Gå til innhold
Fiskersiden

Storsei i Trondheimsfjorden?


TrønderFiskeren
 Share

Recommended Posts

Hei,

Farfar har nylig kjøpt seg båt, så det er vel ikke lenge igjen til jeg MÅ ut å prøve etter storsei! Båten ligger på Skansen og jeg leter etter gode storseiplasser i nærheten av brygga. Om du ikke liker å dele plassene med alle i verden kan du sende en PM, skal ikke si noe om plassene til noen :)

Hvilke shads (eller annet "beten") er best, hvit/svart?

(Storsei vil si 5kg+)

Takk på forhånd :D

-Magnus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storsei er alt annet enn stasjonær, men et ganske generelt tips er langs strømkanten som blir synlig når det er lite vind og mye strøm. Let etter denne kanten som går fra utenfor Trolla (og også vestover) og østover mot den grønne staken nord for Munkholmen. Ved liten vind vil du se tang, grass og skit samle seg i strømkanten og jeg ville da konsentrert fisket langs denne. Dyp: gjerne 20-80 meter, men kan være både grunnere og dypere. Ekkolodd er en kjempefordel siden du da også kan se om det er storsei på loddet og dypet de går på, og evt om du finner sild. Sandell i str 100 og 150 gram fisker jevnt bra, men det er heller ikke noen dum idé med makrell og ESCA som opphenger. Klart morsomst med haspel og shad om du finner storseien og den biter villig, men agn kan også redde dagen om fisket er tregt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storsei er alt annet enn stasjonær, men et ganske generelt tips er langs strømkanten som blir synlig når det er lite vind og mye strøm. Let etter denne kanten som går fra utenfor Trolla (og også vestover) og østover mot den grønne staken nord for Munkholmen. Ved liten vind vil du se tang, grass og skit samle seg i strømkanten og jeg ville da konsentrert fisket langs denne. Dyp: gjerne 20-80 meter, men kan være både grunnere og dypere. Ekkolodd er en kjempefordel siden du da også kan se om det er storsei på loddet og dypet de går på, og evt om du finner sild. Sandell i str 100 og 150 gram fisker jevnt bra, men det er heller ikke noen dum idé med makrell og ESCA som opphenger. Klart morsomst med haspel og shad om du finner storseien og den biter villig, men agn kan også redde dagen om fisket er tregt.

Ok, god blokk med info det der! Tenker å fiske lett, liten shimano corvalus med 0,35-0,40 på ei lita pilkestang med en Storm Pro FastShad 15cm. Håper det funker:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å fiske stor Sei med lett utstyr da den er i bevegelse hele tiden og i tillegg så går den som regel dypt.

Om du finner den på loddet så er den vekk når du får redskapen der den var.

Stort sett så står den store seien fra 50 meter og nedover til 150 meter og da er det ikke enkelt med noe lett redskap.

Jeg bruker kveitebom med en apex og 0,80mm sene i apexen. så bruker jeg et 300gr lodd for å få redskapen fort ned.

Er den vanskelig å få til å ta så tackler jeg opp bommen med hel brisling, og da tar den som regel.

Og da er det bare å sveive opp fort som F for seien liker fart på redskapen.

Å drive å pilke på den er bortkastet,det kan du gjøre på torsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å fiske stor Sei med lett utstyr da den er i bevegelse hele tiden og i tillegg så går den som regel dypt.

Om du finner den på loddet så er den vekk når du får redskapen der den var.

Stort sett så står den store seien fra 50 meter og nedover til 150 meter og da er det ikke enkelt med noe lett redskap.

Jeg bruker kveitebom med en apex og 0,80mm sene i apexen. så bruker jeg et 300gr lodd for å få redskapen fort ned.

Er den vanskelig å få til å ta så tackler jeg opp bommen med hel brisling, og da tar den som regel.

Og da er det bare å sveive opp fort som F for seien liker fart på redskapen.

Å drive å pilke på den er bortkastet,det kan du gjøre på torsken.

Shad med 50-100g hode:) om jeg ikke når fisken kan jeg bruke bommen og 200-300g søkke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Rapala Xrap 14 cm på bommen funker også meget bra,Men ellers en litt stor wobbler gjør nok susen.

En shad på 50 gr vil vel synke litt for sakte, Men i kombinasjon med bom og 200-300 gr lodd så vill det nok også fungere bra vil jeg tro.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.