Gå til innhold
Fiskersiden

årts siste fiskedag.....


TommyB
 Share

Recommended Posts

Når vestlandets guder av og til sjenker oss godt vær, må man ha stått sist i køa når inteligensen ble delt ut om man ikke griper sjansen. Heldigvis sto jeg tydligvis ganske langt framme i køa, og etter endel smisking med fruen, tok jeg turen ut før den meldte stormen skulle komme. 2 timers fisketid i følge yr, ikke gale det.

To ul stenger allerede ladet med 6# owner og splitthagel + strandreker og kokte reker ble lastet i bilen sammen med resten av utstyret, og ut bars det.

Da jeg kom fram til destinasjonen ble den obligatoriske kikkerunden før utstyret ble tatt ut gjort, men jeg kom ikke lengre til første øyenkast ned i det blanke vannet, før jeg fikk skjelven. rett ned på 1 meters dyp lå den største lomra jeg noen gang har sett oppå ett betongelement! sprinta alt jeg hadde til bilen, fikk ut den ene stanga og agna den med kokt reke. slapp den ned rett forran lomra, men ingen reaksjon. Turen gikk tilbake til bilen der jeg fikk fiska frem en fryst strandreke. Ned igjen med nytt agn, og denne gangen reagerte fisken momentant. reka ble slukt, tilslaget gitt, og fisken eksploderte. Ul stanga i full bøy med utras. Fisken ga en skikkelig fight men måtte til slutt gi tapt. Vekta ble fiska fram, fisken veid og en real photoshoot ble gjort.

Ny pers og specimen :)

IMG_0149_zpse633a77a.jpg

IMG_0146_zpsd680ede7.jpg

IMG_0151_zpsa700b2ec.jpg

fisken ble sluppet ut, og fiske gikk videre. Jeg bevegde meg dypere, til 25 meter på brygga, men her var det bare sei og blåstål, så kikkfiske frista mer. inn igjen, og ut på ei ny brygga. her var det 2-4m dypt, og go sikt på en vindstille dag. Det tok ikke mange metrene før ei ny kamo lomre ble spotta på ei berghylle. Denne ville ikke bli med på leken, og svømte raskt bort og forsvant. litt mer vandring, så kom det pinadø ei ny ei svømmende. Denne jagde jeg med agnet inn mot land, og da den endelig ville ligge i ro, akkurat slik at jeg kunne fiske på den før den forsvant under brygga. Fisken angrep reka gang på gang, men til slutt gikk den lei. Det var såvidt jeg klarte og se Strandreke, men heldigvis hadde jeg en grønn perle slik at jeg så den iallefall. Jeg ble bare liggende og se på lomra som ikke gjorde en verdens ting, og perla lå helt i ro.

jaja, kanskje det var tomt for agn? jeg reiste meg opp og begynte og sveive, og der var det tyngde. jeg ga tilslag, men lomra på bunn lå i ro, mens stanga gikk i full bøy og snøre gikk i hytt å pine. Plutselig skøyt ei fin lomre ut fra brygga, og etter en ganske vill fight på isfiske stang kom den på land. tydligvis hadde den sneke seg innpå agnet fra undersiden av brygga, men det gjorde ingen ting da denne var større enn den jeg fiska på. 1219gram og 46cm, min nest største lomre :)

IMG_0152_zps1aecaea6.jpg

IMG_0157_zps5927443f.jpg

IMG_0156_zpseac868eb.jpg

obligatorisk pølse bilde....

Fornøyd med turen, og med tanke på at jeg har drøyt fisketiden fruen satte ganske mye, tok jeg turen hjem. Stormen hadde enda ikke kommet, men yr sin spådom sto fortsatt.

Da kvelden kom var det vindstille ute, og igjen måtte jeg smiske meg ut på en liten tur, med ordre om å ikke bli sein. jada kjære, blir ikke lenge. Klokka var blitt halv 11 før jeg hadde funnet nok agn, og var klar til å besøke første plassen. Men her var det dødt, og etter en halvtimes kikking, kjørte jeg til neste plass. her hadde jeg aldri vært før, men oppdaget raskt at det egentlig ikke var noe tap. ei skrubbe kom på land her, ellers var det bare noen rødflekka kutlinger og noen svarte å se. Klokka var blitt 12, og egentlig gikk jeg litt på lånt overtid, men den siste plassen måtte sjekkes ut før jeg dro hjem.

Ett par runder fram og tilbake langs brygga uten å se en eneste fisk, men på den tredje turen hadde en liten tasse funnet veien ut fra steinene. men fisken han vanskelig til, vertikalt på en stein, og den var ikke glad i lyset. hele fisken vibrerte, og begynt å svømme vekk. jeg jagde denne også med agnet, til den tilslutt hang seg opp ned og forsvant under en stor stein. denne steinen hadde bare 1 stor og en liten utgang, og jeg vokta begge nøye. plutselig ser jeg en liten bevegelse i kanten av den lille sprekka, og der plasserte jeg strandreke før jeg fjernet det meste av lysstrålen. 5 sekunder tok det, før en stor munn skøyt ut, tok reka og trekte seg tilbake. tilslaget ga jeg, men fiske sto bom fast. jeg kunne se munnen utenfor sprekka, men fisken hadde sugd seg fast. etter 15-20 sekunder med konstant press, løsnet den taket, og raskt heiv jeg den opp på brygga. Jada, årets 4 hårvar, og årets siste fisk, klokken halv 1.

fisken var pent kroka med mine nye tynne 6# owner kroker

IMG_0168_zps8ae6821d.jpg

IMG_0169_zpsefc9ac1d.jpg

Hårvaren så ikke så stor ut, men tippte over 150g. vekta ble tatt fram, kalibrert og fisken lagt på.

Wtf. 255g, det kunne ikke stemme. kontrollveide med telefonen min som jeg veit vekta på, og joda, det stemte. vekta ble skrudd av og på flere ganger, men 255g var dommen. fiske var jo den feiteste jeg har fått til nå, og med sine 23cm holder det til en uoffisiel norgesrekord, ny pers og min 3 specimen hårvar i år.

IMG_0170_zpsb25d29b7.jpg

IMG_0178_zps747ff916.jpg

IMG_0179_zps8c774bce.jpg

Da var planen å pakke sammen, og etter en telefon fra dama som var enig idet, skulle jeg bare gå en siste liten runde. Og helt på enden av brygga, der jeg aldri har sett hårvar, stakk det ett hode ut på en flat stein. Hjerte dunker like mye hver gang jeg ser de, og denne gangen ble lyset fjernet så jeg såvidt så noe, reka ble lempet ut og lå rundt 10cm fra den. fisken var tydelig urolil pga, lyset, men den seig sakte framover. jeg hadde øynene på den grønne perla over reke, trodde jeg iallefall. fisken begynte å trekke seg tilbake, selv om det jeg trodde var perla lå i ro. Så begynte den å svømme bortover, og jeg løfta stanga får og flytte agnet. idet jeg begynner å sveive, ser jeg at hårvaren får panikk, og jeg blir litt sjokka å glemmer å gi tilslag. fisken fikk panikk og svømte veggimellom. jeg sveite den til overflaten, og idet jeg skulle til og lande den, sprella den voldsomt før den hoppa klar av vannet, av kroken og forsvant ned igjen. Jaja, da har jeg fått sett en vakende hårvar... Fornøyd med kveldens fiske, og med viseren på 1 tallet vendte jeg snuten hjemover, med en herlig følelse av at 2014 og ett nytt fiskår snart var igang.

Litt Hårvar statestikk fra 2013

Antall sett: 38
Antall fisket på: ca. 20-25
Antall på land: 4 (rett kroka)
Antall feilkroka på land: 3
Antall mistet under landing: 7

Godt nytt år og takk for meg i år. nyttåraften står for dør, og med 16 m/s meldt på yr, er allerede natt til 1 januar planlagt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker dere. Eivind, aner ikke helt hvorfor så mange glipper, men kroken får ikke feste. tror jeg noen ganger treffer det harde kjeve partiet, og når fisken tar helt av, får den av og til slakk line ett kort sekund, og det er nok.... men nå får jeg bare fiska på rundt halvparten jeg ser, og kanskje halvparten av de igjen viser en liten interesse for agnet. 10% er å finne fisken, 20% er å ikke skremme den 40% er riktig agn, 30% er å få den opp på land...

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.