Gå til innhold
Fiskersiden

Død håkjerring flyter ved mortavika


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Fikk akkurat telefon fra en som jobber på ferja som går til/fra Mortavika, han sier at det ligger ei diger håkjerring og flyter ved Mortavika.

Er det noen som har båt i nærheten, skulle ha fått målt lengden for å avkrefte/bekrefte om det er den som Asgeir tok.

Håper selvsagt ikke det er den, men greit å få det bekrefta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå søket etter denne som ferje personell så i over 2 timer uten hell desverre. Snakket med de ombord på ferja som så den for nøyaktig pos. Så kjørt sikk sakk i hele område med tanke på vind og strømi segen hele område. Skulle noen høre noe mer så ta umiddelbar kontakt med meg. Ønsker å få en avklaring på flere ting. Takk for tips herr Ladden

Tlf til meg 99 10 90 98

Endret av Florø`en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet en helt sikkert at det var en død håkjerring? Det er jo slett ikke uvanlig at svære brugder ligger og soler seg i vannflaten. Spørs om vanlige dødlige ser forskjell på disse to sånn i forbifarten. Om det skulle vise seg å være en håkjerring er det vel dessverre stor sjanse for at det er rekordfisken til Asgeir. Ikke veldig ofte en hører om stor håkjerring som ligger og flyter uten noen god grunn. Vet ikke hvor mye yrkesfiske det er i denne fjorden, og hvor stor sannsynligheten er for at det er tatt flere store kjerringer der de siste dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte kona til Ladden var å tok seg en dukkert i samme området, kan være hun de har sett ???? :rock:

Men regner med du har ringt henne å sjekket henne ut av denne leteaksjonen Ladden ?

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte kona til Ladden var å tok seg en dukkert i samme området, kan være hun de har sett ???? :rock:

Men regner med du har ringt henne å sjekket henne ut av denne leteaksjonen Ladden ?

Nei, har ikke ringt henne faktisk.

Men hun tok kontakt med meg før jeg fikk lest innlegget ditt, noen andre på forumet hadde varslet henne om innlegget.

Jeg fikk ikke kjerring i nedstrandsfjorden, heller ei blir det noe i kveld tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet en helt sikkert at det var en død håkjerring? Det er jo slett ikke uvanlig at svære brugder ligger og soler seg i vannflaten. Spørs om vanlige dødlige ser forskjell på disse to sånn i forbifarten. Om det skulle vise seg å være en håkjerring er det vel dessverre stor sjanse for at det er rekordfisken til Asgeir. Ikke veldig ofte en hører om stor håkjerring som ligger og flyter uten noen god grunn. Vet ikke hvor mye yrkesfiske det er i denne fjorden, og hvor stor sannsynligheten er for at det er tatt flere store kjerringer der de siste dagene?

VAr jeg og 2 andre i mannskapet på min båt som så den! trengte ikke å være rakettforsker for å vite at det var en dau håkjerring der den fløyt med buken til værs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er følsomme greier dette med Catch & Release på fisk tatt på dypt vann, utligning av trykkforskjeller og skade fisk kan ha etter trykkendring nå de ikke styrer oppstigningen selv er ikke lett å forutse eller vurdere i situasjonen. Ei heller hvor utmattet fisken er. Jeg har full forståelse for tanken om å gjenutsette og spesielt mtp at dette er til en viss grad ekstremt gamle og " verneverdige" vesener, men når en først har dradd de opp hundredevis og kanskje nærmere 1000m gjennom vannlagene bør en avlive de etter min mening eller la vær å fiske etter de. Det betyr ikke at jeg ikke er for catc & release der dette egner seg.

Nå trenger ikke den observerte fisken ha noe med Alvestads rekordfisk å gjøre i det hele tatt. Håper ikke det, i såfall er det et eksempel på at fisken skulle vært avlivet og slept til land umiddelbart etter at den ble fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er følsomme greier dette med Catch & Release på fisk tatt på dypt vann, utligning av trykkforskjeller og skade fisk kan ha etter trykkendring nå de ikke styrer oppstigningen selv er ikke lett å forutse eller vurdere i situasjonen. Ei heller hvor utmattet fisken er. Jeg har full forståelse for tanken om å gjenutsette og spesielt mtp at dette er til en viss grad ekstremt gamle og " verneverdige" vesener, men når en først har dradd de opp hundredevis og kanskje nærmere 1000m gjennom vannlagene bør en avlive de etter min mening eller la vær å fiske etter de. Det betyr ikke at jeg ikke er for catc & release der dette egner seg.

Nå trenger ikke den observerte fisken ha noe med Alvestads rekordfisk å gjøre i det hele tatt. Håper ikke det, i såfall er det et eksempel på at fisken skulle vært avlivet og slept til land umiddelbart etter at den ble fanget.

Det er gjort gjenfangst av håkjerring i Trondheimsfjorden fire år etter at den ble fanget og merket første gang. Siden jeg regner med at du ikke bare bedriver etterpåklokskap eller synsing; hvilken kunnskap fins egentlig om hvordan bruskfisk takler dekompresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekordhaien ble tatt på 700 meters dyp. Haier har jo ingen svømmeblære, så de vil jo ikke ha samme skaden som for eksempel en lange tatt på 100 meters dyp. Men når det er så langt nede må trykkforskjellen gjøre NOE med dyret? Nå er jeg verken ekspert på haier eller trykkforskjeller, men det er vel gjort gjenfangst på håkjerring før. Det jeg tenker er at om det har vært en gammel og "sliten" hai, så er det mulig at den ikke tålte den ekstra påkjenningen den fikk av å bli fanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort gjenfangst av håkjerring i Trondheimsfjorden fire år etter at den ble fanget og merket første gang. Siden jeg regner med at du ikke bare bedriver etterpåklokskap eller synsing; hvilken kunnskap fins egentlig om hvordan bruskfisk takler dekompresjon?

Det var ikke mening å drive etterpåklokskap og synsing så ingen grunn til å bli hårsår. Det er nok vanskelig å legge opp noen statistikk på hvor mye av fisken som overlever generelt ved Catch & Release og dermed et vanskelig tema okke som. Håkjerring og annen bruskfisk er vel det like vanskelig å definere selv basert på merking og gjenfangst.

Nå er jeg ikke noen forsker og prøvde heller ikke å fremstå som det:-) men at fisken er påvirket av en slik opplevelse trenger en ikke være rakettforsker for å skjønne.

Jeg har forståelse for de som bedriver slikt fiske så det har ingen ting med det å gjøre men Jeg mener at fisk som taes under slike forhold bør avlives.

Rekordhaien ble tatt på 700 meters dyp. Haier har jo ingen svømmeblære, så de vil jo ikke ha samme skaden som for eksempel en lange tatt på 100 meters dyp. Men når det er så langt nede må trykkforskjellen gjøre NOE med dyret? Nå er jeg verken ekspert på haier eller trykkforskjeller, men det er vel gjort gjenfangst på håkjerring før. Det jeg tenker er at om det har vært en gammel og "sliten" hai, så er det mulig at den ikke tålte den ekstra påkjenningen den fikk av å bli fanget.

En annen faktor er behovet for oksygen til et så stort dyr og bevegelse for å få nok gjennomstrømning når det blir holdt mer eller mindre uten mulighet til mye bevegelse. Hvor lang tid kan en holde en såpass stor Haifisk uten at den får problemer pga for lite oksygenopptak, pigghå tar en opp i friluft og gjenutsetter tilsynelatende vellykket, er det størrelsebetinget kanskje?

Noen som har erfaring eller kan si noe om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Jeg har forståelse for de som bedriver slikt fiske så det har ingen ting med det å gjøre men Jeg mener at fisk som taes under slike forhold bør avlives.


En annen faktor er behovet for oksygen til et så stort dyr og bevegelse for å få nok gjennomstrømning når det blir holdt mer eller mindre uten mulighet til mye bevegelse. Hvor lang tid kan en holde en såpass stor Haifisk uten at den får problemer pga for lite oksygenopptak, pigghå tar en opp i friluft og gjenutsetter tilsynelatende vellykket, er det størrelsebetinget kanskje?

Noen som har erfaring eller kan si noe om det?

Jeg begynner med å gratulere Asgeir for 1 flott fangst. Jeg gratulere også J. Olav for muligheten til å være til stedet når det skjedde :) Jeg betviler ikke at noen av disse gjorde sitt beste for å slipe ut igjen fisken så uskadet som mulig. De er proffe nok så det holder :)

Jeg forstår urgleden med å kunne lure, temme og ikke minst notere seg 1 slik fangst !! All respekt for bragden !!

Jeg personlig , og fordi jeg ikke tør å ta sjansen på om slike store haier vil klare seg i ettertid( grunnet lite erfaring i området ) , avstår fra haifiske uansett art. Mye tyder på at fisken vil klarer seg allikevel, og jeg håper inderlig at den observerte fisken ikke var fangsten. Om det skulle stemme, vel, da blir det "drepen for sporten" og da bør vi la være å ta sjansen på andres liv sin bekostning ( disse flotte vesener sine liv)

Edit : For ordens skyld vil ikke jeg skjule at jeg er i mot all type hai fiske http://www.hjelphavetshaier.org/ ( håper det respekteres om noen har lyst til å hakke på meg :) )

Off topic :

@ Gringo : Jeg hadde byttet nicknavn om du hadde vist var ordet "Gringo" opprinnelig betyr på spansk ;) :

Tyrkia ble i løpet av 1400-tallet en sterk militærmakt, og den osmanske flåten begynte å erobre Nord-Afrika, godt hjulpet av greske sjøfolk. På spansk fikk ordet gringo, som opprinnelig rett og slett betydde «greker», derfor etterhvert betydningen «en upålitelig fremmed». Grekerne hadde ett bein i hver leir...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg leser denne tråden litt nøye for å få ett bedre innblikk i hvor mye forskjellig fisk tåler, og da muligens ikke tåler av påkjenninger. Håper en av to ting skjer: Enten gjenfangst av denne fisken til Asgeir, eller at dette som er observert flyter i land ett sted langs den lange kysten vår og at det er såpass med bevis igjen at det lar seg avgjøre om det er fisken til Asgeir eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjort gjenfangst av håkjerring i Trondheimsfjorden fire år etter at den ble fanget og merket første gang. Siden jeg regner med at du ikke bare bedriver etterpåklokskap eller synsing; hvilken kunnskap fins egentlig om hvordan bruskfisk takler dekompresjon?

Sverre : Sår ikke tvil på dine ord, men, hvem kan bevise det ? Hvor stor var eksemplaret, var den ung og liten ? Stor og gammel? Hvor mange gjenfangster er blitt notert ? Hva var dybden og tiden som ble brukt fra bunn til "lyset", bla. bla. bla. Det bør heller ikke glemmes at det er blitt observert flere døde håkjerringer i tidspunkter etter velkjente fangst i Trondheims fjorden...

Edit : Igjen....fins det tvil : La være å plage dyra som kan hende levde i tiden vikingene herjet ...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.