Gå til innhold
Fiskersiden

blogz
 Share

Recommended Posts

Da var vi der igjen. Tiden er nok en gang inne for å pakke ned det groveste skytset og forberede kroppen med idoform og gå på apoteket og kjøpe mer solfaktor 50. Turen går tilbake til panama som lovet i 2011.
Dengangen fikk vi jo ikke hverken gulfinnet tunfisk eller cubera snapper. Ei heller fikk vi stor roosterfish på "riktig" metode så vi hadde en del uoppgjort der nede. Både reiseleder og "stockholmarna" fra forrige tur var med denne gangen også og jeg hadde i tilleg fått lura med meg Kristoffer som er en kammerat av meg som har vært med litt å fiska både gjedde og abbor men aldri vært sørpå.

I tillegg hadde Peter, en sivilingeniør fra litt utenfor Stockholm blitt med.
Reisen ned er like lang som sist, men den går på en måte litt lettere nå man veit hva som venter. Når vi ankommer blir vi kjørt til samme hotel som sist.

DSC_0104.jpg

Her nyter i allefall Kristoffer livet
20131102_15374220131102_04.jpg
Panama City må være en av værdens høyeste byer sett sånn i gjennomsnittshøyde på hver bygning i hele byen.
20131102_16214220131102_09.jpg
Igjen kjørte vi over kanalen og allerede her kunne man ant litt ugler i mosen hvis man tenkte seg litt om, for det lå en mengde skip for anker utenfor kanalen. Dette skulle vise seg å ha en årsak.
20131102_16351220131102_16.jpg
Fin busstur igjennom jungel,fjellpass og sukkerrør åkre. Denne gangen hadde vi fått en buss som var stor nok så det var en finere tur en forrige gang hvor vi ble pressa inn 11 mann i en huyndai H1

as.jpg
20131102_20434020131102_20.jpg
Vel framme i campen ble det til å sette på litt sneller og tusle med hendene dypt ned i lommene og spane ut hva alle andre hadde tatt med seg av stenger og sneller. Og titte litt i betesboksene til folk. Alle ser ut til å være relativt godt skodd.
Av de tre lagene er båt #1 den samme som det var for to år siden, med stockholmarna: Eddie, Petter og så Mikke-reiseguide\fotograf\ornitolog. De får Javier som guide som forrige gang. Javier som det går rykter om har slått en ku i hode med en knyttneve og drept den...

P1000211.jpg

Jeg og kristoffer blirr satt på eneste båten med 2 mann i. Dette er en litt mindre båt med singelskråg med litt mindre motor som stort sett ikke blir kjørt like langt som katamaranene som de to andre "lagene" blir satt på.

20131103_22404120131103_23.jpg
Båt 3 inneholder Tor og GP fra forrige tur samt da Peter.
20131103_23121020131103_30.jpg
Første dagen har vi maks uflaks og får spylt inn havvann med "feil farge". Det skylles at det er noen kraftige(!) havstrømmer som møtes på spissen utenfor Pedasi. Jeg registrerte at det var noe strøm sist, men denne gangen skjønte jeg hvor gæærnt det faktisk er etter å ha vært i CostaRica ifjord Dette med fargen på vannet resulterer i at alle i praksis blanker. Vi i vår båt reiser dit hvor det dårlige vannet dukker opp sist og greier akkurat å feilkroke to needlefish og ha en hai etter den store popperen.
Dette skjer jo naturligvis på en stang som jeg selv har bygd for anledningen. En stang jeg ikke har fått testet på noe annen måte enn å dra tilhengeren min rundt i hagen....

289cb219-fde5-4cc5-b093-b1ec87eda418.jpg
Når vi kommer tilbake fra campen ruller de fleste seg ut i badebasenget og syter over hvor elendig fisket har vært.

På dag to tar det seg opp en god del. Alle får fisk og Tor smeller til med en gulfinnet stillehavs tunfisk på a 17 kg utenfor det som blir kallt Alcatraz.

P1000174.jpg

Den kommer litt uanmeldt og brått på ut av intet. "Normal" teknikk for å fiske etter YFT går ut på å finne delfiner for å så kaste foran delfinine og fiske stor popper i en heidundranes hastighet. Men dette eksemplaret hadde vel ikke lest den boka...

I vår båt får jeg endelig se noe av det jeg hadde håpet jeg skulle få se. Nemlig Kristoffer som får sin første amberjack på speedjigg.

20131104_17083320131104_36.jpg

Jeg har jo prøvd å forberede han på hvordan iallefall jeg ser for meg at fisken reagerer når den tar en speedjig. Jeg ser for meg at den svømmer oppover i ett rasende tempo og omsider får tak i pilken, og hvorpå den da vil ned igjen for å utligne trykket så fort som mulig. Når fisken tar pilken til Kristoffer så bruker den 5 sekunder på å riste livet ut av pilken før den svømmer ned. Og det lille snev av skuffelse og troen på at utstyret er GROVT overdimensjonert som man kan se ett lite hint av i fjeset til Kristoffer i disse 5 sekundene, som byttes ut med først en bekjymret mine og så ett glis og ett snellehyl når omsider fisken setter fart, er en fryd å få med seg fra sidelinja.

20131104_17112220131104_39.jpg
Denne dagen er Kriss litt i siget, men jeg greier å lure en bonito på lett popper, og hastigheten disse greier å sette opp er like imponerende hver gang selv om størrelsen er relativt beskjeden.

20131104_17223320131104_44.jpg

20131104_20422920131104_52.jpg

Inne ved skvalpeskjæra dukker plutselig en av targetartene opp på sedvanlig vis med finnene opp av vannflata og ett par tre individer av typen sloss om subwalken til Kriss.

20131104_20460220131104_53.jpg

Vi blir fort enige om at dette er en av de kuleste fiskeartene som eksisterer.

20131104_20463320131104_56.jpg

Tor og GP kommer i kontakt med en stim av roosterfish også på denne dagen og somler ikke bort kjangsen på å få en av de mest spektakulære fiskene som finns på popper. P1000171.jpg

Dubblè med roosterfish i str. medium og jack crevalle også i størrelse medium.

Når vi kommer i land på dag to så blir det klart at det er noe spesielt denne gangen iforhold til i 2011. Det viser seg nemli at i det herrens år 1903 så ble Panama skilt ut som en egen stat etter å ha vært inlemmet i Colombia før det. Og denne begivenheten trådte i kraft i november. Og siden vi er som fjøsnissenordmenn flest går ikke vi ut ifra at andre enn Norge feirer nasjonaldag noe mer enn oss og tar oss naturligvis ikke bryet med å sjekke når Panama har nasjonaldag. Det det har seg nemlig slik at folk i Panama feirer nasjonaldagen sin 3 dager til ende.... minst. Og i den anledning har det kommet en mengde folk fra Panama City og andre plasser rundt om i landet nettop hit til Tuna Coast for å leve strandliv, feste, fiske og sette fast båthengere i sanda.

20131105_00172020131105_57.jpg

Om natta hører vi festen i byen som ligger en kilometer unna, det skytes med våpen og det er tydligvis ett vakent engasjement for noe som skjedde for 110 år siden.

Reint fiskemessig får dette noe konsekvenser for oss da vi ikke kommer til helt jomfruelige plasser som guidene vansligvis er vandt til. Alle som blanker bruker iallefall dette som en knallgod unnskyldning for at dem ikke fikk Cubera :P



På dag tre holder fugletitter, Mikke på å omkomme av bare synet av en rovfugl som sitter på stranda når vi ankommer stranda klokken 08:30. Han spretter til og tar opp det digre kamera sitt og blir virrende rundt i jungelen og på stranda for å ta bilder av rovfuglen som han kjapt, på spørsmål om hva det er for slags fugl, svarer med fryd i stemmen: ingen aning.

Jeg hermer så godt jeg kan etter smyginga hans og knipser dette bildet av en relativt sjelden art
20131105_14371620131105_59.jpg
Skandinavisk tykkleppet multemeiter- Skandinavius surfus corpus



Denne dagen har vel vi i denne båten vårt beste fiske tror jeg. Vi begynner med å prikke noen arter langs med kysten sånn som Jack 20131105_17161820131105_62.jpg
20131105_17202320131105_68.jpg

Spanish Macerel, som forøvrig ble landet på kjernsmoings custom made omkonfiguerbare popper\stickbait
20131105_17291320131105_72.jpg

... og JA jeg og tildels Kristoffer ser ut som banditter fordi vi 1: glemmer å ta av maska fordi vi er surrehuer og 2: må ha dem på ellers så sprekker vi som troll i sola.

VI får begge noen Roosters

20131105_22580520131105_76.jpg

20131105_22582520131105_78.jpg

20131105_23264020131105_87.jpg

Litt amberjack til middag :)



Og så skjer det. Vi ligger på drift på en topp som stikker opp fra ca 30 meter som flater ut på ca 12-15 meters dyp på toppen. Vi kjører store poppers. Jeg har en Halco Roosta som for det meste er blå og Kriss står å sloss med en River2sea dumbell . Altså store poppere som vi utover hainappet og en og annen blink ikke har merket noe på. Plutselig er det en rød fisk som kommer opp, velter seg over popperen min og setter kursen ned!!!!!!

Det skrikes i båten. Både CUBERA!! og FRENO! MAS FRENO! som betyr BREMS! MER BREMS! Jeg strammer til og haler og drar slik at fisken ikke skal komme seg ned til hula si igjen. Lykkes med det og etter noen minutter med baksing så kommer denne opp.

20131105_23145120131105_81.jpg

Jeg føler meg nå relativt bekvemt sikker på at jeg har landet target art nummer 2 av 3 og skråler og ler og blir kjørt til land med fryd i mitt hjerte. Vi kjører ett lite skuespill når vi ser at alle mann står på land og venter på oss og henger dypt med hode og gjør bare sakte bevegelser og prøver å se så nedtrykt ut som vi kan. Før vi selvfølgelig skryter på oss et flott fiske etter de fleste artene en kan regne med å få her på en dag. MEN!

Tilbake i leiren så er det flere av gutta som mener at den røde fisken jeg fikk IKKE er en cubera. og etter litt studier av bilder som henger på veggen i lodgen og etter en rundtspørring av vertene så viser det seg at jeg har fått en Red Mullet Snapper. En DIGER Red Mullet Snapper, men da altså ikke en Cubera Snapper.

Red Mullet Snapper blir ikke stort større enn 15-20 kg og min var vel ca halveis opp dit. Men det hjelper jo akk så lite når target arten Cubera Snapper fint kan bli 40 kg tung og jeg da fortsatt ikke er med i klubben over de som har fått en sånn en.

Så mine planer om å hvile på laubærene på hviledagen som er planlagt på dag 4 går rett i dass og jeg "signer" på båten som svenskene har satt i stand på "hviledagen"

På dag 4 blir da altså Petter, Eddie, Mikke og jeg kjørt ned og kravler ombord i båten til Javier.

Mens de andre gutta driver slaraffen og strandliv

MIkke velger å kjøre hardt på å være kameramann slik at vi andre kan fiske. Jeg tror han angret pittelitt på det...

I det vi runder hjørnet på sørøstspissen av Los Santos og vi treffer strømkanten ser vi at det er masse needlefish som lager en masse styr og vesen på overflata. Vi har jo stått å kastet MASSE på sånne stimer før uten å få en dritt, men vi prøver nå alikevell. Vi lander noen småfisker og Javier står å "speedjigger" baki båten mens vi kaster og plutselig får han en agnfisk som blir tatt beinhardt av noe annet. Mikke får den lille tullestanga til Javier og blir stående å sloss med ett eller annet som ettervert raser inn mot stranda. Og det går som det må gå det. Vi kommer inn så grundt at Javier begynner å speide etter bunn og da svinger fisken rundt en stein og vips: snøret er av. Misstanken går mot enten cubera eller hai. Men det svømmer så mange fisker her at det er aldri godt å vite.

Javier tar oss foribi Alcatraz og når vi er kommet fram sånn ca så ser plutselig Petter at det ligger løse deler under den ene motoren på katamaran. Og prikker Javier på skulderen og lurer på om ikke dette potensielt kan bli ett problem

20131106_16250120131106_98.jpg

Noe Javier sier seg enig i. Men Javier syr sammen styremekanismen med litt fluorcarbon fortom og vi får både fisket og kommer oss hjem.
Denne dagen blir som fryktet: det er store poppers som gjelder. Målet er rødt og har store tenner og er beryktet for å være vanskelig å lande. Og vi har faktisk noen fisker som følger popperne våre. Alle ombord har stått å kastet mye etter akkurat denne fisken på den forrige turen og på denne turen.

Jeg lander en av jackene som plaget vettet av svenskene for to år siden.Og jeg minns det var Petter som har en DIGER jævel av en amberjack etter popperen. Ryktet i campen er at når man først får en amberjack på popper så er den diger. Javier jamrer seg iallefall en del over tanken på at man kunne landa en supersized amberjack.

Men så ikke lenge etter blir det oppstandelse i båten. Oppmerksomheten til alle mann blir trekt mot popperen til Eddie og bak den kommer en rustrød skygge. Den hiver seg sidelengs over popperen og Eddie og alle vi andre får se en breiside på ca en halv meter som har glefset i seg Halcon hans. Og nå gjør Eddie det jeg bare kan fårestille meg at han har sett for seg i hodet sitt ett visst antall ganger i hodet sitt siden 2011. Jeg tror bremsen på Stellan enten sto helt i bånn fra før av og hvis ikke så skrudde han det siste lille kneppet som var igjen. Så kjører han en serie med "GT"tilslag kombinert med som han sa etterpå: tatt i mer enn han har tatt i på noe som helst tidligere. Shimanostanga hans knaker (for første gang siden han begynte å bruke den i 2011) og Javier kommer bort og legger sin "lille" hånd på verket ved å komme med muntlige tips og samtidig holde uten å holde i stanga. Bare i tilelle enten Eddie, fisken eller utstyret skulle finne på å gjøre noe dumt. Men etter at det første utraset går greit og fisken ikke rekker ned til hula si så tar det vel ca 7 minutter med beinhard kamp med mye lyder og offing og pusting og skriking før det omsider kommer opp en Cubera Snapper

20131106_17181020131106_102.jpg

20131106_17174920131106_99.jpg

Det blir jubelbrøl og high fives for everyone og en voldsom photosession.

Mikke går bananas med kamera sitt.

20131106_17185020131106_103.jpg

Eddie mener Mikke er dum selv til svenske å være når han vil at Eddie skal holde fram 40 KG med Cubera snapper på strake armer som har "tatt i hardere nå enn de har tatt i noe som helst tidligere" i 7 minutter.

20131106_17191420131106_105.jpg

20131106_17204620131106_108.jpg

Cuberan tåler tilsynelatende godt å være på land og blit att bilde av for mitt forsøk på å ta en video av igjenutsettingen går litt i dass fordi den kvikner til med en gang den blir våt.

th_20131106_17210820131106_109.jpg

Så min sedvanlige metode for undervannsfilming som går ut på å stikke kamera under vann med armene og så trykke på knappen og peke kamera i den generelle rettningen fungerte ikke no bra denne gangen, men der en har video av 40kgs fisk som svømmer tilbake skal det postes... bra eller dårlig.

Etter at noe av gledesrusen har brusa litt fra seg og folk får konsumert litt vann og får summet seg litt og bladd igjennom noen(100) av (de 1000) bildene. Så innser i allefall Petter at vi fortsatt ligger på en av de giftigste plassene for Cubera snapper og div andre fiskearter av anseelig størrelse. Og på dette bildet av Mikke så ser man Petter innbitt står å røsker og drar å dumbellpopperen sin.

20131106_20000420131106_110.jpg

Petter har nemlig vært i nærkontakt med Cubera tidligere. Både på denne turen og forrige tur, men aldri hatt hellet på sin side. Jeg mener det er intet mindre enn 4 ganger han har hatt kjangsen og sure enøff... 4 timer ettpå så smeller det for Petter også, men igjen er det over før det har begynt.
20131106_21010420131106_112.jpg
Jeg så fisken tok og den var etter det jeg kunne se ett halvt nummer større enn den Eddie fikk. Den greier da å få vridd av krokfestet på Dumbellpopperen og tar med seg en Owner ST66 4\0
20131106_21011020131106_113.jpg
Den skulle stått loddrett :(

Pascal som driver campen og guider og alle er enige om at River2sea sin dumbell er ikke en dårlig popper og tåler normalt MYE, men det hjelper jo ikke Petter stort. Stemningen i båten har jo nå gått fra "Wohooo där satt den" til " Det där hände inte..." For mens vi i den norske båten har vimet rundt hvileløst og speedjigget og fjollet rundt med små poppers har svenskene lagt en ekstra innsatts i sitt "big popper" fiske etter nettop Cubera. Og da Petter som har stått der framme på dekket i rullende bølger og kastet og dratt, brukt 10 dager og 10 000vis av (norske)(100 000vis av svenske) kroner og faktisk lokket opp 4 Cuberas til hugg og ikke landet EN av dem er faktisk ganske surt.

Jeg og hadde cubera opp å så på mitt utstyr i allefall to ganger og en gang var det til og med to stk. Tor hadde en som beit på hans popper, men han fikk ikke kroket den. Noe som kanskje var like greit for han kjørte med ST66 2\0 som er MINST ett nummer for liten til disse fiskene. Hans 2\0 krok blei flatklemt bare av ett tygg... folk må gjærne ta fram en 4x krok i størrelse 2\0 og teste hva som skal til for å endre på fasongen på den... Det er imponerende hvor mye krefter det er i disse fiskene. Det kommer noen flere bilder nederst i denne rapporten av utslitt og ødelagt utstyr.
20131107_02221520131107_122.jpg
Dette er bilde av Petter som får laget et trøstene drink i baren den kvelden samtidig som han uttrykte sin frustrasjon ovenfor personalet som faktisk begynte å gi han litt medfølelse.
20131107_02214420131107_120.jpg
Her havner dumbellen til petter i "the popper graveyard" Hvil i fred...

20131107_15213320131107_124.jpg

Dagen etterpå kjører begge katamaranene mot Alcatraz og det vi i gjengen bare kalte for CostaRica fordi det lå så langt vestover for å jakte vidre på Mr.Cubera... uten å lykkes naturligvis. Det hele ender med at en katamaran får motorproblemer slik at den andre katamaran må kjøre hele veien bort til CostaRica for å så slepe den andre tilbake. Og som om ikke det var nok så kjørte jo båten som ble slept sin ene motor som faktisk virket og på den måten fikk ødelagt den ene propellen pga noe som blir feil i kraftgeometrien som sikkert mange her skjønner mer av enn meg.

P1000205.jpg

Men siden jeg og Kristoffer er på en litt mer beskjeden båt som faktisk virker så satser vi beinhardt etter "hviledagen" og begynner med å prøve å filme ett roostertake.

20131107_15573520131107_127.jpg

Gikk nesten bra.Video vil dukke opp bare jeg blir litt venn med filmredigeringsprogrammet.

20131107_16102320131107_130.jpg

Ute ved Isla Iguana hvor gutta tok hviledagen sin i 2011 har vi (særlig kriss) hatt haien etter popperen hver dag. Og denne dagen er den snaue 2 meter fra båtripa når Kriss ser kjeften og halvannen meter med hai komme sigene, ta popperen i kjeften og svømme NED. Kriss gjør som man ellers ville gjort og setter kroker så det suser. Og da slipper den taket. Dette resulterer i mer ødeleggelse av gode overflateagn...

Vi kjører også ned til Alcatraz og fisker oss rundt hele klippeformasjonen i håp om å lokke ut en cubera fra hulene.

20131107_17471820131107_131.jpg

Men her på tross at i allefall jeg har altså SÅ UTROLIG masse trua så skjer det ingen verdens ting. Plutselig dukker alle delfinene opp og vi kjører en runde med aktiv tunfiskjakt. Det nærmeste vi i vår båt kommer denne utrolige fisken er Kristoffer som har en etter popperen sin. Veldig synd denne ikke sitter fast.

Senere på dagen så ligger vi på en grunne ikke veldig langt unna der vi legger ut med båtene og der har både jeg og Kriss cuberas oppe etter popperne våre. Kriss har en litt mindre og en diiiiiger jævel som velter seg over agnet. Jeg har to små som er å se under popperen samtidig. Samt enda en i 40+ kabliber som omsider bekrefter at fiskemetoden vår ikke er helt nedsnødd. Helt merkelig hvordan, i timesvis med denging , havet er helt tomt, for å så være stappfult av cuberas. Og jeg merker her jeg sitter å skriver at den fisken er litt under huden min og at det vil være en liten værkebyll i sjela så lenge jeg ikke har fått en sånn.

Fiskemetoden som funker etter cubera er for å være meget presis:

Stor kraftig popperstang som kaster 200grams baits. ca 8-9 fot lang

En meget kraftig snelle med dertil kraftig bremsesystem. Shimano Stella 8000 el.

100 lbs snøre knytt opp til en 1mm fluorcarbonfortom med en bimini twist

En kraftig (gjærne hundrevis av kilo) svivel med tilsvarende kraftig splitring knytt fast med slukknuten til fluorcarbon

Tilslutt henger det en stor (20cm omtrent) popper gjærne med litt stor kopp i nesa og to trebler i 4X styrke i 3\0 størrelse eller større. (Halco Roosta og River2Sea Dumbell popper ga resultater på denne turen) Fargene kan være relativt naturtro, men jeg tror ikke dette spiller kjempestor rolle.

Selve fiskemetoden går ut på å kaste så langt man kan ut mot klippekanter og såkalte "features" som er under overflata på optil 25 meters dyp. Så kan insveivingsteknikken minne om gjeddejerking bare med mykere og lengere bevegelser. Samtidig forsøkes det å "time" napp i stanga med bølger slik at popperen ikke blir dratt opp av vannet og spretter bortover vannflata 8 meter. Imotsettning til alle andre fiskearter her nede så må ikke agnet alltid holde 900kmt, og det er bedre å vente på en "bølgemotbakke" enn å nappe popperen ut av vannet.

Å til det aller viktigste tipset: fortsett å ha trua etter 15 timer uten tegn til liv. Går man tom for trua så blir også kreftene borte. De som brukes til å denge popper og taue å dra den dumme trebiten igjennom bølgetopper,

Det krever mye å stå å holde balansen og prøve å dra så mye bobler og luft som mulig ned i bølgetopper med så tungt utstyr i timesvis, men er altså SÅ verdt det hvis den først er der.... trur jeg..

Jeg skulle også gjort mye rart og betalt mye for å hatt bilde av en cubera som står å måler opp en popper en meter under den. Eller enda bedre en film, men det har jeg da altså ikke, men alle som har prøvd å filme noe som helst fiskerealtert veit vel litt om hvordan akkurat sånt fungerer...

Denne dagen får vi faktisk oppleve litt tropisk regnvær.

20131107_20573120131107_142.jpg ikke at vi mister helt motet av den grunn. :D

Også kommer vi over et par havskilpadder som prøver å lage fler havskilpadder...

PB070562.jpg

Dette er på vei inn til land den nest siste dagen.

GP var veldig flink til å ta bilder av alle måltider og her kommer en liten kavalkade.

DSC_0168.jpg

Amberjack

DSC_0181.jpg

Biff og stekte poteter

DSC_0182.jpg

Dessert

DSC_0164.jpg

Sjokoladekake med en stripe honning

Siste dagen merker man godt at man har vært på havet 7-8-9 timer om dagen i 6 dager på rad. Man må grave litt dypt etter krefter og trua og fortsette å holde på. Jeg og Kriss fikk ett siste bekjentskap med amberjack på speedjigg.

PB080579.jpg

Dette var naturligvis en mer sjelden rosa variant som sjelden ble så store som de vi fikk.

PB080571.jpg

De ble vanligvis brukt som livebait etter store roosters, cuberas og gulfinnet tunfisk.

Nok en gang kommer delfinene bort og denne gangen vil dem ta eventuelle igjenutsatte amberjacks.

Var vistnok blitt ett problem for guidene at dem måtte ta båten å kjøre ett stykke unna hvis dem ville sette ut amberjack slik at delfinene ikke tok dem med en gang dem var satt ut.

Vi så en som dreiv å lekte med en red snapper i overflata sammen med kalven sin.

PB080576.jpg

Hver dag hele uka har tidevannet vært slik at vi har hatt best fiske enten på morran i det vi kommer ut eller rett før vi skal inn til land igjen. Og denne dagen er intet unntak så når vi først er her og skal brenne av de siste energireservene vi har så skal det naturligvis denges stor popper etter cuberas\stor rooster. Og idag legger jeg inn støtet ;)

Jeg lander en medium jack og jeg har cubera etter popperen på ettermiddagen. Men helt på tampen ligger vi utenfor iguana island der vi har hatt haien etter hver dag. Og plutselig blinker det blankt i en bølge og det blir straks åpenbart at noe har tatt popperen min. Eduardo hoier og skriker !ROOSTAi !ROOSTAi (vi kalte han bare NORAD fordi han hadde så god oversikt) og følger opp med "menos freno" noe som jeg ikke har lært meg helt så når jeg hørte "freno" så strammet jeg til jeg. Og kjørte fisken sittende i baugen og akkurat der og da med min selvbyggede stang ute ved Iguana Island var jeg helt inni min lille lykkeboble. Lykkelig uvitende om at jeg hadde gjort feil med bremsen og var i ferd med å rette ut den ene splitringen som holdt den fremre treblekroken på halcon. "Menos" betyr "mindre" nemlig og Eduardos tips hadde nok økt kjangsen for å få landet fisken.

Men på tross av alt jeg gjorde feil

PB090594.jpg

Jeg velger å tru at det er den samme som jeg fikk for to år siden bare denne gangen på "riktig metode"

De andre båtene har slitt med feil farge på vannet igjen så jeg tar stikket siste dagen :)

Men ja

Der har dere altså en oppsummering av hva vi fikk til på 6 dager langs Panamas Tuna Coast.

Jeg trur ikke alle blei helt ferdig der denne gangen heller( Petter!) såmeget mulig vi er tilbake igjen en gang.

Dette er en flott gjeng å reise sammen med, og jeg håper vi snart er på nye eventyr igjen snart.

Og hvis denne destinasjonen skulle friste så kan jeg overbringe ett hjertelig ønske fra guidene: Ta med grovt nok utstyr. De har mange kunder som har med for svake stenger, for tynne snører og for veike sneller.

Cuberan vil kunne ryke selv noe av det beste som er på markedet hvis den får en kjangs.

PB130609.jpg

Her er hvordan "plinge-anordningen" i en Sustain 6000 ser ut etter at noen små roosters og et par blufin tunas har demonstrert hva hastighet er.

PB130604_01.jpg

Sånn ser ett stickbait ut etter noen timers fiske. Muligens ikke verdens beste stickbait i utgangspunktet, men om det er ett titalls timer det er blitt fisket med så er det maks.

Morro å se at guidene tar til seg lærdom av C&R teknikker. Denne gangen tok de seg mye lenger tid når dem skulle igjenutsette roosterfish.Og man merker at det finnes ett engasjement for at fiskebestanden på de (til nå) kjempefine områdene denne fiskecampen har til rådighet, skal bestå. Rapportene om at bestanden av spesielt gulfinnet tunfisk var på stødig vei opp virker lovende. Flere fisker og større individer for hvert år.

Her skulle jeg ha ett vittig avsluttningsbilde av meg og Kristoffer i alle klærna vi hadde på oss i panama. Med fiskestenger og alt rigget opp som i panama ,subbende i tykt snødrev for å vise kontrasten mellom panama og her hjemme, men vi har vært såpass heldige at vi er forskånet mot snø så da må dere ta til takke med disse 3 lame tekstlinjene i stedet.

Jeg vil med dette å ønske alle og en hver som er inne på fiskersiden en usedvanlig god jul. Måtte 2014 bringe hell og fiskelykke og ca 30 000 kroner til overs slik at en ha råd til en ny slik tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dere fikk en kjempe tur, føler at jeg er en smule misunnelig!

Var flott tur, og jeg er misunnelig på den yngre versjonen av meg selv som var der nede.

Flott rapport og rått fiske! Du får ta en cubera neste gang :)

Takk for det. Will do

pent. gidder ikke si mere..... ***** jeg vil åsså for svarte svingende(resten egner ikke på trykk da mindreårige kan lese. og jeg er trønder med mye nordlæning i blodet)

Du har vært invitert ganske hardt så ikke kom her...

Ser fantastisk gøy ut!

Det var det også... noe av tia :D

Kjenner det napper i fiskestanga , da jeg har hatt alla slik tur til Cuba med fluestang.

Også YFT I Middelhavet , kongeluke dette her.

Den der Cubera snapperen var bare hyper rå.

Syk samling med knall fisker,

SWEET!

Kult at det kan inspirere når det faktisk bare er pixler på skjærmen din.

Tunfisk er bajasfisker.

Flott Raport vakre Bilde !!!

Dette er en opplevelse for livet..........

Takk for Raport !

Bare hyggelig Peter

Fantastisk! Der skulle jeg gjerne ha vært, og aller helst med ei fluestang i nevene.

Hvorfor fluestang? kan ikke forstå annet enn at det vil gjøre ting enda vanskeligere enn det allerede er. Men det skylles kanskje min totale mangel på oversikt over hva som finnes av flueutstyr beregnet for tropiske fiskearter.

Flott rapport. Grattis med flott rooster og snapper.

Reisefeberen ble ikke mindre av denne rapporten,5 måneder står jeg i den same båten. Godt å se at Haymaker fungerte, ligger 8stk på posten som jeg skal hente senere i dag.

April ja... blir vel ikke bedre fiske enn i april der nede. Du får legge inn støtet hvis du kommer deg bort til Costarica

Knall luke!:-) kjenner jeg ble skikkelig giret på fiske i utlandet!

Det er det bare å få gjort hvis anledningen byr seg. Trikset er å finne noen fiskekammerater som er like gærne som deg som vil være med. Får du til det er mye gjort.

Knall luke, Bloqz!

Popperfiske er rått, klarer nesten ikke å se for meg hvordan det er etter de sinnsyke fiskene sørpå :D

Ikke lett å beskrive hvor gæærnt det faktisk her. Men jeg håper jeg skal få lagt ut noen videoklipp som viser litt av hvor gæærnt det er.

Og til alle andre her: tusen takk for fine tilbakemeldinger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.