Gå til innhold
Fiskersiden

Ferdatorsk Rogaland 2015


JBR
 Share

Recommended Posts

Tok turen til Skudenes i går og der fant vi torsken flere steder. Ikke de store mengdene, men nå er den i alle fall på plass.

Letet i byfjorden i dag, men det var det ikke noe å finne.

Hvor lang tid det tar før torsken er på plass sør for boknafjorden er det vanskelig å si noe om. Slik jeg har forstått det kan det være snakk om alt i fra timer til uker.

Tar turen til skudenes i morgen for å nyte den siste fine dagen på en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott dag ved skudenes/geitungen, selv om det ikke ble de store mengdene med torsk. Vi fant den riktignok flere steder, men den var ikke veldig bitevillig.

3 båter måtte nøye seg med snaut 10 torsk, men en kompis reddet dagen med en på 20 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny dag med resultatløs leting i går (byfjorden, fjøløy og alstein), men nå kan det ikke være lenge igjen før torsken viser seg sør for boknafjorden. Satser på at været blir bra nok til en skudenestur i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var over både torsdag og lørdag. Fikk godt med torsk på torsdag, mens det var litt dårligere på lørdagen. De to største var 12 og 14 kilo.

Det var fine værmeldinger ja, men det var dønninger på flere meter og ganske drøye forhold mellom kvitsøy og skudenes. Snakte med flere som ble sjøsyke og til tider var det umulig å stå i båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg kun fisket utenfor geitungen i 3 år, så veldig mye erfaring har jeg ikke. Området er jo enormt og det er sikker mange gode plasser jeg enda ikke har funnet/forsøkt.

Min erfaring er at torsken både står innenfor og utenfor 100-meters grensen og i år har jeg fått på dybder fra 60 - 110 meter. I utgangspunktet har jeg mest tro på topper fra 60-90 meter.

I dag fikk jeg for øvrig min første i byfjorden, endelig. Ikke store karen (ca 4 kilo) og det var lite å se, men forhåpentligvis er det endelig i gang også sør for boknafjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri og fina været, men irritert på IVAR som forurenset fiskeplassen. Jeg sendte derfor en melding til IVAR og sa hva jeg mente om den saken. Jeg foreslo å ta vedlikeholdet før februar. Her er svaret jeg fikk:

"IVAR har behov for å rengjøre/ta ut sand m.m. fra tunnelen fra Bjergsted til IVAR sentralrenseanlegg Nord-Jæren i Mekjarvik regelmessig (ca. 1 gang/år). Når dette arbeidet pågår, må tunnelen stenges og avløpsvannet ledes i overløp. IVAR ønsker ikke å gjennomføre planlagte driftsstanser, som medfører overløp, i perioden 1. april - 30. september (sommerhalvåret). Neste gang det er behov for å stenge tunnelen skal det også vurderes å unngå overløpsdrift i februar og mars pga. ferdatorsken.

Tunnelen ble stengt mandag 23. februar 2015. Den ble åpnet igjen i dag, onsdag 25. februar kl. 10."

Positivt at IVAR er villig til å ta hensyn til ferdatorsken, og oss fiskere, i fremtiden. P.g.a. sterk strøm i Byfjorden vil det heldigvis ikke ta lang tid før forurensningen er vekke. Snart skal jeg ut og teste kvaliteten på badevannet. Kvakk-kvakk

Den gule andungen

Endret av Den gule andungen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.