Gå til innhold
Fiskersiden

Utstyr til skatefiske på isen


Bergnebb Kongen
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg og en kompis har planer om å starte på sportsfiskelinja i Grong, og da må det jo bli litt skatefiske på lygning. Hva bruker dere på isen etter skata? Vi har tenkt på å bruke ambassadeur clasic, men hvilken størrelse? Snøre og stenger trenger vi også tips til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker kinetic rauma. Har fått skater på nesten 6kg, kveite på 8,5kg, torsk på 11kg og mista ei 10+ kveite med den, og det har alltid vært plenty med rygg å hente.

Se fra 1:40 ca. her, så ser du litt hvordan aksjonen er.

(Ja jeg har smørt bremselamellene på nytt i ettertid, hehe)

Endret av veg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske jeg kjøpte mine på fisketid, men ser ut som de har sluttet å selge dem. Leirud selger dem i sett med små BFT-multiplikatorer. Kjent litt på de snellene, og de virker helt greie om du ikke vil koste på deg ambassdeurer. Du kan jo sende en mail til Leirud og spørre om ikke de kan ordne en deal til deg.

Ser ikke at noen har skrevet om snøre enda, monofiliament fra 0,40 og oppover er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kinetic Rauma er fin, jeg liker best medium. Ellers kan du se på de lawson stengene til ismeite.

Snelle bruker jeg ambassadeur 6000 og 7000 av den enkle grunn at jeg har de fra før..

Snøre bruker jeg 0,45 mtp i lygning vanker det noe større fisk og.

Ellers så går jeg 2.året på sportsfiskelandslinja, så hvis du har noen spørsmål så kan du bare sende en pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så medium kan også funke? I motsetning til den grønne så har vi funnet medium på flere nettsider. Jeg er forresten den andre "kompisen" som også er med på dette ;)

De selger den grønne Raumaen på leirud i sett med BFT 4000. Har ikke noe peiling her, men siden det ikke er usannsynelig med fisk opp mot 10-15 kg, så hadde det vært lurt med den grønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et par sett til slikt og lignende fiske. Det består av Lawson norwegian 135cm heavy og Shimano corvalus fyllt med (fluorgul) Stroft GTM fluor 0,45.

Dette oppsettet har i vertfall gjort jobben for meg.

Stanga er billig (199.-) og aksjonen tipp topp. Snella funker utmerket, men det skulle jo også bare mangle, og snøret er av god kvalitet og fargen gir fin kontrast mot hvit snø.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.