Gå til innhold
Fiskersiden

Tyrifjorden 15.12.13 - bomtur etter røye


erik
 Share

Recommended Posts

Jeg gir meg ikke, men fortsetter å prøve meg på vertikalfiske etter røye i Tyrifjorden.

Det så lenge ut til at det ikke skulle bli noen fisketur i dag. YR meldte på forhånd at det skulle bli både plenty med nedbør og 10-12 m/sek, og det er i overkant utrivelig for å orke å drasse med seg båten gjennom snøslaps og saltsørpe fra Høvik til slippen på Storøen. Men evig optimist som jeg er, satte jeg vekkerklokken til 06.00 i morges for å sjekke YR en siste gang før jeg bestemte meg.

Som tenkt, så gjort. YR hadde heldigvis endret oppfatning på morgenkvisten, så da var det bare å komme seg ut. Småregn, tåke og en stusselig plussgrad er da ingen hindring for en fisketur så lenge det er meldt nesten vindstille og solskinn utover dagen?

Jeg burde kanskje skjønt hintet og blitt hjemme når jeg regelrett plumpet med begge føttene og ble gjennomvåt allerede når jeg skulle sette meg inn i bilen på Høvik. Men med Ullvangsokkene på dashbordet og fullt kjør på varmluften satte jeg kursen mot Tyrifjorden med Silveren på slep. Båtslippen ved Storøen var den første utfordringen. Ikke nok med at det lå en centimeter eller tre med sludd oppå et solid islag, det lå noen hundre kilo dyvåt snø rett foran slippen. Her var det bare å ta spaden fatt, ingenting er som litt fysisk fostring på morgenkvisten!

Vel på vannet la jeg kursen sørøstover, for å teste noen potensielle røyeplasser jeg hadde fått tips om.

Da jeg rundet Utøya var det fortsatt vind og bølger nok til at jeg holdt meg på innsiden av øya en liten stund, før jeg la kursen sørøstover. Vinden la seg fort ned på et par sekundmeter, og drivankeret jeg brukte den første timen eller så kunne stues vekk.

blogger-image-847534731.jpg

Morgenstemning 1

Antydning til solskinnet som YR skrøt av, dessverre var det kortvarig for et ullent teppe kom snart slepende over himmelen igjen.

blogger-image--1723960561.jpg

Morgenstemning 2

blogger-image--571205146.jpg

Morgenstemning 3

Jeg fikk ganske fort et napp på en balansepilk. Først et knapt merkbart dunk i balansepilken, og så akkurat nok vekt til at jeg skjønte at noe var på gang. Opp kom denne lille frøkna, som havnet i fryseren som mulig gjeddeagn for vinterens ismeite.

blogger-image--272436099.jpg

Abbor

Det var endel aktivitet å se på ekkoloddet. Bortsett fra de klassiske stimene med agnfisk, var det også noen ekko som viste interesse for mine jigger og balansepilker. Under er et skjermbilde fra min Lowrance HDS 5 Gen 2, litt lengre ned finner du forklaringen av hva du ser.

HDS5+Gen2_50_20015.12+(18).png

Gjett hva?

Skjermbildene er helt identiske, men på bildet under har jeg lagt på en svart og en grønn ring. Husk at skjermen ruller fra høyre mot venstre, med andre ord er det som skjer i bildets høyrekant "det nyeste". Bildet er todelt, 50 kHz til venstre og 200 kHz til høyre. 50 kHz har en bredere kone på signalet, noe som betyr at det dekker et større område under båten enn 200 kHz, mens 200 kHz har bedre oppløsning.

Den svarte ringen viser ekkoet av jiggen min på vei nedover, mens den grønne viser en fisk. Fisken stiger mot jiggen mens den synker. Vannet er klart, motoren er av og det er relativt grunt så fisken ser at det er noe spennende der oppe som den vil kikke på. Jeg bremser jiggen rett før de to ekkoene møtes, i håp om at fisken skal ta jiggen, men i steden for å ta svømmer den litt nedover før den holder dybden. De to ekkoene av jigg og fisk smelter sammen på skjermen, og ser ut som ett ekko.

HDS5+Gen2_50_20015.12+forklart.png

Forklaring følger...

Bildene under viser noe av det samme, men med høyere følsomhet på skjermen, derfor er det også mer støy i bildene.

HDS5+Gen2_50_20015.12+%252821%2529.png

Gjett igjen?

Den svarte ringen viser jiggen min, den grønne er en fisk. Fisken har allerede fulgt jiggen min en liten stund, så jeg dropper jiggen litt ned for å se om den vil ta. Fisken tar ikke, så jeg prøver å heve jiggen igjen for å se om det trigger fisken, men den svømmer i steden ned på bunnen og blir borte. Jeg fisket endel på denne fisken, ved å kjøre båten tilbake hver gang jeg hadde drevet over fisken. Den gikk litt opp fra bunnen for å se på jiggen, før den la seg på bunnen igjen 2-3 ganger før den enten gikk lei, ble skremt eller så fant jeg den rett og slett ikke igjen den siste gangen. Morsomt å se på, men ganske frustrerende til tider. Lurer på om det vare en røye? (Det kan like gjerne ha vært en annen fisk, men det får vi aldri vite.)

HDS5+Gen2_50_20015.12+forklart+2.png

Så nære....

Det var ikke bare på ekkoloddskjermen det var mye å se på i dag. Naturen langs Tyrifjordens sydøstside er veldig dramatisk, og veksler mellom stupbratte fjellvegger og raviner hvor det har rast ut stein.

Tyrifjorden_15.12+%25287%2529.JPG

Bratt

Røye foretrekker gyteplasser (gjerne kalt røyevarp) med grov steinbunn. Jeg konsentrerte derfor dagens fiske rundt plasser som den på bildet under, plasser med grov stein.

Tyrifjorden_15.12+%252810%2529.JPG

Røyeplass?

Det ble mye prøving og feiling i dag, med mange varianter av jigger og balansepilker i vannet. Jeg prøvde også agnfisk, i form av mort rigget på fireballhode med treblekrok som stinger. Jiggen som sitter på snella til venstre i bildet under har jeg skikkelig tro på, den er fra Berkley sin Powerbaitserie og beveger seg veldig fint i vannet. Den minste bevegelse på stangen får den til å vibrere og bukte på seg, men den er primært en jigg for vertikalfiske for halen har ikke egen "svømmebevegelse" slik som på vanlige shaddjigger.

Tyrifjorden_15.12+%252811%2529.JPG

Dagens smågodt

Mot slutten av dagen kom tåka rullende, og i firetiden så jeg knapt 30 meter foran båten.

Tyrifjorden_15.12+%252812%2529.JPG

Tåkeheimen kommer rullende

Jeg regner med at dette var årets siste tur på Tyrifjorden, med 4,4-4,5 grader i vannet kommer isen så fort det blir skikkelig kaldt igjen. Det er litt vemodig at jeg ikke fikk en "vertikalrøye" i år, men neste år er det nye muligheter. Da har jeg en ekstra ekkoloddskjerm ombord (Ett Lowrance HDS 5x er på vei i posten) så jeg kan bruke festet jeg har laget for å få en ekkoloddgiver på siden av båten. Det skal bli fint å slippe å sitte bakover for å se jiggen på ekkoloddet.

PS- Jeg testet kart laget med Insight Genesis på denne turen. En artikkel om IG er på vei, og kommer på en skjerm nær deg om ikke så altfor lenge. Insight Genesis er Navicos (Lowrance/ Simrad) sin tjeneste for å lage egne dybdekart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott rapport!

Kult og lærerikt med ekkoloddbildene og forklaringene, bare å lage flere sånne:)

Takk, siden jeg endelig har fått paint på PCen skal du ikke utelukke at det blir flere. :)

Gleder meg til fortsettelsen på prosjektet!

Takk, jeg har forsåvidt hatt et par forsøk tidligere i år også og er nok på riktig spor. Du har jo en hvis historikk for "håpløse" prosjekter selv også. :)

Fine bilder!

Takk, stort sett tatt med IPaden.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig artig satsing detta. fortsett å legg ut bilder og ord om ekkolodd. moro å se skjermbilder av fisk som reagerer på jiggen.

regner med at du har lest igjennom de her, men uansett; http://www.magazinefisheco.se/ står mye bra om vertikalfiske etter røye og annet i dem.

Det nok derfra jeg har fått inspirasjonen ja, de har en rimelig bra video om vertikalfiske etter røye på Vättern også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.