Gå til innhold
Fiskersiden

Hei, Noen som Har Fått Makrell Allerede?


rhcorni777
 Share

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm får nesten prøve å dorge litt snart då. Kor mange makkar er det best å ha på harpa mener dokker, hvilke farger på makker er best, hvis det er makk som er best da, eller er det de blanke... hmm kor mye sen ute? Dorge eller bare trekke opp å ned. Holder på å prøve noe garn her eg, aldri prøvd før. fekk 5 fisk første gangen, spennende å dra opp!!!



Takk for alle super flotte svar forresten;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, tidlig på året er makrellen gjerne på rødåtejakt, og vil ofte ikke ha annet, tyttebærkroker funker da

Det er helt rett! Tyttebærtkroker kan fungere bra når den beiter rødåte, men ikke alltid etter min erfaring. Men jeg liker jo å lage egne ting... Derfor lager jeg mine egne hekler med 5-7 kroker. Knytter opp ønsket mengde med krokfortommer og knyter så på krokene. Klipper en rød 2mm. slangebit på 1 cm. Klipper så tentaklene av slike store havfiskeblekksprut i lengder på ca. 4 cm. Tentakler i sølv/glitter og blå/hvit, viser seg å fungere utmerket. Surrer tentaklene fast med sort nylontråd like nedenfor krokøye og gir den en par dråper med superlim. Den røde slangebiten skal henge på krokfortommen (jeg bruker 0,50), slik at den trekkes ned over klumpen av nylontråd og superlim. Krokfortommene festes der etter på stammen (jeg bruker 0.80) ) Dette tackelet går ikke i stykker slik som de billige man får kjøpt enkelte plasser med plastfolie i sølv, surret til kroken...

Men anyway, selv når makrellen går etter rødåte, så klarer de ikke motstå "killeren" min. Jeg bruker da et 120 gr. lodd, og bruker surfstangen til å sope inn makrell i bøtter og spann. Bare et tips til de som er lei dårlige prefabrikkerte marekkhekler, og heller vil ha et robust hekle som klarer mer enn en sesong. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk selv en slenger i Oslofjorden for noen uker siden, gikk på gulp børstemark..

http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2013/04/18/fiske-i-oslofjorden-ved-drobak/

Bilde 11 av 15.

PS: ikke fått noe makrell i Ålesund enda..

Endret av Alex S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tatt 2,5 tonn i not i Vindafjorden. Det er også sett "ferder" som går i rauåt i samme område. På Bømlo tok en fisker 10 tonn i ett kast på vestsiden.

Det nærmer seg...........Makrellgarna skal ut til helga. Trenger noe agn til dypvann satsing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tatt 2,5 tonn i not i Vindafjorden. Det er også sett "ferder" som går i rauåt i samme område. På Bømlo tok en fisker 10 tonn i ett kast på vestsiden.

Det nærmer seg...........Makrellgarna skal ut til helga. Trenger noe agn til dypvann satsing!

Masse makrell i vidafjord vært år, vanskelig å pilke der! Du får makrell på vei ned :wtf:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.