Gå til innhold
Fiskersiden

19. Desember, mitt første fulle år som artsfisker


Relaks
 Share

Recommended Posts

Hele livet mitt har jeg elsket fisking, alt fra slukdenging i sjøen til dupp og mark i ferskvann, alt var supert. Men høsten 2013 ble jeg introdusert for noe nytt, da jeg helt tilfeldig så at Peter (schizo her på fiskersiden) hadde fått en Pigghå her i byn på facebook. Etter dette gikk det ikke lang tid før meg og han stadig vekk var ute å fisket sammen etter litt diverse saker, men jeg var enda ikke bitt av basillen.

Det ble etterhvert mange turer både til sentrumsnære steder hvor jeg fikk mine første surf turer, og microfiske i nærområdet. Det tok ikke lang tid før jeg fikk min første hågjel og den ble lenge stirret på med stor beundring. Denne ble tatt i desember 2013 en gang. På den tiden hadde allerede Peter overtalt meg til å lage bruker her på fiskersiden, og å sette meg noen årsmål for 2014. Blant de mange årsmålene jeg satt meg, var det 2 stk. jeg var fast bestemt på å oppnå, runde 45 arter totalt, og havmus. Det ene ble tatt relativt raskt, mens det andre enda ikke er oppfylt…

2014 startet jeg med 39 arter etter at Brosme, Vederbuk, Karuss og Hågjel var blitt landet i løpet av de månedene jeg begynte så smått med artsfiske i 2013. Da jeg var helt fersk innenfor artsfiske, og ikke kunne skille Rødflekket Kutling fra Svartkutling omtrent, hadde jeg absolutt ingen peiling på at “bare” 6 arter på et år (når man har så få fra før av) i grunn skulle være enkelt. Den første nye arten for 2014 kom i form av en liten Tangkutling som satt allerede på første micro økt (26. Januar) på “hjemmebanen” til meg og Peter dette året. Med en vekt på bare 0,77 gram var den langt i fra den største tangkutlingen jeg har sett, men art er art!

15866440177_d7821928cf_o.jpg

Nr. 40: Tangkutling

Snaue 2 måneder tok det før neste nye art for året kom. Den 27. Mars hadde nylig både Peter og Kim fått rognkjeks denne plassen, de hadde til og med fått samme kjeks med noen ukers mellomrom. Da jeg kom ned på plassen lå Peter på bryggen og fisket på noen tangsprell, og jeg lå fra meg tingene for å se hva det var han holdt på med. 5-10 min senere var enda ikke stangen min satt sammen, og jeg bestemmer meg, etter streng beskjed fra Peter, om å gjøre nettop det. Mens jeg går bortover bryggen ser jeg plutselig noe nedi vannet. “KJEEEEEEEEEEEEKS!!!!!!” skriker jeg såpass høyt at jeg er rimelig sikker på at Peter dret i buksen. Som en skremt skrubbe flyr Peter bort til meg, og gir meg stangen. Noen dårlige tilslag, et agnskifte av den raske sorten og noen minutter senere sitter den. Vekten stopper på nøyaktig 1 kg, og med det var art nr. 41 i boks.

15429906614_61e6e40cd5.jpg

Nr. 41: Rognkjeks

2 dager senere ble det ny økt på samme plassen og ny art ble det også. Etter at Peter hadde sett en ganske grei Tangstikling, lot han meg prøve å få denne rare fiske til og bite. Dette er altså arten mange har brukt timesvis på å få, mens jeg brukte vell strengt tatt heller timesvis på å agne opp kroken. Da agnet endelig var godt plassert på kroken, tok det vell ca. 30 sekunder før den satt. Denne var da ikke vanskelig. Mens den ble plassert i akvariet, kunne jeg ikke unngå å tenke “hvordan i alle navn og dager er det mulig å bruke så lang tid på å få den saken der?”, i etterkant har jeg forstått hvorfor… Jaja, art nr. 42 i boks.

15432552723_8f6abe1499.jpg

Nr. 42: Tangstikling

Neste nye art kom i Hardanger, plassen jeg i etterkant har fått mye kule saker. nr. 43 ble enkelt å greit en Skrubbe. Denne bet på et sabiki agnet med reke under kikkmeite.

16026459446_9519ecdc5d.jpg

Nr. 43: Skrubbe

Skrubben ble tatt første dag i påskeferien, og allerede dagen etter skulle jeg faktisk dra opp 2 nye arter. Tidlig på morgenen var det dekket til frokost, og allerede under 2 timer etter at frokosten var konsumert, hadde jeg landet 2 nye arter, og dermed allerede i slutten av April oppfylt årsmålet mitt om å nå 45 arter totalt. Nr. ble en liten Lomre på 118 gram, i likhet med skrubben, tok denne faktisk på et sabiki agnet med reke. Mens jeg sender melding til Peter om at jeg har fått Lomre, ser jeg tilfeldig ned i steinuren rett ved siden av der lomren ble tatt, og der sitter det jaggu meg et rumpetroll. Etter å ha sendt melding til Peter om også dette, slenger jeg uti samme sabiki med reke, og noen minutter senere får Peter melding om at nr. 45 var landet! Med sine 113 gram var den langt i fra den største Paddetorsken jeg har sett, men art er art.

16050281961_4655a42bf9.jpg

Nr. 44: Lomre

16026450516_d4cd2be408.jpg

Nr. 45: Paddetorsk

Samme kveld som jeg returnerte fra hardanger, ble det tid til en liten micro økt med Peter, og målet mitt var klart, Tangkvabbe! Denne ble i grunn, rett og slett enkel. Jeg startet med litt blindfiske i noen huler allerede før mørket hadde meldt sin ankomst, og vips, noen minutter senere var en liten Tangkvabbe på 16,60 gram landet, og art nr 46 i boks!

16052208595_9574932113.jpg

Nr. 46: Tangkvabbe (bildet er av en jeg tok senere i Hardanger)

I slutten av mai skulle jeg endelig stifte kjennskap til det som så langt i år hadde vært min nemesis, Rødflekket Kutling. Etter uttalige turer med denne saken som target, var jeg rimelig giret på den, og etter en meget mislykket kystmeite økt, tok meg, Peter og Daniel turen innom en annen plass. Siden jeg kjørte tok det naturligvis mer tid for meg å komme bort på denne plassen, og allerede før jeg hadde satt fra meg utstyret hadde Daniel fått sin første, noe som også ble starten på et lite bonanza. Det tok heller ikke lang tid før min første satt, og vi virkelig kunne si at galskapen var i gang. De neste timene kunne vi nærmest velge å vrake hvilke vi ville fiske på, noe som resulterte i at dagen etter ble 11 Rødflekkete Kutlinger levert til akvariet i Bergen, hvor de forhåpentlighvis enda svømmer friskt rundt.

15432548723_a0d0e85472.jpg

Nr. 47: Rødflekket Kutling (bildet er tatt ved en senere anledning)

Etter at jeg endelig hadde fått krysset av Rødflekket Kutling, og virkelig få smakt på hvordan artsfiske kunne være, fikk jeg bare mer blod på tann. I løpet av de neste 2 sommer månedene ble både Bergkutling, 3 pigget stingsild og Hork (Så vidt jeg kjenner til, første tatt på stang i Bergen) landet. Bergkutling finner jeg ikke bildet av, så da blir det uten.

15430006954_623765c46c.jpg

Nr. 49: 3pigget Stingsild

15430015514_dd1b8b4ef0.jpg

Nr. 50: Hork

Neste art kom en av de mange nydelige sommerdagene jeg tilbragte i Hardanger, eller for å være mer spesifikk, om natten fordi jeg ikke fikk sove… Etter å ha røsket opp noen sypiker, slengte jeg uti et 2kroks tackle med en snasen makrell/reke kombo. Agnet havnet på ca 5-10 meters dyp, og etter 20 min kom det et lite run. Motstanden var ikke all verden, så jeg begynte egentlig bare å fundere over hva jeg hadde på kroken. Fundering gikk over til overaskelse da jeg så at det hang en Glassvar der, og dermed ble art. nr 51 tatt.

15432560463_723395130b.jpg

Nr. 51: Glassvar (denne tatt fra båt noen dager senere)

Da denne var veid og tatt bilder av, rigget jeg om til å fiske glidende med 5/0 sirkel i håp om Piggskate. Det tok ikke lang tid før det igjen runnet, denne gangen vesentlig kraftigere. Jeg lot den gnage lenge på den hele sypiken som var tredd på kroken, før jeg til slutt satt et tilslag…… fast fisk! Denne ga litt liv i fra seg, og jeg var relativt tidlig overbevist om at dette var skate. Etter en kort fight kom den til syne, Piggskate it is! Denne flotte fisken ble raskt veid og tatt noen enkle bilder av, før den ble satt ut igjen på en noe uortodoks måte. Jeg besluttet at jeg skulle ta den med bort på stranden 20 meter lenger vekke fra meg, og svømte et stykke ut med den. For et syn det var! Beklagvis var jeg alene og har da ikke noen bilder av når jeg svømmer under vann med fisken, men til neste gang skal et vanntett kamera skaffes, og både video og bilder taes! Vekten på Piggskate ble 5,1 kg, så dermed hadde jeg slått min gamle pers med ca 600 gram.

15864928940_033cbd12f7.jpg

Dette er en Piggskate jeg fikk 2 dager senere et lite stykke bortenfor den forrige, denne veide 3,6 kg.

I slutten av August tok jeg, Peter og Daniel turen inn til hardanger i håp om noe nye arter. Blant artene som skulle krysses av var Lusuer, Glassvar, Blålange og Piggskate, på dette tidspunktet hadde jeg samtlige utenom blålange, men de to andre manglet enkelte av disse artene. De dagene vi tilbragte der var rett og slett idylliske. Speilblank fjord, strålende sol og lite tyske fisketurister på fjorden, blir ikke bedre (i teorien). Fisket derimot var alt annet enn supert. Peter fikk sine 2 første Lusuer allerede 2-3 min ut i satsingen på disse, om man i det hele tatt har lov å si at man satser på Lusuer. Etter dette ble det egentlig bare kjedelige saker. Daniel fikk seg Lusuer, Peter fikk enda et titalls Lusuer, og jeg klarte som vanlig å unngå å få Svarthå, og endte opp med en 3kgs Lange som kjempet såpass at jeg trodde jeg kom til å perse :P

Kveldene ble enten tilbragd ved en plass vi kystmeitet etter Piggskate/Småflekket Rødhai, eller ved nærmeste strand i håp om noe spennende flatt. En av dagene bestemte vi oss for å prøve ut en plass meg og Peter hadde tenkt på lenge, men aldri besøkt tidligere grunnet værforhold. Etter snaue 5 minutter med agnet uti, kom det noen små forsiktige napp på de 2 8/0 sirkel krokene jeg hadde uti. Jeg satt tilslag, kjente at det var noe der, og så satt jeg fast i bunn..... Etter mye sliting og drit, fikk jeg sakene løst fra det jeg antar var en fjellsprekk, og fisken satt enda fast. Noen minutter senere ser jeg noe rødt komme opp fra dypet, og før den var kommet helt opp i vannflaten skriker jeg "BLÅÅÅÅKJEEEEEEFT!" "hæ? kødder du?" kommer det fra Peter i andre enden av båten. Blåkjeften blir lesset ombord i båten, avkroket og veid til 410 gram, så absolutt ikke noe monster, men art er art!

16026630696_93225c8610.jpg

Nr. 52: Blåkjeft

Selv om fisket ble så som så, var turen i seg selv en suksess, da alle fikk hvertfall en ny art. Noen dager senere kjedet både jeg og Peter oss, så da gikk jeg og hentet en abbor. Lett!

15432557673_6822652c43.jpg

Nr. 53: Abbor

Første gang jeg så Hårvar i Bergen var på bursdagen min i sommer. Da så jeg utrolig nokk 3 stk på snaue 15 min, men absolutt ingen av de ville ha reken min... Noen måneder senere hadde jeg med meg en mysis håv, dro tilbake til samme plassen, fanget noen strandreker og begynte leitingen. Ca 30 sekunder tok det før jeg så den første. Den lå på nøyaktig samme plass som jeg hadde sett den første første gangen. Agnet ble senket ned, lystrålen pekt vekk fra fisken, men akkurat slik at jeg svakt kunne se fisken krumme seg litt bakover, før den svelgte strandreken og jeg kunne sette tilslag. Tilslaget satt, men bremsen derimot, den satt løst, faktisk såpass løst at hårvaren fikk runnet :P Men bremsen ble strammet, og fisken ble landet, avkroket og plassert i akvariet. Vekten stoppet på 167,13 gram, så dermed ble min første hårvar også specimen :)

15866149189_e8819543f0.jpg

Nr. 54: Hårvar

15429903994_58d393fed0.jpg

Obligatorisk Hårvar selfie, selvom det ser mer ut som at jeg har en kuruke på knotten.

Siste kamp i meg og Peter sin fotball sesong var selvfølgelig en bortekamp, og denne var lagt til Odda, så siden vi likevell måtte dra langt, dro meg og Peter inn noen dager i forveien og satset på dypet. Etter noen timer første dagen kjentes det ut som at jeg hadde noe på, men var ikke helt sikker. Da stangtuppen ble hevet, kjentes det vesentlig tyngre ut enn bare ett 500 grams lodd og noen makrell biter, så den lange oppsveivingen startet. Drøye 15 min senere kom det opp en sprengt fisk rundt 20 meter fra båten. "FAAAEEEN, d e lange! Nei vent, d e ***** blålange, eg har fått blålange!!!!" kom det fra meg mens Peter enda lurte på hvordan han hadde tenkt å få fisken opp i båten (takk at hjelpen btw!) Etter godt over 20 timer på dypet satt den endelig for meg, endelig hadde jeg fått blålange. Der og da var det faktisk helt ubeskrivelig deilig! Denne ble veid inn til 6,16 kg, så etter min mening, absolutt en decent Blålange.

15523292591_b795e9a1e3.jpg

Nr. 55, og potensielt tidenes ny art bilde.

14917417093_e61be433db.jpg

Mot slutten av November var mye av fisket på hell for min del. Det var blitt litt seint å satse på havål (kunne fint gått, men neppe beste tiden), havmus sesongen min var godt igang (uten muz såklart, akkurat som alle min tidligere forsøk på arten) og micro fisket var begynt å bli litt dødt, men meg og Peter ga likevell micro et forsøk. Den første plassen vi besøkte var det alt for mye vind til å fiske, så vi flyttet oss straks. Neste plass så jeg med en gang en svææær ulke. Kroken jeg hadde på var alt for liten, men heldigvis hadde Peter en krok vi tenkte passet. Etter å ha sett etter fisken i noen sekunder, så Peter den, agnet ble senket ned og "BAM!" Den tok momentant både rekebiten jeg serverte og en nærliggende strandkrabbe. Resultatet ble en lang og feit ulke, enkelt og greit.

15234003793_361d26b560.jpg

Da den skulle veies, var alt microvekten visste på displayet "errrrrrr", så Peter hentet en større vekt, hvor etter 5-6 veiinger, samtlige viste at Ulken veide hele 600 gram! En 34cm lang ulke på 600 gram er ikke å forakte nei.

På grunnlag av info fra Daniel Andre Bjørndalen (takk for info om hvor dere så disse da dere var her) bestemte meg og Peter oss for å ta en økt uti Øygarden etter Hornkvabbe. Planen var å besøke mange forskjellige plasser, og flytte oss om plassene virket døde, i håp om å kanskje finne noen nye plasser.. Hornkvabben så vi absolutt nada til, så vi endte som planlagt opp på en helt ny plass. Peter fant straks noen Rødflekkete Kutlinger han ville fiske på i håp om å ta tilbake nrekken (tror jeg), mens jeg satt meg litt bortenfor, og bestemte meg for å se hva som dukket opp. Jeg så raskt både Dvergulke, Svartkutling, Rødflekket Kuttling og mye Sypike, men ingen så store at jeg hadde noen umiddelbare planer om å fiske på disse. Plassen hadde mye spennende huler å by på, og det var i en av disse jeg så det første som fattet min interesse. Jeg så en åle lignende, litt rødbrun hale bevege seg. Spesielt lyssky virket den ikke, men straks agnet ble senket ned forsvant den. Etter mange forsøk ga jeg litt opp i å prøve på denne, og begynte heller å fiske Tangsprell. Mange patetiske tilslag senere dro jeg opp en Tangsnelle som også ble pers. Da skiftet jeg om til tacklet jeg brukte i sted, og prøve noen andre huler i håp om Tangbrosme eller Paddetorsk. I en av hulene var det raskt noe som var ute etter agnet, men en innpåsliten strandkrabbe ødelagte for det.. Da ble løsningen å senke agnet i en ny hule. Straks agnet entret hulen raste det ut en liten rødbrun skikkelse og tok agnet. Fisken sprelte som en gal og jeg fikk ikke en gang sett fasongen på fisken skikkelig.Meg: "Helvetes drittfisk!" Peter:"Ka har du fått?" Meg:"Eeeeeeeeeehhhhm, TANGBROSME!!!!!" Peter:"hæ? dønn? få se!". Slik lød den følgende samtalen før Peter ruslet bort til meg.

"Ehm, dette e nordlig" sa Peter etter en rask kikk på fisken. "ka i helvete? har eg dønn fått nordlig?" tenkte jeg når Peter sa det. Så forklarte han meg hvordan han så det, og fisken ble til slutt lagt ned i akvariet for å roe seg. Denne artige saken ble veid inn till 27,53 gram, så med den fangsten ble jeg faktisk utrolig nokk nummer 2 i Norge som tar den arten på stang, rått! Uten tvil den kuleste fangsten, og ikke minst fisken jeg har fått i år, og garantert en oppleveles jeg vil bære med meg lenge.

15921143422_ef90170888.jpg

Nr. 56

15734493080_258fb0913c.jpg

Her ser du klart de små hudlappene/frynsene eller hva nå enn du måtte velge å kalle de, som skiller denne fra 5trådet tangbrosme

15919836501_14b9b13cc5.jpg

Allerede dagen etter ble det ny tur, denne ble lagt til "hjemmebanen" til meg og Peter. Det tok ikke lang tid før jeg fant en Tangsnelle, og mens jeg fisket på den, fant jeg en til. Ca. 1 og 1/2 time tok det, men til slutt klarte jeg å sette skikkelig tilslag da de hadde mysisen og tanago kroken i kjeften, og dermed ble det hele 2 tangsneller på meg første gangen jeg fikk arten.

15891151406_08ca88181a.jpg

Nr. 57

15730929119_ed9282e51f.jpg

15866705527_733ed0d2dc.jpg

Med det blir det en liten oppsummering og nye mål for 2015.

Antall nye arter i 2014: 18

Antall arter 2014: 38

Mål for 2015: Perse på Piggvar (3,2 kg gjeldende), Kveite, Småflekket Rødhai, 5trådet Tangbrosme og nå 80 arter.

Da gjennstår det bare å takke alle som har kommet med tips, alle jeg har fisket med, alle nye bekjente og ikke minst absolutt alle der her inne og på "Norske artsfiskere" på facebook som gir meg motivasjon til å jakte på nye arter når jeg ser alle de utrolige fangstene der disker opp med. En spesiell takk må rettes til Kim, Geir og Peter som alle har gitt meg utrolig mange gode tips, enormt med motivasjon og ikke minst mange gode opplevelser dette året, håper det påfølgende året blir minst like bra! God jul!

Endret av Relaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snadder! Kjempeluke og et minst like bra år :) Mye gøy å se tilbake på her!

Takk, ja er artig å se tilbake på hva 2014 har kommet med. Går vell for flere og bedre hardanger turer neste år? ;)

Bra luke, bra år får man også si, du har rett og slett dratt opp en haug med ønskede arter! :)

Takker og bukker :)

Super luke, og mye kul fisk!

Takktakk!

Grattis! Mange kule fisker!

Thank you, ja fornøyd med flere av fangstene ;)

knall rapport. mange spennende arter og et strålende år.

Takktakk :)

god jul.. kjempe-luke.masse fine fisker

God jul ja!

Mye morsomme arter, og finfin blålange!

Takker og bukker, fin size på den ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.