Gå til innhold
Fiskersiden

Bergsvannet 10.01.15


stoffers
 Share

Recommended Posts

Siden trygg fjordis lar vente på seg ble det en tur på Bergsvannet i stedet. Stor ismeitet gjedde står høyt på ønskelisten, men er ikke bare å reise ”plukke” sånn helt uten videre(ikke for meg hverfall)….

Har tidligere hatt noen turer i nordenden uten noe særlig hell på isen, sommerstid derimot har jeg har jeg hvertfall funnet gode abbor og mort stimer selv om jeg ikke har funnet de store eksemplarene. Derfor valgte jeg denne gangen å gi den sørlige delen et forsøk. Har aldri fisket i denne delen av vannet verken sommer eller vinter. Så her ble det å prøve seg litt frem.

16227587146_1c51e10fbc.jpg

Vi tok utgangspunkt fra høyspentmasten med 5 stenger fordelt på 2 personer med agnfisk, i tillegg til ei pilkestikke hver for å lete litt aktivt etter større abbor. Her prøvde vi både jigg og balansepilker i forskjellige str.

Været var veldig variert denne dagen, vi hadde alt fra horisontalt ”snøstorm”, strålende sol og blå himmel, til fullt regnvær. Uansett var det fin dag på isen med behagelig temperatur på 0-2+ grader.

15631093214_08b7b1b97f.jpg

(Solen titter frem etter tungt snødrev)

Det ble ikke så mye action på isen, ismeite stengene fikk stå i fred, med unntak av at en Angeldon fjær løste ut en gang, uten at det var tegn til fisk på da jeg kjente på snøret. Timene gikk fort, og det ble mange hull på leit etter en abbor stim. Denne fant jeg aldri på tross av at jeg prøvde både grunt, dypt, og over et spredt område.

Etter hvert var jeg alene på isen, og mens jeg letet etter abbor fikk jeg plutselig et kraftig hugg på stikka med balanse pilken. Snella hylte i henda på meg og jeg gjorde det jeg kunne for å bremse fisken. Det ble mange utras, denne fisken var knall form. Jeg var ikke sikker på om det var en diger abbor eller gjedde som hadde tatt balansepilken. Så jeg kjørte fisken forsiktig med tanke på at jeg hadde 0,20 mono sene uten wire med en balansepilk på kun 5 cm.

16251654801_c0cfe2f5f1.jpg
(Denne stikka sto i full flex)

Etter hvert fikk jeg fisken opp mot hullet, og det viste seg å være en gjedde som hadde latt seg friste til hugg. Pilken satt helt ytterst i leppa på fisken som trolig var den eneste grunnen til fisken fortsatt hang på. Etter flere forsøk på å få fisken opp av hullet sitter den i kanten av hullet. Jeg skal bare snu fisken for å få den med hodet først i det krokfestet løsner. Likevel står fisken rett under hullet, og i ren refleks slipper jeg pilken ned igjen og gir et raskt tilslag. Kroker fisken igjen og denne gangen får jeg den opp med hodet først.

16065968598_5a8bfdbe2f.jpg

Fisken veide ca 2,5 kg, og ga en fantastisk kamp på det lette utstyret!

16067359389_f67abd37d2.jpg
(Vi snakkes om ca 7,5 kg)

Prøvde en stund til fram til det ble mørkt, uten å merke noe mer.

Det blir nok flere turer på let etter stor gjedde på isen, samtidig krysser jeg fingrene for at vi får trygg is på fjorden igjen...

:closed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke noe bedre fiske der i dag. 2 mann og 8 stenger etter gjedda ga ei gjedde på 4-500gram. Fikk kanskje 10 abbor og 2 mort på mormhyska, største abbor på drøye 200gr...

Ble fin agnfisk hvertfall da! Satt dere oppe ved kirken eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16121712859_3751b32272.jpg

Ny tur i går (17.01.15). Kort fortalt var det fryktelig stille, kun et run i løpet av hele dagen...

Fine forhold ute på isen(ca 20 cm), med unntak av endel overvann inne ved land. Snøen som lå på isen er også byttet ut med is og et tynt lag med vann under, med andre ord JÆVLIG glatt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var en tur på bergs idag for å prøve gjedda. vi var to mann, så vi hadde ute 5 stenger med diverse agnfisk etter gjedda. var i sørenden. kjipt nok var det helt stille fra varslerne i hele dag. kompisen fikk et par små mort og abbor på pimpel og myshka inne på grunna. blir nok flere turer fremover hvis det ikke blir mye snø og vasse i. da drar jeg heller på ski:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.