Gå til innhold
Fiskersiden

Flua jeg aldri benytter


Sesam
 Share

Recommended Posts

Flua jeg aldri benytter har ligget i flueboksen siden jeg begynte med fluefiske. Om jeg ikke husker feil ble den kjøpt på Torshov sport sommeren 2008. Den har ligget i flueboksen på samtlige flueturer siden og smilt mot meg "klar til innsats" hver gang jeg har åpnet flueboksen for å sette på ny flue. Valget har imidlertid alltid endt på en av rivalene.

Flua jeg aldri benytter har flere flotte ørret på samvittigheten. 6,8 kilos ørret er den største jeg har hørt om, og har også hørt historier om mange flere i 2-3 kilo+ klassen.

Isfritt på L-vann i et av årets siste dager har jeg aldri vært borti før, og det var med spenning jeg gikk innover i skumringen mot min barndoms vann; som visstnok skal være Østmarkas dypeste. L-vann føles ofte som det livløse vann. Stort og med tett vegetasjon og bratte fjellsider langs det meste av vannet.

Vel fremme ved fiskeplassen åpnet jeg flueboksen. "I dag er endelig turen kommet til deg" tenkte jeg idet jeg knøt på denne flua på fortommen:

009_bilde.JPG

Det var blitt ganske mørkt da jeg tok det første kastet. Jeg fisket flua sakte innover mot land. Sjekket flua etter det første kastet, og den hadde hengt seg opp. Nytt kast. Denne gangen uten oppheng. Så enda et og enda ett. Også disse uten oppheng og uten fisk.

Jeg hadde akkurat registrert av jeg begynte å bli kalt på føtter og fingre da et plask hørtes noen meter ute, og jeg fikk fin flex i stanga. Fisken gjorde så et hopp og ristet seg av flua. Føtter og fingre var ikke det spor kalde lenger (føltes iallefall ikke slik ut) da jeg la ut neste kast. Og så ett til. Og så ett til.. Og så ett til...

Men så på kast nummer 6 eller 7 etter første kontakt med fisk var det som om flua hang igjen i noe; stanga ble rolig oppspent, og jeg gav et tilslag - just in case. Og da ble det liv i andre enden! Seige rykk forplantet seg nedover i stanga og jeg tok megselv i å glise bredt. JESS! cool.gif 6,8 veide fisken garantert ikke, men jeg var allikevel OK fornøyd med størrelsen da jeg bøyde meg ned og fikk løftet den opp av vannet:

bilde2.JPG

I overkant av halvkiloen og absolutt godkjent. Nå håper jeg nesten mildværet vedvarer, så jeg kan vente i det lengste med å fiske tusenbrødre med myska for å dempe fiskesuget.

Flua jeg aldri har brukt tidligere vil bli en gjenganger i nattemørket heretter, noe annet ville vært ren idioti smile.gif

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du skriver; ikke og bruke flua vil være ren idioti. Og du er på rett vei! Flua bærer faktisk navnet Idioten. Og flua er en råtass i mørket og da spesielt på høsten.

I villmarksliv nr. 6 fra juni 1986 (jeg har fortsatt artikkelen) var det en artikkel om Frank Nyland som benyttet denne flua en sen høstkveld i Nordmarka. Ut på kvelden gikk det på en råtass av en ørret. Vekta stoppet på 6,8 kg. Rundmålet var 50 cm og lengden var 80 cm.

Foruten denne flotte fisken tok han utover natta flere fine ørret med følgende hektovekter: 4-5-5-6-8-8-8-9-11. Samtlige på idioten. Fiskeplassen velger Frank å holde hemmelig. Jeg vet hvor det er og har fått flere fine ørret i løpet av mørke høstkvelder.

Personlig synes jeg flua fisker best når den blir litt vasstrukken og ligger litt tungt i vannet.

Jeg har også fått flere sjøørret i sjøen og i elvene på denne flua.

Endret av rogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Personlig synes jeg flua fisker best når den blir litt vasstrukken og ligger litt tungt i vannet."

Stemmer bra det - iogmed at fisken tok etter flua hadde vært fisket noen kast :) Ser ut til at mildværet i Østmarka vil vedvare, så gode muligheter for at Idioten må til pers igjen om ikke lenge! Tøft at du fortsatt har artikkelen Rogna. Skal ikke se bort ifra at jeg må prøve den i sjøen også..

Endret av Sesam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.