Gå til innhold
Fiskersiden

Noe utenom det vanlige


Navn
 Share

Recommended Posts

Søndag ettermiddag la tre håpefulle fiskere ut fra kai i Fanafjorden i håp om å få noe på andre enden av snøret. Tiden gikk og det kom ikke så mye som et napp. Plutselig var det en stang som var litt tung å sveive på, uten at det var noen spektakulær kamp. Snøret ble dratt inn og noe blankt og stort nærmet seg overflaten. Ingen visste hva det var for noe, men at den skulle opp i båten var det ingen tvil om. Håven som jeg stod klar med ble raskt lagt til side og kleppen dratt frem. Plutselig ryker snøret og fisker begynner å legge på svøm. Da kaster jeg kroppen kjapt over ripen og på tredje eller fjerde forsøk får jeg kleppen tvers gjennom fisken og klarer å hale den opp i båten. Noe spesielt rask var den ikke!

516B8A14-FDB1-44B7-982F-B226C5C754F1-848

Jeg poserer med fisken, men kan ikke ta på meg æren for å ha fått den på kroken.

Utstyret var intet ringere enn en 40grams sluk og en haspelstang til 399kr på XXL. Tatt på 30-40meters dyp.

Hva sier dere? Er dette en Sildekonge, eller Sølvkveite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er den første rapporten jeg legger ut her, mistenker at toppen allerede er nådd. Ihvertfall for lang lang tid! Jeg fikk selv en flott Lange på turen men jeg antok at det ikke ville komme noen kommentarer på den :mellow:

Gratulerer! Forhåpentligvis går det med tiden opp for deg hvor ekstremt rå fangst det der er.

Det har gått opp for meg, men det er en ganske surrealistisk opplevelse fremdeles. Gjett hva jeg har drømt om i natt, hehe. Fiskeren selv er ikke over gjennomsnittet interessert i fiske, hun er bare mest opptatt av om den kan spises...

Gratulera med sølvkveite! Men den er etter sigende tatt på stang før, og Nrek er notert: http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article643215.ece . Frå teksten å dømme var det ein registrering før den gjeldande.

Stemmer det, jeg har sett den artikkelen. Den der målte 130cm, mens den vi fikk opp var 126cm. Det spørs litt og hvordan den er målt, om man bretter ut munnpartiet så vinner man noen centimeter, men den var nok akurat ikke ny rekord. Det gjenstår fremdeles å få veid den, fiskevekten min gikk i stykker på onsdag (typisk). Den er akkurat nå fryst ned i sin helhet uten at noe er fjernet, noe blodtap er det jo selvfølgelig.

Noe som jeg ikke har sett er skrevet om fisken er at den er ganske dekket av pigger. Det går faktisk totalt tre linjer som jeg har funnet fra hode til hale med pigger tett i tett. En på hver side, og en på undersiden. Mot halen blir de ganske stor, omlag 4mm i lengde vil jeg anta. De var ekstremt skarpe, jeg fikk meg et godt snitt i tommelen når jeg skulle bære fisken faktisk (så den tøffeste fighten kom etter den var død).

Oppmerksomheten her inne lot ikke vente på seg, det er artig! Det var noen skuelystne i båtforeningen, samt 3 stykker som tok turen bort med bil igår også. Da var det en kommentar som gikk igjen: "Forstår du hva dere har fått?!?" :D

Endret av Navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All fisk skal målast frå snute til halespiss i naturlig stilling, dvs utan å dra i fisken :) .

Men når han skal sammenligne med norgesrekorden blir det jo naturlig å spekulere i hvordan den er målt. Kanskje de dro litt i den da? :) Blir spennende med vekt, og ja; Forstår dere hva dere har fått?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.