Gå til innhold
Fiskersiden

Berkley Nanofil FAKTA


Asgeir Alvestad
 Share

Recommended Posts

Ser at det er noen som deler erfaringer med Nanofil, synes derfor det kan være på sin plass å komme med noen fakta. De fleste dyktige sportsfiskerne klarer raskt og tilpasse seg ny teknologi, utstyr og fisketeknikker. Andre har sterke vaner og har problemer med overgangen.

Når det kommer til Nanofil er det litt av samme diskusjonene som vi hadde når vi (Berkley) kom med FireLine for over 15 år siden. Noen tar overgangen raskt, noen bruker tid, og noen vil alltid bruke sene.

De aller fleste er veldig godt fornøyd med Berkley Nanofil, og det er faktisk kåret til beste nye produkt i Europa (Efftex) og USA (ICAST) så kvaliteten og bruksegenskapene burde være på plass. Når noen allikevel ikke er fornøyd med noe handler det mest med hva de er vandt med og hva det blir sammenlignet med.

Det er på dette området det blir bommet; at det brukes feil knuter, og at det sammenlignet med andre liner i andre dimensjoner. Det er gjengangerne på de som er "misfornøyd".

Feil knute; Det skal brukes dobbel palomarknute, men aller helst unifilament knuten (på side 60 i Napp og Nytt) da er den knutesterk og sterkere en hva det står på pakningen. Ved skjøting mot monofilament eller fluorocarbon bruker en albright knuten hvor Nanofilen legges dobbelt.

Feil dimensjon; Nanofil har eksakt riktig dimensjon oppgitt akuratt som sene (monofilament). Alle multifilament som Nanofil sammenlignes med (inklusive FireLine-Surfix-Powerpro-SpiderWire osv) har ikke riktig dimensjon oppgitt. De er enten ujevne i overflaten (FireLine) eller myke (nesten alle andre) som gjør at de klemmes sammen når de måles. Dermed er dimensjonene på alle multifilamenter mye tykkere en Nanofil (det har dere sikkert merket når dere fyller på spolen).

Når da Nanofil sammenlignes med andre superliner er den altså i realiteten rundt 20% tynnere. Slitasjen påvirkes velig mye av dimensjon, jo tykkere til mer slitasje tåler den. Ganske logisk!

I en fiskesituasjon hvor du vanligvis bruker f.eks 0,12 FireLine eller Surfix 832 vil du da i prinsippet kunne fiske med en Nanofil i 0,16 som da vil tilsvare samme dimensjon, og da også må kunne brukes på en sammenligning når det kommer til slitasje, bruddstyrke og kastelengde!!! Her tror jeg vi er i essensen for de som ikke lykkes med å bruke Nanofil.

Til slutt vil jeg si at Nano teknologien gjør at det "smeltes" sammen hundrevis av dynematråder på 1/1 000 000 mm som gjør at linen blir rund og superglatt. Slitasjestyrken ligger mellom FireLine (som har klart best) og de andre Multifilamentene hvis du sammenligner like dimensjoner da. Test for eksempel med å slipe over et 800 vannslipepapir med lik vekt i enden av snørene(200g på 0,20mm). Siden Nanofil i motsetning til andre multifilamenter består av hundrevis av fiber gjør at du kan se noen få av dem ryke (flusse) i overflaten etter en stunds bruk, men dette påvirker ikke brudd eller slitasjestyrken før etter lang tid og omfattende bruk. Skift en meter eller to ved hver fisketur som på alle andre liner.

Håper dette var opplysende og jeg har full forståelse for at moderne superliner ikke er førstevalget til alle fiskeformer. Jeg er imidlertid sikker på at Nanofil er det riktige valget for moderne sportsfiskere.

Hvis du ønsker mer informasjon kan du gå inn på bloggen min;

http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2012/05/21/nanofil-revolusjon/

Asgeir Alvestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott innlegg som klarer litt opp.

Personlig liker jeg best mono, og det er fordi jeg synes det er så stress å drive på å bruke kniv osv. hver gang jeg skal ha av sluk/krok og slikt.

Men er helt klart fordeler med begge deler, men jeg er litt lat, så holder meg som regel til Sufix eller Trilene Monosnøre, og det fungerer supert til mitt bruk :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de fleste veit kanskje at du er engasjert av de som forhandler nanofil. og man ser det jo av adressen til bloggen din(mye bra på bloggen). men jeg synes du kunne skrevet det klart og tydelig ved siden av signaturen.

flisespikkeri fra min side kanskje, men hvorfor ikke gjøre det helt krystalllklart og unngå misforståelser. det gir folk et bedre grunnlag til å tolke faktaene som presentert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til slutt vil jeg si at Nano teknologien gjør at det "smeltes" sammen hundrevis av dynematråder på 1/1 000 000 mm som gjør at linen blir rund og superglatt.

At Dyneema-"trådene" er bare 1/1 000 000 (10-6 mm), altså 1 nm, tykke, sliter jeg veldig med å tro på...og om trådene mot formodning er så tynne trengs det så langt jeg kan se så sent på kvelden i størrelsesordenen 25 milliarder tråder og ikke "hundrevis" for å gi en 0.16 mm tykk sene. Dette med forbehold om feil enheter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At Dyneema-"trådene" er bare 1/1 000 000 (10-6 mm), altså 1 nm, tykke, sliter jeg veldig med å tro på...og om trådene mot formodning er så tynne trengs det så langt jeg kan se så sent på kvelden i størrelsesordenen 25 milliarder tråder og ikke "hundrevis" for å gi en 0.16 mm tykk sene. Dette med forbehold om feil enheter. :)

Dette va artige saker for Generalen av Gløshaugen :D Eg lure på kem som regnes som den skarpeste t-skjea i skuffa av oss i NKPL? ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, var vel ikke det jeg mente med at selve dynema trådene var nano størrelse, mer hva nano teknologien går ut på... :) uansett utrolig å få flere hundre tråder inn i så tynne liner.... det har ikke bltt gjort i en fiskeline før. Det er laget Nanofil i størrelse 0,02mm altså på tykkelse med et hårstråd!!

Hyggelig at folk er påpasselige..... (finner sikkert noen skrivefeil også)

AA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har prøvd dette snøret og ble skremt over hvor knutesvakt det var, som nytt. Det skulle ikke store laksen til for å slite av 0,20mm, når det var nytt og stivt.

For egen del har jeg funnet ut (tror...) at ved å bearbeide snøret litt (drar det frem og tilbake over en pinne) får jeg ut stivheten i det nye snøret og da har jeg plutselig fått økt knutestyrke veldig, veldig mye..

Jeg ser ikke bort fra at det bare er min knutekompetanse som er for dårlig, så dersom noen har tips til en god knute for dette snøret, tar jeg imot det med stor takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg skuffa Asgeir. med den overskriften på tråden forventet jeg ærlig talt mer enn "oppgulp fra en betalt medarbeider"

Vi burde alle være svært kritiske med å godta hva som blir framsatt som sannheter og fakta. Kanskje spesielt når påstander kommer fra kilder som har interesser av utfallet svinger en bestemt vei.

Jeg er skuffet over at en anerkjent "pro" bevisst bruker sin påvirkningskraft på denne måten uten å underbygge/dokumentere påstandene.

Kredibilitetspøkelset lurer stygt i bakgrunnen når OP velger å utelate all form for dokumentasjon, spesielt materiale fra uavhengige kilder som kan bekrefte påstandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at de som representerer utstyrsbransjen er moralsk forpliktet til å opplyse om dette. I denne tråden fremgår det ganske greit iom linken til bloggen. Men virker som det generelt syndes mot dette prinsippet en del her inne, får på følelsen at det er mer enn en "gjenganger" her inne som pusher utstyr som yrke uten at det nødvendigvis fremgår i postene eller profilen.

Jeg kan heller ikke se at det var noe i det Alvestad skriver som kan tolkes som snik-markedsføring av produktet. Han påpeker jo selv noen ulemper ved produktet, det andre virker temmelig nøytral; enkle og etterettelige fakta.

PS: jeg er og har aldri vært assosiert med Pure Fishing eller noen andre utstyrsprodusenter eller forhandlere/distributører ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe this reminds me of the screen protector I bought for my touch screen phone. Marketing 'bumpf' said it had "nano-technology" that was used by the military to protect helicopter blades and so was incredibly abrasion resistant...

I scratched it with my fingernail the very first time I used it.

I dunno how berkley nanofil is, but if Mr. Alvestad really likes fireline, then it is probably just 'improved' shite. Whiplash is the only good line they ever made.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke som forbedret fireline for meg, det er noe annet. Latterlig glatt og veldig mykt (er vel det som er greia som skiller den fra det meste andre). Fireline er glatt, men ikke så glatt, og definitivt ikke mykt. Og her ligger litt av problemet når nanofilen knytes med vanlige knuter: den sklir, og dermed virker det som den klarer å "brenne" av nylon-fortommen pga varmgang (bare spekulasjon fra min side, men det virker som det er dette som skjer), eller seg selv hvis det er mot svivel. Derfor er det utrolig viktig å følge tipsene for knyting. Vet ikke om dette produktet er for den jevne spinnfisker, virker mer rettet mot de som vil tyne kastelengden til det ytterste.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wasn't the smoothness I was alluding to. Problem with fireline and all other 'plasticy' lines is memory. Fill a low profile baitcaster with fireline for example and it's like fishing with one of those big springs in toy shops that walk down stairs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette va artige saker for Generalen av Gløshaugen :D Eg lure på kem som regnes som den skarpeste t-skjea i skuffa av oss i NKPL? ^^

Blargh-syns det var et betimelig spørsmål siden tallene ikke ga mening. Kan ikke noe mer om polymerer enn man lærer i 1.-2. klasse, så det skal jeg ikke gnage om.

Syns selv det er flott at i utgangspunktet inhabile i bransjen kommer med innspill, forutsatt at de ikke skjuler egne interesser, noe jeg ikke kan se er tilfelle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireline på multiplikator har jeg bare på havfiskesnellene mine, og med en halvkilo i enden ser jeg ikke så mange spiraler :) Men ved haspelfiske er det noe annet, får jeg også spiraler. Men det går seg til når lina er brukt litt, da mister den spensten (går opp i limingen?) og blir mye mykere. Men kanskje ikke mykt nok til at det blir noe stas på lavprofil baitcastere?

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I had fireline on my stella for a long time too... lots of birdnests during casts. Doesn't handle twist very well, get's all unruly and problematic real quick.

Can't knock it for havfiske tho, other than knots being a bit slippery.

I Imagine nanofil is more of the same, only rounder and smoother (which wouldn't be hard) and possibly stronger.

I much prefer Sufix's performance braid and advanced superline for everything. Good round profile, smooth and quiet through rings, strong,good knot strength and almost no memory whatsoever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det nesten bremses litt her! Asgeir har da vitterlig ikke prøvd å skjule noe som helst. Når han linker til sin egen blogg med purefishing så bør de fleste som kan lese se og trykke på linken håper jeg.. Dette var til de som syntes dette var skjult. Forøvrig har vel Asgeir florert som medarbeider i Purefishing i svært mange tilfeller i de fleste fiskerelaterte blader. Forøvrig har jeg ikje brukt nanofil og har vel ikke noen store planer om det heller siden jeg fisker suffix:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må det nesten bremses litt her! Asgeir har da vitterlig ikke prøvd å skjule noe som helst. Når han linker til sin egen blogg med purefishing så bør de fleste som kan lese se og trykke på linken håper jeg.. Dette var til de som syntes dette var skjult. Forøvrig har vel Asgeir florert som medarbeider i Purefishing i svært mange tilfeller i de fleste fiskerelaterte blader. Forøvrig har jeg ikje brukt nanofil og har vel ikke noen store planer om det heller siden jeg fisker suffix:))

Ingen har prøvd å skjule noe, men troverdigheten til en selger blir aldri heelt hundre. Slik er det nå bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen har prøvd å skjule noe, men troverdigheten til en selger blir aldri heelt hundre. Slik er det nå bare.

Blir litt teit om de som jobber i bransjen ikke kan utale seg, det er tross alt mye kunskap som må diskvalifiseres om en slik regel skulle overholdes. De fleste er vel i stand til å skjønne at det finnes flere "sannheter" så lenge vedkommende spiller med åpne kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt teit om de som jobber i bransjen ikke kan utale seg, det er tross alt mye kunskap som må diskvalifiseres om en slik regel skulle overholdes. De fleste er vel i stand til å skjønne at det finnes flere "sannheter" så lenge vedkommende spiller med åpne kort.

he he er det flere selgere her inne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å engasjere litt i alle fall, det kan jo hende at de som jobber med produktet daglig ”altså såkalte selgere” har litt erfaringer også… ? Ikke minst fra andre markeder. Grunnen til at jeg tok dette opp var at mer ”nøytrale” selgere i butikk som har mange leverandører og andre multiliner, også påpekte problemet med at noen sportsfiskere sprer direkte feilinformasjon på dette forumet.

Takker for meg, og skitt fiske til alle uansett!!!

AA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.