Gå til innhold
Fiskersiden

Pers i bursdagsgave


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Den 20. april var det fem år siden Jula etablerte seg i Norge, 74 år siden Gro Harlem brundtland ble født, 124 år siden Hitler ble født, og for den saks skyld, 43 år siden jeg så dagens lys.

Jeg startet dagen med en god frokost i godt selskap og åpnet pakker.

Blant gavene var det anker og single malt, samt noen selvlysende dimser, noe som lukter ankerdram lang vei.

Men først måtte det gjøres vanlige familieting på en bursdag.

Etter mange trivelige timer hadde jeg plutselig kvelden til fri rådighet, og for oss her på forumet er vel ikke valget så underlig, men for andre kan det virke underlig å ønske å feire seg selv med å dra mutters alene ut i båten i mørket og kraftig vind, istedenfor på byen.

Vinden var vekslende mellom 6 til 13 sekundmeter, noe som kan være litt i meste laget, men samtidig var den helt konstant fra sør, hvilket betyr en relativt stille sone langs land utover mot Kvarven.

Jeg måtte jo selvfølgelig teste hvor fort jeg drev, og på ca 150 meters dyp, drev jeg ca 300 meter før søkket nådde bunn. Ikke helt optimale driftingforhold altså. Men det var jo tross alt ikke det jeg skulle.

Jeg kjørte tett oppunder land på sørsiden av byfjorden der vinden ikke traff noe særlig:

lyrenesetvind_zps0beef738.jpg

Og så var det bare å plassere singlemalt i ene hånda, sigarillo i den andre, fiskestanga i den tredje og hvor pokkern skulle jeg gjøre av håven?

Som vanlig hadde jeg bommet litt så jeg fisket på ca 50 meter istedenfor 90 som planlagt, men det skulle vise seg å være likegreit.

Først og fremst fordi jeg lå ti meter unna der vinden traff vannet, og gjørde bølgene en halv meter høyere, men også fordi jeg fikk fisk.

Tre lyr der dette var den minste:

lyrenesetlyr_zpsbccd649d.jpg

og dette den største :

lyrenesetlyr2_zps0be0c614.jpg

Det skilte ca 300 gram mellom dem (1,95-2,26)

Og så beit det skikkelig. Jeg var vel aldri i tvil om hva det var som herjet i andre enden, men derimot om jeg skulle slå persen min for tredje gang på noen få måneder. Og det gjorde jeg.

lyrenesetlange21800_zps6ad730e9.jpg

21.8 kilo

Etter det kunne jeg virkelig nyte Aass og Egges finurlige brygg, (single malt lagd på returnert juleøl) og tok faktisk ikke fisket så veldig seriøst den neste timen.

Dessuten var det ikke bursdagen min lengre etter det.

En hågjel fant også veien innom, og dette er måten å få 6-700 gram hå til å se veldig liten ut:

lyrenesgjel_zps05a5c25f.jpg

Det er jo en grunn til at det er promillegrense til havs og, så jeg drøyde det ikke så mye lengre.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.