Gå til innhold
Fiskersiden

Blå abbor ?


Recommended Posts

Er det noen her som har sett blåfarget abbor ?

For noen dager siden stod jeg ved et vann og kikket på noen fisker som svømte forbi.

Plutselig så jeg en blåfarget fisk.Den var 4 - 5 cm lang,hadde form og striper som en vanlig abbor.

Men grunnfargen var blå.Har hørt om blårev ,men ikke blåabbor.

Tror ikke det var solabbor,har sett noen av dem men ingen av dem har hatt blåfarge over hele kroppen

og så tydelige striper.

Finnes det en blåfarget mutasjon av vanlig abbor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. høres i grunn ganske merkelig ut.

Nede i Toke ved Drangedal vet jeg at det er rød abbor i allefall. Altså helt lik en vanlig en med striper og greier,

men alt det som normalt sett er grønnfarge er blitt rødt og det skulle jeg tro skyldes det at det er masse rødfarget stein i grunnen der nede

og\eller hva den evt. måtte ha på menyen i Toke vannet, uten at jeg har no mer kjennskap til det.

Så enten så har du røyka sokka dine, det er kobolt i nærheten, fisken har badet i jotun blå maling eller gud veit hva.....Det kan vel kanskje være lurt å opplyse litt nærmere om hvor og hvilket vann det er snakk om, så kanskje det er noen mere lokalkjente på forumet som veit noe. Ta gjerne et bilde neste gang du ser fisken igjen, legg det ut og bevis at du ikke røyker sokker. :lolu:

Endret av satdan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres sikkert merklig ut.Var klink edru og hadde fortsatt sokka på beina.

Hadde jeg sett den fisken i et akvarium ville jeg trodd det var en cichlide av et eller annet slag.

Men cichlide på det stedet og i et vann med mye rovfisk som gjedde og abbor er lite sannsynlig.

Jeg skal forsøke å ta bilde hvis jeg kommer på de kanter og ser fisken igjen.

Her er en link til et bilde av en cichlide som ligner litt på den abboren jeg så.

Men blåfargen var ikke fullt så sterk som på bildet.

http://www.google.no/imgres?q=cichlids&num=10&hl=no&biw=1008&bih=384&tbm=isch&tbnid=2_OtXTe_gPzA7M:&imgrefurl=http://www.cichlidfishtank.com/kenyi-cichlids.html&docid=rYk3EW8nBqTyGM&imgurl=http://www.cichlidfishtank.com/wp-content/uploads/2011/10/kenyi-cichlid-female.jpg&w=500&h=376&ei=ZFItUNSvGor3sgbVtICwBQ&zoom=1&iact=hc&vpx=87&vpy=2&dur=135&hovh=195&hovw=259&tx=143&ty=55&sig=111225996285581590481&page=6&tbnh=109&tbnw=157&start=75&ndsp=15&ved=1t:429,r:0,s:75,i:317

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sebra ciklide? Vet de yngler som kaniner. (har ett par m yngel)

Ganske mange som har de akvarie fiskene,kansje samme sak som de forbanna solabbor fiskene? Uansett så bør du sjekke det nærmere,å gi tilbakemelding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.