde alle var vekk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tur nå på ettermiddagen ga 7 lyr og 2 hvittinger på ett nes. Vekten varierte fra 0,4 til 1,4 kg. På dypet var det kun ett eneste napp. Den fisken glapp etter ett par meter. Ellers fikk jeg noen makreller. Trodde alle var vekk....

Ref. Makrell; fryser er en fin ting :)

Har du fått testa blålanga i røyken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute på ett sted i dag som pleier å være bra. Dessverre ble det bare to doubleer med svarthå.... Ga opp etter dette. Det er ekstremt mye av de her inne. Kunne sikkert fisket 30-40 pr. dag om man gikk ned noen hakk i krokstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.