Gå til innhold
Fiskersiden

Det var i alle fall havmus!


PeterSL
 Share

Recommended Posts

For ett års tid siden var jeg ute så mye jeg kunne for å jakte på havmus, noe som begynner å bli en stund siden. Det var nemlig mye havmus-blanking i starten på kystemite-karrieren min. Det er ganske nøyaktig 11 måneder siden jeg fikk min første, og forrige havmus, dette syntes jeg var såpass lenge siden at det måtte gjøres noe med på tampen av året. Det er jo også havmus-tid i Bergen, så det var verdt noen forsøk.

Det begynner å bli en stund siden jeg har landet en skikkelig fisk - Noe som muligens har noe å gjøre med at jeg ikke har fisket spesielt mye i det siste, men noen turer har det blitt. De to første turene etter havmus denne vinteren var akkurat som mange musefiskere opplever: Hågjel, hågjel, hågjel og enda flere hågjel gnafser i seg agnet og blir heist på land. Jeg klarte forresten å lande min alle første brosme på tur nr.2. Hvordan jeg har klart å unngå den så lenge fatter jeg ikke, og jeg gikk ikke av skaftet grunnet ny art denne gangen. Den veide 2450 gram om du skulle være interessert i det, og kom på land med en stor rosa ballong stikkende ut av kjeften :o Uansett var det ny art, og jeg er oppe i 39 arter. Det går saakte fremover :)

Jeg fikk dradd med meg Daniel ut igjen denne kvelden også, til tross for at det var meldt både regn og vind utover kvelden(Han er ikke særlig begeistret for annet enn sol og 25 grader). Det var likevel meldt mye bedre vær enn det det hadde vært de siste dagene og det som var meldt den neste uken.

Vi kom på plass og rigget opp en stang hver, og ventingen begynte. Det gikk ikke lenge før vi hørte den første snellen tikke, og Daniel kunne lande kveldens første hågjel. Den første var knapt kommet på land i det det var min tur. Hågjel på meg også. Det neste runnet kom etter en liten stund igjen og jeg trodde jeg måtte lande en liten pigghå, men igjen var det hågjel. Rundt kiloen, så litt større enn de andre vi fikk. Enda flere små hågjel kom på land og regnet kom og gikk i byger hele kvelden. Deretter ble det stille på fiskefronten og jeg begynte å grave ned i Rimi-posen etter mat. Det er det som er så greit med kystmeite, eller meite i det hele tatt - Du kan ta pauser uten å ta pauser fra fiskingen!

Nå var det helt stille på agnet mitt, mens Daniel dro opp en hågjel eller to. Etter en god stund gikk jeg lei og måtte sjekke agnet mitt, helt vekk. Merkelig... Med tanke på hvor mye agnstrikk jeg brukte var dette litt rart. Jeg fikk agnet opp igjen og "pælmet" godsakene ut på fjorden, et godt kast kjente jeg og agnet la seg på ca. 60 meter.

Nå gikk det ikke så lenge før det forsiktig tikket fra snellen til Daniel, han gikk bort for å se, mens jeg jogget rundt stengene for å holde varmen. Det begynte å tikke hos meg også, og vi lurte på om det var en pigghå-stim som hadde kommet innom. Plutselig runnet det godt hos meg, mens det var stille hos Daniel. Jeg løftet stangen og satte et forsiktig tilslag. Det var bedre tyngde i som svarte i enden av snøret. Med andre ord ikke hågjel denne gangen. Stangingen i andre enden forsterket troen om pigghå, mens jeg samtidig hadde en liten følelse om at det kunne være havmus. Fisken kom oppover, og Daniel kom med håv. Fisken kom til syne og det så ut som en pigghå som lå med hvit-siden opp. Egentlig ganske forventet. Men fisken hadde lange finner som så litt rare ut... Ikke hadde den pigghå-snute heller... Fisken la seg over på siden og det viste seg å være en havmus. Litt overrasket ropte jeg "Jaa, havmus!" og den gled lett inn i håven. Håving-av-havmus-jomfru Daniel gjorde ingenting feil og jeg kunne lande min 2. havmus. Skikkelig fornøyd tok jeg ut kroken fra den merkelige kjeften. Samtidig kunne Daniel lande en micro-brosme. Veiingen viste at fisken, havmusen altså, veide 1990.. 1970... 1980 gram. Vekten stabiliserte seg flere ganger på 1980, noe som for meg var pers med 400 gram. Jeg var godt fornøyd med en bra havmus, men det irriterte meg pittelitt at den ikke var 20 gram mer. :D

Det ble altså havmus-pers for meg og ny micro-art på Daniel (Brosme på 300 gram). Begge var godt happy med at det ble havmus på turen og vi kunne lande hver vår hågjel før vi pakket sammen. Jeg regnet ut at det var akkurat 11 måneder og én dag siden min forrige havmus, da var det vel på tide det kom en ny på land :) 

 

11444692793_643aa4a322_z.jpg

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prakteksemplar! ^_^

Ja, den var ikke så dum ;)

Konge :) grattis med nummer 2! Og jeg er helt enig i at det er en av de tøffeste fiskene!

Takk for det :)

Gratla med flott mus! :)

Takk takk!

Flott fisk og bra rapport.

Det er noe med hvordan alle de sure timene blir blåst bort når man ser det grønne øyet.

Like bra hver gang,.

Takk for det :) Ja, det er helt klart noe spesielt med denne fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

irriterer meg enda at kroken ikke satt skikkelig på det jeg tror var havmus igår peter. men gratulerer med flotte muser selvom det "bare" ble pers på hågjell for meg igår

Ja, det lignet veldig på slik de andre havmusene runnet, men man vet jo aldri hva det kan være. Etter du dro misset jeg i tilslaget på to like run som du hadde. Jeg fisket da i samme området som du gjorde. Jeg misset faktisk flere der, men kun tosom lignet på havmusrun. Jeg sier det ar hågjel alt sammen, så slipper jegå irritere meg over det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe! ;)

Hågj*** er en ting, men det er mye hvitting-pest på natt på denne tiden av året. River, sliter, klipper og drar i agnet...

Jeg har hatt veldig lite problemer med hvitting i det siste. Sist jeg fikk hvitting var i April når jeg fisket etter kveite, under havmusfiske har jeg knapt fått hvitting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.