Gå til innhold
Fiskersiden

Prøve seg på Sjøørret


Maturek
 Share

Recommended Posts

Tenkte å prøve med på sjøørret fiske i dag elelr i helgen.

Er det noe tips å få her når det kommer til dennne fantastiske fisken, hvilket vann, grunne/dybde?

Tenkte å prøve med med bombarda og flue, vil dette funke, eventuelt hvilket flue skal jeg ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ksal fiske i oslofjorden så er det litt varmt i vannet enda. Hvis du absolutt vil så kan du fiske fra 22 og til 8 tiden, i løpet av den perioden er det størst sjangs på sommeren :)

Hmmm... Tenkte meg det var noe sånt noe med vannet ja. Da er det kanskje større sjangs for å få en SØ ved dorging på større dybde?

Men event ikveld, eller imorgen tidlig... Hvilket flue funker med bombarda på SØ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ska du fiske på dagtid så er 2fish sitt råd bra. kan være lurt å finne seg områder med skjær og grunner med godt med strøm rundt. dorging og spinn/fluefiske i sånne områder har gitt meg noen sø i sommer(og jeg har sett og mista storfisk). husk at det lønner seg å ha god fart på agnet. du klarer ikke sveive fra en sø på jakt og stor fart på agnet vil også gi søen liten tid til å studere agnet(noe den ofte gjør på sommern). det er hogg med engang eller gå sulten.

utstyret må selvfølgelig tilpasses slik farts-fiske. til spinn duger slanke skjesluker og wobblere bra. jensen tobis, toby rocket, x-rap og prey er vel mine favoritter for tida. til dorging er x-rap og prey også fine ting, men det finnes jo masse wobblere som tåler god fart. fluefiske har jeg mindre peiling på, men vil tro at synkesnøre og fiskeimitasjoner ikke blir helt gærnt. er bare å glede seg til hoggene. de er knallharde ved farts-fiske:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Så nøkkelen er å sveive inn fort. La ørreten ta hogge med en gang uten å nøle? Vet ikke om jeg har noen sjøørret fluer, men har en reke imitasjon og børstemark. Og noen andre fluer i nøytrale og litt flashie farger. Og noen spinnere og wobbler. Både wobbler som går fra 1m til 6m...

Event noen bra SØ fiskeplasser i indre oslofjord?

Skriv gjerne pm om du vil...

Endret av Maturek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke om det var meg du sikta til, men har ikke fiska noe i indre oslofjord og har derfor ikke noen plasser å vise til. et råd/anbefaling jeg kan gi er å skaffe seg ingar heum`s bok "sportsfiske rundt oslofjorden". der finner også plasstips om sø-plasser i indre oslofjorden pluss veldig mye annet nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veit ikke om det var meg du sikta til, men har ikke fiska noe i indre oslofjord og har derfor ikke noen plasser å vise til. et råd/anbefaling jeg kan gi er å skaffe seg ingar heum`s bok "sportsfiske rundt oslofjorden". der finner også plasstips om sø-plasser i indre oslofjorden pluss veldig mye annet nyttig.

DEt var et åpent spørsmål her på tråden. Hvor er det jeg finner denne boka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg veien på vest siden av lysaker elva, ned mellom de store fancy kontorbygga. Du havner inn i et boligsted i bratt helling. Parker langs veien f.eks i nærheten av krysset nedi der og spaser de siste par hundre meterne ned til porten i enden. Gå inn der og Vips så har du masse fine plasser derfra og videre rundt mot vest. Bare pass på å følge oppmerket sti, da noen områder passerer privat grunn, men likevell tillatt for allmennheten. Skitt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg veien på vest siden av lysaker elva, ned mellom de store fancy kontorbygga. Du havner inn i et boligsted i bratt helling. Parker langs veien f.eks i nærheten av krysset nedi der og spaser de siste par hundre meterne ned til porten i enden. Gå inn der og Vips så har du masse fine plasser derfra og videre rundt mot vest. Bare pass på å følge oppmerket sti, da noen områder passerer privat grunn, men likevell tillatt for allmennheten. Skitt fiske.

Prater du om fornebulandet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEt var et åpent spørsmål her på tråden. Hvor er det jeg finner denne boka?

så nå at jeg skreiv feil tittel. var kanskje ikke så lett å finne den da...

men her er det en link til et sted å finne den ihvertfall: http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1672387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er mye anderledes i Oslofjorden nå, men her i arendal er det store svarte buskete fluer.. gjerne poppere også på natta som duger.

Aldri feil å passe på at sjøen flør på natta heller, slik at kaldtvann dyttes mot land. Jeg bruker utelukkende flyt snøre, muddlere, og foamfluer. og det funker.

Skal man dorge på dagen/ettermiddag er en av de bedre wobblerne jeg har vært borti Xrap i regnbueørret farger. på rundt 5m+ dyp

omlag 4-7 knops fart

Endret av Hotfix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en fra Prey, som går ned til 5-6m. Den fikk en et stooort hugg på sist jeg var ute med båten, men rakk ikke å hooke den. Synd.

Men virker bra... Har litt for mange dypt gående, tror jeg må kjøpe noen i de samme fargene, bare de som går ja, 1 til 2m i steden. Skal prøve den med regbueørret farget også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prater du om fornebulandet ?

Ja det er vel kanskje det det heter borti der.. Har ikke vært så mye der, men har dog fått SØ ved de små spissene som stikker ut langs etter. Husker at jeg prøvde meg der etter å ha kastet inn håndkleet ved rolfsøybukta pga. mye vind og dritt en morgen. Husker jeg gjorde en fullt utstyrt fluefisker noget forlegen der etter å ha dratt inn sø med den passe slitne 7 fotern fra europris :lolu: Fisker vel å bemerke med sluk jeg da. Endret av satdan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noe SØ på kroken enda, men så har jeg ikke vært ute å fiske så mye den siste tiden pga diverse ting i veien.

Men har kjøpt meg Sjøørret Boka, ligger hjemme på kveldene og leser og blir klok på denne fisken (kremt)

Men løpet av de nærmeste dagene når vannstemp er lavere, skal jeg ikke se bort ifra at Rolfsbukta og oppover Fornebu (rettning Lysaker) skal testes.

Også pr steder på Bygdøy. Men hvordan vil bomba-rigg m/flue funke VS sluk? Er det noe å satse på, bomba-rigg m/flue eller holde seg til sluk?

PS: Det begynner å bli liv i Lysakerelva. Var der igår. Masse fine store fiske hopp (SØ) få Laks i elva enda, men SØ har kommet seg opp elven, helt opp til

brufossen. Var pr gutter som tok en fin SØ der igår. Laksen kommer litt senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noe SØ på kroken enda, men så har jeg ikke vært ute å fiske så mye den siste tiden pga diverse ting i veien.

Men har kjøpt meg Sjøørret Boka, ligger hjemme på kveldene og leser og blir klok på denne fisken (kremt)

Men løpet av de nærmeste dagene når vannstemp er lavere, skal jeg ikke se bort ifra at Rolfsbukta og oppover Fornebu (rettning Lysaker) skal testes.

Også pr steder på Bygdøy. Men hvordan vil bomba-rigg m/flue funke VS sluk? Er det noe å satse på, bomba-rigg m/flue eller holde seg til sluk?

PS: Det begynner å bli liv i Lysakerelva. Var der igår. Masse fine store fiske hopp (SØ) få Laks i elva enda, men SØ har kommet seg opp elven, helt opp til

brufossen. Var pr gutter som tok en fin SØ der igår. Laksen kommer litt senere :)

Syns det blir tatt mer laks enn SØ i den elva, iallefall det jeg har sett i det siste. ser og ut til å være lite fisk der idetheletatt i år..jeg har nå fått en liten laksepinne så jeg er fornøyd med det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det blir tatt mer laks enn SØ i den elva, iallefall det jeg har sett i det siste. ser og ut til å være lite fisk der idetheletatt i år..jeg har nå fått en liten laksepinne så jeg er fornøyd med det :P

Det var en 4,5 laks som ble tatt i elven på lørdag. Nede ved første fossen. Laksen har ikke gått opp enda. Litt for lite vann. Men snart så vil det samle seg en del nede ved trappa og vente på å gå opp... :) Men ja, det er mer Laks som blir tatt der enn SØ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.