Gå til innhold
Fiskersiden

Min livs sjøørret i Oslo komune.....


Maritim
 Share

Recommended Posts

Siden jeg måtte jobbe litt på lørdags formiddag ble det ikke no ekspedisjon i helga men en liten tur i nærområdet. Vi pakka for å tilbringe natta ved fjorden. Meldingene var litt for fine med 0 sekund/meter, men når solnedgangen setter himmelen i brann, pilsen er kald og praten sitter løst er alt helt greit like vel..

Når mørke siger på, er det på tide å komme seg i fiskinga. Jeg fiska med forholdsvis lett utstyr (#5), men valgte en kraftig fortom. Så konturene av "torskebonansa" så fortomspissen ble FC i 0,30mm.

Lada med en mørk oliven zonker tok det ikke lange tida før torsken meldte interesse.

Vi hadde det ganske morsomt på skjæret og taua torsk og sild med liv og lyst. Kameraten var ganske fersk med flua, så han ble plasert på gromplassen mens jeg sto litt lenger inne.

Det skulle vise seg å være helt topp denne kvelden :).

Hugget var svært brutalt og jeg kunne umiddelbart konstatere at dette ikke var torsk.

Snøret ble flærra av snella og fisken gikk rett til himmels. Plasket var enormt og jeg var plutselig drit nervøs og super konsentrert. Dette var uten tvil en svært spesiell ørret, og den var helt rabiat!!

Hvor mange ganger den hoppa veit jeg ikke. Hvor langt inne på backingen jeg var veit jeg heller ikke, men jeg tror fighten tok ca 20min.

Synet av fisken som siger inn i lyset fra hodelykta, med skjellsandbunn som kontrast, vil jeg aldri glemme. Jeg kasta hoven inn på land, den var bare patetisk i møte med denne fisken.

Selve landinga gikk greit, jeg beacha den, og løfta den trygt inn på land.

For en fisk!! Dette var en okse av en hannfisk som ikke hadde rota vekk no energi på gyting inneværende høst. Den var ekstremt kondisjonert. Jeg har prøvd å regne ut K-faktor men vet ikke om jeg har gjort det riktig. Jeg kom til 1,42!

Fisken var 67cm lang 51cm i rund mål og 6250g

En skikkelig gris :) dobling og vel så det av min tidligere rekord fra Oslo, og en formidabel fight på ei 5'er stang.

Er det noen med kontroll på K-faktor utregning så etterprøv gjerne min utregning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Grattis igjen!

Tar meg friheten til å legge ut et bilde av den - drøy kondis:

MV.JPG

Her er en tabell Martin, tror dog den ikke er lang nok:

http://www.hooked.no/c25-om-ferskvannsfiske/k-faktor-beregn-fiskens-kondisjon

Takk for det! Gøy å sprenge tabellen :)

Sykt! Grattis med superfisk!

Takker!

Dæven, for en SØ ! Gratulerer med drømmefangst !

...Rage: men hvor er bilde ? Ser bare et "kryss" og MV.JPG....

Takk for det :)

Drøyt! Grattis Martin!

Blir K-faktor på 2,08 når eg putte den inn i databasen min..

Takker Bjørn 2,08 er drøyt ja :)

WOW!

Gratla så mye, skulle likt å se uttrykket du fikk da du spotta fisken i lystet fra hodelykta :)

Rage: jeg ser heller ikke noe bilde.

Ja det var et syn kan du tro :) men jeg var allerede i sjokk da denne tydelig var intressert i luftakrobatikk...

fy faa# den var drøy. Gratulere :)

Det sa jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med sykt pen SØ :)

Takker :)

En drømmefisk på fluestanga!! Stort Grattis :)

Jepp! Og takk :)

Oioioooioi.... For ei purke! Må ha lagd lyd som ei låvedør når den hoppa :)

Var rett og slett litt skremmende :)

Gratulerer med diger sjøørret! Såvidt jeg husker er formelen for utregning av k-faktor: Fiskens vekt i gram * 100 / lengde^3

når jeg regnet ut kom jeg fram til 2,078!

Ja da var utregninga mi tydelig feil :)

:bow::bow::bow:

:) :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg måtte jobbe litt på lørdags formiddag ble det ikke no ekspedisjon i helga men en liten tur i nærområdet. Vi pakka for å tilbringe natta ved fjorden. Meldingene var litt for fine med 0 sekund/meter, men når solnedgangen setter himmelen i brann, pilsen er kald og praten sitter løst er alt helt greit like vel..

Når mørke siger på, er det på tide å komme seg i fiskinga. Jeg fiska med forholdsvis lett utstyr (#5), men valgte en kraftig fortom. Så konturene av "torskebonansa" så fortomspissen ble FC i 0,30mm.

Lada med en mørk oliven zonker tok det ikke lange tida før torsken meldte interesse.

Vi hadde det ganske morsomt på skjæret og taua torsk og sild med liv og lyst. Kameraten var ganske fersk med flua, så han ble plasert på gromplassen mens jeg sto litt lenger inne.

Det skulle vise seg å være helt topp denne kvelden :).

Hugget var svært brutalt og jeg kunne umiddelbart konstatere at dette ikke var torsk.

Snøret ble flærra av snella og fisken gikk rett til himmels. Plasket var enormt og jeg var plutselig drit nervøs og super konsentrert. Dette var uten tvil en svært spesiell ørret, og den var helt rabiat!!

Hvor mange ganger den hoppa veit jeg ikke. Hvor langt inne på backingen jeg var veit jeg heller ikke, men jeg tror fighten tok ca 20min.

Synet av fisken som siger inn i lyset fra hodelykta, med skjellsandbunn som kontrast, vil jeg aldri glemme. Jeg kasta hoven inn på land, den var bare patetisk i møte med denne fisken.

Selve landinga gikk greit, jeg beacha den, og løfta den trygt inn på land.

For en fisk!! Dette var en okse av en hannfisk som ikke hadde rota vekk no energi på gyting inneværende høst. Den var ekstremt kondisjonert. Jeg har prøvd å regne ut K-faktor men vet ikke om jeg har gjort det riktig. Jeg kom til 1,42!

Fisken var 67cm lang 51cm i rund mål og 6250g

En skikkelig gris :) dobling og vel så det av min tidligere rekord fra Oslo, og en formidabel fight på ei 5'er stang.

Er det noen med kontroll på K-faktor utregning så etterprøv gjerne min utregning :)

Gratulerer med en sykt flott fisk. Når det gjelder K-verdien, så har du nok regnet litt feil. 6250 gram / 67 cm gir en K-verdi på 2,07.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.