Gå til innhold
Fiskersiden

Ikke spis rømlingen!


 Share

Recommended Posts

Redaksjonen oppdrett.wordpress.com

Ikke spis rømlingen!

Nylig har Havforskninginstituttet fastslått at oppdrettsnæringen underrapporterer antall rømt fisk.

Dette er en følge av bevisst underrapportering og i særdeleshet manglende kontroll.

En del av den fisken som rømmer blir gjenfanget av fritidsfiskere langs hele norskekysten.

Om denne fisken er egnet til humant konsum er det knyttet sterk usikkerhet rundt!

Link:

http://oppdrett.wordpress.com/2014/03/02/ikke-spis-fisken/

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men om den ikke hadde rømt så hadde vi kjøpt den i butikken. Rare greier.

...snakk for deg selv Binn Ladden. Jeg for min del kommer aldri, hverken til å kjøpe eller spise ett eneste produkt fra denne forkastelige industrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg faktisk lurt på lenge, men ikke sett noen skikkelige artikler om det. Synes det er skummelt at folk fisker rømt oppdrettsfisk og spiser den. Det er vel ikke lite medisiner og andre skumle saker disse grisene gir fisken? Jeg kan ikke huske sist jeg spiste laks, og grunnen er ganske enkel. Jeg vil ikke støtte oppdrettsnæringen og disse fjøsfiskene virker ikke helt sunne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, proppfull ja. :)

Har jobbet på oppdrettsanlegg for laks i mange år, og har en tildels god kunnskap om foret fisken blir gitt, samt evt behandling av sykdom. Jeg har null betenkeligheter med å spise både laks i butikken, rømt oppdretslaks og villaks for den del.

Jeg har forståelse for at noen her ikke føler det likt, men er sikker på at det bunner ut i uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, proppfull ja. :)

Har jobbet på oppdrettsanlegg for laks i mange år, og har en tildels god kunnskap om foret fisken blir gitt, samt evt behandling av sykdom. Jeg har null betenkeligheter med å spise både laks i butikken, rømt oppdretslaks og villaks for den del.

Jeg har forståelse for at noen her ikke føler det likt, men er sikker på at det bunner ut i uvitenhet.

Kjempefint, da ser jeg bare bort fra:

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/article3058672.ece

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/forskere-advarer-mot-aa-spise-oppdrettslaks-4061102.html

http://www.rbnett.no/nyheter/article7721683.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, klassisk hysteri det her.

Jeg tror ingen skal være redd for å spise en og annen oppdrettsfisk, være seg selvfisket rømling eller kjøpt i butikken. Om den så er stappa fulle av det ene eller andre er det kun et visst konsum over tid som potensielt kan utgjøre en fare.

At man av samvittighetsgrunner IKKE bør kjøpe og støtte bransjen er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjennskap til hvordan foret lages fredsjo? Selv om det ikke er antibiotika i foret så er det mye annet dritt som havner der. Særlig innblandingen av slakteavfall fra lakseslakterier som resirkulerer avfall er bekymringsfull.

Når fisk som helt klart ikke er frisk blir levert til slakt og store menger dør ned i ventemerden så blir ikke den selvdøde fiske destruert. Den havner i ensilasjen som ender opp som laksefor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, proppfull ja. :)

Har jobbet på oppdrettsanlegg for laks i mange år, og har en tildels god kunnskap om foret fisken blir gitt, samt evt behandling av sykdom. Jeg har null betenkeligheter med å spise både laks i butikken, rømt oppdretslaks og villaks for den del.

Jeg har forståelse for at noen her ikke føler det likt, men er sikker på at det bunner ut i uvitenhet.

Uvitenhet faktisk. Det finnes ikke bare én forsker som mener dette ikke er sunt. Egentlig hadde jeg ikke brydd meg om det faktisk hadde vært bra å spise, jeg hadde ikke spist driten uansett. Bare det å tenke på hvordan denne fisken blir "produsert" gjør meg kvalm, og det er nok for meg til å ikke spise den.

Alle som jobber innenfor oppdrettsnæringen burde skamme seg. Det finnes nok av gode argumenter mot denne inudstrien. Få driten på land, da ødelegger dere mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvitenhet faktisk. Det finnes ikke bare én forsker som mener dette ikke er sunt. Egentlig hadde jeg ikke brydd meg om det faktisk hadde vært bra å spise, jeg hadde ikke spist driten uansett. Bare det å tenke på hvordan denne fisken blir "produsert" gjør meg kvalm, og det er nok for meg til å ikke spise den.

Alle som jobber innenfor oppdrettsnæringen burde skamme seg. Det finnes nok av gode argumenter mot denne inudstrien. Få driten på land, da ødelegger dere mindre.

Sterke ord du er ute med her. Håper du er opptrer like rettmessig i hele ditt liv og virke. Regner med du holder deg unna kylling? Oljebaserte produkter?

Ingen tvil om at oppdrettsnæringen har hatt problemer, og fortsatt har det, men slike holdninger som du fremviser vil ikke føre til forbedring, kun til krangel.

Det ble nevnt antibiotika, hvilket det ble brukt mye av i fôret tidligere, på samme måte som man fortsatt gjør det i kjøttproduksjon i andre land.

Lakseensilasje brukes mye i grisefôr også. Sikkert en verdifull proteinkilde. Klarer ikke se problemet med dette, den slags tankegang (bruke avfall fra f.eks. slakterier) er derimot en svært lovende måte å redusere næringens fotavtrykk på, fordi man kan benytte mindre "levende" fisk i fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke ord du er ute med her. Håper du er opptrer like rettmessig i hele ditt liv og virke. Regner med du holder deg unna kylling? Oljebaserte produkter?

Ingen tvil om at oppdrettsnæringen har hatt problemer, og fortsatt har det, men slike holdninger som du fremviser vil ikke føre til forbedring, kun til krangel.

Det ble nevnt antibiotika, hvilket det ble brukt mye av i fôret tidligere, på samme måte som man fortsatt gjør det i kjøttproduksjon i andre land.

Lakseensilasje brukes mye i grisefôr også. Sikkert en verdifull proteinkilde. Klarer ikke se problemet med dette, den slags tankegang (bruke avfall fra f.eks. slakterier) er derimot en svært lovende måte å redusere næringens fotavtrykk på, fordi man kan benytte mindre "levende" fisk i fôret.

Nå var det snakk om antibiotika i forhold til rømt fisk. Det tar en stund fra medisinering til de blir slaktet og solgt i butikken. Selvfølgelig brukes det medisiner, men nå er det ikke slik at vi går ut og skyter griser i grisehuset som nettopp har fått en god dose medisiner.

Det er kanskje nødvendig med sterke ord nå som oppdrettsanleggene fortsatt står i sjøen. Det er dette jeg har et problem med, ikke at det oppdrettes fisk. Slik det er i dag ødelegger og forurenser oppdrettsanleggene. Som jeg sa, få det på land. Jeg forstår ikke at det er lovlig å ha det i havet.

Kylling er i alle fall skjermet i en viss grad fra "omverdenen". Oppdrettsanleggene ligger der og spyr ut rømt fisk og avfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg skal komme med noen påstand her, så vil jeg komme med et spørsmål bare.

Når laksen rømmer, vil den ikke da automatisk gå på "slank" som Ford Prefekt snakker om at gjøres før slakting?

Jeg vil ikke påstå at oppdrett er gull, men tror vi hadde slitt med å skaffe nok Laks foruten.

Så kanskje vi skulle ønske lukkede anlegg og videre forskning velkommen, i stedet for å bare klage på hvordan det er??

Eller...?

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterke ord du er ute med her. Håper du er opptrer like rettmessig i hele ditt liv og virke. Regner med du holder deg unna kylling? Oljebaserte produkter?

Ingen tvil om at oppdrettsnæringen har hatt problemer, og fortsatt har det, men slike holdninger som du fremviser vil ikke føre til forbedring, kun til krangel.

Det ble nevnt antibiotika, hvilket det ble brukt mye av i fôret tidligere, på samme måte som man fortsatt gjør det i kjøttproduksjon i andre land.

Lakseensilasje brukes mye i grisefôr også. Sikkert en verdifull proteinkilde. Klarer ikke se problemet med dette, den slags tankegang (bruke avfall fra f.eks. slakterier) er derimot en svært lovende måte å redusere næringens fotavtrykk på, fordi man kan benytte mindre "levende" fisk i fôret.

Nå hadde de vel en genial ide om å bruke beinmel og slakteavfall i kraftfor til storfe i storbritania. Det førte til et massivt sykdomsutbrudd....

Laks har selvsagt et helt annet fordøyelsessystem og håndterer kanibalisme mye bedre en en drøvtygger. Problemet er bare at resirkulering av tungmetaller og dioksiner ikke er helt trygt for de som skal spise fisken. Det er ikke uten grunn at flere land krever mer kontroll og strengere regler til testing av laksen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde de vel en genial ide om å bruke beinmel og slakteavfall i kraftfor til storfe i storbritania. Det førte til et massivt sykdomsutbrudd....

Laks har selvsagt et helt annet fordøyelsessystem og håndterer kanibalisme mye bedre en en drøvtygger. Problemet er bare at resirkulering av tungmetaller og dioksiner ikke er helt trygt for de som skal spise fisken. Det er ikke uten grunn at flere land krever mer kontroll og strengere regler til testing av laksen vår.

Om jeg ikke husker feil så var det ikke noe problem det å bruke beinmel heller, men temperaturen det ble fremstilt ved var for lav..

Resirkulering av tungmetaller vil nok forekomme ja, på lik linje som om man fôrer med annen fisk. Enig med deg at det er viktig med god kontroll av disse nivåene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva med rømt laks som har gått fritt i sjøen et par uker eller mer, er den mer farlig enn den laksen som ligger i butikken?

Den har jo gått på samme for, gått på slank, til og med fått bedre trim og friskere vann enn den som havner i butikken.

Er den fremdeles verre enn den i butikken? Evt hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanibalisme er ikke veldig naturlig for hverken kyr, mennesker eller laks. Derfor bør man være på vakt mot sykdommer som Creutzfeldt-Jakobs, kuru, kugalskap. Vi vet svært lite om hvordan prioner fungerer i forhold til sykdom, men kanibalisme ser ut til å være en vanlig overføringsmetode.

Skrapesyke på sau viser også at prion sykdomer kan utvikle seg til å smitte på andre måter også.

Bruken av slakteavfall burde derfor følge et naturlig kretsløp der dyr ikke må spise artsfrender. Drøvtyggere bør heller ikke spise annet en plantemateriale da det er naturlig for dem.

Laks som er foret opp på soya og resirkulerte artsfrender er ikke det jeg regner som naturlig....


Men hva med rømt laks som har gått fritt i sjøen et par uker eller mer, er den mer farlig enn den laksen som ligger i butikken?

Den har jo gått på samme for, gått på slank, til og med fått bedre trim og friskere vann enn den som havner i butikken.

Er den fremdeles verre enn den i butikken? Evt hvorfor?

Vil tro at en laks som har fått et par uker i sjøen er mye tryggere en den i butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Den såkalte forskningen i de to siste artiklene det refereres til lengre opp, er dementert av forskerens egen ledelse. "Forskeren" er forøvrig barnelege, interessant kursendring.

Det viste seg at hun var på hevntokt etter at det havnet et oppdrettsanlegg utenfor hytta hennes.

Nasjonale helsemyndigheter og NIFES (som selvfølgelig er kjøpt og betalt av denne oppdrettsmafiaen) har gått offentlig ut og avlyst alle advarsler om å spise oppdrettslaks.

Ja; den inneholder miljøgifter, men det gjør all mat. Villaksen inkludert.

"Har du kjennskap til hvordan foret lages fredsjo? Selv om det ikke er antibiotika i foret så er det mye annet dritt som havner der. Særlig innblandingen av slakteavfall fra lakseslakterier som resirkulerer avfall er bekymringsfull."

Jeg jobber med laksefôr, så jeg har en del kjennskap til dritten som havner der. Norsk laksefôr inneholder ingen råvarer som stammer fra oppdrettslaks.

Sitter du på annen info, vil jeg svært gjerne høre om det.

Antibiotikareduksjonen har du fått med deg, men det er det mange andre i denne tråden som ikke har. Hvis de som deltar i debatten om oppdrettslaks fortsatt ikke har oppfattet at det knapt brukes antibiotika til produksjon av oppdrettslaks, er jeg lettere sjokkert.

Er det antibiotikabruken som er styrende for hva vi vil spise, er det mange som kommer til å slite når de vil ha fredagstaco og lørdagsbiff.

Så til saken denne tråden egentlig handlet om: er det trygt å spise rømt oppdrettslaks?

Grunnen til at det ikke anbefales å spise rømlinger, er at den kan inneholde medisiner. Laks blir syk og behandles den også.

Teoretisk sett kan du derfor fange en laks som er rømt samme dag som den ble behandlet, og dermed risikere å få i deg medisinrester. I praksis vil trolig ingen av behandlingsmidlene som brukes utgjøre noen fare om man spiser en slik laks, og sannsynligheten for at du får et individ som nettop er behandlet er liten - men man kan ikke styre anbefalinger ut fra sannsynlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den såkalte forskningen i de to siste artiklene det refereres til lengre opp, er dementert av forskerens egen ledelse. "Forskeren" er forøvrig barnelege, interessant kursendring.

Det viste seg at hun var på hevntokt etter at det havnet et oppdrettsanlegg utenfor hytta hennes.

Nasjonale helsemyndigheter og NIFES (som selvfølgelig er kjøpt og betalt av denne oppdrettsmafiaen) har gått offentlig ut og avlyst alle advarsler om å spise oppdrettslaks.

Ja; den inneholder miljøgifter, men det gjør all mat. Villaksen inkludert.

"Har du kjennskap til hvordan foret lages fredsjo? Selv om det ikke er antibiotika i foret så er det mye annet dritt som havner der. Særlig innblandingen av slakteavfall fra lakseslakterier som resirkulerer avfall er bekymringsfull."

Jeg jobber med laksefôr, så jeg har en del kjennskap til dritten som havner der. Norsk laksefôr inneholder ingen råvarer som stammer fra oppdrettslaks.

Sitter du på annen info, vil jeg svært gjerne høre om det.

Antibiotikareduksjonen har du fått med deg, men det er det mange andre i denne tråden som ikke har. Hvis de som deltar i debatten om oppdrettslaks fortsatt ikke har oppfattet at det knapt brukes antibiotika til produksjon av oppdrettslaks, er jeg lettere sjokkert.

Er det antibiotikabruken som er styrende for hva vi vil spise, er det mange som kommer til å slite når de vil ha fredagstaco og lørdagsbiff.

Så til saken denne tråden egentlig handlet om: er det trygt å spise rømt oppdrettslaks?

Grunnen til at det ikke anbefales å spise rømlinger, er at den kan inneholde medisiner. Laks blir syk og behandles den også.

Teoretisk sett kan du derfor fange en laks som er rømt samme dag som den ble behandlet, og dermed risikere å få i deg medisinrester. I praksis vil trolig ingen av behandlingsmidlene som brukes utgjøre noen fare om man spiser en slik laks, og sannsynligheten for at du får et individ som nettop er behandlet er liten - men man kan ikke styre anbefalinger ut fra sannsynlighet.

Har sendt deg PM da outing av selskaper på nett er en uting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men om den ikke hadde rømt så hadde vi kjøpt den i butikken. Rare greier.

Det er litt forskjell på rømt fisk og fisk du kjøper i butikk...

Rømt fisk har ingen karantene.

Fisk du kjøper i butikk har karantene.

Med karantene mens X antall dager før den slaktes.

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.