Gå til innhold
Fiskersiden

Død håkjerring flyter ved mortavika


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Trist for faget :( For å være helt ærlig så føler jeg med både J.O. og Asgeir om det stemmer at det er samme fisk. Vet at begge gjorde sitt beste , selv om utfllet ble trist...

Benytter anledningen til å be dere som satser på slik fiske om å la være ...ikke minst for å respektere at eksemplaret ikke døde forgjeves. Om vi la vare å fiske etter slike eksemplarer av arten og utfallet betyr begynnelsen på slutten av slik satsning kom det noe positiv ut av det...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens desverre.

Nå skal vi ha dialog med Tysvær kommune og se hva vi kan gjøre

http://www.aftenbladet.no/nyheter/lokalt/nordfylket/Fant-dod-hakjerring-3222569.html#.UfTp3MsaySM

Prøv å gjøre det beste ut av hendelsen J. O. Flott at du viser deg frem som 1 ansvarlig menneske og ikke minst sportsfisker :)

beste er vel å la være, med mindre en fisker for mat

Vel, skjønner poenget , men her i foraen er som å be oss gutter å slutte å flørte med damer, selv om vi ikke har lyst til å ligge med dem etterpå... Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist for faget :( For å være helt ærlig så føler jeg med både J.O. og Asgeir om det stemmer at det er samme fisk. Vet at begge gjorde sitt beste , selv om utfllet ble trist...

Benytter anledningen til å be dere som satser på slik fiske om å la være ...ikke minst for å respektere at eksemplaret ikke døde forgjeves. Om vi la vare å fiske etter slike eksemplarer av arten og utfallet betyr begynnelsen på slutten av slik satsning kom det noe positiv ut av det...

Ikke aktuelt for min del. Ikke aktuelt. Asgeirs eksemplar er eksepsjonelt stort og gammelt og jeg ser ingen grunn til å generalisere basert på dennes triste skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, på ett eller annet tidspunkt skal det fiskes en håkjerring i Vindafjord også!

Denne gamle fisken var nok mett av dage og vil nå gjøre at mindre håkjerringer får mer mat. Den har sikkert også produsert OK med avkom og kanskje var det greit å ta den ut av "området". (Kanskje)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avslutte dette så er jeg nå akkurat kommet tilbake fra Kjerringa og det var et trist syn.

8 dager i sola på overflaten hadde gjort mye , faktisk mye mer enn jeg hadde trodd.

Den var gått temmelig i oppløsning men vi fikk tatt kontrollmål og disse var tilfredsstillende nær det vi hadde gjort selv om hale og snute manglet mye. Så prøver av finne og øye var ikke mulig da det var nesten borte.

Jeg konkluderte med de mål og den størrelse + hakk jeg så i bruskplate i kjeft der vi satte krok at dette er vår fisk :(

Jeg fikk den slept ut der vi faktisk fanget den og delvis parterte den. Dette for viten sin del om hvordan og evt hvorfor , men hovedsakelig for å få den til å synke. Så på hele fordøyelsessystemet, lever, hjerte , mageinnhold mm. Skal love dere at dette ikke var noe Chanel nr 5.

Det var helt utrolig fascinerende og se dimensjonene av feks. lever som var mange 100 kilo stor. Et tarmsystem jeg ikke har sett maken til på innsiden med flimmerhår og en slags "lammeller" nedover hele tarmen etter magesekken. den hadde ikke fått luft i seg da det var lite i tarmene dens, men i magen , ja et utrolig funn. Kommer til det litt senere. hjertet var stor , men ikke veldig i forhold til fisk. Den hadde et godt spekklag på en 2-4 cm og så et solid lag med kjøtt.

Da mye av innholdet var ute var det plass til en mini morris i hulrommet. Det var massivt. Nå så jeg etter at lever var fjernet at den ville synke greit , men jeg festet et anker på ca 40 kg med tau rundt hale og slapp så dette enormt fascinerende dyret mot mørket der den kom fra.

Den blir garantert resirkulert av andre individer på sine 700 m, , trist som fy og kunne ikke se noen ting som kunne angi hvorfor den ikke kom seg ned , men nå var det lever som holdt fisk oppe.

Det var for meg og Asgeir trist som fy , men jeg har nå gjort det jeg kunne for å få noe svar og ta oss av saken på best mulig måte i våre øyne. Dette betyr nok for meg som sportsfisker , ikke at jeg vil fiske en slik til for det vil jeg nok , men vil legge enda mer grunnarbeid bak det for at noe liknende ikke skal skje igjen.

Vel, tilbake til mageinnhold , for det var fascinerende. Den hadde en 3-4 store langer i magen , en tatt for ikke lenge siden på ca 10-15 kg. Masse beinrester av kun fisk som etter kjeve å tenner å bedømme var langer. MEN , det var og 2 stk linekroker der, et stort stykke nylondgarn med ein flott lange viklet inn som nettopp var tatt og ......... En ca 12/0 langeslep med blekksprut og grønn perle inntakt , så noen har hatt napp og desverre ikke vaier. Skal legge bilde på FB da jeg synes det å legge bilder her er for komplisert sammenliknet med fekk FB når jeg endelig fikk det til. Kanskje noen kjenner det igjen?

Det var alt for denne gang kjære FS lesere , håper noe godt kom ut av det.

Se også Asgeirs blogg om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke no peilling på Håkjerring i det hele tatt og vet ikke hva som er rett og feil måte å sette ut en hai på men det som slår meg når jeg ser videoen er at det er fortsatt mørkt når de får den opp og bra lyst da de setter den ut. Hvor lenge ble den hold bak båten uten å få svømme for oksygen ? Må ikke nesten alle haier være i konstant bevegelse for å holde seg i live ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ J. O. Trist men ikke overraskende at det var samme fisk. Synd at det ikke ble brukt ressurser for å verifisere vekta...eller at fisken ble utlevert til forskning. Denne ble og dessverre også til slutt dumpet...Uten ønsker om å såre dere ( vet at dere har det vondt nå) , men det er alltid det siste man gjør som blir mest husket til slutt og i ettertid. Var det egentlig verdt det ?? ( spørsmål fra 1 fanatisk hai beskytter)

@ SMS : Respekterer dine ønsker, men hva om du er så heldig og også får 1 slik eksepsjonell stor håkjerring ? ...

Kan ikke la være å gjenta det : La være !! Det er ikke verdt å risikere slike vesener sine liv...selv om jeg forstår "trangen" til å lure, kjenne, temme, og iaktta en slik kjempe i enden av snøret...

Denne gamle fisken var nok mett av dage og vil nå gjøre at mindre håkjerringer får mer mat. Den har sikkert også produsert OK med avkom og kanskje var det greit å ta den ut av "området". (Kanskje)

Jeg velger å tro at du skrev disse ord før du tenkte hva du skrev... Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ J. O. Trist men ikke overraskende at det var samme fisk. Synd at det ikke ble brukt ressurser for å verifisere vekta...eller at fisken ble utlevert til forskning. Denne ble og dessverre også til slutt dumpet...Uten ønsker om å såre dere ( vet at dere har det vondt nå) , men det er alltid det siste som blir mest husket til slutt og i ettertid. Var det egentlig verdt det ?? ( spørsmål fra 1 fanatisk hai beskytter)@ SMS : Respekterer dine ønsker, men hva om du er så heldig og også får 1 slik eksepsjonell stor håkjerring ? ...Kan ikke la vare å gjenta det : La være !! Det er ikke verdt å risikere slike vesener sine liv...selv om jeg forstår "trangen" Jeg velger å tro at du skrev disse ord før du tenkte hva du skrev...

Dessverre for ditt syn på saken så mener jeg det jeg sier.

Imidlertid vil jeg opplyse at det skal utøves forsiktighet ved evt. Fiske etter arten. Det finnes sannsynligvis også større håkjerringer i dypet en den som ble tatt her. Hva denne kjerringa døde av er ikke godt å si, men at det ble funnet forskjellig "rask" i magen på den er nok ikke ubetydelig, heller ikke sjøvann tempen i området.

Som andre har vært inne på, så går de fleste tilbakesettinger bra for arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre for ditt syn på saken så mener jeg det jeg sier.

Imidlertid vil jeg opplyse at det skal utøves forsiktighet ved evt. Fiske etter arten. Det finnes sannsynligvis også større håkjerringer i dypet en den som ble tatt her. Hva denne kjerringa døde av er ikke godt å si, men at det ble funnet forskjellig "rask" i magen på den er nok ikke ubetydelig, heller ikke sjøvann tempen i området.

Som andre har vært inne på, så går de fleste tilbakesettinger bra for arten.

Takk for at du respekterer min holdning. Jeg respekterer ditt syn også , selv om jeg ikke er enig i å satse på slike art. Med denne eksemplar og etter det J. O. har skrevet finner jeg kun 2 unaturlige faktorer : Rask i magen i form av garn , samt at den ble dratt opp til unaturlige temperaturer for arten. Den hadde levd i mange 100 år og klart seg . Hvor mye avkom den etterlot seg blir bare synsing ( 1 pigghå er til sammenlikning drektig i 24 måneder !! ) Det er og fra nå av mer en nok beviser på at det ikke går bra, en på at det går bra med disse i ettertid. Denne og flere andre ( taggede) er heldigvis funnet, hva med resten som evt. har drevet bort med strømmen og ikke er blitt observert i ettertid eller som har sunket til bunns?

Igjen : Trenger vi det ? Trenger vi virkelig det ??

Skal ikke vi og som ansvarlige sportsfiskere la tvilen komme arten til gode ??Eller skal vi sportsfiskere bli satt i samme bås som tidligere ( og fortsatt noen) yrkesfiskere som kapper av halen og lar dem synke levende til bunns ? Hva kommer våre barn til å si i ettertid ? Barna lærer ikke av det vi sier , våre unger lærer av det vi gjør...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du respekterer min holdning. Jeg respekterer ditt syn også , selv om jeg ikke er enig i å satse på slike art. Med denne eksemplar og etter det J. O. har skrevet finner jeg kun 2 unaturlige faktorer : Rask i magen i form av garn , samt at den ble dratt opp til unaturlige temperaturer for arten. Den hadde levd i mange 100 år og klart seg . Hvor mye avkom den etterlot seg blir bare synsing ( 1 pigghå er til sammenlikning drektig i 24 måneder !! ) Det er og fra nå av mer en nok beviser på at det ikke går bra, en på at det går bra med disse i ettertid. Denne og flere andre ( taggede) er heldigvis funnet, hva med resten som evt. har drevet bort med strømmen og ikke er blitt observert i ettertid eller som har sunket til bunns?

Igjen : Trenger vi det ? Trenger vi virkelig det ??

Skal ikke vi og som ansvarlige sportsfiskere la tvilen komme arten til gode ??Eller skal vi sportsfiskere bli satt i samme bås som tidligere ( og fortsatt noen) yrkesfiskere som kapper av halen og lar dem synke levende til bunns ? Hva kommer våre barn til å si i ettertid ? Barna lærer ikke av det vi sier , våre unger lærer av det vi gjør...

Må si meg helt enig med Lopez her.

Denne type fiske er ren og skjær egotrip. Har masse respekt for mister Alvestad sine kunnskaper, men dette er skuffende.

Var skuffet når jeg først så videoen av fangsten, og da ante jeg ingenting om utfallet. Uavhengig av utfallet kan det umulig være spesielt behagelig for en fisk på den størrelsen å bli dradd etter kjeften i flere timer på et sånt dyp.

Endret av scampern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva sjøtempen var i overflaten men skulle jeg gjøre et veldig (!!!) ukvalifisert tipp ang. dødsårsak så tror jeg overflatetempen kombinert med at det gikk endel tid i overflaten kan være årsaken. Overflatetempen kan vel ha vært 16-18grader kanskje(?) og utifra det jeg har sett/lest om merking på kjerringer tidligere er det ikke utenkelig at dette er endel varmere enn under de prosjektene. (Dette er ikke ment som kritikk av fiskerne.)

Forøvrig enig med SMS, en slik episode endrer ikke min grunnfilosofi om at c&r kan la seg kombinere med mye, også håkjerringfiske.

Endret av Karl Inge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå en gang slik at uansett når man driver fiske og C&R så vil det noen ganger gå galt. Det blir litt Disney i deler av innleggene. De fleste fisker klarer seg på de arter en setter ut og som egner seg. Noen ikke. Muligens at den varmen og badetempen som er nå i sommer ikke er helt egnet for denne typen skapninger som tas opp fra et så stort dyp med en helt annen temp. Men vi kan ikke slutte å fiske selv om det går galt en sjelden gang. Greit at dette er en fantastisk skapning, men som et annet individ en tar opp og setter ut; er det vil akkurat det samme verdien i denne som i hvilket som helst annen skapning. Så får man kanskje tenke på at det er lurt å ikke ha for høy temp forskjell muligens når man bedriver et slikt fiske. Jeg tror fisken muligens har fått "heteslag". Det eneste jeg bekymrer meg for er at det gjøres veldig my "reklame" for denne fangsten og andre store fisker. Men kanskje spesielt denne fisken, og det har jeg full forståelse for. Men jeg håper det ikke blir Håkjerring mani utover. Da kan en bli bekymret for arten fremover. At en og annet av arten ikke overlever tror jeg en må regne med så lenge det fiskes etter den. Og kanskje her sør/vest at man må tenke på når på året man bedriver dette fiske og temperaturer. Synd at det gikk slik med fisken, men det er en konsekvens at vi bedriver en sport. Ingen garantier. Og gutta sjøl er de enste som evnt kan tenke etter om noe burde vært annerledes. Jeg tror at denne var gammel, tålte ikke belastning og temp.svigninger. Og denne gangen gikk det galt. Synd selvfølgelig, men som sakt. Dette skjer og vil skje i gjen. Med Håkjærring og ander arter. Men beviser at det vi gjør ikke er uten konsekvenser en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ganske oppgitt over hylekoret/lynsjemobben i kommentarfelta rundt om kring på nett. Alle er saktens einige om at C/R er noko tull som burde straffast med å kjølhaling og fengsel, og dei få som er litt "nyanserte", meiner at C/R kun burde praktiserast på laks og sei, som tåler dette kjempebra...


Dei har jo også kjempegod peiling på fisk, og påpeikar at den ikkje toler trykkforsjelen. Dei har nemlig fått ein trykksprengt uer ein gong, og den kom seg heller ikkje ned att, dette burde slike garva sportsfiskarar vite!

Nokre favorittsitat:

"for oss som har vært ute og pilket,så er ikke dette en hai. bare ei storvokst håkjerring..."

"All fisk som dras opp fra slike dyp dør av trukkfallsyke."

"Hvorfor i alle dager driver de å merker slike skadedyr som de i andre land forsøker å utrydde?"

(Eg svarte at eg håpte vedkommande var eit troll, og ikkje meinte det han sa, og fekk følgande svar:...)


"Jeg vet mye mer om fiskeresurser og fiske biologi i havet en du kan forestille deg.
For eksempel i Grønland laget de engangs feller av tomme oljefat som de splittet bunnene på og satte agn i og dumpet på dypet for å redusere bestanden av denne ufisken.
Det var et stort problem med at disse udyrene spiste opp fisken og ødela fiskeredskap."

Så kjem endå ein perle:

"Det er så å si umulig å utrydde en hel art, men det er mulig å redusere bestanden."



Stopp kloda, eg vil av!

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre! Slutt å lese kommentarfelter i nettaviser! Det er internettets kloakk. Der har bermen en kanal rett inn i borgernes hjem.

I'm too far in.

Registrerte meg at på til med konto for å kommentere/opplyse, men fann ut at det vart ein fulltidsjobb, og at korrekt informasjon og lærdom berre prella av dei som makrelfeitt på teflon.

Minn meg på å aldri bli lærar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker kommentaren din på HHH's sider, Martin. Merker at jeg blir noe provosert over mange av innleggene som kommer på den siden om dagen. De er så ekstremt negative mot sportsfiske, nesten som det fokuserer mer på å sverte dette, enn å ta for seg de største problemene, som f.eks. bifangst. Man ser jo at Myhre leter i forskningen for å finne noe som backer opp hans personlige meninger, og hopper glatt over litteratur som sier noe annet (tenker på utsagnet om at forskningen sier at fisk føler smerte på lik linje som pattedyr). Jeg er selv litt involvert i haiforskning, og har et ønske om å ha gode bestander av våre haiarter. Men føler ikke at HHH bør gå i bresjen for beskyttelsen av våre haier. Føler de blir for lite saklige...

Kanskje dette vil utvikle seg til å bli ordentlig debatt mellom dykke-biologer vs. sportsfiske-biologer

Her er forresten sitatet fra HHH og Myhre:

Nyere forskning indikerer at fisk kan føle smerte og har en opplevelse av smerten nesten tilsvarende som pattedyr. Ville det være ok å fange et rådyr eller en elg med krok, hale denne inn slik at "jegeren" kunne ta et bilde av dyret for så å slippe det tilbake i naturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.