Gå til innhold
Fiskersiden

GStrike's kveitefiske (oppdatert med ny kveite, 31.05.13)


GStrike
 Share

Recommended Posts

Lenge siden jeg var inne og skrev noe her sist. Men nå begynner lysta å komme tilbake.

Det siste halvannet året så har det blitt en del mindre fiske enn tidligere, og det varierende fisket er så godt som lagt på hylla.

Det har for det meste gått i kystmeite, eller kaimeite?, om man skal være veldig spesifikk. Og da kun med kveite som mål. Klart, det slenger på en brosme eller torsk i ny og ne, men jeg har klart å holde meg unna de store mengdene av disse.

Jeg kunne linket opp og ned med bilder fra de to foregående sesongene, men velger heller å henvise til Kystmeite i Harstad og omegn og albumet mitt på Fjæsboka.

Har hatt et par resultatløse turer tidligere i år. Småseien var ikke kommet inn ennå, og agnet har da vært frossen sei fra ifjor.

Jeg bruker utelukkende sei som agn, da dette har vist seg effektivt og ikke minst for at da holder agntyver seg stort sett unna.

Men torsdag i forrige uke snudde hellet.

Først noen nappfrie timer med gammelsei som agn, før jeg endelig så noen vak som resulterte i fersk agnsei.

Fikk kjapt agnet om på et par av stengene, og 30-60 minutter etter agnbytte ruste det endelig på den ene stanga.

Tilslag og bom stopp i noen sekunder, før snøret hylte av snella.

Jeg skjønte umiddelbart at denne var pen, for det var ikke jeg som bestemte til å begynne med. Etterhvert fikk jeg inn meter etter meter med snøre, men denne kveita var ikke spesielt samarbeidsvillig. Flere seige, deilige utras dro meter på meter av snella.

Men etterhvert begynte den omsider å bli sliten, og etter 15-20 minutter fikk jeg se den for første gang.

Denne måtte være omtrent samme størrelse som persen min, om ikke enda større.

Men det var ikke lenge jeg fikk nyte synet, ett slag med sporden og den stupte til bunns, og ytterligere 50-60 meter langs bunnen. Var bare å starte hele jobben på nytt igjen.

Hadde kveita oppe i overflata flere ganger, men med påfølgende stupdykk. Men etterhvert var den endelig klar for landing, og det gikk overraskende problemfritt. 45 minutter hadde fighten vart, og jeg var utkjørt...

Jeg må begynne å trene litt....

933992_10151394408361770_564836431_n.jpg

Dette var lettere, og kveita ser vel i grunnen større ut også ;)

942725_502874776433493_475875510_n.jpg

36,2kg, 4,4kg forbedring av pers :D

Endret av GStrike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en ny tur i kveld/natt, selvsagt til Kulturhuskaia.

Hadde fisket i under en halv time før det nappet på stanga agnet med lyr :|

Tilslaget var ikke det beste, og kveita kom seg fri etter noen minutter. Kjentes ut som en bra fisk, regner med 10+.

I løpet av kvelden mistet jeg ytterligere to kveiter, begge i løpet av 15 minutter.

Den ene hadde jeg i overflata før den stakk av, og denne vil jeg anta var over 15kg.

Jeg følte egentlig at det var like greit å gi opp nå, men det er ikke ofte det skjer så mye, så jeg ble sittende noen timer til.

Lite eller ingenting skjedde etter dette, og jeg ga meg selv en deadline klokken 02.30.

Og jeg var akkurat begynt å pakke sammen da det endelig tikket sakte fra den ene snella.

Tilslaget satt, og jeg kunne ganske snart lande denne.

966869_10151403527336770_2034079075_o.jp

8,72kg med ekte kultur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statisk glidende bunnmeite, med er 4-5 meters løft innover i ny og ne.

Bruker hel sei i størrelsen 200-500g, og kapper av bakparten ved gattåpningen, for å hindre snurr ved innsveiving og for å slippe ut lukt. Bytter sjeldent agn, kan godt ligge noen timer. Har ikke merket noe forskjell på et ferskt agn mot et som har ligget på bunn noen timer. Derimot er det tilsynelatende stor forskjell på dagsferskt agn mot et som har vært innom fryseren. Så foretrekker å lempe på land litt agn før jeg begynner, men har alltid med frossent for sikkerhets skyld.

Hvitting og lyr er også gode agn, mens sild og makrell kjapt blir tatt av torsk og brosme.

Slimål og store krabber eksisterer ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt owner åse 9/0, men blir å gå over til gamakatsu 10/0 nå, kun på grunn av pris på krokene.

Jeg bruker å dra kroken igjennom hodet på agnet, for så å feste den i ryggen. Bruker agnstrikk for å holde kroken på plass. Mange surringer over og foran krokøyet sikrer dette.

Halestykkene på agnet bruker jeg kun hvis jeg mangler annet agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.