Gå til innhold
Fiskersiden

gummi over stokk og stein


gullfiskern
 Share

Recommended Posts

Tenkte å klemme inn en "liten" rapport om ett fiske som jeg virkelig har fått sansen for den siste måneden, nemlig jiggfiske fra land i mellomstore elver. I mitt nærområde har jeg ei elv som huser grom abbor, men grunnet mange demninger er ikke elven helt egnet og fiske med båt ettersom det ikke er mulig å sette den ut i alle "sub-systemene" mellom demningene samt at hvert system ikke er stort lengre enn noen få kilometer. Ett annet element er mengden med tømmer, trær og store steiner som gjør det vanskelig å fiske med klassisk shad-jigg utstyr ettersom man ofte snægger i det jiggen nærer seg områdene fisken faktisk står. Jeg vendte derfor nesa mot "weedless" oppsett for å løse problemet med snægging, samt at jeg ønsket å eksperimentere med krepse imitasjoner ettersom elva er kjent for mye kreps, og som vi vet elsker abbor kreps. Dog ble det ikke mange turene med krepsejiggene ettersom vi fant en annen metode, nemlig meite med døggers på selekterte plasser. Dog etter en del gjenfangster + ett økende ønske om en mer mobil "rett etter jobb" metode, bestemte jeg meg for å gi de nye jiggene ett forsøk. Det skal jo også nevnes at det å ha ett testbasseng for baits på jobben også var en viktig faktor for å gjenoppvekke jiggfiskeren i meg.

Valget falt på nettopp fiske fra land. Ei finesse stang, en sekk med essensielt utstyr og en håv er ikke mye å bære med seg rundt i skauen, selv for en i overkant lat meitefisker som sjelden går stort mer enn 50 meter fra bil. Og sekken ble fort lettere for alt av shadjigger og de fleste andre jigger som imiterer fisk ble fort eliminert fordi jiggfiske fra land har helt andre forutsetninger enn når man står i båt. Den største forskjellen er definitivt at man i båt fisker nedover kanten mens man i elv som regel er nødt til å fiske innover kanten. Dette innebærer at man løfter inn i kanten, noe som gjør shad-jigger mindre egnet. Shad jigger er også forholdsvis dype som gjør at de ikke fungerer optimalt på wide-gap kroker som man kan rigge weedless, noe man trenger når man jigger i gamle tømmerfløt elver. Split tails til dropshot-fiske ble dog med på noen få turer til, men dropshot er og blir for min del en metode best egnet for å fiske over undervanns-vegetasjon og jeg sto igjen med kreps/creature bug jigger som jeg rigga på offset kroker (carolina texas rig) og shakeyhead jigghoder.

Uten%2Bnavn.jpg

Men som ved alle nye metoder så tok det litt tid før metoden viste resultater og mye av dette var nok grunnet at jeg måtte ut av komfort sona til shad jigg teknikken. Det å holde kontakt med jiggen viste seg å produsere færre hugg enn å gi slakk i det jeg utførte ett trigge løft. Dette skyldes nok at de fleste kreps/creature jigger har veldig lite action i det den synker nedover, så det å gi slakk gav den en mer aggressiv gange samt at det å banke jigghodet i bunn gjorde nok også sitt for å skape mer oppmerksomhet. For ettersom fisket foregår ved å utøve relativt korte kast ut mot spotter som ser "hotte" ut, så har man nok feeling til å detektere napp selv om man ikke holder kontakt med jiggen hele tiden. Ved å marinere jiggene i illeluktende guff (f.eks: culprit incredi craw og mega bug fra megastrike). Men til tross for at mange av disse jiggene ikke ligner grisen, så plukker faktisk abboren dem opp fra bunn etter å ha ligget stille i flere sekunder, noe som sikkert også handler mye om lukt og smak i jiggen.

Shakeyhead som posisjonerer krepsejiggen i forsvars positur. Dette er ett shakey hode som er flat langs krokleggen og ikke under øyet (se forrige bildet), noe som fungerer bedre på de større jiggene ettersom jiggen står i 45 grader og ikke nærmere 90 grader.

P9130224.JPG

Ikke veldig virkelighetstro, men denne abboren plukket opp en incredi craw fra bunn mens jiggen lå stille på en stein. Sto faktisk å så på abboren som stirret jiggen i senk, før den bestemte seg for å bare svømme bort å slurpe den nedpå, uten at jeg gav jiggen noe bevegelse i det hele tatt.

P9110203.JPG

Selv om det alltid er spennende å lære seg nye metoder, hvertfall når man etterhvert starter å få resultater, så er det også noe annet som virkelig har vert givende. For i motsetning til meitefisket vi har bedrevet, hvor man er låst fast til noen få plasser, så har denne metoden gjort at jeg har funnet mange nye spennende lokaliteter. Og når man har en elv med mange demninger så skapes det også en høy diversitet i elve-landskapet, hvor man finner store steiner med sprensteinblokker, høler, skrenter, bakevjer, nedsunken tømmer, trær, kvist, kvast og alt mulig fint som lukter både kreps og ikke minst stor abbor.

P8310180.JPG

Men når man har økt mobilitet så ender man også plutselig i vansker hvis man får en OK fisk hvor man ønsker ett lite portrett bilde. Noe jeg opplevde når jeg skulle posere med en 1100 grammer og underlaget i den krappe skrenten gav etter og jeg dro rett på ratta-tan. Men portrett-bilde ble det lell, selv om min egen positur ble noe, vell, utfordrende.?!

P9090188.JPG

Det skulle dog koste en del turer og ikke minst jigger (nei, weedless er langt fra snagg-free, ikke minst når man fisker i blokkstein), men når det først kom en større borre så var det virkelig vert tiden, jiggene, stive skuldre, vond rygg, vridning i kneet og to såre skinker. Nå hadde jeg startet å få taket på den nye metoden og hadde funnet meg en del nye plasser som hadde blitt faste innslag i min jigg-runde, men det betydde ikke at jeg holdt igjen med å prøve ut nye plasser. Etter å ha fisket over ett knippe kjente og nye plasser så var valgets kval om hvor jeg skulle ta de siste timene før lyset forsvant. Hadde egentlig sett for meg en kjent plass hvor jeg hadde fått stor abbor tidligere, men en liten stemme i meg sa at jeg burde returnere til en plass jeg hadde vert tidligere på dagen. Første visitt hadde ikke levert noe annet enn ei snipe, men plassen så veldig krepsete ut, med store steiner og krappe skrenter. Det var også en del nedsunken tømmer samt ett stort tre som beveren hadde felt uti elva. Iveren etter å teste ut den "nye" plassen tok overhånd og rett føre sola startet å lukte på horisonten sto jeg ved det store nedsunkne treet. Tok først noen kast godt på siden av der jeg trodde greinene var uten noe tegn til fisk føre jeg beveget meg nærmere treet. Første kastet nærmere treet havnet dog litt nærmere enn planlagt og jeg kjente jiggen dra seg over kvist og kvast. Tok ett langt løft for å komme over noen kvist før jeg senka stanga for å få jiggen ned på bunn, under treet. Strammet opp og gav noen små vipp før jeg kjente det gjenkjennelige lugget, tok ett dypt pust og klinka til for å sette den weedless rigga kroken. Og det svarte tungt, og jeg sa "hello mister pike". Satte press og dro fisken ut av grenene (skal sies at jeg har gått over til 0,18 power pro med 0,38 FC), og det var da jeg så hva som faktisk hadde tatt jiggen. En gigantisk borre og jeg kjente knæra svikta under meg. Fikk brått hetta i det jeg skjønte at jeg ikke sto på den mest egnede plassen for å lande fisk, for jeg hadde posisjonert meg oppå en høy og lang steinskrent som gikk helt ned til elva og fortsatte nedover. Dette betydde at jeg måtte vandre nedstrøms med fisken, forbi det nedsunkne treet og bort til en liten vik hvor jeg kunne lande fisken, en fisk som jeg nå så var en klar kandidat til å overta PB plassen (tidligere 1730 gram) og at jeg mye mulig hadde kroket det som i mine øyne er noe av det mest uoppnåelige av fisker i Norges ferskvann, nemlig en abbor over de magiske 2kg.!! Jeg takker fortsatt min lykkestjerne for at av alt som kunne gått galt, så gikk faktisk ingenting galt og jeg kunne håve fisken og tømme lungene med ett jubelbrøl som skremte vannskiten av en passerende bever.

1920 grove gram, fordelt på snaue 52cm..!!

P9110207.JPG

P9110208.JPG

Rygg.!!

Bye-bye, snakkes til våren når du i tillegg er stappa med rogn..

Rygg%2B2.JPG

Stor abbor, det gjør noe med mennesker..

G%C3%A6%C3%A6rn.JPG

Selv om herligheten ikke passerte de magiske 2kg, så er jeg egentlig litt glad for at den ikke gjorde nettopp det. For nå kan det herlige jaget etter 2+ borra fortsette og det er nettopp dette jaget som driver oss til å teste ut nye metoder og nye plasser, noe som er det mest givende med å fiske i dette landet hvor mulighetene for å nettopp utøve pionervirksomhet er så mange..

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk og flott rapport! Kult med pioneervirksomhet også. (Men et velment innspill er å bruke litt mer avsnitt så ikke teksten blir så kompakt.)

Jeg har forresten hatt abbor i akvarium sammen med kreps i flere år uten avgang av kreps. Så jeg tror det er veldig varierende i hvilken grad abbor spiser mye kreps. Mellomstore kreps og abbor på 600-1000g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott fisk og flott rapport! Kult med pioneervirksomhet også. (Men et velment innspill er å bruke litt mer avsnitt så ikke teksten blir så kompakt.)

Jeg har forresten hatt abbor i akvarium sammen med kreps i flere år uten avgang av kreps. Så jeg tror det er veldig varierende i hvilken grad abbor spiser mye kreps. Mellomstore kreps og abbor på 600-1000g.

Hehe, du er ikke første som tar meg på mangel av avsnitt. Enter knappen blir fort liggende langt unna når man først tar seg tida til å banke ned noen ord..

Artig lesning at du har hatt større abbor og kreps som levde i skjønn forbrødring og det er nok som du sier mye variasjon i hvor ivrig abbor er på kreps. På en annen side så leste jeg ett studie utført i svenske innsjøer, hvor man ved å benytte stabile isotoper fant ut at kreps (signalkreps) kunne utgjøre mye som 80% av dietten til større abbor. Underbygger det vi alle vet, nettopp at det å kjenne systemet man fisker i er alfa omega...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, dette var gøy! :) Lærerik rapport som inspirerer. Jeg har også lagt merke til at borrene noen ganger tar softbaits som har ligget en stund på bunnen, dette har da vært baits uten lukt. Det er flere ting ved denne fangsten som tiltaler meg: den er fisket fra land, du har fått den i nærområdet ditt,du driter i å kopiere andre og du lot være å juge på deg de siste 80 grammene. Drømmefisk, gratulerer så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.