Gå til innhold
Fiskersiden

fra passe galskap til ...


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Julekalenderen er over, og alle potensielle rapportskrivere sitter bare og mesker seg i stua si, og i tillegg bestemte de bergenske værgudene seg for å sabotere samtlige fiskeplaner, er det rart man føler seg en anelse innestengt og fiskesugen da?

I tillegg hadde minstepodinnen bestemt at vi skulle på skøytetur, så slik måtte det bare bli. Mens jeg stod der og stavret meg frem og tilbake klarte jeg ikke å la være å tenke at det egentlig er ufattelig meningsløst å flaks frem og tilbake på is som man ikke kan bore hull i engang.

I riktig gamle dager var det en slags romjulstradisjon å ta med skøyter og isfiskeutstyr og masse snømåkeutstyr oppi skauen (jepp dette var på østlandet). Der måket vi frem en skøytebane, boret hull i isen og satte ståsnører, og annet vi fant for godt. For eksempel fant vi ut at fribryting på skøyter var en eksepsjonelt dårlig ide. Og ikke overraskende var det alltid broderen (gabrielsen) som fikk flere fisk enn alle oss andre tilsammen. Men så godt som alle fikk, og på den måten var det ikke meningsløst å være på isen.

Med disse betraktningene i bakhodet ble det rett og slett for mye. Her måtte noe gjøres.

En kjapp sjekk tilsa at et plass med ly ikke var så aktuelt, floa var helt feil, og i det hele tatt lovte det ikke til å være vits i å fiske i det hele tatt. Men slikt kan man ikke bry seg om.

Men noen forhåndsregler må man ta når man skal stille seg i 24 m/s. alt man slipper forsvinner rett på hav, og da blir det ikke så morsomt.

Ned i kjelleren og snekre stormpoder, samt finne nok stropper og slikt og så var det bare å vente til leggetid for minsten før jeg stappet på meg klær. I følge værmelding ville jeg få et sted mellom 5 og 15 millimeter regn på meg i løpet av tre timer før det skulle stilne litt. Jajja, det var i det minste ikke kaldt. Påkledningen var basert på prinsippet om å holde røyken tørr og ellers bli gjennomvåt.

Så kunne jeg endelig starte : (Pst, de som irriterer seg over crappye mobilbilder kan nå la seg bli irritert)

Utstyrsposen ble stroppet fast

sendes13019_zps7d254f8d.jpg

Så var det stormpod

sendes13020_zps89c7c705.jpg

Denne fungerte utmerket.

Og mens jeg holdt på med å rigge til stang nummer to kom en liten tass opp

sendes13024_zpsacb0afb0.jpg

Vanligvis når jeg skriver liten tass er det egentlig en ganske grom fisk, men denne var da altså kun en liten tass.

Og så skulle jeg si at det ble stille og jeg kunne sette musikk på ørene og nyte romjulsfreden, men stille var det ikke. bortsett fra på fiskene, selvom de antagelig var der de og, agnene forsvant ihvertfall, men det var plent umulig å få noe nappindikasjon.

Forøvrig tok det sin tid å kaste ut. Jeg stod der med stanga i hånda og ventet og ventet til lukene mellom vindkastene, der det neppe var mer enn 10m/s rett mot meg, men likefullt var det som å kaste i gele. Erfaringsmessig går ikke haiene så nært land når sjøen er urolig, og det kan se ut til å stemme. For dit jeg nådde var det ingen hai, som tok nok til å runne.

Men uansett. Jeg satt relativt greit med vinden mot ryggen, kunne skjenke meg kaffe med litt attåt, og fyre opp en god sigar, mens jeg stirret ut i regnet.

sendes13030_zps5b8e9561.jpg

Og da er faktisk ikke livet så ille.

Jeg ble litt overrasket over å se hurtigruta på vei ut

sendes13022_zpsca8ebad4.jpg

Noe sier meg at de ikke har det behageligste døgnet i vente. Og like etterpå kom danskebåten og :

sendes13026_zpse7585ba8.jpg

Liten storm medfører vel ikke noen fare for disse skipene, men fin tur??

Så satt jeg der da. Skiftet agn nå og da, drakk litt mere kaffe, slepte en enorm krabbe nesten helt opp. og håpte at det ville stemme at det skulle roe seg litt rundt midnatt. Men det slo ikke helt til. (Det vil si, det må ha roet seg etterhvert, for nå er det nesten fint vær ute)

Dressen hadde nådd metningspunktet sitt og en del vann sildret nedover ryggen. Men så slo den lille stormen til for fullt.

Der det før hadde vært morsomt å stå å lene seg på vinden var det nå regelrett ubehagelig, og regndråpene som kom var på størrelse med plommer. De hamret i ryggen på meg så vannspruten sto, og alt gikk fra vått til flytende.

Ok, sa jeg til meg selv, dette gikk fra passe galskap til ren idioti. og dro hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var i alle fall ute og fikk fanget noe ;) Sist jeg var her kom det noen helt sinnsyke haglebyger, hele plassen ble en elv! Aldri vært borti sånne mengder hagl på så kort tid. I tillegg fikk jeg plassen opplyst av noen lyn som ikke var spesielt langt unna. Det var faktisk den turen jeg fikk to havmus. Noen ganger blir det så sprøtt at det blir skikkelig gøy ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.