Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor trives langa


can
 Share

Recommended Posts

Er på jakt etter lange i hardangerfjorden, mitre del viss eg kan sei det sån. Prøver å finne steder der det er verdt å leite etter denne fisken, dei som er litt større enn "småfiskene" på 1 til 2 kg. Er klar over at eg må på litt djupare vatn. Men bør det vera bratt, skrått, eller flatt og kva djup sån ca. Har funne ein plass der eg har fått fleire brosmer ca 1 til 2 hundre meter djup men brosme skal ein helst ikkje eta her eg bur (pga forurensing) så er ikkje så stas med den, fekk lange der og men berre ei. Har brukt biter av makrell som agn. Er vel kanskje ikkje så mange langer på 3 kg pluss rundt om her men noken må det jo vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur grunnen til at brosme er meir advart mot er vistnok at den er enda meir bunnfisk enn lange, ein må enda lengre inn i fjorden for at matilsynet advarer mot langa, men er jo ein tankevekker ja

.Rage eg har prøvd mellom ett hundre og tja ca ett hundre og seksti sytti meter til no, om eg kan fiska? Dette fiske har eg ikkje vore borti før så der må eg seia nei. Prøver derfor å lære meg litt etter kvart. Får vera så ærlig og sei at brosmene har eg fått på ståsnører. Er jo ikkje sportfiske det da og det er mykje kjekkare å få fisk på stang. Men eg tenkte at dersom eg greide å få noe på ståsnøre så kunne eg fiska med stang etterpå. Far min driv gard også så når eg er heime så er det litt begrensa kva tid eg kan bruka ut på fjorden.

Leser i Ingar Heum si bok "agnfiske i sjøen" , der står det melllom anna under avsnittet kjenn din fisk for lange: alle bunntyper men foretrekk ofte kuppert bunn med mange skjul. Djupvannsfisk som lever fra 30-40 m og ned til fleire hundre meter, smålanger kan gå grunt. Prøver ut fra dette og sjå på gulesider sitt sjøkart for her eg bur, fjorden går heilt ned til 600 meter. Er områder der kotane ligg tett og flatare områder. Hørte i går at tyskarane som er i hytter her hadde fått lange på 20 kg så fisken er her tydeligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om eg kan fiska? Dette fiske har eg ikkje vore borti før så der må eg seia nei. Prøver derfor å lære meg litt etter kvart.

Sprørsmålet var ikke om du kan fiske, men hvor dypt du kan fiske, hehe

Ville testa rundt 200 meter der bunn er litt ujevn.

Endret av Lars Holte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv delvis oppvokst i Hardangerfjorden. Jeg og broderen har tatt endel lange mellom 5 og 10 kilo der. Men sjeldent jeg har hørt om noen over 10. Det hender, men er lenge mellom hver gang.

På vår "faste" langeplass er det skrå bunn fra ca 150m og opp til ca 50-60m. Bunnforholdene der er stort sett sand med noen tangklyser.

Jeg har før øvrig aldri fått brosme på denne plassen. Men vet broderen har tatt minst en. (jeg er imun mot brosme)

Fiskemetode som har fungert best for meg er en 3-kroks paternoster, med en blank svenskepilk i enden. Dunker pilken i bunnen innimellom for å skape litt liv, og rykker den bestemt opp ett stykke før jeg lar den "danse" seg ned igjen. Har forresten ofte 1-1,5 meter fra nederste krok og til pilken for å unngå floker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprørsmålet var ikke om du kan fiske, men hvor dypt du kan fiske, hehe

Ville testa rundt 200 meter der bunn er litt ujevn.

Ok korleis veit de når boten er litt ujevn som sagt har eg sett på gulesider sitt kart, bruker de gps eller noke sånt for å vita eksakt kor de er på sjøen? Eg har berre ein plastbåt med påhengs så for min del mått det vært ett eller anna håndholdt som eg tok med meg, tips til kva som kan fungere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok kan du eller noken andre vise meg ein link fra der eg skal laste ned fra? Når de ser etter potensielle plasser er det gulesider som blir brukt da eller for å kunne luke ut områder som kan vera innteresante?

Appstore/playstore Har flere, gulesider finnes til mobiler også. og den er ganske bra.

Ellers har du norgeskart, så har du jo navionics som koster penger.

Jeg bruker mye gulesider for å finne/luke ut områder.

Langen trives på ujevn bunn som nevnt tidligere.

Du dunker loddet i bunn for å kjenne om bunnen er bløt eller hard.

Områder med mye strøm har ofte bedre bunn en områder med lite strøm.

Lange og brosme går ofte på samme plasser.

Enkelte plasser finner du begge to, andre plasser er det stortsett den ene typen du får.

På kartet er det merket bunnforhold også.

CY er leire, og er ganske dårlig for det meste.

R er Rock, som er bra.

Jeg vet ikke hva du regner som midten av hardangerfjorden.

Men jeg har merket av noen plasser som jeg mener kan være bra. (alt etter faktiske bunnforhold, må testes)

http://kart.gulesider.no/m/cMjdM (ingen garanti ;))

Ellers så er det jo større fisk dypere, men det finnes selvfølgelig unntak.

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

tar opp igjenn denne tråden min, har fått fiskestang no til båt. Noken som kan tenka seg å merka av noken konkrete plasser til meg for langa? Plassen er Varaldsøy i Hardangerfjorden på austsida. Men viss noken vil hjelpa så kan me kanskje ta det på pm. Denne tråden skulle vel helst ha vært flytta til havfiske siå det er fiske fra båt om ikkje på havet så iverfall i ein fjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.