Gå til innhold
Fiskersiden

Kristianborgvannet


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Tenkte bare å lage en liten tråd om Kristianborgvannet i Bergen, for dette vannet er faktisk ganske artig.

Det finnes hvertfall Gjedde og Karuss i Kristianborgvannet, og ørret er mulig, men har aldri fått det her.

Karussen i vannet blir ganske god størrelse på, opp mot 2 kilo skal det være her. Selv har jeg fått karuss på 1280 her (Duppmeite med mais, hvis noen lurte). Men det går fort noen kvelder uten et eneste napp.

Gjedde er det latterlig mye av her. Jeg har fått ca 30 gjedder her, men ingen har vært over 1kg.

Det går en tur- og sykkelvei rundt vannet. Egentlig er hele vannet litt vanskelig å fiske i, men har du støvler er det flere fine steder å stå.

Helt nord i vannet kommer det ut en liten bekk, her er det fint å stå. karussen er veldig aktiv i overflaten her om kvelden. Jeg har også fått en del gjedde her.

Det er også greit å stå på østsiden nedenfor Odfjell, går du litt sør for "andemateplassene" så er det mye siv langs vannkanten, og her gjemmer det seg veldig mye gjedde (Husk støvler). Men på sommeren og spesielt sensommeren er vannet veldig vanskelig å fiske i pga. VELDIG mye vegetasjon i vannet, og da mener jeg VELDIG mye. Om det har regnet mye den siste tiden blir fisket i vannet mye vanskeligere enn om det har vært sol. Vennet flyter utover, men det er bare å leite litt så finner man en plass hvor det kan fiskes.

Det er den store karussen i vannet som er mest spennende, med mindre du er ute etter smågjedder.

Karuss fra Kristianborgvannet. 1280 gram. August 2012

10608660763_f46798b137_z.jpg

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abbor er det også der.

Er du sikker på det? Jeg er nesten helt sikker på at det IKKE finnes abbor der. Jeg tør å påstå at jeg kjenner vannet bedre enn noen andre vann, og er derfor ganske bra sikker. Har aldri sett snurten av en eneste abbor der. Så igjen, er du sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :turned:

Men har hørt mye snakk om at det er abbor der... I Tveitevatnet var det kun små abbor vi fikk, men en venn av meg mast også en småfin en.

Men er det kun ørret, karuss og gjedde i Kristianborgvatnet? Har hørt snakk om at det var opp i ti fiskearter der osv...

Er det tatt noe stor gjedde der? :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :turned:

Men har hørt mye snakk om at det er abbor der... I Tveitevatnet var det kun små abbor vi fikk, men en venn av meg mast også en småfin en.

Men er det kun ørret, karuss og gjedde i Kristianborgvatnet? Har hørt snakk om at det var opp i ti fiskearter der osv...

Er det tatt noe stor gjedde der? :turned:

Jeg personlig har kun fått gjedde og karuss i Kristianborgvannet. Men at det finnes ørret der stemmer nok, har sett fisk hoppe, som har sett veldig ut som ørret, men jeg kan ikke bevise at det er ørret der :P

Det finnes nok gjedde der over kiloen ja, men det er nok et LANGT stykke mellom de på over halvannen kilo....

Finnes 3p-stingsild i Kristianborgvannet.

Fisk du liksom :P

Det stemmer, det har gått rykter om gullfisk der også, men så langt er det ingen som har verifisert det.

Har hørt om et enkelt individ tatt der, men jeg har veldig liten tro på at det er flere i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen andre enn meg som har fått fisk her? Lurer litt på hvor stor gjeddene kan bli i vannet.

Størrelsen på vannet har lite og si, er tilgangen på mat som avgjør hvor stor de blir. Så att det finnes ett par fine madammer der tør jeg nesten garantere. Med mindre noen har tatt dem. Men da tar det bare tid før de er tilbake.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på vannet har jeg ikke sagt noe om, men lurer på om det er noen som overhode har fått noe som er verdt å snakke om :)

Bare rykter på folkemunn, men det skal angivelig ha blitt sett fisk på over 10 kg i vannet. Var selv en tur der idag og fikk bare mikrogjedder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Får se hvor lang tid det tar før årets første tur til Kristianborgvannet. Håper jeg kan klare å bikke kiloen på gjedde her i år hvertfall :P

Noen turer etter stor karuss blir det nok også i løpet av året, men ikke før Juli-August.

Bare få vekk noe is nå, så er vi der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.