Gå til innhold
Fiskersiden

Costa Rica - Bahia Rica, november 2013


obbien
 Share

Recommended Posts

Her kommer en oppsummering av reisen vi hadde til Costa Rica nylig. Hovedsakelig er det fisket som er oppsummert her. Hadde også noen fine dager med kajakkpadling, strandliv og jungelvandring der vi så mye dyreliv.

Fisket var generelt veldig tregt i løpet av våre 8 fiskedager. Etter at vi dro tok det seg betydelig opp. I tillegg var vi uheldig med været flere dager. Men det var uansett godt med en ferie og Bahía Rica er et nydelig sted. Skal vel ikke være for kravstor heller. Så her kommer oppsummeringen, for de som er interessert og ikke har lest det allerede :)

-----------------------------------------------------------------------

Tropeferie i Costa Rica - fiskedag 1 og 2

Da har jeg nylig kommet hjem etter årets tropeferie i Costa Rica. Kim, Marcus og jeg reiste avgårde fra kulde, snø, kuling og storm for en 2 ukers herlig ferie på Bahía Rica Kayak and Fishing Lodge ved Nicoyagulfen i det mellom-amerikanske landet. Med andre ord har hele Team Sluk vært på tur. Inkludert i reisen hadde vi 8 fiskedager hos våre verter Thomas og Vigdis, samt 4 avlappingsdager på lodgen. Stedet er naturskjønt og ligger litt for seg selv ute i "bushen/jungelen", borte fra støy, trafikk og annet bråk. I hengekøyene kunne vi slappe av og nyte tropelivet. Hver morgen ble vi vekket av brøleaper og galende haner. Vertskapet var også fantastisk med topp service, utsøkt mat og hyggelig samvær. Jeg skal videre fortelle litt om fisket i løpet av vårt opphold.

IMG_3515-stemning-small.jpg

Den første dagen var fisket unormalt tregt til området å være. Det var faktisk den tregeste inshore-dagen på flere måneders tid, ifølge praktikanten Jo Fredrik og guiden Thomas. Det løsnet litt dag 2 og da hadde vi et overflatefiske med mye action på bl.a. popper og stickbait. I tillegg fikk vi store jacks på livebait. Vi hadde også nærkontakt med roosterfish. En Rooster på 25-30 kg fulgte etter Kims stickbait helt inntil båten før den forsvant igjen.

DSC_0061-klar+for+fiske.jpg
Klar til første fiskedag

DSC_0062-guiden.jpg
Vår guide Thomas

DSC_0068-kim+og+praktikanten.jpg
Kim og den hyggelige praktikanten Jo Fredrik. Han var med oss på havet alle dagene.

IMG_3482-kim+lett+utstyr.jpg
Kim kjører tropefisk på lett utstyr. Nærmest all fisk i Costa Rica fighter bra, selv agnfisken. Det nytter ikke å småpilke på bunnen, her må det fart og mere fart til for at fisken skal fatte interesse.

IMG_3495-kim+black+skipjack+nr+2.jpg
En Black Skipjack Tuna.

IMG_3484-liten+fisk+paa+sluk+-+Bigeye+Tr
Jeg fikk en liten Bigeye Trevally

IMG_3488-marcus+Black+skipjack+tuna+-+nr
Marcus med Black Skipjack Tuna

IMG_3498-kim+kjorer+jack.jpg
På ettermiddagen fant vi noen bitevillige jacks (Pacific Jack Crevalle). Denne arten er en skikkelig fighter, særlig morsomt er det å ta den på litt lettere utstyr.

IMG_3501-jack+4+kg+nr+3.jpg
Jack på ca. 4 kg. Det er catch & release på alle Jacks, da den ikke er en spesielt god matfisk.

IMG_3509-jack+6+kg+nr+3-crop.jpg
Marcus med jack på omlag 6 kg.

Så til dag 2:
Vi fant et område der det kokte av fisk i overflata. Med poppers, stickbait, små stingsild m.m. hadde vi et morsomt fiske etter jacks og endel andre arter. Som nevnt hadde vi også en stor Rooster helt inntil båten.

IMG_3528-overflatekok-crop.jpg

IMG_3518-gule+finner+jack+nr+3-crop.jpg
Jack med fine gule finner.

IMG_3520-ny+art+-+Lookdown+nr+4.jpg
Ny art, denne heter Lookdown.

IMG_3524-Ladyfish+nr+5.jpg
Ladyfish fikk jeg tre stykker av.

Under fiske med levende bonito fikk jeg en stor Jack Crevalle på ca. 14 kg. Den ga en strålende fight med hissige utras og sto lenge og rykket hardt imot. Å løfte fisken kan sammenlignes med en kveite på 50 kg, vil jeg si.. og utrasene står ikke tilbake for kveita heller, en skikkelig kruttpakke av en fisk. Morsomt.

fighting+jack.png

IMG_3540-jack+14+kg-crop.jpg
Fornøyd med Jack Crevalle på ca. 14 kg. Det er ikke så ofte man får såpass store av arten.

DSC_0105-jack+7-8+kg-marcus+crop.jpg
Marcus med jack på 7-8 kg

IMG_3549-Kim+jack+ca.+9+kg-crop.jpg
Kim med pen jack på ca. 9 kg.

IMG_3554-himmel+2-crop.jpg
Kveldsstemning


Fiskedag 3 og 4 - Offshoretrøbbel, men endelig Roosterfish!

Onsdag var fiskedag nr. 3. Det var også dagen da værmeldinga så mest lovende ut med tanke på Offshorefiske. Derfor startet vi opp kl. 06.00 denne dagen med kurs godt utenfor Nicoyagulfen mot den bratte kontinentalskråningen. Her skulle vi fiske blant annet over noe de kalte "Kraterne", som er over 2000 meter dype. Fisket foregår riktignok ved trolling i 5-8 knops fart i overflata.

IMG_3557-utror.jpg

IMG_3558-fint+morgenvaer.jpg
Fint vær da vi gikk ut på morgenen.

Dessverre begynte det å tårne seg opp store svarte skyer i horisonten da vi nærmet oss, vi kunne se at området vi skulle fiske i lå helt innhyllet i dette systemet. Det var et gigantisk uvær som dekket hele området utenfor Nicoyagulfen. Vi startet trolling over noen hundre meters dyp. Jeg fikk raskt på to Skipjack Tuna på et par kg. Her ute er de agntyver og mer plagsomme enn interessante. Uværet var ikke langt unna, så vi snudde og trollet oss sakte tilbake en kort stund. Lenger ut lynte og tordnet det voldsomt, og buldringen kom med tettere og tettere frekvens, og nærmere og nærmere. Normalt trekker slike uvær seg unna i løpet av formiddagen, men denne gangen kom det rett mot oss. Da uværet var snaut 3 km unna bestemte vi oss for å avbryte fisket og sette kursen mot land. Synd...

IMG_3572-uvaer.jpg

lyn+og+torden.png
Man vil ikke befinne seg midt ute i noe slikt.

Da vi kom oss inshore rakk vi noen få timers ettermiddagsfiske. Vi kastet med popper og trollet med livebait etter Rooster uten resultat. Men det ble noen nye småarter.

IMG_3574-Fine+scale+triggerfish+nr+4-cro
Kim med en Fine Scale Triggerfish

IMG_3576-ikke+stikk+fingrene+inn+her-cro
Pass fingrene, de biter

IMG_3579-creole+fish+nr+5-crop.jpg
Creole Fish

IMG_3587-ny+art+Flag+Cabrilla+nr+6-crop.
Flag Cabrilla

IMG_3582-nordnorsk+kulingvaer.jpg
Det blåste opp til skikkelig "nordnorsk" kulingvær

IMG_3594-tropisk+regnskyll-crop.jpg
Men det ekstreme regnskyllet som kom kan ikke akkurat kalles nordnorsk.

Vi håpet på litt mer flaks med været neste dag og heldigvis slo det til. Det var vindstille og vi la kursen mot en kraftig tidevannsstrøm. Her var det tydelig blåere og klarere vann enn dagen før, og Thomas nevnte at under slike forhold brukte doradoene ofte å komme inshore. Av og til sailfish også.

Vi så endel overflatekok og fisk som var oppe så det var tydelig noe på gang. Marcus hadde en bedre fisk etter popperen, men den ville ikke ta. Plutselig så jeg noe som kom skytende inn fra venstre og den svømte i sikksakk mot popperen min. Det var en dorado. Jeg sveivet saktere og fisken kastet seg over popperen. Etter noen utras var fisken ved båtsida, der den dessverre slapp. Doradoen var ca. 4-5 kg.

Like etterpå klarte Kim å lokke en Bigeye Trevally opp fra steinene for å ta popperen.

IMG_3602-Bigeye+Trevally+nr+6.jpg
Fin fisk.

Midt på dagen var det tregt fiske og vi tok derfor en svømmetur.

IMG_3608-badenymfer.jpg

IMG_3617-ny+art+-+Spot+Tail+Grunt+-+nr+7
Jeg fikk noen nye arter på hekla, her Spot Tail Grunt

IMG_3618+-+Creole+Fish+-+nr+8-cop-crop.j
Creole Fish

IMG_3620-+Mexican+Hogfish+-+nr+9-crop-cr
Mexican Hogfish

Så var det tid for å satse på Roosterfish igjen. Og vi hadde ikke før senket ned en bonito før det hylte i snella. Stor fisk på!

IMG_3628-rooster+paa.jpg
Marcus kjører Roosterfish.

Det ble en herlig fight på 15 minutter med stanging, susende utras med påfølgende innhenting. Det var en glad og litt sliten Marcus som til slutt kunne posere med sin første Rooster.

IMG_3631-marcus+roosterfish+18+kg-crop.j
Vi estimerte vekta til 18 kg før vi satte fisken tilbake.

IMG_3634-marcus+rooster-crop.jpg
Siste blikk på denne tropiske skjønnheten.

Det ble ingen flere Roosterfish denne dagen, men under speedjigfiske fikk vi en del jacks. Et par dager tidligere hadde Marcus mistet en bedre Sierramakrell etter at den kutta over tauet til assistkroken. De har noen syke tenner. Denne gangen var det jeg som fikk Sierra, den var ikke like stor, men ga en morsom fight med et raskt første utras. Sierramakrell er forøvrig en fisk som kan hoppe utrolige 5-6 meter opp i lufta, ifølge guiden.

IMG_3638-Pacific+sierra+mackerel+-+nr+10
Denne tok vi vare på og den ble middag neste dag.

IMG_3641-haibitt-crop.jpg
Makrellen hadde store ferske bitemerker, fra en større hai ifølge Thomas.

IMG_3647-tenner+paa+denne-crop.jpg
Litt av noen tenner..

IMG_3662-sollys-crop.jpg
Sola går ned bak "Punktet".


Fiskedag 5 og 6 - variert fiske

Etter et par hviledager var vi klare for fiske igjen. Den femte dagen skulle vi prøve etter dorado inshore. Vi hadde fått rapport om gode fangster dagen før, så derfor startet vi med trolling et stykke forbi Tortuga.

DSC_0158-finvaer-crop.jpg

IMG_3784-disse+sparker+ifra.jpg
Vi hadde grei fart med disse doble 250-hesterne.

Doradofisket denne dagen kan karakteriseres med ett ord - dødt. Vi så ikke snurten av dorado. Mye sol så vi derimot, og det å ligge på soldekket i 30 grader er jo tross alt heller ikke så verst. Etter en del timer brøt vi opp og gikk inn til noen steiner for å poppe litt. Etter mange kast skjedde det endelig noe. En Cubera Snapper kom opp fra steinene og forfulgte popperen til Marcus. Men uten å ta. Mer liv var det ikke på denne plassen, bortsett fra noen mindre fisk på hekla.

IMG_3804-kim+ny+art.jpg

IMG_3808-ny+art-crop.jpg

Ut på ettermiddagen gikk vi lenger inshore for å poppe i tidevannsstrømmen. Jeg hadde knapt kastet uti popperen før jeg så en svart skygge komme ut fra ingenting og den kastet seg over popperen. Så fulgte et heftig utras. Det hele gikk så fort at jeg ikke fikk med meg hva slags fisk det var.

IMG_3811-jack+8-9+kg+paa+popper-crop.jpg
Det viste seg å være en habil jack på 8-9 kg. Å få slike på popper er rett og slett kult fiske. Den berga dagen min.

Neste dag skulle bli mer innholdsrik. Vi startet med jigfiske, agnfiske og popping ute ved punktet.

IMG_3829-marcus-crop.jpg
Marcus er klar til å denge popperen

IMG_3830-rutinert+kar+beto.jpg
Den lokale kjentmannen Beto var med oss i dag.

Midt i vannet fikk jeg en ny art under speedjigging.

IMG_3825-yellowtail+snapper.jpg
Yellow(tail) snapper, vakker fisk

Så la vi om til fiske etter Rooster. Under dette fisket brukes hovedsakelig levende agnfisk, dvs. bonito i størrelsesklassen 300-500 gram. Jeg fikk imidlertid en bonito som var betydelig større, godt over kiloen.

IMG_3828-grande+bonito-crop.jpg

Roosterne var heller ikke i dag å treffe, men jeg fikk en ny solid jack på rundt 10 kg.

IMG_3836-jack+10+kg-crop.jpg

IMG_3841-punktet-crop.jpg
Punktet er en kul fiskeplass. Her er det tatt enormt mange arter i både smått og stort format.

Midt på dagen ville vi finne på noe nytt da Roosterfisket ikke ga uttelling. Vi dro til Thomas' bankersplass for horngjel. Når jeg nevner horngjel så er det ikke fisken vi kjenner fra Norge, men en storebror som blir ca. 10 ganger større. Tror den heter krokodillehorngjel på norsk, på engelsk Needlefish. Dette fisket foregår ved å kaste rimelig store agnbiter av fersk bonito inn mot land og dra de sakte inn i overflata. Ofte kan man se store horngjel kommende jagende etter og ta agnet. Det fiskes med lett utstyr og da kan horngjelen by på en heftig kamp.

IMG_3859-bonito+agn.jpg
Agnet gjøres klart. Vi brukte kroker i størrelsesklassen 10/0, enten J-krok eller sirkelkrok. Horngjelene er steinharde i kjeften, så det er en liten utfordring å kroke de. Man mister antakelig 3/4-deler eller flere av de man har på.

Det tok ikke mange minuttene før vi kunne se de første horngjelene forfølge agnet. Like etter klarte Kim å kroke en fisk, og det første utraset var vilt, snøret flerret av snella. Fisken gjorde også et par hopp opp i lufta, som horngjelene gjerne gjør. Etter noen minutter stanging og flere utras var fisken klar til å landes. Med et godt grep over ryggen gikk det greit å få fisken i båten.

IMG_3868-kim+horngjel-crop.jpg
Kim med krokodillehorngjel på ca. 5 kg. Å posere med disse fiskene er rimelig greit bare man unngår nebbet med de sylskarpe tennene..

IMG_3892-nebbet.jpg
Pass fingrene, biter de er du ille ute.

flying+needlefish.png

Marcus tok ikke uventet den største horngjelen, med en vekt på rundt 7 kg. Pent.

IMG_3877-marcus-crop.jpg

Etterhvert ble det krokodillehorngjel også på meg.

IMG_3881-min+horngjel-crop.jpg

Så dukket det opp en overraskelse hos meg. En ny art som er litt stas å ha krysset av.

IMG_3884-barracuda-crop.jpg
Barracuda! Ingen stor fisk, men det gjorde ingenting.

Vi hadde flere barracudas som fulgte etter agnene og et par kroker ble også klippet av, trolig var det barrcudaene som sto bak.

Jeg fikk en horngjel til og det var også min største for dagen. Fisken ville ikke komme nært båten de første minuttene - artig når de gir litt fight.

IMG_3896-min+storste.jpg
6-7 kg var nok denne også.

Ut på ettermiddagen økte vinden kraftig på fra sør, men vi gjorde et siste flytt ut mot Punktet for å avslutte dagen der. Det var imidlertid ikke særlig gode fiskeforhold her med store dønninger og strømbølger.

IMG_3903-store+bolger-crop.jpg

Vi dro derfor på land der vi kunne nyte en bedre middag, nemlig "Supernachos".

IMG_3910-hot+supernachos.jpg


Fiskedag 7 og 8 - Avslutning i Costa Rica

Onsdag og torsdag skulle være våre to siste fiskedager i Costa Rica og planen var offshorefiske begge dagene. Det var våre to siste sjanser for offshore, men allerede på morgenen begynte jeg å ane uråd. Det var en av de mest overskyede dagene så langt nært land.

IMG_3969-morgen.jpg

Det så grått ut på veien også, men helt ute i havet var det blå himmel og lysere vær. Vi måtte bare komme oss ut dit. Det skulle vise seg å bli nok av drittvær på veien, med vind, mye sjø og regn. Vi måtte gjennom 2 timers stamping for å komme oss ut dit. Vurderte en stund om vi bare skulle snu, men håpet om godvær ute på plassene var tilstede så vi holdt ut. Vi er jo tross alt nordfra og er vant til mye dårlig vær.

Da vi endelig kom oss ut hadde vi ihvertfall oppholdsvær og noen få solgløtt, derimot blåste det frisk bris og det var ikke akkurat perfekte forhold. Vi startet fisket og jeg fikk snart to nye sjanser på dorado. Dessverre klarte jeg å miste begge fiskene. Så ble været dårligere og dårligere, vinden økte til kuling og tunge mørke skyer begynte å omringe oss på alle kanter. Ifølge vertene var dette helt uvanlig vær i dette området på denne tida. Kanskje vi er forfulgt av dårlig vær? Uværet kom nærmere og nærmere og etter en kort stund bestemte vi oss for å blåse i det og dra på land. På vei inn måtte vi gjennom et forrykende regnvær og alle ble gjennomvåte. Da vi kom inn til Bahía Rica dukket imidlertid sola opp igjen, området kalles jo tross alt "The Sunny Side".

IMG_3979-offshoretrobbel-crop.jpg
Mørkt og vindfullt ute i Stillehavet

Vi måtte konstatere at offshorefisket var mislykket på denne reisen, noe som selvsagt var skuffende. Vi hadde jo drømt om både sailfish og marlin (og YFT).

Vi hadde en siste dag da vi kunne gått offshore. Kvelden før var imidlertid værmeldinga langt fra lysende, så vi bestemte oss for at vi ikke orket å stampe ut i drittvær som dagen før. I stedet skulle vi satse på dorado inshore.

Neste dag var imidlertid været strålende da vi kom ut, mulig vi kunne fisket offshore, men det var for seint nå. Det var uansett godt med litt bedre vær igjen.

IMG_3984-fint+vaer-crop.jpg

Etter en stund fant vi en fin "søppelinje" i sjøen. Nå er det jo ikke direkte hyggelig å se søppel og slikt i havet, men slike overflatestrukturer gror det rur og ting på, som trekker til seg småfisk, som igjen trekker til seg de store fiskene som føder på disse. For eksempel doradoer. Vi startet trolling langs denne linja og etter en stund hylte det i en av snellene. Vi så en dorado i lufta et stykke bak båten og Marcus kjørte på denne fisken en god stund før den slapp. Like etterpå så vi to doradoer som svømte rett ved siden av båten, godt innenfor kastehold. Popperne ble kastet ut og den ene doradoen fulgte popperen til Marcus flere ganger, før den tilslutt tok. Men den slapp igjen. Doradoene var ikke veldig interesserte, så etter en stund trollet vi videre. Kort tid etter hylte det igjen og Marcus fikk anledning til å kjøre en dorado på haspel.

Dorado er en kul fisk som gjør spektakulære hopp gjennom lufta gjentatte ganger gjennom fighten. Da den kom til båten var den spinnvill og hoppet enda mer.

IMG_3999-dorado-justert-crop.jpg

IMG_4001-dorado+2-just-crop.jpg

Heftig å se hvordan fisken fra et øyeblikk stillestående bare skyter fart og hopper flere meter opp i lufta.

IMG_4006-dorado+3-jump+for+joy.jpg

Til slutt var doradoen klar til å landes.

IMG_4011-kul+fisk-crop.jpg

IMG_4014-dorado+marcus-crop.jpg
Marcus med sin første dorado, en flott hannfisk som vi tok vare på for å ha til middag samme dag.

Ikke lenge etter var det Kim sin tur å få dorado.

IMG_4028-kim+dorado-crop.jpg
Et kjapt foto og deretter C&R på denne.

Selv lyktes jeg ikke å lande en dorado, hvilket selvsagt var en skuffelse. Men jeg hadde nærkontakt med 5 stykker i alle fall.

Vi avsluttet siste fiskedag med pillemeite etter havmalle. Kim lyktes å få arten, mens jeg tok en ny Lookdown.

IMG_4040-kim+havmalle-crop.jpg

IMG_4042-ny+lookdown-crop.jpg

På kvelden kunne vi nyte en utsøkt doradomiddag.

DSC_0172-doradomiddag-crop.jpg
Dorado med hjemmelaget potetmos. Absolutt noe av det beste jeg har spist av fisk.

DSC_0174-sticky+buns-sticky+buns.jpg
Vigdis serverte oss "sticky buns" til dessert. De var også fantastiske.

Det var alt fra Costa Rica når det gjelder fiske. Vi hadde ganske tregt fiske generelt under vårt opphold, men det var uansett en flott ferie som gjorde godt i en mørk og vinterlig periode av året hjemme i Norge. Hjertelig takk til våre verter Thomas og Vigdis for gjestfrihet, service og hyggelig samvær. Takk også til Jo Fredrik, Beto, vår sjåfør Gilberto og alle som ikke er nevnt. Kanskje vi en gang kommer tilbake til Bahía Rica - "the sunny side of Costa Rica". :)

IMG_4096-bahia+rica-crop.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig rapport! Gleder meg til påsken, og 9 dager på Bahia. Selv om det ikke blir en ren fiske tur. Så 3 døgn i Cloud forest. Dere hadde det utrolig frodig, men vi må nok litt opp i høyden for å få større grøntområder i den perioden vi er der. Så da ble det en tur i regnskogsområde også. Jeg har mål om tre arter, og kommer til å gutse litt fra land etter Rooster også. Har med en 9 er fluestang i bagasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.