Gå til innhold
Fiskersiden

Gjeddevann i buskerud


stine
 Share

Recommended Posts

Hei.

jeg har noen spørsmål angående fiskevann i/rundt Buskerud området og noen spørsmål ang fiskekort.

Min franske kjæreste skal komme på besøk neste uke og han kommer til å ta med seg fiske utstyret sitt siden han vil fiske etter gjedde.

Jeg lurte på om noen kunne komme med forslag til noen gode vann til dette? Har sett litt på kartet i området rundt der jeg bor og ser det er mange vann i skogen men det er jo så uendelig mange så hvor det egner seg vet jeg dessverre ikke.

Han pleier å fiske fra float tube eller land så steinsfjorden og tyrifjorden er litt i største laget :P

Jeg lurte også på det med fiskekort, nå har jeg hørt på en fiskebutikk der de sier at man ikke trenger fiskekort hvis man ikke fisker etter laks og ørret, men når jeg søker på forskjellige vann står det at man må ha fiskekort, hvordan virker dette? kunne noen forklart meg reglene rundt dette?

Kan også legge til at vi kommer til å bo hos mine foreldre i nærheten av Hønefoss hvis dere har noe for området rundt der hadde det vært flott, men er det et sted som er veldig bra er det ikke noe problem å kjøre noen timer.

Vil jo gjerne at han skal få en god opplevelse første gang han fisker i norge=)

Setter stor pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

jeg har noen spørsmål angående fiskevann i/rundt Buskerud området og noen spørsmål ang fiskekort.

Min franske kjæreste skal komme på besøk neste uke og han kommer til å ta med seg fiske utstyret sitt siden han vil fiske etter gjedde.

Jeg lurte på om noen kunne komme med forslag til noen gode vann til dette? Har sett litt på kartet i området rundt der jeg bor og ser det er mange vann i skogen men det er jo så uendelig mange så hvor det egner seg vet jeg dessverre ikke.

Han pleier å fiske fra float tube eller land så steinsfjorden og tyrifjorden er litt i største laget :P

Jeg lurte også på det med fiskekort, nå har jeg hørt på en fiskebutikk der de sier at man ikke trenger fiskekort hvis man ikke fisker etter laks og ørret, men når jeg søker på forskjellige vann står det at man må ha fiskekort, hvordan virker dette? kunne noen forklart meg reglene rundt dette?

Kan også legge til at vi kommer til å bo hos mine foreldre i nærheten av Hønefoss hvis dere har noe for området rundt der hadde det vært flott, men er det et sted som er veldig bra er det ikke noe problem å kjøre noen timer.

Vil jo gjerne at han skal få en god opplevelse første gang han fisker i norge=)

Setter stor pris på alle svar!

Kan anbefale Steinsfjorden, Sperillen og Jarenvannet. Store vann, men muligheter for virkelig stor gjedde, og ikke noe umulighet å fiske fra land eller flytering som du nevner på riktige plasser!

Edit: Kan ta med Krøderen og Begna i samme slengen!

Endret av Iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :)

Men har det seg sånn at en ikke trenger fiskekort etter hvitfisk i alle vann eller gjelder dette bare noen steder? Fant ikke så mye når jeg søkte rundt på nettet og de som jobbet på fiskebutikken så ikke ut til å vite noe særlig mer ettersom jeg fikk to vidt forskjellige svar av de to som jobba der, han ene sa man ikke trengte fiskekort for gjedde uansett vann mens han andre sa man måtte ha det for de fleste mindre innsjøene :/

Noen som kjenner til regnene i nordmarka og østmarka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de nedre delene av Drammenselva inneholder mye stor gjedde betyr ikke det at det bare er å se seg ut en hvilken som helst plass langs land, stille seg opp og forvente å få mange store gjedder. Det samme vil nok gjelde de nevnte innsjøene også, og mer presise tips, som f.eks. hvor i vannet det er fornuftig å starte, vil være gull verdt for en franskmann som ikke har fisket i Norge før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :)

Men har det seg sånn at en ikke trenger fiskekort etter hvitfisk i alle vann eller gjelder dette bare noen steder? Fant ikke så mye når jeg søkte rundt på nettet og de som jobbet på fiskebutikken så ikke ut til å vite noe særlig mer ettersom jeg fikk to vidt forskjellige svar av de to som jobba der, han ene sa man ikke trengte fiskekort for gjedde uansett vann mens han andre sa man måtte ha det for de fleste mindre innsjøene :/

Noen som kjenner til regnene i nordmarka og østmarka?

Fiskevann på skogen er det som regel alltid fiskekort uavhengig av hva du fisker. Men i Drammenselva er det laks så en bør holde seg unna hokksund uten kort. Bropilarene ved brua i Mjøndalen er bra, det er det på Åssiden også, mange fler gode plasser men de vet ikke jeg noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg forresten spørre hva denne enorme jobben etter å unngå fiskerkort går ut på ?. Noen steder f.eks Vikerfjell som har flere topp ørretvann med fisk på 1.5 - 2.0 kg, koster vel fiskekort kr 65 ,- per dag.

Nå er det jo også sånn at selv om et vann skulle ha gjedde eller abbor (men også andre fisker), så unngår man ikke fiskekort fordi man kun fisker etter førstenevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg forresten spørre hva denne enorme jobben etter å unngå fiskerkort går ut på ?. Noen steder f.eks Vikerfjell som har flere topp ørretvann med fisk på 1.5 - 2.0 kg, koster vel fiskekort kr 65 ,- per dag.

Nå er det jo også sånn at selv om et vann skulle ha gjedde eller abbor (men også andre fisker), så unngår man ikke fiskekort fordi man kun fisker etter førstenevnte.

blir mye penger for noen som fisker ofte, penga fra fiskekort går uansett bare til ørret og laks og noen steder dreper de tilmed den fisken sportsfiskere er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri spurt etter et vann uten fiskekort, har ingen problemer med å kjøpe meg det, foretrekker det nesten, men vil bare vite hvilke regler som gjelder. Men det er litt kjipt å kjøpe seg fiskekort og få vite etterpå at reglene sa man ikke trengte det med mindre man fisket etter laks/ørret eller noe slikt noe som jeg har hørt av mange. Alle mine venner som fisker kjøper seg aldri fiskekort og fisker der det ikke er lov i det hele tatt så de er ikke mye til hjelp når de bare sier vi bør droppe å kjøpe fiskekort noe jeg absolutt ikke vil gjøre, derfor jeg vil gjøre meg forstått på reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Drammenselva, så er det så vidt jeg vet, fiskekortplikt fra Kommunegrensa til Nedre eiker og ikke Mjøndalen som mange tror.

Det er stor fin gjedde i Drammenselva, men egentlig ikke et sted å anbefale i denne sammenheng.

Elva kan være vanskelig å fiske i til tider samt at det kan være et stykke mellom gjeddene.

Ville nok heller prøvd plassene rundt hønefoss da ja. (steinsfjorden osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.