Gå til innhold
Fiskersiden

Bonus på bok. Sjiten skal ut og gave skal gis til meg selv


Vestavind
 Share

Recommended Posts

Etter mange år med billigsneller og stenger av ymse kvalitet skal årsbonusen svis av på stang + snelle. Hadde en selger fått tak i meg nå hadde han kunne gjort det godt, pengene er ute av lomma og vel så det.

Som sagt vært gjennom en haug med div dårlige sneller oppgjennom, du vet disse som alltid klikker når du er midt oppå fjellet, de som plutselig bestemmer seg for å ikke tåle innsveiv av en 8gr spinner eller stengene som brekker som lyn fra klar himmel. Eller som i Nordmarka ifjor, festet til snella sprekker?! Hørt det før? Ikke jeg heller..

Jeg har spart på Villmarksliv nr.6 2012 hvor de tester haspelsneller. De i klassen 2-4.000kr tester alle veldig bra. Daiwa Caldia 3000 aller best. Denne går på Ebay for rundt 300$ inkl shipping, ekls mva. Det er OK pris, jeg fortjener å bruke såpass etter alle disse årene. Er det bare å kjøre på? Vi snakker ørretfiske her, det er mulig det er litt overkill, men ha i bakhodet at jeg skal gi en gave til meg selv også :showoff:

Er egentlig klar for alle de andre i testen også; Shimano Biomaster 2500 FB, Daiwa Exceler-Z 2500, Daiwa Ballistic 2500 SH.

Shimano Stradic 2500 FD og Stradic C14 F er de som appelerer mest. Stradicen sikkert fordi det er den jeg har pirket på fysisk.

Stang:

Vi fisker stort sett i ørretvann hvor det aldri er tatt noe større enn 2,5kg. Jeg har bruk for gode kast der hvor jeg har vært oftest. har dere noen gode anbefalinger? I klassen 1200-3000kr.

På forhånd takk for svar

Det er vel nå når alt utstyret kommer på plass at fisken uteblir, men jeg har jo skvipet som ikke er brukket/bøyd i boden hvis det blir for galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano twinpower ville vært mitt førstevalg, med Stradic som en god nummer to. Ville uansett tatt en Shimano lenge før noe annet siden det er veldig enkelt å få service på dem.

Favorittstangen i øyeblikket er en Beastmaster, mest fordi den er femdelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den prisklassen vi snakker om her, skal det godt gjøres å gjøre et bomkjøp.... Her blir det mest et spørsmål om hva man liker, og hintene fra meg er styrt av hva jeg liker. :)

På snellefronten til lett ørretfiske vil jeg ha en snelle med frontbrems og dobbeltsveiv. Jeg trives godt med Stradicen til ørretfiske på grunn av at den har litt større utveksling enn mye annet, og har byttet til dobbeltsveiev på Stradicene mine. (Sveiven til Twinpower passer, og kan kjøpes løst.) Men jeg har en svakhet for Daiwa fra gammelt av, og er strålende fornøyd med den jeg har som er av litt eldre årgang. Den primære grunnen til at jeg har holdt meg til Shimano de siste årene har vært pris, siden Daiwa har vært priset ganske stivt her på berget. Ellers så har BAN et poeng i at det er veldig enkelt og raskt å få service på de. Biomaster og C14 har jeg aldri prøvd, twinpower er uslitelig men virker litt "tung" på lett utstyr.

Daiwa Caldia 3000 har enkeltsveiv, men jeg vet ikke om denne kan byttes ut eller om du foretrekker enkeltsveiv... Garantert en gromsnelle og til den prisen et godt kjøp også.

På stangfronten blir det nok engang smak og behag. Bestmasteren som BAN nevner har mange tilhengere, men jeg er ikke en av de. :) Min preferanse er stenger med mer utpreget toppaksjon. Jeg likte veldig godt Berkley sin Signa Trout når jeg testet den, men også Shimano Technium er verdt en kikk, og selvfølgelig Berkley sin Series One.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle Super GT er favoritten min til sjøørret. Ekstremt slitesterk med solid brems.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shimano Stella snelle + Shimano Lesath stang? Evt. Shimano Aspire stang..

Redigert.. Så Pris klassen du var ute etter nå.. Da går vel dette noe over.

Jeg skal selge en Shimano Aspire 300 ML om du er int. kjøpte den nå i Desember. Kun testkastet 2 ganger. Selges grunnet overgang til multiplikator stang.

Endret av Kentab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Aspire stengene er veldig bra. Venter på en Lesath 330M for øyeblikket, satser på at denne blir minst like bra.

Veldig fan av Berkley sine stenger, som erik oppi her, series one (evt. Skeletor som har overtatt). Abu sin nordic trout er også fantastisk.

Av sneller så er jeg blitt veldig begeistret for Mitchell sin advance serie, da disse er superlette (og ikke veldig dyre), så passer de ypperlig til ørretfiske,

så lenge fisken ikke er for stor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite innspill; som det skrives skal det godt gjøres å gjøre et bomkjøp når vi snakker om haspelsnelle til ørretfiske i prisklassen 2000-3000 kroner. Både Shimano og Daiwa er bra. Jeg synes likevel at Shimano har fått et LITT ufortjent godt rykte i Norge. Selv har jeg både Stradic og en tilsvarende Daiwa-snelle til ørretfiske (en utgått modell), som koster omtrent det samme. Og jeg må si at Daiwa-snella vinner denne kampen; mer stabil og jevn slurebrems, mindre slark i spolen, mer stabil gange, mindre senekluss, bedre bøyle. For øvrig fremstår snellene omtrent like solide. Anbefaler å ta en tur i butikken og se på ulike modeller, hvilken modell liker du best? Test slurebrems etc, og gjør deg opp en mening. Og nettopp dette er også et argument MOT å hele tiden kjøpe utstyr på nettet? fortsetter det på denne måten har vi snart ingen lokale "pushere" igjen, og alt må kjøpes på nettet. Hvordan skal vi da få testet ut og vurdert modellene? Det er en stor fordel å faktisk fysisk kunne kjenne på snellene og se dem i virkeligheten før man kjøper fremfor å måtte forholde oss til et bilde og en beskrivelse på papir eller nett. Så støtt din lokale utstyrsbutikk, og handle utstyr der! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Og nettopp dette er også et argument MOT å hele tiden kjøpe utstyr på nettet? fortsetter det på denne måten har vi snart ingen lokale "pushere" igjen, og alt må kjøpes på nettet. Hvordan skal vi da få testet ut og vurdert modellene? Det er en stor fordel å faktisk fysisk kunne kjenne på snellene og se dem i virkeligheten før man kjøper fremfor å måtte forholde oss til et bilde og en beskrivelse på papir eller nett. Så støtt din lokale utstyrsbutikk, og handle utstyr der! :)

man kan jo benytte 30dagers returrett man har ved online kjøp :)

men ser jo helt klart att og gå inn i en vellutstyrt fiskeutstyrs forretning er veldig fint, og avslappende.

flaks for min del att skittfiske.no ligger 15 min unna med bil :D blir morro når de er ferdig med utbyggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.