Gå til innhold
Fiskersiden

17. desember - Den gang ekspertene var idioter


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

(Denne kalenderluken er resultatet av et langt og godt samarbeid mellom undertegnede (Endre) og Bjørn (MrVolcom). En stor takk rettes også til Sverre (SMS) for hans gode evner til å tenke fremtidsrettet den gangen folk fremdeles lurte på om internett var en boble, og ellers for god hjelp til å leite frem fotoperler i en svær arkivjungel)


Fiskersiden er en fantastisk plattform for oss sportsfiskere, og det du ikke kan få svar på angående fiske her inne er mest sannsynlig ikke verd å vite. Grunnen til at all denne fiskekunnskapen er samlet på et sted er todelt. For det første er mange av FS-brukerne ekstremt kunnskapsrike, og villige til å dele av denne kunnskapen. For det andre blir det stilt utrolig mange spørsmål på de ulike delforumene på Fiskersiden. Spørsmålene er av varierende kvalitet, om den saken hersker det ingen som helst tvil, men ingen av spørsmålene kan betraktes som direkte dårlige. En del av de er unektelig kunnskapsløse, men dårlige er de ikke. Det finnes nemlig ingen dårlige spørsmål her i verden. Lurer en på noe, og en har guts nok til å spørre om svaret i et åpent forum, så er det et godt spørsmål. Om enn bare for spørsmålsstilleren, som gjerne lurte på om havabbor er en vanlig abbor som har svømt ut i havet. Eller om håbrann og håkjerring er hann- og hunfisk av samme art.


På Fiskersiden får en stort sett alltid svar på det en lurer på når det gjelder fiske, men det er fullt forståelig at terskelen for å stille det en kanskje selv anser som dumme spørsmål er høy hos enkelte. Selv om tonen i det digitale fiskelandskapet jevnt over er hyggelig, og de aller fleste er behjelpelige med det de måtte kunne noe om, skjer det nemlig rett som det er at en fersk spørsmålsstiller får et svar som indirekte forteller vedkommende at det ikke kommer til å bli noe savn for fiske-Norge om han eller hun sletter profilen sin umiddelbart, selger PC-en på Finn.no og flytter ut i en hytte i skogen på permanent basis.


Den jevne, ferske Fiskersiden-brukeren leser det meste av poster, men bidrar lite selv. Slik er det i nesten alle nettforum, så det er ikke noe uvanlig. Men noen er altså tøffe nok til å stille et og annet spørsmål. Det er til og med noen som drister seg ut på rapportskriving. Rapporter gir liv til et forum, og de blir lest, så slike bidrag skal alltid tas imot med åpne armer. Alltid! En liten del av Fiskersiden sine lesere legger også igjen kommentarer nederst i rapportene, noe rapportskriverne selvsagt setter stor pris på. Kommentarene er stort sett positive, men også her er det eder og galle å spore med jevne mellomrom. Det er nemlig langt fra alle som på en fin måte klarer å forklare en lykkelig nybegynner at den steindøde pigghåen han poserer med er fredet, eller at den bløgga og ferdigsløyde torsken i stampen hans er under minstemålet. Dette er selvsagt informasjon nybegynneren ikke sitter på ennå, og som vedkommende må få beskjed om. På en skikkelig måte.


Forumet på Fiskersiden har eksistert siden det var kult med minidisc, og mange av dagens aktive brukere har vært med nesten hele veien. For nyere brukere kan kanskje en del av disse virke som nærmest guddommelige fiskeorakler, med en utømmelig kunnskapsbase. Spesielt når det kommer til forskjellige arter og hvordan en skal gå frem for å fange disse. Kombinert med en stadig advarende pekefinger og en penn som kan være veldig krass, er det klart et slikt utgangspunkt kan virke skremmende på en ung fisker.


Men dere må ikke la dere skremme, ferskinger. Ekspertene har nemlig vært idioter en gang, de også. Og er det et sted her i verden læringskurven virkelig er bratt, og en kan gå fra klovn til stjerne over natten, så er det i den digitale fiskeverden. Derfor, til glede og forlystelse for oss alle, kjører vi her et aldri så lite tilbakeblikk på hva de fremste Fiskersiden-tilknyttede artsfiskerne i Norge holdt på med for bare noen få år siden. Tilbakeblikklisten kunne blitt lang som et vondt år, men det skal vi prøve å unngå. Derfor tar vi bare for oss de forumbrukerne med registrerte artslister som inneholder 100 eller flere norske arter. Ferske forumbrukere, denne er primært til dere, selv om også den mer rutinerte garde kan ha godt av noen festlige tilbakeblikk og eksepsjonelle fotomotiv.


Triturus (107 arter):

Irvin+med+lange.jpg

Vi begynner med biologen. Venner og kjente kaller han gjerne Irvin, men på Fiskersiden er han kjent som Triturus. Med nærmere 6000 poster på forumet gjennom en årrekke, er det ingen som helst tvil om at NKML-generalen er en god bidragsyter til Fiskersiden. Han går aldri av veien for en god krangel, og tar gjerne kampen der andre holder kjeft. Ofte med hell, av og til uten. Irvin var en stund president i «Foreningen for folk som er rævhål på nettet, men snille som dagen er lang in real life». Presidentvervet har han nå sagt fra seg, og mildheten har i stadig større grad kommet frem i nettsammenheng, også. Kanskje det er alderen? Uansett, fiskekunnskapen til Triturus er udiskutabel, og han er god på det meste som har finner. Det er likevel arts- og specimenfiske som er det store for soon to be-siddisen, som har fått hele 107 forskjellige arter i Norge. Det er jevnt over sjelden en ser et fiskebilde av Irvin med annet enn en gromfangst i hendene, men salamandermannen har vært i startgropen en gang, han også. Og han nappet ikke opp spisskater til hverdag og fest fra han var drittunge av.


Noen fine langer fikk han likevel:






Og ikke minst nydelig ørret:




Det er også vanskelig å la være å publisere fotoskatter når en sitter på dem. Irvin sin første tur etter blåkjeft ble unektelig en suksess, med ny art, pils og god gummibåtstemning. Det skulle egentlig bare mangle, med tanke på at utstyret han brukte var så godt tilpasset targetarten, og at snellen var tredd så fantastisk bra:


RIMG1059.JPG

Flott fangst, enda flottere tredd snelle. (Foto: SMS)


RIMG1060.JPG

Vi tåler den fra en annen vinkel, også. (Foto: SMS)


Rage (104 arter):

DSCF0057.JPG

Vi fortsetter med IT-konsulenten. Andreas, som han heter i det virkelige liv, går under navnet Rage på nettet. De lærde strides om dette skal uttales Ra-ge eller Reidge (som i drittsinne på engelsk), men Ra-ge er nok mest brukt. Gjerne med mye flere a-er og e-er. Andreas har også vært styremedlem i samme forening der Irvin hadde presidentvervet, men også han har blitt mildere med årene. I høst ble han kåret til Årets artsspesialist under prisgallaen Gullkroken, og det er ikke uten grunn. Han har 104 norske arter knyttet til navnet sitt, og han reiser årlig land og strand rundt i søken etter nye kryss i boken, og poeng til NM i Sportsfiske, som han har for vane å vinne. At Strømmen-boeren både kan finne fisk og få de til å bite er utvilsomt på det rene. Faktisk er et vanlig fiskeår hos Andreas stort sett som et drømmeår for enhver annen artsfisker å regne. Rage bruker mye tid i Oslofjorden, der han napper opp både tunger, varer og rødhaier. Det er likevel ikke til å skyve under stolen at han har lært fort.


Det er nemlig ikke veldig mange år siden han leverte følgende flotte ørret- og torskerapporter:






For ikke å snakke om disse Dynovika-perlene:






Andreas herjer også på røyefiske i Skogseidvatnet. Herjer med stor H (les: En brukbar fisk på 450 fisketimer):


IMG_0811.JPG

Jadda! (Foto: Endre Hopland)


Vilhelm (105 arter):

vilhelmsfoerstepiggskate_heltsant.jpg

Turen går videre til fiskeguiden. Vilhelm, som heter det samme både in real life og på forumet, er uten tvil en av de fremste saltvannsfiskerene vi har i Norge. Han fikk også sin velfortjente heder under Gullkroken i høst, der han ble kåret til nettopp Årets saltvannsfisker 2013. Vilhelm har vært Fiskersiden-bruker i årevis, og med over 7000 poster har han også skrevet sin del av vås. Problemet vi møter på med Vilhelm er at han stort sett har fått bra fisk i alle år. Han står bokført med 105 norske arter og en bønsj med norgesrekorder. Han er også den mannen i kongeriket med flest piggskater på samvittigheten, og innehaver av norgesrekorden på samme art. Bildet over er sånn sett historisk, da det viser storfiskeren sin aller første piggskate. Som om ikke dette er nok har Vilhelm fått fisk på tett oppunder tonnet rett utenfor stuedøren. Det er ikke uten grunn at han har blitt en av de ledende skikkelsene i landet innen sitt felt.


Likevel, noen svin på skogen har han, for eksempel denne koselige saken om svarthå og hågjel:




For ikke å snakke om denne romantiske skildringen med småørret og nise i hovedrollen:




Dessverre er Vilhelm så gammel at fotoapparatet han brukte til å forevige fangstene sine den gangen måtte sveives i gang. I dag er restene av bildene bare synlige som triste, små rammer med påskriften «Postet bilde». Men hva gjør vel det når en har kontakter som sitter på et rikt bildearkiv over gamle synder?


Proudly presenting Årets saltvannsfisker 2013s greatest achievements:

jaubrosmefeskar2.jpg

Årets saltvannsfisker 2013 bagger småbrosme. (Foto: SMS)


IMG_1517.jpg

Årets saltvannsfisker 2013 lemper småtorsk. (Foto: SMS)


IMG_1514.jpg

Årets saltvannsfisker 2013 poserer med småtorsk. (Foto: SMS)


IMG_1515.jpg

Årets saltvannsfisker 2013 praktiserer catch and release. (Foto: SMS)


IMG_1513.jpg

Årets saltvannsfisker 2013 viser frem en lusuer. Nei, dette er ikke et bilde av Brobak. (Foto: SMS)


SMS (108 arter):

lyr3300gpapilkogsurfutstyrfraland2004.JP

Det går ikke an å komme utenom professoren. Selv om SMS, eller Sverre som han heter utenfor verdsveven, er en ydmyk og jevnt over hyggelig kar, er han også en mangeårig Fiskersiden-profil. Med hele 108 norske arter på samvittigheten, troner han øverst av alle i Fiskersiden sin egen samling av artslister. SMS har i mange år vært åpen om at han foretrekker å følge i andre sine fotspor når ny art skal sikres. Det er strengt tatt enklest når en har 1500 studiepoeng og skjønner hva Sheldon Cooper snakker om før han har forklart det i enkle ordelag for Penny. Å bli så smart er nemlig tidkrevende, og da gjelder det å benytte fritiden sin best mulig.


Men Sverre har vært noob en gang, han også. Her forteller han om hvordan en går frem for å fiske svarthå og hågjel. Det blir til og med vurdert svarthåsuppe:




Ellers var det en gang det ble lagt litt mindre vekt på at fangsten skulle presenteres i form av gode poseringsbilder:


Sverre.jpg

Her blir ord fattige... (Foto: Privat)


Sverre+2.jpg

Den såkalte havfiskerposeringen. (Foto: Privat)


smsmedtidligkystmeitesuksess.jpg

En gang i tiden talte også denne på artslistene. Ikke silden altså, den er still in. (Foto: Privat)


hvittingpers2005.jpg

Motstykket til å holde fisken på strake armer når en fotograferer: Kjør hodet så langt frem som mulig. Hvittingen er ellers nokså steindød. (Foto: Privat)


enklassiker.jpg

Nok en steindød hvitting. Merk den langt mer udødelige t-skjorten. (Foto: Privat)


MrVolcom (102 arter):

Bj%C3%B8rn+4.jpg

Nok en biolog. MrVolcom har et nickname som indikerer at han var cirka 15 år da vi nærmet oss et nytt millennium, og at han gikk i bukser det var plass til både to og tre mann i på samme tid. I virkeligheten heter han Bjørn, og denne spede Stavanger-skikkelsen fikk fiske inn med farsmelken (ikke sånn da, men sånn…). Av far lærte han tidlig at torsk var the shit. Fortinnsvis steindød torsk. Han så også opp til sin konkurransefiskende storebror John Olav helt til artskjøret tok han i studietiden. Etter hvert ble også rollene byttet om. 102 arter lar seg høre for en vestlending, men det betyr ikke at også Bjørn var ung for nokså kort tiden siden.


I denne flotte rapporten forteller han villig om bagging av svarthå:




Og så var det bildene fra gamledager, da:


Bj%C3%B8rn+5.jpg

Bjørn med storfangst, blandt annet steindød pigghå. (Foto: Privat)


Bj%C3%B8rn+3.jpg

Bjørn med lusuer. Bjørn til venstre. (Foto: Privat)


Bj%C3%B8rn+2.jpg

Bjørn med gummistøvler. (Foto: Privat)


Bj%C3%B8rn+1.jpg

Bjørn med torsk under minstemålet, en smart sildesluk og hvite tennissokker. (Foto: Privat)


De to siste på listen har nok vært unge og dumme en gang de også, men det var før folk begynte å eksponere seg etter alle kunstens regler på internett. Florøén, som da altså er den eldre broren til Bjørn som det blir referert til rett oppi her, prøver riktig nok å ta igjen det tapte nå i voksen alder, men skandalerapporter om undermålstorsk og ørretpinner er det dessverre lite av. Men noe har vi da funnet på de siste to i klubben.


Florøén (100 arter):

Prosjektlederen fra Rogaland er det ferskeste tilskuddet til «Over 100 arter»-listen. Eldstemann i Florø-Larsen-søskenflokken er ellers nokså fersk både for Fiskersiden, artsfiske og den digitale verden generelt. Selv om han har fisket hele livet, er det først nå i år det har tatt helt av på artsjaget. Og når en Florø-Larsen først setter seg et mål for øye, da er han vanskelig å stoppe. Art nummer 100 totalt ble notert nå i høst, og den vandrende Red Bull-reklamen nærmer seg faktisk faretruende 100-tallet bare i år, også. At han har samboer og tre unger forteller et av to ting: Enten bor han sammen med en av guds egne engler, eller så tjener han flesk og er hung like a bull. Det får være opp til folk selv å avgjøre.


Men 100 arter til tross, bildene under er bare noen få år gamle:


1383460_1425761480979117_1344863100_n.jp

John Olav med prikkepetter og fettfinner, fra tiden før Red Bull var en del av blodomløpet hans. (Foto: Privat)


en-sliten-john-olav-f-larsen-er-det-nok-

John Olav med den norske årskvoten på småsei, fanget i løpet av noen hektiske konkurransetimer. (Foto: Privat)


kjs (102 arter):

Informasjonsarkitekten er også ny på «Over 100 arter»-listen i år, men Karl Johan har jaktet arter i årevis. Han har også skrevet om dette fisket på bloggen sin de siste ti årene, uten å gå i baret med verken svarthå- og micromortrapporter. I år har han særlig utmerket seg ved å konstruere det såkalte Tungevinduet, som i sportsfiske-Norge på være det heteste av nyordene i 2013. Det er lite dritt å grave opp om mønsterfiskeren kjs, men et legendarisk bilde fra 80-tallet finnes likevel.


Fangsten i seg selv er selvsagt fullstendig upåklagelig, men det lukter likevel Borgen skole lang vei av hele bildet:


Breiflabb_8500g.jpg

Herlig fangst, enda mer herlig look, og en magisk fyrstikkeske på fiskekjeften for å krone det hele. (Foto: Privat)



*****



Personlig er jeg et godt stykke unna gjengen over her når det kommer til arter, og jeg skal ikke engang prøve å klatre inn i samme bås som de. Men jeg har like fullt den samme hjerneskaden som gutta, og som folk med skarre-r flest gjør jeg mye ut av meg når jeg først begynner med noe. I dette tilfellet snakker vi altså om rapportering fra fisketurer rundt om i vårt langstrakte land. Nå har jeg sikkert brutt de aller fleste retningslinjer for personvern, sjikane, rasisme og opphavsretter som kan brytes i denne posten, kanskje til og med et par av de ti bud, men når det er snakk om kjentfolk må vi rett og slett bare ha litt slingring. I rein solidaritet skal jeg likevel også ta med noen nydelige eksempler fra min egen fortid:










En kommer heller ikke utenom denne fotoskatten. Bildet viser den dødeste gjedden som noen gang har blitt sløyd på et svaberg i Knarvik. Fisken lå tre måneder i frysen før den gikk i reven. Ny pers med soleklar margin:


Gjedde.jpg

Steindødt gjeddebeist med sjøutsikt. (Foto: Endre Hopland)



*****



Som dere skjønner ferskinger, har selv den største og tøffeste kveiten vært yngel en gang, og det tar tid å bli flink og verdensvant. Men samle dere her rundt leirbålet, så skal onkel Bjørn og onkel Endre fortelle dere noen visdomsord. Ved hjelp av en nøye kalkulert og utprøvd 17-trinnsplan kan nemlig dere også bli Fiskersiden-eksperter i løpet av nokså kort tid…


Bjørn og Endres guide til Fiskersiden-ekspertise:


1. Opprett en bruker med et passelig åndssvakt nickname.

2. Skriv en post der du for eksempel spør om hvordan en fisker flyndre.

3. Fisk en flyndre, basert på gode innspill du har fått i FS-tråden din. Post bilde av flyndren i tråden, og spør hvilken art det er. Skriv at du tror det kanskje er en rødspette på grunn av de røde flekkene på ryggen (og fordi det er den eneste flyndren du har hørt om). Delen i parentes tar du selvsagt ikke med i spørsmålet.

4. Få avkreftet at det dreier seg om en rødspette. Få bekreftet at du har fått din første sandflyndre.

5. Lag en diger og utfyllende rapport om sandflyndrefangsten din, gjerne med en rekke nærbilder av detaljer på fisken, og gode beskrivelser av jakten, hugget, kampen og suksessen. Avslutt med bilde av sandflyndrefiletene på pannen eller på en brødskive.

6. Begynn med artsfiske.

7. Få en hai.

8. Poser med haien, lenge etter du har slått den i hjel.

9. Få kjeft av resten av forumet for å ha drept haien.

10. Ta lærdom av haiepisoden, men fortsett med forumrapporter, og kjør gjerne på med fin håndtering av fisk, mens du fronter catch and release.

11. Senk antallet rapporter. Rapporter bare kjapt og konsist med bilder og litt tekst når du har fått specimenfisk og nye norgesrekorder.

12. Kom med gode råd og tips til folk som har fisket siden Truman var president i USA. Vis at du har peiling, til tross for at det bare er fire måneder siden du lurte på hva en sandflyndre var for noe.

13. Slutt med rapportskriving. Opprett egen blogg. Bli venn med alle FS-folkene på Facebook, og spam de med bloggrapporter.

14. Kom med kritikk til nybegynnere, og svar fort som bare helvete i tråder der en fersking lurer på om sypiken han har fått kan være en øyepål.

15. Skift nickname, fortrinnsvis til ditt eget navn.

16. Les alt som blir skrevet på Fiskersiden, men kommenter bare når folk driter seg ut eller trenger hjelp med artsdefinering.

17. Gratulerer! Du kan nå kalle deg en ekte Fiskersiden-ekspert, og det etter bare 11 måneder og 21 dager!


Med ønske om en god jul og et fiskerikt nytt år!

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! :D

Trur eg forblir idiot, så eg slepp at Endre rotar i mine gamle bildearkiv.
Eller vent no litt: Eg blottla jo mine gamle synder allereie i det eg trur var min fyrste tråd i 2008.

Tråden kunne like gjerne heite "Korleis kle deg som ein uteliggar og myrde piggskate på brutalt vis".

Og når katta fyrst var ute av sekken klarte eg faktisk å grave opp endå eldre grums frå heilt tilbake til papirfotoalderen.

Eg let desse snakke for seg sjølv, forklaring kan heller gis på oppfordring...

Lange365kg_zpsa9ea6a6d.jpg
Fisketur_0019_zpsbbe222f2.jpg
Raudspette17kg061001_zps6736f4fd.jpg
Torsk28kg060210_zps39f313a4.jpg
Torsk25kg-38kg785cm110703_zps0b3e82a7.jp
Sei4kg76cm-45kg010803_zpsb62d71b8.jpg
Haringgjel600g625cm171009_zpsfd4a9a7c.jp
Brosme35kg77cm220807_zps61910cb8.jpg
P8223795_zpsead54829.jpg
P8223788_zps1af6a4e6.jpg
P8193763_zps2fe0f435.jpg
P8031981_zps81987bc3.jpg
Lange625kg100cm030806_zpsef0eaa6c.jpg
P8031989_zps5558d02c.jpg
fiske056_zps9f851319.jpg
Hyse2kg030805_zps2c53c228.jpg
fiske021_zpsb94fce0d.jpg
DSC03022_zps363f7128.jpg
DSC03003_zpsb69bcbec.jpg

Dette siste knippet med blinkskudd er frå mine glansdagar som reketrålar.

kavi031_zps858374b9.jpg
P4070178_zps8d1a9c98.jpg
P4070152_zps498773e7.jpg
P2170003_zps826497fb.jpg

Endret av Dr. Hook
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette var en artig luke. Jeg har noen ikke så gamle flyndre-rapporter, men å posere med steindød hai har jeg heldigvis ikke gjort! Det er bare et drøyt år siden jeg hoppet i taket fordi jeg fikk min første hågjel, sånn er det ikke nå lenger, selv om jeg fortsatt er gaaaaanske langt bak de mer erfarne her inne.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler så jeg sprekker Endre. Skjønner broderen har rota i arkivet sitt ang bilder.

Gjeddefangst med sjøutsikt..... Fantastisk.

Dette er til nå den beste luka for meg.

Takker for smilet jeg hadde lenge etter jeg var ferdig med å skrive dette.

Siste lista var vel på ein prikk for oss fleste som har vært her litt , og mærr enn litt

Kun en kommentar . TOP NOTSJ !!!!.

PS: en av Guds egne engler

Endret av Florø`en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.