Gå til innhold
Fiskersiden

Pilking etter røya


pettersent
 Share

Recommended Posts

Har i grunnen aldri pilket etter røye, men i vinter og mot påsken blir det nok noen turer på ukjente vann. Jeg har ikke pilket siden tidlig 90-tall (da etter ørrett), så noen tips på veien hadde vært deilig.

1. Hvilke dybder pilker man etter røye?

2. Foretrukket agn?

3. Mating av hull gjorde jeg etter ørrett husker jeg. Brukte mais. Like aktuelt for pilking etter røye? Evt andre blandinger man kan bruke enn bare mais?

Vannene jeg skal pilke i ligger fra 600 moh til ca 800 moh. Hvis det har noe å si.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikkfiske på grunner er ofte spennende, men jeg der jeg pilker røye, tar de ofte ved bunn på 7-15m. jeg bruker røyeblin (skje) og blinkende rødt lys over. kroken henger rundt 10-20cm under skjeen agnet med maggot. :) jeg mater også hullene med mais (vet ikke om det hjelper ;) )

jeg fisker ofte aktivt med 1 stang, og har 4 stk spredt litt utover. får ofte 30-50 røyer på en dag ;) (ikke store da 100-300g. heldig viss 500g+)

beste tips er å prøve litt selv. forskjellige dybder, størrelse på skje osv :)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fõring med mais etter laksefisk anbefales ikke! Laksefisk har ikke samme evnen som karpefisk til å bryte ned mais, å kan i verste fall dø av fõret.

Ta heller å hakk f.eks reker eller mark i biter å fõr med det.

Når det gjelder hva man skal ha i enden av snøret er røyeblink og maggot det mest vanlige, men også mormyscka og balan være fint. Alt etter størrelse på blink å hvordan røya er på hugget den dagen.

I fjellvann finner man ofte røya mye grunnere enn i lavlandsvann. 2-8 meter pleier å være ett greit utagangspunkt på fjellet, mens i lavlandet må man kanskje ned på 10-20 meter(og muligens enda dypere)

Endret av ivan_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fóring funker fint i tette røyebestand, men er som regel ikke vert innsatsen i vann med lav-middels tetthet.

Bruk blink med med 10-15cm fortom og en needlepoint krok med ett godt knippe maggot. Ikke ver redd for å bruke mye bevegelse (og da mener jeg mye bevegelse), er ofte det som må til for å få røya til a ta ordentlig. Har sett alt for mange fiskere som er for pusslete når de pilker etter røya og forbanner seg grønn over at fisken bare svømmer rundt å snuser på kroken frem til den ikke gidder mer og svømmer vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen tips ang hvilken blink som lønner seg å bruke? Tenkte litt ang farger og fasonger osv?

Har ikke pilket røye på sikkert 15 år selv,men har litt planer om å prøve nå til vinters...

Litt grønn på dette feltet må jeg innrømme :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utvalget av røyeblinker er temmelig bredt. Bare å prøve seg fram!

Når det gjelder foring er kjuke absolutt å anbefale! Kjuke er et "avfallsprodukt" ved osteproduksjon. Vet ikke hvor enkelt det er å få tak i. For noen år siden kontakta jeg Synnøve Finden på Alvdal og fikk kjøpt en god slump for en billig penge. Hvorvidt de fortsatt yter en slik service aner jeg ikke.

Uansett hva du forer med så ta det litt piano. Har du mulighet til å starte foringa en dag eller to før du begynner å fiske er det en stor fordel.

Litt på siden kan jeg nevne eggeskall til kikkfiske dersom det er litt dårlig sikt. Strø litt knust eggeskall i hullet så får du en fin, lys bakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter er Altevannskjea gull, Spætta k/r, Titicaca k/r. Men vi må heller ikke glemme pimpel. De siste årene har jeg fisket endel med pimpel og det er minst like effektivt som lokkeskje. Ihvertfall i kombinasjon med blink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for en form for trådkapring nå...

Hvor stor pimpel bruker jeg om jeg skal fiske røye på fjellet? Jeg har en som er ca ca. 6 cm. lang, men jeg ser jo at det selges mye mindre enn disse. Skal jeg agne pimpelen med maggot i tillegg?

Jeg bruker 6-8 cm pimpler. Jeg fjerner den originale korte kroklenka og bruker 10-15 cm monofortom istedet. Og små, kvasse fluebinderkroker str 12-14 egnet med 2-4 maggot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Noen som har noen tips ang hvilken blink som lønner seg å bruke? Tenkte litt ang farger og fasonger osv?

Har ikke pilket røye på sikkert 15 år selv,men har litt planer om å prøve nå til vinters...

Litt grønn på dette feltet må jeg innrømme :blush:

Blink med rød/oransj og gjerne litt innslag av hvit i samspill med kobber, agnet med maggot pleier være sikker vinner. Eventuelt med reke, skal prøve litt nå til uka med reke vs. maggot. Skal også prøve meg frem med forskjellige mormyshka.

Størrelsen kommer an på størrelsen på vannet/dybden, og størrelse på ønsket fisk. Jeg har brukt forholdsvis store skjeer og fått alt fra knøttsmå ørret (?) (bildet) til røye på 800gram (profilbildet).

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/529260_10151302774186455_857546347_n.jpg

Endret av HenrikHaga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at den lille ørreten på bildet er en ørekyte? Kan være vanskelig å skille i farten. Ørekyten pleier ikke å være redd for å nappe litt agn, enten det er blink der eller ikke.

Jeg har aldri fått noen stor ørret på fiske med blink forøvrig. Største er på 150 gram ca, men har fått flere ørreter på rundt halvkiloet med mormyshka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.