Gå til innhold
Fiskersiden

22 Desember – Guds engel


Florø`en
 Share

Recommended Posts

22 Desember – Guds engel

Hallais gott folk, dåkkår vil fort finna ud at eg suge i å skriva rapportar og vil nok derfor fremdeles minimere det til julekalender luga på FS. Men som dåkkår sikket har fått med dåkkår så har eg åbna konto på fjesbogå og det va jo stiligt, itte et intenst mas fra broderen i ein 4-5 år.

Har faktisk ikkje ein ide koss dette vil enna. Som du ser så går det på siddis dialekt så bare der dette vel hallparten av, men drid la gå.

Eg som bror min Bjørn Helge, prate jo(for) mye, eg derimot har faktisk någe å fortella, mens han bare snakke piss.

Neida , han e nok ein bere bror enn någen konne tenkt seg å hatt , så der va den sentimentale delen onna gjort .

Ka eg ska skriva om, jo koss du aldri i helvete må finna på å ta ca 90 arter på et år. Du blir syge i håve , sykt avhengigge , verre en oppjazza crack med krem på, men du blir hinsides tilfreds med det du får te og all info du absorberer (les da ikke alle blanketurene som har resultert i bannskap).

For ikke å si alle de konge folka du treffer og utveksler spydigheter og idioti med. Blir så inni hampen glad for å treffe andre som er like ødelagt og se at « eg vandre ikkje aleina».

Vel, etter denne lille intro blir det helst et bilde galleri av der til nå 89 artene jeg har fått i år. Har håbe om innen 31.12.2013 å få et ront tal slik det blir 90. Det skal visst være «all time high» av antall arter noen gang som er tatt på et år, what ever !!! Litt konstruktiv info vil det vera og litt piss om bilde har ein liden historie bak seg. Det komme til å bli stygglangt, så om du holle til cirka nr 40 e eg importerte eller ka det nå hette.

Sko eg nevnt adle eg har troffe , ringt , chatta, PMa, Gmaila osv med hadde nok denne lugå blitt lengre enn gamle testamentet, så eg takke dåkkår adle bare med ein gang ,1000 TAKK for all hjelp i å nå de 100 til nå (for det e nå det bjynne). For det va jo der mye av dette starta, om eg konne få 100 arter innen 2013 og det jekk pina dø i box . Får du RØØØØØØØØØDDDDDD!? Nr 86 på lista her.

At eg e litt over middels glad i å fiska e vel ikkje å stikka unna ein stol, så dette artsgreiene jekk rett i teinå (håve)på meg. Her har han så prate nesten bare piss mye av skyllå , men eg va nok ikkje så vanskeligge å be , du og den der trønder jengen som eg nå e stolt medlem nr 13 i.

Vel nok jabb , her får me se på någen bilder som blei tatt underveis og til alles glede, så e ADLE bildene tatt med superperplex gogol linse og filtrer ut av en annen verden og oppløsning som folk bare kan drømme om. Fiskene har kommet noenlunde i den rekkefølgen di vises. Og ja der er fisker jeg ikke har bilder av, så der blir det «stand in».

Here SHE blows !!!

1.Røye

Roye.png

Her var det på høyjæren og tatt i januar på Oslandvatnet. Standard røyeblink med rød maggot , lysstav og str 10 krok. Tror dette var min først fisk noensinne på isfiske og det tok bare av etter det. Isfiske er noe av det kuleste jeg har gjort på lenge. Det skal være sagt at jeg er livredd å gå på is selv om den er 50 cm tykk , men det er blitt någe bere og når du har ei halle med Kapteinen i vesten så jelpe det. Brillene e som fra ein dårligge film, men skulle vera NY ART brillene mine, image !! PB 218g .


2. Pigghå

Piggha.png

Bifangst på isen i Frafjord, var lagvis med dem så måtte bare rømme plassen

Utstyr : anything with bait on PB 6350g


3. Hågjel

Hagjel.jpg

Tatt på paternoster takkel og 2/0 krok med makkarell og Lopezzzz snake som agn. Denne er tatt i Dirdal fra land.

Flott fisk men kan bli sykt plagsom når en prøver på annet, faktisk SYKT plagsomme (les for store prikkar) PB 1400g


4. Svarthå ( latinsk - penisos fiskos)

Sorthaa.jpg

Denne tar på alt fra str 18 sabiki hekle til Supermutu 16/0 med vaier og agn.

Har du ikke den og har fisket på dypere enn 100 m er den ikke der du fisker ELLER bjynn å strikk, fisking er ikke for deg :o). Kjokt i Frafjord og tatt på isen. Også kjent som pikkfisk blant proffene derav det latinske navnet. PB 490g


5. Lyr

Lyr.jpg

Denne fisken finner du over vår langstrakte land og er en super pelagisk fisk, tar alt fra agn til tradisjonell pilk og makk. Typisk å få fra land og langs land. Kult fisk å ta på lett utstyr. Her på isen igjen i Frafjord. Sabiki hekle med str 12 krok, fikk kjørt seg. PB 7240g


6. Torsk

Torsk.jpg

Foto. Jan Harald Risa

Denne ble tatt lokalt her i Stavanger mars og e ein røslig basse til å vera her. Var drøye 18 kg og hadde akkurat gytt så ble nok snytt for en del kg. Tok sei som hang på pilk, se hale på sei ut gjelle. PB 23500g


7. Øyepål

Oyepaal+Sti+v+kuling.jpg

Foto. Kaptein Morgan

Ja her hate eg, Lygning i vær fra helvete. Hørr denne: «Broder (han så snakke så mye piss) om du får Øyepål så ring me ein gang så komme eg ud te deg og låne stang, mangle an !!» Halvbrisen , for det måtte du ver eller sprut galen for å gå ront på isen der i det vere. «Broder, eg fekk an og mye der eg e nå , bare kom. Svar : Eg drøye an litt , dridver !!!! Fae… for ein pik….. . Vel eg hadde det tro det eller ei , heil magisk udpå der (visste jo ikkje bere)

Tar på alt av småkrok fra str 18 til str 6 ( ja det går an og få på både større og mindre krok Irvin) med makrell om den er der. PB 136g


8. Sypike

Sypike.jpg

Over alt og få du kje denne så jørr som på svarthå, ny indikasjon at denne sporten ikke er for deg. Denne tatt på isen Frafjord, samme utstyr som på fisken før, Øyepål. PB 254g


9. Sandflyndre

Sandflynde.jpg

Foto: Stig Hetland

Flatfisk er allti kult og her i Stavanger er det mye av den. Bom og slep er sagen her, glad i både reker, makkarell og blåskjell. Bruk gjerne fra str 4 til 1/0 (rolig Irvin), bom og dobbelt slep.

PB 950g


10. Strømsild (Ny art i 2013)

str%25C3%25B8msild.jpg

Se de brillene, sjef !!! Lygning på isen, sabiki hekle str 16 med makrell. Kul fisk

PB 48,9g


11. Piggskate (Ny art i 2013)

piggskate.jpg

Lygning igjen midt i go vere og fekk og klar beskjed om fekk du ein , ring , me ska merka ann. Eg ringde. Idiotar !!! Me drøye an , dridver !!!!!! (den e t deg Wilma og broderen). Så dette e alt eg fekk te i Morgan rus , iphone , 24 ms og huttemeitu. Mitt første møte med denne fisken live og fasinert til tusen, min eneste og. Glidebom med enkeltkrok str 6/0 og hel liten hvitting til agn. Denne skal eg ha ijenn på isen til neste år og då ska NÅGEN ta et skikkelig bilde. Skulle og vera julakoret mitt, men ble byttet ut med annen kul fisk. PB 3700g

Lygning utstyr

4+Lygning+equip.jpg3+Lygning+redbull.jpg


12. Hvitting

Hvitting.jpg

Foto: Bjørn Salte

Noen kaller denne havets rotte, men er en fantastisk matfisk og smaker bedre enn rotte.

Tar det meste du servere og er over ALTTTTT. Igjen, mangler du denne , strikking og kurling er 2 ting som kommer sånn «top of my head». Pb 1440g


13. Hyse

Hyse.jpg

Foto: någen

Får du denne fisken med litt størrelse på er den ganske kul å fiske. Tar det meste du servere den og løs i kjeft. Gjerne sammen med hvitting , men vanligvis helt i bunn og da er hvitting noe over om de er sammen. Alene mer på mudder bunn enn sand , her kan halvsirkel kroker være en ide om de er med størrelse på. God i fiskekaker ( ja eg spise fisk og OCE). Her ønske eg å komma over den magiske 5kg grensen men venter ennå på tilbakemelding av Reinhart.

PB 4450g


14. Knurr

Knurr.JPG

Kul fyr, denne får du garantert om du er etter sandflyndre , tar samme takkel som den. Fikk vel en 50 stk når jeg var etter den røde varianten her i området. Om du er på sand og den går over til stein og sand, da er du hotspoten. Her hadde jeg uoffisielt Nrek , men de klarte aldri å registrer den, dvs fikk aldri noe tilbakemelding , fy skam Villmarksliv. Pb 925 g


15. Glassvar

Glassvar-SNOW.gif

Foto: Karleif Tunheim

Fiske på samme måte som flyndre flest men den holder til på mudderbunn. Obligatorisk caps fisk ( ja Irvo du va fysst). Her på isen i Frafjord. PB 1150g


16. Bergnebb

Bergnebb.jpg

Typisk strikke og curling fisk, done. PB 74,5g

Frafjord isen og sabiki hekle str 16


17. Brisling

Brisling.JPG

Foto: Stig Hetland

Sær jævel, var hundrevis og en stk str 18 krok med 0,18mm sene og reke på. Tok sin tid før den ville.

Meg og Brobak tok noe før isen kom i fjorden, men an va der itte is og forsvant og. Masse av denne fra november til mars inne i Frafjord, konge fjord dette skjønner dere. PB 11g


18. Sei

Sei.jpg

Foto: Tommy B Lian

Kul fisk å fiske om størrelse på den, super pelagisk og er overalt og tar på det meste.

I følge NKML er dette bildet i korrekt havfisker positur.

PB 10100g


19. Kloskate

kloskate.jpg

Denne er tøff og er min andre art i skatefamilien. Fiskes på mudderbunn med bom og slep som piggskate. Det sies at pigg og klo ikke går sammen så… Vel kom til Frafjord, der er det plenty

PB 510g.

20. Makkarell

Makrell.jpg

Foto: Bjørn Salte

Agn – får du kje den , slutt å fisk. PB 780 g


21. Brungylt

Brungylt.jpg

Foto: Stig Hetland

Sabiki hekle str 16 krok agnet med arten før. PB 118g

På Frafjord isen


22. Rødnebb/Blåstål

Rodnebb.jpg

Frafjordisen og samme hekla med samme agn. Her sammen med Karleif . Me tog den dagen 21 arter til sammen og det var 19 nye arter for meg på antall arter i 2013. Greit hopp på en dag. Smårått synes eg då, ikkje sjølskrøyd , men litt ja og lide nei. PB 480g


23. Gressgylt

gressgylt.jpg

Du ser heklå, samme isen og fjord. Denne på sommerstid har noen fantastiske farger som både Øystein Winther og Asgeir Alvestad har flotte foto av.PB 105g


24. Lusuer

Lusuer.jpg

Foto: Karleif Tunheim å di

Same hekla , fjord og is ijenn !!! Se om du kan se sypika som henger der. Skogeidstikka og Daiwa 30LD i bruk. Stol med «brus» holder. Comfort er undervurdert. Denne får du nesten over alt her om du kommer deg ned mot en 60 m og dypere. Tar det meste, liker hvit farge. PB 298g

Dims

10+Dims.jpg11+Dims+2.jpg

Bare for å bryda av litt for nå e jo eg dridleie av å skriva. Her e zikka det eg bruge av farger til nesten alt. 99 % av krokene jeg bruker er Mustad 92553. Fra str 6 til 10/0. Alltid, så å si transparent sene, mye fluorkarbon. Alt leveres fra Sløvkroken som er SMS sin oppfattelse av en bedriftnavnet, men han er på bedre tanker nå etter en «lynende» tur vi hadde, tror jeg. Og skulle du meina at eg sidde på någe fiskeinfo du lure på så ta bare kontakt. Eg svare som broderen med ein haug med piss, bare som nevnt før, mitt piss e dårr hold i . Nei, me begge hjelpe om me kan , kje sant Bønna ? Ja eg e spons hora og stolt. 1000 takk SØLVKROKEN.

PB Bowlingkule Lopez Slange PB hoggorm


25. Gråsteinbit

gra+steinbit.jpg

Tøffing og på Frafjordisen , noe uventet men kult. Typisk agnfisk og gjerne der det er skjell på bunn, fjell. Er blitt veldig redusert de siste 10 år så slipp små rakkare uti igjen. PB 8000g


26. Gapeflyndre (Ny art i 2013)

Gapeflyndre.jpg

Dette draget var ny art , konge trippel , 2 gaperter og en knurr. Hekla slår til igjen og Frafjordenisen. Reke og makkarell som agn

Dette er vel den opprinnelige caps fisken herr Kilde?

PB 336g


27. Brosme

brosme.jpg

Foto. Øystein Skjæveland

Bilde er fra 2012 og hadde ikke bilde som var fra i år. Kjent som brunsnegl av Ølgylt og Fisk & Rask.

Vel da har vi store snegler her på Vestlandet for der jeg fisker disse er de sjelden mindre enn 7-8 kg. Denne er 10,9 kg og PB er 12800g fra Nedstrandsfjorden, Dypvannsfiske med bom og slep, hel makrell eller sei til agn, 10/0 krok og 1,00mm sene. Knakande goe fiskekaker og ikke fra Frafjordisen. Faktisk så har vi registrert 44 arter i den fjorden og lange og brosme er ikke blant dem.


28. Lange

lange+x.jpg

Foto : Bjørn Stein

Samme måte som brosme å fiske. Langa er mer på hard bunn enn brosme men fiskes på samme måte så si. Ferdig kom og tørk. PB på snøre – STYGG STOR(plattform) , men på stang kun 14,5 kg.

Den på bilde er drøye 10 kg.


29. Grønngylt

Gronngylt.JPG

Stintefisk og fiskes der etter. Mye her lokalt , nr 5 av 6 nå i leppe familien som er nevnt. Her på møkkaplassen til Daniel Bjørndalen. PB 94 g


30. Rognkjeks (Ny art i 2013)

rognkjeks.jpg

Foto: Tommy gun

Denne fisken har vel både meg og broderen hatt fisk på 3000g + og begge fokka det opp med å tro at fisken ikke hadde fart, vel i hans tilfelle var det håveren som fokka opp. Her på denne plassen er det syge individer. Akkurat her tog eg 2 nye arter på mindre enn 5 min rett foran aua på Tommy. Då lurte du litt. Litt flaks ska en ha PB 487g. Tok på makrell og paternoster takkel . Går mye langs kjettinger på flytebrygger, spes i april, mai å di.

Glemt det heilt ud, mye ja og lide nei. Se capsen SMS, Skarpkroken


31. Tangstikling (Ny art i 2013)

Tangstikling.jpg

Foto. Tommy boy

Vel her va art nr 2 som dukka opp på 5 min og den tog med dødsforakt. 0,10mm sene og str 30 krok med rekefragment. Den broder, brukte du 240 min på og same fisken ,eg 1 min. Fått en 5-6 til siden, men denne kan gi deg grå hår. Her må du være i den der gruppå fiskere som du vett…

PB 10g , så kloss i Nrek .


32. Skrubbe

Skrubbe.jpg

Flatfisk= kult. Glupsk fisk og tar det meste. Har ei håla rett udfor huset som levere fine skrubber, men har kje over 1000g. Pb 905g Fiskes best i storm å di. Det va mye nei og lide ja.


33. Vanlig Ulke

vanlig+Ulke.jpg

Er overalt her i Stavanger ( Roger denne e t deg og det va du Endre så bjynte) og tar ALT. Føler uten å kjenne deg Roger at denne er en av dine 2 som snart sitter og vet ikke helt va Endre har på deg der, men om denne fisken dukker opp på FB så er han all over deg som fluer på møkk, så eg og har heve meg på mobbe bølgå. Ps, du fortjene ein

PB 602g


34. Svartkutling

Svartkutling.JPG

Lide Redbull og styggtrøtte. Denne tar jo og det mesta , str 10 krok e good og har du kje den, så e strikking IJENN någe for deg. Egentlig kul fisk men mister litt av glanse for det er mye av den og da har smårød flekkbretling tatt litt over. PB –denne. PS: nå bjynne kartongen å bli mye lettare.


35. Ålekvabbe

Alekvabbe.JPG

Her komme ein av mine som fører seg inn i lista til NKML sine anmerkninger ang Nreks. Denne rakkeren var smellfeit og 44 cm og bare 318 g. Gjeldene Nrek er å 560 g og samme lengde +0,5 cm. Hvor jeg skulle plussa på 242g vet ikke jeg, men her muligens noe som få sier ut høyt tror jeg. Er det mulig vekt står på lbs og ikke gram? Gå inn på lista å se. Bitring , ja litt ja , men mest nei.

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/villmarksliv/article631438.ece

Vel PB 318 g


36. Tangsprell

Tangsprell.jpg

Mirco fisk og tar på både reke og makrell , str 10-16 krok e good. Nattfisk bla.

PB 46,3g.

Dette OG e vel ein sånn Storfisker button for de så drive med det, ja det e meint som mobb.

Som dere ser tar jeg meg sykt DÅRLIG ut i blitz. Faktisk skikkelig stygt.


37. Trepigg stingsild

tre+pigg.jpg

Foto: Bjørn Helge Florø-Larsen

Gammel bilde fra 2010. Microfiske med str 26-32 krok og litt reke på

PB 7g


38. Grundling (Ny art i 2013)

grundling.JPG

No comments , ja liksom du.

Sko egentlig jem fra en lengre fiske tur på havet, men så såg er at det va 16 mil hjem og kun 14 mil til hvor denne var og det var jo kortere. Så då blei de ny art, Skal aldri fiskes igjen!!! Dette er PB


39. Vanlig Karpe (Ny art i 2013)

Vanlig+karpe.JPG

Så fant eg ud at denne og va så nær, kun et par mil så eg tog denne og på str 10 krok og mais.

Då eg sko jem fant eg ud at eg va nesten 30 mil jemma fra og ikkje 16. Då va kje guds engel någe happy på ein måde, då fekk eg så hatten passde. Då sto kje fisking høgt i kurs eller eg ,og eg hadde jo heilt glømt någe kagestyr og borsdag helt ud , men 2 nye så….. thumbs up. PB 677 g


40. Lomre

lomre.jpg

Foto : Håkon Taranger

Lett, fiskes som flyndrer og finnes mer under flytebrygger enn i de fri vannmasser.

Mye av her i Stavanger, små i munnen ( les liten krok) og liker bålskjell (får du BLÅÅÅ) og reke bedre enn makkarell

SMS , se caps og hårfjørene.

PB 1100 g

Vel nå er vi ved 40 og er stolt av deg om du fremdeles leser og ikke bare skimmer bilder (det hadde eg jort)

Her komme ein KLOKKEKLARE advarsel fra Florø-Larsen klanen. Dette bilde som vist under er stengt forbudt på FB. Ja Sindre, du posta et bilde av ei sjeva med sylta eller någe , Fyyyyy
8+FB++Strengt+forbudt.jpg

NEXT !


41. Ørret

Her har eg kje bilde for han der Werner å di + AOF tar seg av det. Ja, eg vett dårr e ørret i Femund.

PB 1400g, bilde så fint vist i luka til Mr Volcom og Endre


42. Bergylt

Berggylt+-+1%252C230+kg.jpg

Gammalt bilde fra 2012 da jeg ikke fant et fra årets fisk. Dette var den siste i leppefamilien.

PB 1230 g. Knallkult å fiska på topp knytt stang på 6 m

Litt Tommy tendenser her ser jeg ang fingrer.

Tatt i Lillesand sammen med Asgeir.


43. Sørv

Sorv+0%252C220+kg.jpg

Foto: Broderen

PB 220g

Tar på mais å di. Gud så kjedeligge fisk.


44. Regnalue (Ny art i 2013)

Regnlaue.jpg

Foto: Are Andersen

Never again. Str 30 krok og makk. Bartefisk og knapt nok en gyldig art. PB 1,2 g


45. Solabbor (Ny art i 2013)

Solabbor+%25283%2529.jpg

Gjelrøde måneabbor , kasut pytten med str 18 med makk. Flott fisk , U only do it once.

PB 35 g


46. Abbor

Abbor.jpg

Tatt i Nitelva, tar alt og ikke noe fisk for en vestlending.

Done deal. PB 161g. Her har jeg vært våken i over 45 timer. Dyno next.


47. Mort

Mort.JPG

Gammelt bilde fra et vann i Trondheim, Er overalt, synes jeg. Er visst kjekk å få over 1000g, så sånn e d. Mye nei, lide ja PB 63g


48. Dvergmalle (Ny art i 2013)

Dvergmalle.JPG

Denne fisken føyer seg inni i topp 5 lista på kul art i Norge. Nr 1 er jo seff Havmutz.

Randaburg !!!!

All info på bilde. Konge fisk. Tatt på dypp om natta


49. Tangkutling

Tangkutling.jpg

Krok str 30 som jeg fikk av Hugo, ferdig knyta med 0,10mm sene. Denne tar du en gang om du ikkje skal knuse forrige rekord på antall arter på et år. Reke fragment. Denne finner du overalt i overflaten og rund brygger mm. PB 2g


50. Bergkutling

bergkutling.JPG

Denne er en vanlig kutling , men er du i tvil så ta en titt på denne linken. The holy kutling grale

http://nidarosiensis.blogspot.no/2013/06/om-leirkutling-vs-bergkutling.html

PB 2 g


51. Suter (Ny art i 2013)

Suter.jpg

Foto : Asgeir Alvestad

Tatt i Arendals vann på str 10 krok og mais , men er mer vanlig å ta på makk. Kraftig fisk og denne ble tatt på 3,5 m toppknyttstang , trodde alt skulle gå til reven , men på land kom den.

Ja, denne var jeg glad for å se SMS: Capsen

Pb 1997g

52. Sandkutling

Sandkutling.jpg

Se Wilma heilt lige din, bare din står det Leir på. Ikkje bli sure, eg lige deg fordet.

Tatt på str 18 krok og reke. Her nærstudie for å telle skjell så jeg ikke noterer leirkutling å den. PB 4g


53. Vanlig ål

Vanlig+al.JPG

Denne lige eg ikkje, å så e an jo freda, men i Dirdal e det bifangst.

PB 502g. Dridfisk


54. Tangkvabbe

tangkvabbe.jpg

Kul fisk og er dagaktiv, tar både makrell og reke . Jeg har brukt str 8 krok på 0,30mm sene. Er en del av den her i Stavanger og likner litt på en mini steinbit. Pb er dårlige 13,7 g


55. Dvergulke

Dvergulke.JPG

Roger Nilsen fisk ,18 cm og 112 g. Nice size


56. Sik (Ny art i 2013)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en avhandling! Men er faktisk ikke imponert over lengden, da jeg vet du har bedre tid enn de fleste til å skrive når normale folk sover.

Men for et år du har hatt, og tusen takk for at du gidder å skrive om det. Sprer fiskegalskapen ut i den ganske land, kudos!

Men ikke glem de hjemme :S

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jesus Florø-Superstar! :lol:

Håper eg har anledning (og tillatelse) til å fiske like mykje når eg blir så staurgammal. Det må være Red Bull som held deg så ven og vakker, men ein tjukk flott manke og gutteaktig sjarm.

Sex, Red Bull & Rock N' Roll!

JOFL ON! :rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese denne rapporten, med JOFLs stemme inne i hodet, var som 0.5 av de 56 timene jeg var i samme båt, bokstavelig talt, i september etter tjerringå. Jille fitske, løyen rapport og klik kokoz år for galne maen me guds eigå engel som manatsje. Netste år ta vi tjerringå!

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.