Gå til innhold
Fiskersiden

8 desember


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Untitled_zps28f1a80f.jpg

sånn. Det var luke.

Jeg hadde egentlig tenkt å stå over luking dette året, mest fordi fiskeåret mitt har vært helt gluteus maximus, og også fordi jeg ikke ville få tid til å lage noe skikkelig, men jeg tenkte at det kunne da umulig være så vanskelig å koke ihop noe, selvom fisk egentlig ikke skal koke, bare trekke, og nå skal jeg ikke trekke ut denne innledningen mer.

Siden det i år også er Hobbittid heter tråden There and back again, men med unntak av hårete føtter er det ingenting som handler om dem. Selvom det er verd å vie en tanke til at den dyktigste fiskeren av dem alle er Gollum. Det er vel en og annen blant oss som kan kjenne seg litt igjen i "My prescious"

Men det var ikke hobbiter jeg skulle skrive om.

Historien starter en dag jeg satt utenfor hullet min og røykte pipe, ehh nei, det gjør den ikke.

"There and back again"

Det er ikke til å komme utenom at man til tider går over bekken for å ta seg vann over hodet.

Eller i det minste ikke helt får samsvar mellom fangst og innsats.

Så denne hustrige vinterdagen skal jeg ta dere med tilbake til epifaniske solfylte sommerdager.

Som utgangspunkt er det mindre smart å reise fra Bergen til Danmark for å fiske, men i andre sammenhenger er det en egnet tur.

For mange år siden planla jeg og familien (som den gang besto av meg, dama og podinnen) å dra på sykkeltur i Danmark. Vi studerte sykkelløyper og ruter og kart, samt vinlister og bokhandlere. Og fant plutselig en perfekt øy; Læsø. Vi ga blaffen i å ta med egne sykler, fartet med kollektive transportmidler og innkvarterte oss på Læsø Camping og hyttespy (http://www.laesoe-camping.dk/). Plassen kan absolutt anbefales for familier med små barn. Og syklet rundt omkring og badet og hadde det fint. Og jeg hadde med slukstang og flesket opp noen fjesinger og sjøørret.

Og stakk meg på pigger og behandlet det med billig dansk whisky, og alt var såre vel.

Senere har vi vært der flere ganger, men aldri med noe fokus på fisking.

Men i år, æss, da skurre mæ fnnn bi fangst. (eller noe slikt siden jeg satt og la disse planene tidlig en søndags morra). Denne gangen skulle det sykles hele veien fra Bergen. (med en liten hvilepause på danskebåten).

Sykkelhenger var innkjøpt, Og jeg valgte Julavarianten med lastekapasitet på 90 kilo fremfor xxlløsningen med 15. Og vel vet jeg at Danmark på ingen måte er like flatt når man sykler som når man kjører, og at dette kom til å bli tungt å dra på, men jeg har ikke for vane å undervurdere hva jeg er i stand til.

Først veide jeg surfstashet jeg skulle likt å ha med, og fant fort ut at det kunne jeg bare glemme. Så reduserte jeg til en stang og ferdige tackler og da var det helt håndterbar mengde. Men så begynte tilhengeren å fylles opp med campingutstyr, og diverse annet man bør ha med på ferie med barn i alle aldre. Så tilslutt var det ikke mye fiskeutsyr igjen, uten at det la noen demper på gleden. Så mange ganger som jeg har vært på forloren fisketur, dvs glemt vesentlige ting, som stang, sneller, kniv, agn, flytedress, kaffekopp og andre drikkeremedier, regnet jeg med å klare å finne løsning uansett.

Riktignok hadde feriepengene blitt borte på forunderlig vis, det kan da ikke ha noe med å gjøre at jeg fikk dem utbetalt like før lygnin. Men alle vesentlige ting er billigere i Danmark, så det skulle nok gå seg til.

Så opprant dagen.

Her står jeg klar for ombordsykling (Kan absolutt anbefales fremfor å stå i kø.)

6julistarten2_zps6dcc594c.jpg

Vel fremme i det forjettede land ble vi møtt av godt Bergensk sommervær, det vil si, det bøttet ned. Noe som da medførte en lang og passe god frokost på cafe. Samt ideen om at det kunne være lurt å ha et sykkelkart. Siden planen for selve syklingen så slik ut

reiserute1_zpsa94df055.jpg

Vi fant et fint kart, og lot være å kjøpe det.

Vi ble også oppløftet av dissse kloke ord som var å finne på en vegg:

7juliihirtshals_zpsce9eb465.jpg

Så var det bare å begynne tråkkingen. Den første mila omtrent var flott sykkelsti og småveier, og stemningen var høy. Men så var vi plutselig på en vei som het et eller annet med utkikk. Og det bar rett til værs. Nå er ikke 100 moh særlig høyt egentlig, men ***** som det tømte krefter å komme seg opp dit. Men så ble det fint igjen. Riktignok var progresjonen en anelse bak skjema, og kartleserferdighetene fordrer et kart. Så vi fikk oss en utilsiktet pause i Mygdal. Hvor det ikke var mygg, men et trivelig galleri med hjemmelagd snaps til 5 kroner glasset.

På kartet ser det ut som om det bare er strak nedoverbakke til Sindal fra Mygdal, og sannelig stemte det ganske bra. Ved fartsmålerpassering holdt vi ca 25 km/t.

I Sindal koste vi oss med ekte dansk gourmetmat. Er det noen folkeslag som virkelig skjønner verdien av å lage mat på mest mulig usunn måte, må det være dansker.

Og bestemte oss for å la det være etappe 1.

reiserutedag1_zps771ebd39.jpg

Vi fant campingplassen og rigget oss til. Og da oppdaget jeg det første vi hadde glemt; kopper. Så det var å lage til av det man hadde for hånden:

7julinykopp_zps3099da50.jpg

Det vi derimot hadde med var sykkelverktøy, og kyndig reparatør

7julifoslashrstereparasjon_zps7486fd8b.j

Bremser er greit å ha.

Campingplassen hadde for øvrig nok av stjerner, og et greit basseng, men var ikke noe å rope hurra for

Neste dag skulle vi ut på den berømte Tolneruten. Nå vet man jo at tursyklister generelt sett ikke er helt gode i hodet, og gjerne liker det ulendt og vanskelig der de suser frem med de vektløse syklene sine. Men alle som hadde anbefalt den kunne da ikke være så ****** * ***** ******.

Men joda, det kunne de.

8julisykkelsti_zpsd5c9137e.jpg

Nå hadde jeg i løpet av den første dagen skjønt veldig godt hvorfor alle syklistene doper seg, så dag to var jeg godt utstyrt med diverse remedier for et lykkeligere liv, men hadde jeg visst om dette hadde koffeindrikkene vært byttet ut med brunevarer.

Der jeg trøkket meg frem gjennom tykke kratt av brennesler prøvde jeg å forestille meg positive ting for å holde ut, men selv tanken på å sitte og dingle på en molo med snøre i vannet og flaske i hånd mens Ra parkerer vogna var ikke nok. Hjulene på vogna låste seg, og jeg måtte ned i kjelleren på gira for å i det hele tatt bevege meg fremover. Så vidt jeg kunne kjenne rant det blod av leggene, og med at farta ble så lav kom insektene for fullt.

Men tilslutt var vi ute av det, og frem med sårsalve, røyk og alt som kunne lindre, samt en evig forbannelse til sykkelstilagere.

Ifølge podinnen lirte jeg av meg forbannelser hele den neste timen (som opprinnelig Nordlending burde jeg kunne si at jeg gjorde det uten å gjenta meg selv, men en klype salt ville ikke være nok til å dekke den påstanden),

DSCN0167_zps33cebb7c.jpg

Men på samme måte som fotballVM, New York Marathon, Andre Verdenskrig og andre kjipe ting så tok det slutt til sist. Og vi var fremme i Fredrikshavn.

8julifemmeifrh_zps9de4f359.jpg

Her var det bare å handle inn litt snop av ymse slag mens vi ventet på denne :

8julimargrethelaeligsoslash_zps52ced153.

Og ombord i farkosten ventet en bedre middag

8juliparinglaeligsoslashferga3_zpsccb96e

Så var vi endelig på Læsø, og vi kunne oppsummere turen dit med de klassiske ordene; Alle de overlevende var enige om at det hadde vært en fin tur.

Så fulgte dager med dette

12julieyeyey_zps1a03d2ae.jpg

og dette

12julistokken12_zps9b12e0be.jpg

og lignende aktiviteter.

Og om kveldene leste jeg og Minstepodinnen om Kaptein Supertruse, pga kopirett og slikt har jeg ikke bilde av han, men et illustrasjonsfoto kan man jo hoste opp:

DSCN0099_zpsf3d56f2e.jpg

Og så lenge vi hadde bok igjen fikk ikke mordinnen slippe til med leggingen. Og dermed måtte fiskene vente litt. Men denne kombinasjonen gjorde ventetiden kort og fin

11julifinkombo_zps4ea9e148.jpg

Boka kan forresten også anbefales. Og zinfandelviner er ganske så undervurdert.

Men så reddet thomas og harald verden igjen og jeg kunne endelig planlegge fiskekvelden.

Når kvelden nærmet seg stappet jeg alt fiskestashet i sykkelkurven, mao, det var ikke så mye som ble med. Fylte på med litt godsaker og satt på plass på moloen til dette tidspunktet

12julisolnedgang2_zpsf91c3089.jpg

Jeg var ikke alene der ute. Nå er jeg langt fra noen ekspert på mulle, men han som fisket etter dem med sildesluk i overflata, tror jeg har bomma litt. Da var nok guttegjengen fra København nærmere ettersom de fisket etter hva som helst som ville bite. Den ene av dem var veldig så interessert i mikrotacklene mine, så han fikk med seg et par. Lurer på om ikke en ny artsjeger er i emning der nede et sted.

Og fyren fra beste blærum med hankølook og hele pakka, samt en forestilling om at det som han ikke visste om fisking, det var ikke verd å vite, og dermed sa at hvis jeg lurte på noe måtte jeg bare spørre.

I ettertid har jeg kommet på mange gode svar (og spørsmål), men der og da sa jeg bare "jaha, ja, vel, skål da."

I tillegg var det mange gode og dyre kameraer i aksjon der ute, så strengt tatt fikk jeg ikke fisket så veldig effektivt, men fisk fikk jeg.

Så ferierte vi i noen dager til

11-19BC1DB3-1294708-480-100_zps0fd5d9c0.

før det var på tide med hjemtur.

Vi valgte en annen rute og den første dagen hadde vi det utrolig digg på ordentlig sykkelvei

14julifinsykkelsti_zps314557c2.jpg

Men vi stusset litt over hvor fort det gikk, hvordan hadde vi kommet helt til Nordland? Warpspeed?

Vi testet nok en campingplass, som hadde et veldig fint basseng, men ellers var altfor preget av at den lå midt i turistløypa.

Siste sykkeldag hadde vi vel tre mil igjen, som vi tenkte skulle gå fort og greit med tid til bading og handling i Hirtshals, men sykkelstien forsvant og det var ikke særlig trivelig å sykle der bilene suste forbi i litt over hundre. Med 7 kilometer igjen eksploderte bakhjulet mitt

DSC_1141_zpsd77aa269.jpg

og så mye verktøy hadde vi ikke med. Konklusjonen ble å sykle på felgen til ferga. De andre syklet i forveien og fikk tid på stranda, mens jeg var nok en gang overlatt til å fylle lufta rundt meg med edder og galle. Tilslutt var også jeg fremme

15julidoningen_zpsca8dbcf1.jpg

og kunne bare konstatere at jeg var altfor sliten til å gidde noe som helst, og jeg må innrømme at jeg fikk litt kommentarer når jeg syklet ombord på båten med sprengt bakhjul.

Og hvilken fisk var det som skulle rettferdiggjøre slike anstrengelser?

Jo denne:

12julifisken_zps941a6eba.jpg

Vel, vel, om noen år er minstepodinnen stor nok til å sykle turen selv, så da skal jeg få med surfutstyret.

Fortsatt god adventstid, og god jul ønskes alle

godjulas_zps37d32585.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.