Gå til innhold
Fiskersiden

Oppdrettslaks i Oslo.


Maritim
 Share

Recommended Posts

Var en kort kveldstur med fluestanga i går kveld. Jeg fiska praktisk talt i Oslo sentrum. Resultat; en laks på 1,5kg. Dette var helt klart oppdrettsfisk, begge brystfinnene var så godt som slitt bort, ryggfinna var shabby, prikkemønsteret typisk og hodeformen avvikende. Ellers var den i fin kondisjon.

Så til "1000.- kr. -spørsmålet". Hvor kommer denne fisken fra?

Hvor langt er det til nærmeste anlegg egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det ikke kan kalles vanlig, så tas det fjørsfisk i Oslofjorden fra tid til annen. Det er noen år siden jeg har fått det selv, men jeg har fått to regnbuer i fjorden, den ene helt inne ved Ulvøya.

For noen år siden fikk jeg også 3 regnbuer ved Hvervenbukta, relativt små også, rundt 30-35 cm. Hvor kom de fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

For å dokumentere dette hadde det vært fint om dere tok et bilde av laksen, gjerne flere med closeups av typiske oppdrettstegn. Dette er som dere sikkert vet nedslitte finner, avrundet hale, forkortede gjellelokk mv.. Jeg legger ut en del bilder på f.eks grupper facebook og uten dette kommer det alltid noen som betviler om det faktisk er en oppdrettslaks eller ikke... Altså ord mot ord! Har skjedd flere ggr!

Det har blitt fanget en del OD laks i Namdalen den siste tiden. Denne er tydelig preget av lusesituasjonen i området med opp til 196 lus pr fisk!!! Lusesituasjonen i området er ute av kontroll noe som kan ta et KRAFTIG innhogg i SØ stammene i området. Det er tid siden forhøyede luseverdier ble registrert i området og det er beordret utslakting av oppdrettslaks nå - heldigvis!!

http://www.namdalsavisa.no/Magasin/naeringsliv/article6827454.ece

http://www.t-a.no/nyheter/article8276899.ece#.UjdHE3M4WM9

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blankfisk som har litt eldre garnskader kan lett se ut som oppdrettsfisk. Skjellprøver er egentlig den eneste måten som med sikkerhet kan konstatere at fisken er vill eller oppdrett. Maritim! Hva er typisk prikkmønster for en oppdrettslaks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være ganske greit å skille OD laks fra garnskadet villaks, men hvis en OD laks har rømt ved f.eks utsett i oppdrettsmærd kan den over tid miste sin typiske oppdrettskarakteristikk. Typiske forskjell på prikkemønster Villfisk vs OD laks er at den som regel har flere prikker, spesielt på fremre del av kroppen og gjellelokk.

http://www.melhusjff.org/attachments/article/116/Hvordan-skille-villfisk-og-oppdrettsfisk-revidert.pdf

Her er et bilde fra 2 OD fisk med 196(!!!!) og 105(!!!!) lus fra en elv i nærheten av lusesituasjonen i Midt-Norge. Påslaget er i hovedsak mindre lus (4-5mm) dvs ikke kjønnsmoden:

post-23411-0-04214600-1379916789_thumb.j

post-23411-0-58326100-1379916796_thumb.j

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blankfisk som har litt eldre garnskader kan lett se ut som oppdrettsfisk. Skjellprøver er egentlig den eneste måten som med sikkerhet kan konstatere at fisken er vill eller oppdrett. Maritim! Hva er typisk prikkmønster for en oppdrettslaks?

Klart det krever et minimum av erfaring, men for de fleste vil det være relativt greit å skille garnskadet villfisk fra oppdrett. Får man f.eks. en laks med nedslitt/deformert ryggfinne, der resten av fisken er lytefri, så er dette trolig villfisk. Har fisken derimot forkortede hjellelokk, det karakteristiske prikkmønsteret (som Svampebob forklarte deg) og flere finner som er noe avrundet (ikke nødvendigvis så mye), da er det oppdrettsfisk.

Det som kan være "kilent" er når oppdrettsfisk rømmer som smolt, disse fiskene har færre karakteristika og kan trolig forveksles med villfisk.

Men den andre veien, å ta en garnskadd villfisk for å være oppdrett.... Nei..

Da veit man rett og slett ikke nok, og det er greit nok det, enkelte sliter jo med å skille Laks og Ørret, det handler vel bare om interesse og erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg stilte spørsmålet var at jeg er ny på forumet og var ikke helt sikker på preferansene deres. Men svaret er greit. Grunnen til spørsmålet: For noen år siden fortalte fiskere som fiska på Røv i Surna at de fikk bare oppdrettslaks. Fikk noen av disse fskene jeg også, tok de med meg hjem og ga den ene til en ferskvannsbiolog, kjent for mye forskning på ørret bl.a.. Han kunne berette at det ikke var oppdr. laks, snarere en laks som hadde vært i, antagelig et garn, men sårskadene var borte og grodd, men den hadde deformerte finner og et gjellelokk som var mindre (kortere) enn det andre. Men de eksemplarene som Svampebob viser til er jo klassiske - og det der er det noen som spiser.....

Oppdrettsfisk er jo egentlig genetisk retardert i forhold til vandring, og at de kan dukke opp inne i havna ved Oslo er jo ikke en bombe. Under åpningsfisket i juni et år tok kompisen en regnbue oppdrett i full gytedrakt, feit som en gris og helt rød/rosa. Han måtte ha oss til å konstatere at det var riktig det han så, og det er det styggeste jeg har sett av en fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis OD laks rømmer ved utsett i sjøen som smolt kan denne skille fra Villfisk ved å se i buken. Ved vaksinering i settefiskanlegg blir det dannet en del sammenvoksninger i bukhulen grunnet sekundærreaksjoner fra vaskine. Dette følger fisken hele livet, men da må man ha et trenet øye for å fastslå tilhørighet...

DN foretar analyse av skjell fra villfisk og i enkelte elver finnes dokumentasjon fra lang tid tilbake på dette. Skjell er en god indikator da det forteller mye om tilvekst på individet og om det avviker fra normal vekst hos Villfisk. For å si det sånn...: Man blir fort stor av å spise fiskeolje og mais tilsatt ganske mye rart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

: Man blir fort stor av å spise fiskeolje og mais tilsatt ganske mye rart....

Dette rare kalles "ensilasi" av lokalbefolkningen - fiskeslo og avfall fra fiskeslakt tilsatt maursyre kalles ensilasi og er ei grå flytende smørje som lukter helt pyton og er en viktig del av pelletsproduksjonen for oppdrettsnæringa :money: penga ruler, og detta spiser folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin fangst, men den ene er definitivt en OD laks...

Når det gjelder tilsatte stoffer mente jeg absolutt ikke ensilasje lages av f.eks slakteavfall. Men miljøgifter som er tilsatt bl.a for for å tilvirke produktet. OD næringen har lenge brukt argumentet om at OD laks er like sunne som villaks. Det er et betenkelig utsagn når sammensetningen etter hvert blir kjent. I dag kom det bl.a en bok som heter "Sannheten på bordet" som handler bl.a om OD laks. Forfatteren sendte 17 spørsmål til bl.a mattilsynet men fikk ikke svar tilbake. Dette er basert ut fra at man bruker så mye betenkelige stoffer i næringen at man sannsynligvis oppnår at det å spise fisk ikke er så sunt lengre... Dette er stoffer som akkumuleres av laksen og konsentreres i fettvev. En OD laks inneholder langt mer fett en Villaks og bare det gjør at mengde POPer (Som det heter) er langt over det du får av Villfisk. POPer er stoffer som er registrert som miljøgifter og tillatt nivå/innhold er ift hvor ofte man spiser dette. Dette er en artikkel alle bør lese før de legger OD laks i handlekorga..:

http://oppdrett.wordpress.com/2013/06/16/28-toxins-in-farmed-salmon/

Viste dere at OD laks for øvrig i utg.punktet ikke er rød i kjøttet...? Viste dere at for å oppnå den "delikate" fargen tilsetter man ett substans i foret 20 ganger over tillatt nivå i EU-land..

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere ble det kun brukt astaxanthin i Norsk oppdrettslaks. Dette er et naturlig betakaroten som finnes reker. Fargen kunne lett skilles fra f.eks Irsk laks ved at den både så naturlig ut og at den ikke rant ut av fisken.

Sist gang jeg håndterte en filet av oppdrettslaks så holdt den ikke på fargen. Oppdretteren forklarte det ved at de kun hadde brukt fargefor i en kort periode.

Hva angår maisen så brukes det både genmodifisert mais og plantevernmidler som ikke er tillat brukt i siviliserte land.

Ensilasjen som brukes kommer i hovedsak fra lakseslakterier og man resirkulerer eventuelle giftstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.