Gå til innhold
Fiskersiden

Lierelva 2013


Stian N E
 Share

Recommended Posts

Da er jo sesongen i gang i Lierelva. Den startet 15. mai.

Første registrerte fangst på foreningens nettside er en laks på 3,9 kg tatt 20. mai på mark.

Ny nettside til foreningen med fangstbørs og vannføring: http://lierelva.com/index.php

For egen del er jeg usikker på om det blir så mye fiske i elva som det har vært de siste 7- 8 årene, men noen turer skal det nå bli :)

Skitt fiske til alle som skal prøve denne flotte, vesle elva i 2013 !

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan ser det ut i lierelva så langt? har det begynt og komme litt fisk? Åroselva er helt dau enda men ikke så rart egentlig pleier jo ikke og komma no serlig så tidlig der

I følge fangstbørsen er det landet 3 fisk totalt.

I går ble det tatt en laks på 7,3 kg på mark !

Normalt sett drøyer det jo til rundt St. Hans før det går jevnere med fisk på elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hallå folkens.

Jeg har vært noen turer div. plasser de siste ukene, men uten uttelling desverre. Men derimot fått mere en nok micro-ørret til å innvitere alle på nykokt yngelsuppe.

Dofa hadde visst satt ut rundt 70.000 eller no i år så ta det med ro,...det er nok til alle. :bbq:

Vel, det jeg lurer på er som følger:

Kartlinken med høler i lierelva, fra lier kommune som vippetangen la ut i fjor, funker ikke lenger. Sikkert fordi dem har miksa og triksa med nettsia.

Jeg har prøvd å rote litt rundt inne på lier kommune sia, men kan ikke si at jeg finner noe der.

Uansett, dette synes jeg er synd, for den var igrunn ganske oversiktlig og kjekk å bruke.

Er det noen som har noe å bidra med her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOFA sine utsettinger har ikke noe med Lierelva Fiskeforening sine utsettinger. De setter i Finnemarka, vi på Lierelva. De setter forøvrig også brunørret, vi sjøørret og laks ;)

Link til sia er her: http://www.lier.kommune.no/no/Tjenesteomrader-/Landbruk-vann-og-miljo/Velkommen-til-landbrukskontoret/Viltforvaltning/Vassdrag-og-fiske/Kart-over-fiskeholer-i-Lierelva/

Google er alltid din venn :)

Blir vel Ganske så bra Fiske fra trolig i morra av og utover til onsdag/torsdag vil jeg tro. Avhengig av om det kommer mer regn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DOFA sine utsettinger har ikke noe med Lierelva Fiskeforening sine utsettinger. De setter i Finnemarka, vi på Lierelva. De setter forøvrig også brunørret, vi sjøørret og laks ;)

Link til sia er her: http://www.lier.kommune.no/no/Tjenesteomrader-/Landbruk-vann-og-miljo/Velkommen-til-landbrukskontoret/Viltforvaltning/Vassdrag-og-fiske/Kart-over-fiskeholer-i-Lierelva/

Google er alltid din venn :)

Blir vel Ganske så bra Fiske fra trolig i morra av og utover til onsdag/torsdag vil jeg tro. Avhengig av om det kommer mer regn eller ikke.

Javel,javel.. men en ting er sikkert er at alle de små dævlane har finni veien tilkroken min,hehe.

Er liksom ikke helt venn med google, siden jeg som regel finner alt annet en det jeg leiter etter. (har vel kanskje noe med data-operatøren og gjøre) :rolleyes:

Takk for hjelpa forresten.

Sitter å tenker på å ta en tur ut i kveld. Alltid god samvittighet etter å ha kastet bort en lørdags kveld i bekken.

Vurderer sterkt å endre taktikk ved å tre meitemarken på en dregg og heller akseptere noen flere timer mellom hvert napp, :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir helgens store spørsmål hvor mye fisk som kommer på land. Begynte brukbart før himmelen åpnet seg igjen denne uka her. Flere lakser på land og sjøørreten går for fulle maskiner. Nå driver både yr og storm og truer med litt ettermiddagsregn på lørdag. Det kan slå ganske hardt ut med tanke på hvor mye vann som er kommet i det siste. 5-6mm nå vil føre til at elva fort stiger med 3-4kubikk og kanskje tar på seg den fine gråfargen igjen. Men det bekymrer ikke meg for jeg får ikke fiska før søndagskveld uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fant litt ny informasjon om fiskearter i elva i forbindelse med utredning rundt ny tunnel.

http://www.vegvesen.no/_attachment/437891/binary/733896?fast_title=Fagrapport+Lierelva+og+Dagsletbekken.pdf

Bekrefter jo hvor spennende og viktig elv det er !

Husker vi syklet til utløpet av elva da jeg var 14-15 år og meitet med mais og mark, dro opp store mengder hork, gullbust, stam, skrubbe osv. Hadde ni-lest "Meite-boka" til Rune Johansen, og lagd oss hjemmelagde feedere. Jaja, nok mimring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer'n jeg var 15 mista jeg min første laks i kulpen nedstrøms motorveibrua. Beist på sikkert 5+ som retta krokene på en 9grams panter med kobberskje og røde prikker like lett som jeg ruller ut et twistpapir... Fortsatt vondt i fiskersjela den dag i dag....

Aldri brukt panter martin siden i elva, kun Mepps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Med bare 9 dager igjen av sesongen hadde jeg i går årets første tur i elva. Vannføringen var på like over 2 kubikk, og elva var helt klar så trua var ikke på topp. Uansett så står det jo fisk i de fleste høler så seint på sesongen, men utfordringen blir jo å lure de til tross for lite vann.

Parkerte oppe ved Åmotbrua og trasket oppover elva. I en av de større hølene der opp ble det fast fisk, en artig fight senere lå en forholdsvis blank laks i hoven.

DSC_2065_zpscd84544b.jpg

2 kg på grammet veide den.

Da ble det fisk på land i Lierelva i år også :)

Hilsen

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var sesongen vel gjenomført og litt til. Blir spennende å se hva folk rapporterer inn av fangst i år. Vært mye folk på elva og bra fiske, da særdeles etter laksen. Blir med høy sannsynlighet stamfiske nå på lørdag med oppmøte/avreise dra DOFA-anlegget kl 10:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja renner "litt" kloakk i elva om dagen. Gikk skit med en pumpestasjon under nattens regnvær. Kommunen regner ikke med å få reparert stasjonen på et par dager og de får ikke omdirigert kloakken så ca hele Lierbyens kloakk renner rett i elva bak bilopphuggeriet. Akkurat som i gode, gamle dager...

http://dt.no/nyheter/kloakken-gar-rett-i-lierelva-1.8072983

Forøvrig er stamfisket avlyst til lørdagen grunnet meget høy vannføring. Håper på normal vannstand den 28 og stamfiske da.

Endret av Holmen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.