Gå til innhold
Fiskersiden

Ferdatorsk Rogaland 2015


JBR
 Share

Recommended Posts

Da var det vel på tide med en tråd for årest jakt på ferdatorsken her i Rogaland.

Jeg ser i dette innlegget at årets første allerede er tatt, så nå er det bare å vente på bedre vær.

Jeg forsøke meg litt i dagene før nyttår, men det var for tidlig og det ble kun noen lokale torsker. Satt forøvrig også en line etter hysa, men det ble over 30 pigghå ved Fjøløy + noen makrell på stang.

Noen andre som har forsøkt seg på ferdatorsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hva en ferdatorsk er?

Det er havgående torsk som trekker inn i fjordene for og gyte på vinteren.

Også kjent som skrei , vandretorsk og lignende alt etter hvor man befinner seg i landet. Kysttorsken er i fjordene året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt upresist av stranger 79.

Ferdatorsk er torsk som kommer inn fra nordsjøen for å gyte i fjordene ved kysten. Det er en helt annen stamme torsk en skrei, som er torsk som kommer inn fra barentshavet. Disse er genetisk ulike. Hvor langt nord man finner ferdatorsk , og hvor langt sør man finner skrei må noen andre svare på , det vet ikke jeg.

Men her på vestsiden av Karmøy /Haugesund er det vanlig å si at man har fått ferdatorsk. Man sier ikke at man har fått skrei altså .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ferdatorsken har aldri svarte prikker på skinnet (små parasitter) , den er mer grålig på fargen og har et mye mindre , mer strømlinjeformet hode (alt er relativt da, det er torsk vi snakker om , så det er fortsatt et stort hode ) :-)

Og hvitere kjøtt kan nevnes. Men likhetene er mange likevel. Eneste 100% sikre metoden er og levere en genprøve for og skille dem. De har såvidt meg bekjent, samme latinske navn enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man får ikke nytt latinsk navn når man deler inn i underarter , så det stemmer , samme latinske navn. Men får man en torsk av denne typen kan man ganske sikkert ut fra hvor man fanger den skille mellom skrei og ferdatorsk. Men som sagt hvor den geografiske grensen går og det blir mer usikkert, kan kanskje andre svare på .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen timer i byfjorden i dag, men det ble en resultatløs leting etter ferdatorsken i haglbyger og litt for drøy vind.

Ser at det er muligheter for et høytrykk i neste uke, så jeg holder meg på land de neste 2-3 dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt upresist av flere her ang skrei og ferdatorsk. Skrei og ferdatorsk er IKKE navnet på en art torsk. De er genetisk forskjellig ja , men begge er Gadus Morhua.

Du kan egentlig bruke navnet skrei om all tosk som vandrer pga gyting da SKREI betyr vandring fra gammelt av.

At de nå skiller dem på DNA som kysttorsk og Skrei er en ting , men ferdatorsk er ikke kysttorsk som er her hele året, det er en som kommer og drar.

Så den er en skrei torsk som vandrer under gyting fra åpne havet og inn til kysten. Er sant at torsken fra Barentshavet som er en helt egen stamme kommer bare så og så langt ned på norskekysten , mens den andre kommer fra Nordsjøen / norskehavet og nord atlanteren.

Uansett så er begge disse torsk(Gadus Morhua) inntil videre selv om de er genetisk forskjellig stammemessig og begge vandrer til kysten for å gyte og tilbake til det åpne hav igjen etterpå. Kysttorsken er her hele året og gyter lokalt der den er.

Men det var info , og her skulle jo egentlig rapporter om Feradatosken inn. Fisket på Egersund havet i går , nada der og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dårlig ut foreløpig ja. Brukte søndag og mandag på å lete i store deler av byfjorden, ved fjøløy, ved austre åmøy (mastrafjorden) og i området mortavika til innløpet av mastrafjorden.

Lyr, lokal torsk og sykt mye småsei er det eneste som var å finne.

Når det gjelder fiske fra land er det noen år siden jeg forsøkte det, men jeg kan ikke tenke meg at ferdatorsken kan tas på den måten. I alle fall ikke her i byfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Florø :

har du lest innlegget mitt . Du skriver det er upresist (ser ut som du mener meg også, siden du skriver flere ) men du skriver jo akuratt det samme som jeg har sagt fra før. Bortsett fra at du mener man kan kalle ferdatorsk skrei også (siden det er et gammelt navn på vandrende torsk)

Uansett er det ikke vanlig å kalle ferdatorsk for skrei nå til dags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må nok vente litt ja, spesielt med så høy vanntemperatur. Men letinga er spennende så lenge muligheten er tilstede.

Værmeldinga for morgendagen ser bra ut så jeg satser på en tur til skudenes/geitungen, selv om det nok blir kaldt i åpen båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble tur til skudenes/geitungen i går og jeg fikk min første ferdatorsk for året. To stk på rundt 4 kilo er ikke så mye å skryte av, men det var deilig å komme skikkelig i gang. Det ble også et par større torsker, men de var nok av den lokale sorten.

Det var for øvrig svært lite å se på ekoloddet og overraskende få garnlenker, så det tar nok litt tid før det store innsiget kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.